شناسه خبر : 38031
یکشنبه 12 مهر 1394 , 12:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تمسخر اوباما در بی‌بی‌سی!

«روسیه با حمله به مواضع معارضان در سوریه، آمریکا را غافلگیر کرد و آمریکا چاره‌ای ندارد که ماندن بشار اسد یا جنگ با روسیه را بپذیرد».
جان سوپل تحلیلگر بی‌بی‌سی با اشاره به حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در حمص نوشت: کاری که روس‌ها کرده‌اند نباید کسی را شگفت‌زده کند. آنها پیوسته موضع خودشان در حمایت از بشار اسد را روشن کرده‌اند. اینکه تجهیزات نظامی‌شان را به سوریه منتقل کردند بر کسی پوشیده نبود، و خلبانان روس با جنگنده‌هایشان بر شرق مدیترانه نراندند تا فقط دوری زده باشند.
آیا چگونگی اطلاع آمریکایی‌ها از برنامه روسیه به نوعی خیره‌کننده و حیرت‌آور، و در عین حال غیرجدی و پیش پاافتاده نیست؟ یک دیپلمات روس به همتای خود در بغداد تلفن زد و گفت:« ما خبرهای جالبی برای شما داریم.»  بعد یک ژنرال سه ستاره روس از سفارت روسیه خارج می‌شود و در سفارت آمریکا را می‌زند و درخواست می‌کند که وابسته نظامی آمریکا در عراق را ببیند.
بی‌بی‌سی‌ می‌افزاید: او به نظامی آمریکایی می‌گوید که نیروهای روس ظرف یک ساعت حملات خود را آغاز می‌کنند و بهتر است که آمریکایی‌ها محدوده هوایی سوریه را خالی کنند و اگر تجهیزاتی روی زمین دارند آنها را به جایی دیگر ببرند. 60 دقیقه پس از آن بمباران آغاز شد. پوف! این که بگوییم آمریکایی‌ها با این روش نامعمول ارتباط نظامی غافلگیر شده‌اند خیلی ملایم است. با ملاقات «آسمان را خالی کنید»، تصور  آنها این بود که با وجود اختلاف نظر درجه‌ای از همکاری و شفافیت متقابل در کارخواهد بود.
این تحلیلگر نوشت: آیا روس‌ها می‌خواهند گروه دولت داعش را نابود کنند یا اینکه هدفشان سر پا نگاه داشتن بشار اسد است؟ به نظر آمریکایی‌ها این دو با هم خیلی تفاوت دارند، نظر روس‌ها این‌طور نیست. آن‌طور که از شواهد یک روز حمله روس‌ها برمی‌آید به نظر می‌رسد برای روس‌ها گزینه دوم مطرح است. اهداف آنها در مناطقی بوده که داعش در آن حضور ندارد. به بیان دیگر، گروه‌های شورشی دیگر- هر گروه شورشی دیگر مخالف بشار اسد، تحت حمله قرار می‌گیرند. و این سوال مهم دیگری پیش می‌کشد، اینکه اگر روسیه گروه‌های مورد حمایت آمریکا را هدف حمله قرار دهد چه می‌شود؟ چنان ماجرایی پایان خوشی نخواهد داشت. و چه کسی می‌داند چند نیروی ویژه آمریکایی روی زمین درحال کمک به گروه‌های شورشی هستند؟ اگر آنها ببینند که دارند مورد حمله روس‌ها قرار می‌گیرند چه می‌کنند؟ آیا از نیروی هوایی آمریکا درخواست پشتیبانی می‌کنند تا جنگنده‌های روس بدرقه شوند؟
بی‌بی‌سی می‌افزاید: به نظر می‌رسد روسیه فرقی بین گروه‌های مختلف معارض قایل نیست. اگر این گروه‌ها مخالف بشار اسد هستند ممکن است که هدف نیروی هوایی روسیه قرار بگیرند.
بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: پوتین کاخ‌سفید را دور زده است. اوباما به خاطر دو دلی و ابهام سیاستش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. در مقابل ولادیمیر پوتین سیاستی کاملا پیوسته و بی‌تناقض را پیش برده است. او می‌خواهد تنها بندر روسیه در آب‌های عمیق شرق مدیترانه را حفظ کند و برای حفظ آن هر کاری لازم باشد می‌کند. حال انگار آمریکا دو گزینه برای انتخاب دارد- یکی اینکه ریسک رویارویی با روسیه را بپذیرد، یا اینکه بپذیرد قرار نیست بشار اسد جایی برود- انتخاب ساده‌ای نیست.
در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی ‌نوشت: ارتش سوریه با پشتیبانی نظامیان ایرانی، نیروهای حزب‌الله لبنان و حمایت نیروی هوایی روسیه حمله‌ای بزرگ را در شمال کشور تدارک می‌بیند. گفته می‌شود که در ادامه عملیات نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه خود را برای حمله‌ای سراسری آماده می‌کند. به نظر منابع مطلع، ارتش سوریه در عملیات زمینی  از دو نیروی عمده یاری می‌گیرد؛ افراد شبه نظامی حزب‌الله لبنان و سربازان ایرانی. هدف آنها اعاده تسلط رژیم بشار اسد بر مناطقی است که در برابر شورشیان مسلح از دست داده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi