شناسه خبر : 38385
چهارشنبه 22 مهر 1394 , 14:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برای آنها که کچلی را دوست ندارند!

در جامعه افرادی هستند که از معضلی بنام ریزش مو رنج می برند و چه خانم باشند و چه آقا، دلشان نمی خواهد موهایشان و زیبایی ظاهرشان را از دست بدهند.

سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی )- موها یکی از اعضایی هستند که برای ما خیلی اهمیت دارند و باعث زیبایی صورت ما نیز می شوند. در نتیجه نگهداری از آنها هم بسیار حائز اهمیت است. در جامعه افرادی هستند که از معضلی بنام ریزش مو رنج می برند و چه خانم باشند و چه آقا، دلشان نمی خواهد موهایشان و زیبایی ظاهرشان را از دست بدهند.

 برای ریزش مو عوامل پزشکی، ژنتیک و تغذیه ای وجود دارد که میتواند بر این امر تاثیر مثبت و منفی بگذارد. غذاها و مواد غذایی بسیاری هستند که در محکم شدن ریشه موها تاثیر می گذارند. میتوان این فاکتورها را شناخت و برای جلوگیری از ریزش مو، به راهکارهای خوبی رسید.

عوامل موثر بر ریزش مو:

1. کمبود آهن یا کم خونی یکی از علت های رایج و مهم ریزش موهاست. کم خونی باعث می شود که خون به اندازه کافی به ریشه موها نرسیده و به مرور زمان ریشه موها ضعیف شوند و کم کم بریزند. البته عامل کم خونی، کمبود اسید فولیک و B12  نیز میتواند باشد.

 در کسانی که گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات و سبزیجات و آجیل ها را به اندازه کافی نمی خورند، کم خونی بیشتر دیده می شود. افرادی هم که گوشت ها و غلات کافی نمی خورند به خصوص غلات سبوسدار، کمبود ویتامین های B  وجود دارد.

2. افراد به خصوص خانم ها سعی کنند، کم خونی های خود را نادیده نگیرند و با دریافت مواد غذایی و مکمل های لازم به رفع کم خونی بپردازند تا از ریزش مویشان جلوگیری شود.

3. خوردن غلات سبوسدار که حاوی ویتامین B5  یا اسیدپنتوتنیک است، در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. خوردن سبوس گندم، نان های سبوس دار، سبوس برنج آسیاب شده و دمکرده، راه های موثری در این امر است.

4. روی یا زینک، یکی دیگر از مواد معدنی موثر در محکم شدن ریشه موهاست. کمبود روی نیز میتواند افراد را با این مشکل مواجه کند. خوردن منابع روی شامل گوشت ها به ویژه گوشت های دریایی، خوردن آجیل و سبزیجات  و خوردن یک تا دو بار مکمل روی در هفته به کاهش ریزش مو میتواند کمک بسیاری بکند.

5. مو از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده است. برنامه غذایی روزانه باید شامل مقدار کافی پروتئین با کیفیت مرغوب بوده تا موها به درستی تغذیه شوند. کمبود پروتئین و یا صرفا" مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات و... که دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نمی باشند، ریزش موها را به دنبال خواهد داشت. یکی از دلایلی که برنامه های غذایی گیاه خواری مورد تایید نمی باشند نیز همین موضوع است.

از لحاظ علمی توصیه شده است که پروتئین روزانه باید یک سوم گیاهی باشد و دوسوم با منشأ حیوانی. خوردن روزانه حداقل 60 گرم گوشت، میتواند به جلوگیری از سوء تغذیه پروتئینی کمک کند.

6. کمبود ویتامین A  نیز یکی از فاکتورهای موثر بر سلامت موها و محکم شدن آنهاست. پس خوردن منابع ویتامین A  از جمله میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی و قرمزمیتواند موثر باشد. خوردن روزانه یک لیوان آب هویج یا خوردن هویج هم پیشنهاد بدی نیست!

7. رژیم های غذایی بیش از محدود نیز یکی از فاکتورهای ریزش مو هستند. توصیه می شود که اگر موهای خود را دوست دارید، از گرفتن رژیم های غیرعادی بپرهیزید.

8. خوردن آب با مواد معدنی سنگین نیز میتواند در تخریب ریشه موها تاثیر بگذارد. رسوی مواد معدنی سنگین و بیش از اندازه در ریشه موها باعث سستی آنها می شود. پس اگر آب خوراکی سالم در دسترس نباشد، خوردن آب معدنی یا جوشاندن آب راه های خوبی هستند.

9. شاید فاکتور خوردن داروها، یکی از رایج ترین فاکتورهایی ست که میتواند بر ریزش موها تاثیر بگذارد. ایثارگران و جانبازان زیادی نیز که به دلیل شرایط سخت و عوارض مجروحیت خود، انواع داروها را مصرف می کنند بسیار در معرض این عارضه هستند. پس اهمیت دادن به فاکتورهای موثر در ریزش مو، برای این گروه و افراد مهم تر است.

10. استرس نیز مثل همیشه پایه ثابت بیماری ها بوده و کاهش استرس ارتباط مستقیمی با  جلوگیری از ریزش مو دارد.

11. حنا نیز برای محکم شدن ریشه موها بسیار کمک کننده است.

12. از تماس گرد و خاک و دود زیاد به موها خودداری کنید که دشمن مو هستند. توصیه می‌شود در حد امکان به جای شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کنید.

13. تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید و درصورت ضرورت، حرارت آن بسیار کم باشد. به علاوه از شانه‌کردن موها در حمام بپرهیزید.

14. عسل نیز دارای موادی ست که در سلامت و محکم شدن موها موثر است. روزانه یک قاشق مرباخوری را حتما بخورید.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi