شناسه خبر : 38071
دوشنبه 27 مهر 1394 , 15:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

میزگرد خبری انجمن جانبازان نخاعی(بخش دوم)

پاسخ های مسئول درمانی انجمن جانبازان

بخش نخست میز گرد خبری با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ، با عنوان "انجمنی که بار بنیاد را بردوش می کشد" منتشر شد و هنوز نیز درمعرض دید کاربران و خوانندگان این پایگاه خبریست. در بخش یاد شده رئیس و نایب رئیس انجمن جانبازان به معرفی این انجمن و پاسخ به بعضی از سووالات کلی پرداخته اند. دراین بخش نیز که بخش دوم از این میزگرد است علاوه برادامه بحث های کلی ، مسائل درمانی هم مورد گفت وگو قرارگرفته است:

فاش نیوز -  بخش نخست میز گرد خبری با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ، با عنوان "انجمنی که بار بنیاد را بردوش می کشد" منتشر شد و هنوز نیز درمعرض دید کاربران و خوانندگان این پایگاه خبریست. در بخش یاد شده رئیس و نایب رئیس انجمن جانبازان به معرفی این انجمن و پاسخ به بعضی از سووالات کلی پرداخته اند. دراین بخش نیز که بخش دوم از این میزگرد است علاوه برادامه بحث های کلی ،  مسائل درمانی هم مورد گفت وگو قرارگرفته است:

اردوهای سیاحتی-زیارتی

**مناسب سازی-عزل و نصب در انجمن-شایسته-تاج دولتی

 اسرافیلی : در جلسه ای که اخیرا اعضاء هیئت مدیره با آقای دکتر قالیباف داشتیم چند موردی درخواست و پیشنهاد داشتیم که ایشان قول هایی به ما دادند مثل محل فعالیت انجمن و هم چنین در بحث سیاحتی -  زیارتی که گفته شد و آقای قالیباف از این موضوعات استقبال کرد و گفت شما با اداره امور ایثار گران ما هماهنگ کنید که سهمیه ای را برای انجمن در نظر بگیرند.

 ما در خواست 2 دستگاه اتوبوس نو کردیم که قرار شد خریداری بشود و مناسب سازی آن هم بعهده انجمن باشد . درخواست اردوهای سیاحتی زیارتی را داشتیم . درخواست احداث  یک مجموعه فرهنگی  ورزشی تفریحی اقامتی با عنوان شهر سبز یا شهر سلامت را داشتیم.  درخواست  مناسب سازی  بوستان ها . درخواست  مرکزی  برای انجام فعالیت های انجمن که ارجاع دادند به  سازمان املاک و مستقلات . درخواست یک دستگاه ویلچر شور دادیم که طراحی وساخت آنرا آقای بنایی داده است که کار این دستگاه شستن چر خهای ویلچر می باشد . ما پیگیری های خودمان را انجام دادیم و امیدواریم که مجموعه شهرداری پاسخ بدهند. البته آقای قالیباف نظر مساعد داشتند نسبت به این موضوع ولی باید ببینیم که مدیران تحت امر ، آن فرمان پذیری را دارند یا خیر.؟

فاش: در خصوص بعضی از دوستانی که با انجمن همکاری می کردند و کنار کشیدن. توضیح  بفرمایید اینکه چرا آقای شایسته را از انجمن اخراج کردید و یا چرا آقای تاج دولتی را به کار نمی گیرید؟

ابوطالبی : یکی از دوستانی که در محور بحث هست آقای شایسته است. ایشون شخصی با انگیزه  با توانایی بالا ، پرشور و پیگیر بودند . موضوعی که هست اینکه ما داریم کار را به صورت یک شخص حقیقی پیگیری می کنیم یا شخص حقوقی.؟ اگر بنده یک شخص حقیقی هستم خودم تصمیم می گیرم انجام می دهم و جوابگو هستم.  ولی وقتی که در یک جمع قرار می گیرم و به عنوان یک شخصیت حقوقی ، این نظر منِ شخص نیست، نظر جمع هست که حاکم است . متاسفانه این دوست عزیز ما با این همه انرژی و کوششی که داشت و مسئول استان های انجمن هم بود مثلا گزارشی می آمد از یک استانی که جانبازی  این اتفاق برایش رخ داده، ایشان می گفت که باید به این صورت عمل بکنیم وبرای دیگران تکلیف می کرد . یا اینکه آقای قیاسی که مسائل را با تحلیل و بررسی می خواهد پیش ببرد ایشان عجله در کار می کرد و این نمی شد ، چون یک کار جمعی یک روحیه جمعی می خواهد و آقای قیاسی هم که به عنوان مدیر عامل بودند دیدند که مسئله به صورتی است که نمی شود جمعش کرد ، ایشان را از مسئولیت استانها بر کنار کردند . اینجا دو بحث است و اینکه عزل ایشان به منزله اخراج نیست و عزل از مسئولیت بوده .و ایشان می توانستند در یک حوزه دیگر کار کنند و یک اشکالی که بر انجمن و آقای قیاسی وارد است اینکه عزل آقای شایسته را در فاش نیوز اعلام کردند و  ایشان با توجه به اینکه مسئول استانها بود، نظر آقای قیاسی این بود که همه استانها بدانند که ایشان دیگر مسئولیتی ندارد و از آنجا بود که اصرار داشتند که نامه را از فاش نیوز در بیاورند. تصوراینکه ایشان از انجمن اخراج شده یک تصور بی جاییست.

بعد از این دو اشتباهی که هم ازسوی انجمن و هم آقای شایسته صورت گرفت قرار شدحکَمی برای رفع این مشکل  مشخص شود که آقایان  حسین صفری ،مجتهد ،امیر حقیقی به عنوان حَکَم مشخص شدند و بعد از طرح مسئله ، آقایان گفتند که کار در انجمن ، کار تشکیلاتی می طلبد و افراد به دنبال تشکیلات باشند نه تشکیلات به دنبال افراد . قابل توجه دوستانی  که فکر می کردند که ایشان اخراج شده  و منعی برای ورود ایشان هست.  دوره قبل ایشان کاندید شد و خیلی دوست داشتیم ایشان رای بیاورد ولی رای نیاورد. حالا اینجا یک شائبه  دیگری ایجاد می شود و می گویند که این ها رفتند و رایزنی کردند من می گویم اینطور نبوده من که کاندیدا بودم ،رای دادم ولی اسم خودم را ننو شتم.  مثلا اسم آقای قیاسی را نوشتم.

در مورد آقای تاجدولتی هم که می گفتند چرا ایشان رابه کار نمی گیرید، ما ایشان را دعوت کریم و آمد اینجا، بعد از ساعتی گفت وگو ایشان فرمود که بنده به این صورت کار می کنم که با نام انجمن در جلسات انجمن شرکت می کنم ، اما اگر جایی میروم و می خواهم کاری را انجام بدهم اگر صلاح بدانم می گویم من تاج دولتی هستم که افتاده ام دنبال این کار، و اسم انجمن را نمی آورم .! جایی که صلاح بدانم بگویم این کار مال انجمن هست  میگویم.  ما هم گفتیم که اینجور نمی شود یک بام و دو هوا و ایشان هم نپذیرفت کار جمعی را. بنده خودم خیلی موارد موضع تندی دارم و نامه حاج آقانصیر را بنده پیشنهاد دادم  و دوستان هم تائید کردند. ولی وقتی موضوعی را مطرح می کنم و می بینم دوستان نمی پذیرند، بنده هم موضع نمی گیرم و نظر جمع را قبول می کنم . ما به آقای تاج دولتی پیشنهاد سیاحتی و زیارتی انجمن را دادیم ، حتی به عنوان مشاور که قبول نکرد.

اسرافیلی : دوستان می گویند که انجمن ما را در جلسات خود شرکت نمی دهد، نخیر به این صورت نیست . هیئت مدیره جلسات هفتگی دارد ولی هیئت مدیره با گروه پیگیری جلسات یک هفته در میان دارد .ما پیشنهاد داده ایم، دوستان جانبازی که تمایل دارند انجمن بیایند، با آقای عسگری هماهنگ کنند و بگویند که می خواهند در جلسات انجمن شرکت داشته باشند. ما همه با توجه به اینکه در هر جلسه ،موضوع جلسه داریم ، پیشنهاد ما این شد که اول هرماه یک جلسه ای که هم انجمن و گروه پیگیری هستند باشد با هماهنگی قبلی ،جانبازان در آن جلسه مسائل و مشکلات خودشان را بیایند مطرح کنند.  یک زمانی هم هست که باید توضیحاتی در مورد فعالیت ها ی انجمن ارائه  بدهیم و برای اینکه جلسات برای دوستان تکراری و خسته کننده نباشد ساعات جلسات خودمان با دوستان جانباز را جداگانه برگزار کنیم.

بهداشت و درمان

**امداد کوثر-مرکز توانبخشی-بیمارستان خاتم الانبیاء

فاش: در مورد بهداشت و درمان جانبازان  کارجدیدی صورت گرفته؟

دکتر آطاهریان : یک تفاهم نامه امضاء کردیم با اورژانس115 . ماخیلی دوست داشتیم این فرصت را بنیاد به عهده بگیرد. بنیاد و امدادکوثر که مسئول جابجایی بچه ها به مراکز درمانی هستند تعداد محدودی آمبولانس دارند و چون نتوانستند آنها را افزایش بدهند، گفتیم که از توان اورژانس 115 استفاده کنیم برای انتقال بچه ها به مرا کز درمانی. با توجه به چندین جلسه که با مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی (مرکز اورژانس ) کشور  برگزار گردید. قرار شد اسامی جانبازان نخاعی به مرکز اورژانس 115 داده شود تا اورژانس خدمات بدهد. یک سری بیماری ها و  ناراحتی هائی که خود جانبازان دارند که برای اورژانس یک حالت بحران و اورژانسی ندارد به آنها منتقل کردیم تا بهتر بتوانند با جانباز تعامل کنند چون وضعیت جانبازان نخاعی به این صورت است . آنها قبول کردند که این موارد را با آن شرایط اورژانسی پذیرا باشند و علاوه بر این ما یک ستاد هدایت جانباز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی داریم که شماره آن را نیز به بچه های جانباز نخاعی اعلام کرده ایم تا بچه های جانباز نخاعی تماس  بگیرند و برای پذیرش کمک بخواهند. در بحت انتقال هم از اورژانس خواستیم که یک خودروی ترانسپورت که بیشتر جنبه انتقال به غیر از مسائل اورژانسی را دارد تعریف بشود. مرکز امدادکوثر هم دارد تجهیز میکند وضعیت خودروی خریداری شده اش را و قرار است تعداد آنها را افزایش دهد.

یکی از درخواستهای ما از زمانی که گروه پیگیری انجام وظیفه می کند این است که ما بتوانیم یک مر کز تخصصی برای جانبازان نخاعی داشته باشیم که خیلی کار شایسته ای است.. ما نامه نگاری هایمان را از زمان چند وزیر قبلی شروع کردیم و در زمان فعلی که آقای دکتر هاشمی هستند ما درخواست مرکز تخصصی برای جانبازان نخاعی با شرایط ویژه ای که دارند ارائه کرده ایم و ایشان هم پیرو آن در خواست ، مشاور خودشان،  آقای دکتر جغتایی را مامور کردند که جلسه ای با حضور معاونان توانبخشی سراسر کشور برگرار گردد تا یک مرکز توانبخشی برای جانبازان و معلولان ایجاد شود.

یک مرکزی هم بود برای پیشگیری از حوادث ، که ستاد آن در دولت قبل با مسئولیت آقای دکتر امامی ایجاد شده بود که با پیگیری هایی که ما انجام دادیم و جلساتی که برگزار می شود ، قرار شده که در آن کمیته ، برای جلو گیری از حوادث گوناگون و حوادث جاده ای که ناشی از خرابی راه های کشور است  راهکارهایی ارائه و پیگیری شو.د چون در مقایسه با دیگر کشورها تعداد معلولان نخاعی در کشور ما از تعداد بالایی برخورداراست واین ستاد هم بخاطر این برپا شده تا از درصد اینها بکاهد.

در خصوص بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) ، ما خواسته مان این بود که یک بیمارستان تخصصی ایجاد بشود ولی متاسفانه بنیاد در همان سال های اولیه این چنین بیمارستان هایی را داشت و زمانی که کار زیاد شد آنرا منتقل کرد به بخشهای خصوصی.!! در بخشهای خصوصی پراکندگی ایجاد شد و کیفیت خدمات  پائین آمد . بجز چندین مرکزی که بنیاد تحت پوشش دارد از قبیل بیمارستان خاتم ،بیمارستان مصطفی خمینی ،بیمارستان ساسان و یکی دوتا درمانگاه دیگر ، دیگر هیچ مرکز درمانی وجود ندارد. بخاطر همین است که اکثر جانبازان نخاعی بیشتر راغب به این مرکز هستند ، که مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند و بخاطر همین هم بیشترین مشکلات بستری در این بیمارستان وجود دارد.! بنیاد برای اینکه کار درمان را سامان بدهد آمد بیمه تکمیلی را ایجاد کرد  و از نظر آنها بالاترین حسن بیمه تکمیلی این است که شما با این بیمه می توانید به هر بیمارستانی که با این بیمه طرف قرارداد هست  مراجعه کنید. ولی نظر ما این بود که جانباز نخاعی را همه جا نمی شناسند هر بیمارستانی شاید افراد عادی را پذیرش کند اما از روحیات و محدودیت های جانبازنخاعی اطلاع کافی ندارند و  با مراجعه جانباز ، نه تنها کاهش مشکلات صورت نمی گیرد بلکه مشکلات آن نیز افزایش پیدا می کند.

**حالت اشتغال-قصور در پزشکی-شهادت شکراللهی-شهید علی محمدی-...

فاش:  البته خیلی از این مسائل را شما جوابگو نیستید ،  از انجمن انتظارات بالاست.  مثلا" مثل بیمه حالت اشتغال و بازنشستگان و افرادی که حالت اشتغال هستند؟

اسرافیلی :  مسئولیت خدمات رسانی به جانبازان 70 درصد با خود بنیاد است ،حتی اگر شاغل در جای دیگری باشد . در برنامه توسعه ، قرار شده بود  شاغلین جانباز خدمات درمانی را از محلی که در آن شاغل هستند بگیرند، که ما  اعتراض کردیم وبه آقای عباسپور هم انتقال دادیم و ایشان هم بطور ضمنی گفت چون قانون است من نمی توانم چیزی را بنویسم.  ولی بطور شفاهی می توانم بگویم. ولی با پافشاری انجمن، قبول کردند که افراد بالای 70درصد که شاغل در بنیاد یا دستگاه های دیگرنیستند تحت پوشش بنیاد قرار بگیرند.

فاش: در خصوص شهادت بچه هائی که بر اثر اشتباه پزشکی و تجویزات و قصور پزشکان صورت گرفته توضیح بدهید؟

دکتر آطاهران : ما در بحث درمان دخالتی نداریم اگر بدانیم که در این مورد خطائی صورت گرفته می توانیم مشاوره بدهیم یا پیگیر قضیه باشیم. مثلا" در بحث شهادت آقای علی شکرالهی ما با خانواده و بچه های دیگر هم در میان گذاشتیم که ما پیگیری کار بودیم ، چون میدانیم که اینجا یک کوتاهی صورت گرفته ، خب وقتی که با خانواده صحبت کردیم آنها هم شکایت کرده بودند و حالا پیگیر قضیه خود خانواده بودند. و ماهم بابنیاد صحبت کردیم که بنیاد هم از طریق حقوقی پیگیر این قضیه باشد و وقتی که ما دیدیم خانواده دنبال کار هستند ماهم دست کشیدیم.

فاش: منظور کلی بعد نظارتی و انتظاری که از انجمن می رود است. چون خود بنیاد که نظارتی بر نهادها و ... ندارد.

دکتر آطاهریان :  بله ما نظارت داریم.

فاش: بعد نظارتی انجمن انتظار می رود که قوی باشد مخصوصا"در حوزه درمان. مثلا"وقتی که خوتان شاهد بودید که در پرونده شهید شکرالهی با قلم قرمز نوشته شده به فلان دارو حساس است ولی همان دارو را به شهید شکراللهی تزریق کردند وآن اتفاق افتاد، شما چه نوع پیگیری انجام دادید.؟

دکتر آطاهریان :خانواده را متعهد کردیم که شکایت کنند وشکایت کردند و آنها هم جواب دادند به خانواده.

فاش: شهید اسماعیل علی محمدی که شهرستان بود، چی؟  بعد انتقاداتی از انجمن شد که چرا برخورد نمی کند!

ابوطالبی :  مسائلی بود که بنیاد یک حرفی میزد جانباز و خانواده اش یک حرفی میزدند. ما هم تا یک جایی ورود کردیم و دیدیم قضیه نیاز به یک قاضی دارد که پرونده را بگیرد بررسی کند وحکم بدهد و خیلی بحث شسته رفته نبود.مسائلی وجود دارد که نیاز به پیگیری دقیق بشکل قضایی دارد.

فاش: همسر شهید به ما نامه ای زد و ما نامه را منتشرکردیم.بعد بنیاد گویا تهدیدش کرد و ما ناچار شدیم نامه را برداریم.

ابوطالبی :  مسائلی بود که بنیاد یک حرفی میزد جانباز و خانواده اش یک حرفی میزدند. ما هم تا یک جایی ورود کردیم و دیدیم قضیه نیاز به یک قاضی دارد که پرونده را بگیرد بررسی کند وحکم بدهد و خیلی بحث شسته رفته نبود.مسائلی وجود دارد که نیاز به پیگیری دقیق به شکل قضایی دارد.

ابوطالبی : شما یک سایتی هستید بدون اینکه تا حدودی بدانید جریان اثبات شده است یا نیست مطلبی را بعنوان اطلاع رسانی منتشر میکنید. ولی اگر بگویید اینجوری هست یا نیست این نیاز به پروسه قضایی و حقوقی دارد.

فاش: برای اینکه تهدید صورت می گیرد یا نه شاید نباز به تخصص داشته باشد ولی اینکه اصل قضیه که تهدید صورت می گیرد به انحاء مختلف این برای ما محرز است. چون در موارد مختلف خودمان شاهد بودیم.

ابوطالبی : این بلحاظ  حقوقی قرائن محسوب می شود.

فاش: نه. ما به عنوان یه رسانه و شما به عنوان انجمن باید طرف این ور را داشته باشید و پیگیری کنید، مگر اینکه عکسش ثابت شود، نباید منتظر باشیم تا دادگاه حکم بدهد تا بعد پیگیری شود.

ابوطالبی : درست است .ما فرض می گیریم که حق با جانباز و خانواده اش است، ولی بالاخره وقتی می خواهیم یک چیزی را اتفاق افتاده و آثاری را برآن مترتب کنیم باید یک جوری اثبات بشود.

فاش: اصلا" بحث این نیست که اثبات کنیم که قضیه چه بوده. درواقع برای اینکه جلو این روند گرفته شود، تا برخورد نشود جلو این اتفاقات گرفته نمی شود.

اسرافیلی : ما در این مورد هم نامه زدیم به بنیاد و هم بیمارستان. بنیاد می گوید اگر ما ورود کنیم، آن بیمارستان به جانبازان دارد خدمت ارائه می دهد! خب این یعنی چه؟

فاش:  البته این به ضعف بنیاد هم برمی گردد.

اسرافیلی : در مورد این پرونده، ما تا یک ماه پیش با خانواده شهید که پیگیر موضوع بودیم به قسمت حقوقی و قضایی وزارت بهداشت مراجعه کردیم، حکمی که صادر شده ، به ما گفتند 50 درصد بیمارستان مقصر است و 50 درصد هم خود جانباز.! درحکم اشاره شده که مابقی تقصیر بخاطر ضعف جسمانی و بیماری ذاتی بیمار می باشد.! یعنی جانبازان نخاعی و سایر جانبازان  بدانند اگر در بیمارستانی آمدند و شما را کشتند 50 درصد خودتان مقصرید که جانبازید.!! اینکه شما اشاره کردید به بنیاد، ما به عنوان انجمن ورود کردیم ولی واحد حقوقی بنیاد کجاست. چرا حقوقی بنیاد یک قدم در این زمینه برنداشته. بهداشت و درمان بنیاد کجا بود.؟؟ البته این از وظایف انجمن است، ولی آنها هم باید ورود می کردند.

کد خبرنگار: 21
اینستاگرام
من بعنوان یک جانباز نخاعی از انجمن واقعا سپاسگزارم که این همه شور و نشاط را دربین جانبازان نخاعی کمری و مخصوصا گردنی ایجاد کردند. انتظار میرود بازهم این گونه کارها بیشتر و بیشتر دیده شود. جوایز خیلی مهم نیست.مهم دیدن همدیگر و ورزش و سلامتی است.
آقای ابوطالبی متاسفم . پیشنهاد کردم فقط مشاور باشم اما شما قبول نکردید .اما کارهای فعالانه انجمن را قبول دارم. اسامی ۱۵ نفر هسته اولیه را هم خودم دادم که همه شما بودید
با سلام
خدمت جانبازان عزيز عرض كنم من اقاي تاجدولتي رو حدود 30سال است كه ميشناسم واز معدود افرادي هستند كه هميشه از حقوق جانبازان در همه جا دفاع كرده اند و بخاطر همين هميشه مورد غضب بنياد بوده است .
سلام وعرض ادب و احترام خدمت برادر عزیزم جناب تاج دولتی.
همانطور که خدمتتون عرض کردم من یادم نمیاد که در مصاحبه در باره مشاوره و مسئولیت شما در زمینه سیاحتی وزیارتی انجمن چیزی گفته باشم.از سایت محترم قاش نیوز در خواست دارم به ضبط مصاحبه مراجعه کنند تا اگر این حرف از من گفته نشده اصلاح فرمایند.
در هر صورت انجمن جانبازان نخاعی متعلق به بنده و سایر دوستان انجمن نیست،بلکه به جامعه جانبازان نخاعی تعلق دارد وجا برای خدمت به جانبازان برای همه دوستان در چارچوب تشکیلات واساسنامه انجمن باز است.
ارزوی توفیق و سلامتی برای جنابعالی دارم.
مدیر محترم فاش نیوز
سلام
در خصوص سخنان نایب رییس انجمن جانباران نخاعی درمورد اینجانب به استحضار میرسانم که کنارگیری بنده از انجمن این چیزایی نبوده که ایشان مطرح نمودند و کاملا تکذیب میکنم و ایشان حقیقت را کتمان نموده اند و در حقیقت ایشان در این خصوص به مغلطه کاری روی آورده اند و صورت مسئله را پاک نموده اند !!!!

لذا مستدعیست تکذبیه فوق را منتشر نمایید

با تشکر __ فاضل شایسته
خوب برادر شايسته شما واقعيت را بگوييد.

چرا نميگوييد؟؟چون ميدانيد حق با گروه 15 نفره است نه شما 1 نفر.

ب89تسصخعغذیث
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi