شناسه خبر : 38093
سه شنبه 14 مهر 1394 , 12:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ادعای مضحک و دروغین رسانه های سعودی درباره فاجعه منا

در حالی‌که انتقادات کشورهای اسلامی به بی‌کفایتی سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج و فاجعه منا در حال افزایش است، رسانه‌های وابسته به حکام این رژیم به نشر اخباری بی اساس و دروغین روی آورده‌اند.

درحالی‌که انتقادات کشورهای اسلامی به بی‌کفایتی سعودی‌ها در برگزاری مراسم حج و فاجعه رخ داده در منا در حال افزایش است، رسانه‌های وابسته به حکام این رژیم اقدام به نشر اخبار بی اساس و دروغین روی آورده‌اند.

در ادامه به بخشی از این اظهارات بی‌اساس و بی پایه رسانه‌های سعودی و برخی کشورهای هم‌پیمان با این رژیم زائر کش که در اقدامی هماهنگ و با فرار رو به جلو و فرافکنی تلاش می‌کنند تا مسئولیت جنایت رخ‌داده در منا را از دوش خود بردارند و ایران را عامل این حادثه معرفی کنند، اشاره می‌شود.

شبکه خبری «العربیه» که یکی از رسانه وابسته به رژیم سعودی و با دلارهای نفتی این رژیم اداره می‌شود، چند روز پیش از قول یکی از دیپلمات‌های فراری کشورمان که بعد از فتنه 88 به صف مخالفان جمهوری اسلامی ایران ملحق شده‌است، مدعی شد که وی در مطلبی نوشته است: «پیش از آغاز مراسم حج درباره طرح دولت ایران برای مراسم حج نوشتم و هشدار دادم. تحقیقات نشان خواهد داد که رژیم ایران در حادثه ازدحام منا دست دارد. عملیاتی که در منا به وقوع پیوست، عملیاتی تروریستی بود. بیش از پنج هزار نفر از نیروهای سپاه پاسداران در میان حجاج ایرانی حضور داشتند. طرح برنامه‌ریزی‌شده، افزایش تعداد کشته‌ها بود اما سرعت نیروهای امنیتی سعودی باعث ناکامی این پروژه شد.»

این شبکه اخیرا نیز مدعی شده بود که نام غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان در فهرست حجاج ورودی به عربستان ثبت نشده است که این ادعای بی اساس آن با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران و ارائه اسناد متقن درباره حضور وی مواجه شد.

در ادامه این موج تبلیغاتی علیه ایران در برخی رسانه‌های عربی همسو با حکام آل سعود برای فرافکنی فاجعه منا، روزنامه مصری «الیوم السابع» نیز در یادداشتی مدعی شد که ایرانی‌ها به جای «لبیک اللهم لک لبیک»، عبارت «لبیک یا حسین» سر می دادند.

از سوی دیگر روزنامه سعودی «الریاض»، نیز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان «واس» از برگزاری نشست «رؤسای بعثه‌های حج کشورهای اسلامی» برای قدردانی از آل سقوط و متهم کردن ایران خبر داد و نوشت: «شرکت کنندگان در این نشست از تلاش‌های «عظیم» عربستان و شخص «خادم الحرمین الشریفین»، ملک سلمان، ولی عهد و ولیّ ولی‌عهد، در توسعه حرمین شریفین و خدمت به حجاج و تسهیل در حمل و نقل و اقامت آنان برای ادای مناسک حج قدردانی کردند».

روزنامه «الشرق الاوسط» نیز که یکی از روزنامه‌های مهم و پرخواننده در جهان عرب است، پیش‌تر به نقل از یک منبع ایرانی بی نام و نشان مدعی شد که حرکت مخالف جهت 300 زائر ایرانی سبب وقوع فاجعه منا شده است.

این درحالی است که نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی طی سخنانی اظهار داشت که در سال‌های گذشته مسئولان امنیتی مدینه منوره به دلیل نظم فوق العاده حجاج ایرانی در تجمعات و مراسم بزرگ و گسترده‌ای همچون دعای کمیل در بین الحرمین مدینه، بارها از مسئولان حج کشورمان به طور رسمی و مکتوب، تشکر و قدردانی کرده و نظم ایرانی‌ها در برگزاری این قبیل مراسم را الگویی برای دیگر کشورها و راهنمایی برای مسئولان حج سعودی دانسته اند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد، رسانه‌های وابسته به حکام سعودی که با دلارهای نفتی این رژیم پشتیبانی می‌شوند، فعالیت گسترده‌ای را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند تا با پخش شایعات و نقل قول از افراد مجهول یا معلوم‌الحال، بر بی‌کفایتی حاکمان نالایق این رژیم سرپوش بگذارند و ایران را عامل این حادثه معرفی کنند.

این شایعه پراکنی‌ها در حالی است که بر اساس آمار اعلامی از تعداد جانباختگان، ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین قربانی را در پی بی‌مسئولیتی و بی لیاقتی حاکمان رژیم آل‌سعود متحمل شده است.

یاد آور می‌شود؛ عید سعید قربان امسال، به دلایلی از جمله بی‌مسئولیتی و بی‌برنامگی مقامات سعودی در سازماندهی مناسک حج، عبور کاروان «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی از مسیر مخصوص حجاج و بسته ماندن درهای ورود حاجیان، هزاران نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام در صحرای منا دچار سانحه شدند و بسیاری از آنها جان خود را از دست دادند.

  انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi