شناسه خبر : 38227
یکشنبه 19 مهر 1394 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خالی بندی وادادگان

طرفداران خط سازش و باج‌دهی به آمریکا، در عوام‌فریبی و گفتن دروغ‌های هر چه بزرگ با هم مسابقه گذاشته‌اند.
سیروس ناصری دیپلمات نفتی - کسی که همزمان با شروع اولین مذاکرات هسته‌ای در 12 سال پیش، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی کیش اورینتال بود، هفته گذشته ضمن حضور در برنامه «ثریا»ی شبکه یک سیما مدعی شد تاخیر کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکنون 3 میلیارد دلار برای کشور ضرر داشته است.
وی همچنین مدعی شد: دندان‌های این گرگ (آمریکا) در این سال‌ها کشیده و آمریکا به میش تبدیل و اکنون در باتلاق یمن، سوریه، عراق، لبنان و مناطق دیگر گرفتار شده است. آمریکا اسمش استکبار اما عقلش کوتاه است بنابراین نباید اینقدر بزرگش کنید.
دیروز هم صادق زیباکلام ضمن مقاله‌ای در روزنامه آرمان، ادعایی گنده‌تر از سیروس ناصری مطرح کرد و مدعی شد: نمایندگان مخالفان برجام متوجه نیستند ادامه تحریم‌ها چه هزینه گزافی را بر دوش ملت خواهد گذاشت؛ به قولی روزانه 3 میلیارد دلار هزینه عدم لغو تحریم‌ها برای ایران است، برای آنها شاید اهمیت ندارد که وضع اقتصادی مردم نابسامان است.
اگر ادعای زیباکلام را درست تلقی کنیم ایران در یک سال 1095 میلیارد دلار درآمد خواهد  داشت (!) حال آن که در اوج درآمدهای کشور، این رقم از 100 میلیارد دلار تجاوز نکرده است!
اما درباره استدلال سیروس ناصری که شبیه آن از سوی بیژن زنگنه مطرح شده - ضرر روزانه 100 میلیون دلاری - باید یادآور شد که طبق متن برجام، روز تصویب برجام 3 ماه پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یعنی 26 مهرماه 94 است. با این وصف معلوم نیست دلال نفتی با چه محاسبه‌ای، رقم زیان 3 میلیارد دلاری کشور تا به امروز به خاطر عدم اجرای برجام را به دست آورده است؟!
ناصری پس از اجرای توافق موقت ژنو چندین بار تصریح کرده بود عدم دقت هیئت ایرانی در تنظیم این توافق موجب سوء تفسیر و سوء‌استفاده غرب و آمریکا شد و سخن رهبری مبنی بر ممنوعیت دو مرحله‌ای کردن توافق، بیان دقیق و کارشناسانه‌ای است.
یادآور می‌شود عملا توافق وین (برجام) به شکل دو مرحله‌ای تدوین شد و انجام تعهدات محدود طرف غربی، موکول به بعد از اجرای تمام تعهدات غیرقابل بازگشت طرف ایرانی است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi