شناسه خبر : 38123
چهارشنبه 15 مهر 1394 , 09:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کاهش بروکراسی اداری برای ثبت جانبازی

حمایت هر چه بیشتر از مصدومان هشت سال دفاع مقدس و افرادی که بر اثر عوامل متعدد در دوران جنگ تحمیلی دچار صدمه شده‌اند نیازمند کاهش بروکراسی اداری است که باید مسئولان بیش‌تر به این موضوع توجه داشته‌باشند.

 آذربایجان غربی به دلیل هم‌ مرز بودن با چندین کشور سبب شده تا در برهه‌های مختلف شاهد بروز حوادثی ناخوشایند باشد و بدون شک این حوادث بر نوع زندگی و خلق و خوی مردم این استان تاثیر می‌گذارد؛ در این میان آنچه در هشت سال دفاع مقدس بر مردم این خطه شهیدپرور به موجب هم مرزی با کشور عراق وارد شد را شاید کمتر کسی که خارج از این استان زندگی می‌کند، درک کند.

روستاهای مرزی پیرانشهر و سردشت به دلیل همجواری با کشور عراق در هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های بسیار دردناکی به خود دیده‌است و این امر شاید اثرات جنگ تحمیلی را در روستاهای مرزی این شهرستان‌ها چندین برابر سایر شهرها و استان‌ها بروز داده‌است به‌طوری‌که کودکان زیادی در روستاهای مرزی بودند که مورد ترکش و بمباران رژیم بعثی عراق قرار گرفتند و یا موج انفجار سبب شد تا تعداد زیادی از کودکان روستاهای سردشت و پیرانشهر دچار مشکلات روحی، روانی و جسمی شوند و به دلیل مشکلات زمان جنگ و مرزی بودن این شهرها و به تبع آن محرومیت این مناطق و نبود امکانات درمانی و پزشکی در آن زمان سبب شد تا این کودکان هیچگاه به مراکز درمانی اعزام نشوند.

بسیاری از این کودکان در اوج مظلومیت و عدم برخورداری از امکانات اولیه که همان تشخیص بیماری آنها و ثبت این کودکان به عنوان جانباز بود، محروم ماندند و امروز که این کودکان که تعدادشان در روستاهای مرزی سردشت و پیرانشهر کم نیست بزرگ شده‌اند و در امورات زندگی و تامین مخارج و معیشت زندگی خود مشکلات زیادی تحمل می‌کنند.

*جانبازی که نمی‌تواند جانبازی خود را ثابت کند

یکی از کودکان آن دوران که امروزه تقریبا 41 سال دارد و تشکیل خانواده داده، حسین آزاده است. مردی که در این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای برای گذران زندگی خود دست و پنجه نرم کرده‌است ولی به دلیل نداشتن صورت‌جلسه حادثه برای ارائه به بنیاد شهید و امور ایثارگران پیرانشهر، هم‌اکنون نمی‌تواند ادعای جانباز بودن خود را به اثبات برساند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه از مشکلاتش که بر اثر بیماری وی به وجود آمده، می‌گوید: سال 65 که 12 سال داشتم در روستای لاوین شهرستان پیرانشهر مورد موج انفجار قرار گرفته و هم‌اکنون بر اثر این موضوع مشکلاتی دارم.

آزاده با بیان اینکه در آن زمان خانواده‌اش به دلیل کمبود امکانات و عدم آگاهی، وی را به مراکز درمانی منتقل نکرده‌اند، افزود: هم اکنون صورت‌جلسه سانحه را ندارم و این امر سبب شده تا براساس قوانین موجود در بنیاد شهید به عنوان جانباز شناخته نشوم.

وی با بیان اینکه در این خصوص تلاش‌های زیادی کرده‌ام و نیروی انتظامی و سپاه شهدای استان نیز جانباز بودنم را تایید کرده‌اند ولی به دلیل کامل نبودن مدارک پزشکی که به دلیل قصور والدینم در انتقال من به بیمارستان بود، هم‌اکنون با مشکل مواجه هستم.

آزاده با اشاره به وضعیت جسمی خود تصریح کرد: بسیاری از اوقات به دلیل عوارض ناشی از موج انفجار در آن زمان، اضطراب شدید، بی‌قراری، خشم ناگهانی، بی­‌حوصلگی و بی­‌انگیزگی، تپش قلب، لرزش و... سراغم می‌آید و زندگی را برایم با مشکل مواجه می‌کند.

*دوقطبی بودن همسرم بار مشکلات را بر دوشم مضاعف می‌کند

آزاده با بیان اینکه به دلیل وضعیت روحی و جسمی که دارم قادر به کار کردن نیستم، از وضعیت همسر بیمار خود نیز ابراز ناراحتی کرد و گفت: پس از به دنیا آمدن دخترم همسرم نیز بنا به مشکلاتی که در زندگی داشتم به بیماری دوقطبی که نوعی بیماری روحی و روانی است مبتلا شد و این امر سبب شده تا مشکلاتمان مضاعف شود.

وی با بیان اینکه همسرش نیز فرزند شهید است، افزود: به دلیل هزینه‌های همسرم متحمل هزینه‌های زیادی شده و هم‌اکنون به بانک‌ها و اطرافیان بدهی دارم، از طرف دیگر به دلیل وضعیت نامناسب همسرم نمی‌توانم وی را در خانه تنها بگذارم.

آزاده با بیان اینکه حتی قدرت خرید نان شب را هم ندارد، اظهار داشت: مشکلات زندگی کمرم را خم کرده، بارها وقتی در مقابل همسر و دو فرزندم به دلیل عدم توانایی در تامین نیازهای اولیه شرمنده شده‌ام، افکار مزاحم زیادی به ذهنم خطور کرده‌است ولی امید دو فرزند و همسرم بعد از خدا به من است.

وی از مسئولان درخواست کرد با توجه به وضعیت بیماری همسرش و عدم توانایی خود در کار کردن و تامین امرار و معاش خود، همسر و دو فرزندش مساعدت‌های لازم را با تشکیل پرونده جانبازی وی داشته‌باشند تا شاید با تخصیص کمک هزینه و یا حقوقی هر چند اندک وی در قبال همسر و فرزندانش بیش از این شرمنده نشود.

*مدارک پزشکی ناقص سبب عدم قبول درخواست جانبازی می‌شود

مهدی فعال، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: از نزدیک در جریان پرونده حسین آزاده هستم ولی کافی نبودن مدارک لازم برای ثبت وی در لیست جانبازان سبب شده تا‌کنون در این زمینه نتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پذیرش فردی به عنوان جانباز از سوی دستگاه یا ارگان خاصی سبب نمی‌شود بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز وی را به عنوان جانباز بشناسد، تصریح کرد: براساس قوانین این اداره باید مدارک لازم پزشکی برای ثبت جانبازی در دست افراد باشد.

این مسئول بر لزوم ارائه مدارک مستدل برای ثبت جانبازی تاکید کرد و افزود: نبود مدارک لازم و مستدل توسط این فرد سبب شده تا نتوانیم وی را به عنوان جانباز قبول کنیم.

فعال، خاطرنشان کرد: تمام اشخاصی که متقاضی جانبازی هستند باید صورت سانحه داشته‌باشند و مدارک مستدل به بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستانی که در آن ساکن هستند ارائه دهند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی اعلام کرد: هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از افرادی که در بمباران شیمیایی سردشت مصدوم شده بودند برای ثبت جانبازی خود به این اداره مراجعه می‌کنند و با ارائه مدارک لازم در لیست جانبازان قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد مشکلات ناشی از موج انفجار در افراد به ویژه زمانی که فرد با این بیماری درگیر است به خوبی قابل تشخیص باشد شاید با کاهش بروکراسی اداری بتوان به این افراد در اثبات و یا قبول جانبازی کمک کرد.

منبع: فارس
اینستاگرام
سلام نقل است از حضرت علي ع روز از جنگی برگشته بودن، جوانی را که آرزو کرد ای کاش در جنگ بودم، را مانند رزمندگانش سکه داد.
کجای کارید اسلام یعنی امید روحیه و ایثار.
این اعمال بنیادشهید برای آینده مملکت پریشانی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi