شناسه خبر : 38554
دوشنبه 27 مهر 1394 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توصیه هایی درباره نذری

همان طور که همه می دانند، مایعات در دمای بالا، با دیواره ظروف یک بار مصرف پلاستیکی واکنش داده و در آنها سمی خطرناک تولید می شود.

سعیده نام آور (  کارشناس تغذیه و رژیم درمانی )- این روزها با ورود ماه عزای حسینی و ماه محرم وقتی در شهر رفت و آمد می کنیم، خیلی ها به فکر نذری دادن و اطعام عزاداران امام حسین (ع) و ... هستند و در خانه ها و مغازه ها جنب و جوش خاصی برپاست. هر کس نیتی دارد و به فکر تهیه لوازم و مواد اولیه برای نذری دادن است. حال که این امر زیبا و رسم دینی و معنوی و توصیه شده در میان بسیاری از مردم درحال انجام است، خوب است به نکات بهداشتی و تغذیه ای در این امر نیز توجهات لازم را داشته باشیم تا یک نذری سالم و با کیفیت را در میان عزاداران حسینی توزیع کنیم.

نکات مورد توجهی که در زمینه تغذیه و بهداشت لازم است همه بدانند:

* برای تهیه و دادن غذاهایی که دارای گوشت نذری هستند، دقت به تهیه دام از مراکز بهداشتی دام ضروری ست. یعنی افرادی که به عنوان مثال گوسفند نذر می کنند، حتما از این مراکز تهیه فرمایند.

* دقت در شست و شوی کامل و صحیح گوشت ها و نگه داری آن در یخچال به طور صحیح نیز بسیار اهمیت دارد.

* تهیه مرغ سالم و قابل اطمینان و شست و شوی کامل شکم مرغ، کندن پوست کامل مرغ و دور ریختن نوک بال ها در تمیز کردن آن قابل اهمیت است.

* سبزیجات را کامل و تمیز بشویید.

* شست و شوی صحیح ظروف مخصوصا" بزرگ می تواند در سلامتی موثر باشد. پس در این امر نذری دهندگان دقت کنند.

* آنهایی که شیر می دهند حتما" به تاریخ تولید و انقضاء توجه داشته باشند.

* افرادی که در تکیه ها لیوان و استکان و قاشق و ... می شویند، حتما" به تمیزی و شست وشوی صحیح دقت داشته باشند.

* نگهداری درست و صحیح در مکان سرد از غذاهای اضافی برای نذری دهندگان و البته نذری گیرندگان قابل اهمیت است.

* توجه داشته باشید کسانی که چندین نوع نذری می گیرند و همه آنها را می خورند، احتمال دچار شدن به مشکلات گوارشی را دارند.

* افرادی که در دهه اول محرم که بیشترین آمار توزیع نذری وجود دارد، مقدار زیادی غذا گرفته و مصرف می کنند به افزایش وزن خود کمک می کنند.

* افراد دچار فشار یا چربی خون از خوردن غذاهایی که پرچرب هستند اجتناب کنند. همچنین افراد دچار دیابت از مصرف غذای نذری زیاد بپرهیزند چون احتمال افزایش قند در آنها وجود خواهد داشت.

* صحیح است که همه ما مسلمانان به عشق و معجزه برکت امام حسین (ع) حتی در نذری هایمان پایبند و معتقد هستیم اما در هر صورت رعایت قواعد علمی به خصوص برای بیماران لازم و ضروری ست. به عنوان مثال اگر کسی با یک بیماری بگوید اشکال ندارد. من این نذری را می خورم. مال امام حسین است. اشکالی ندارد و من اتفاقی برایم نمی افتد خیلی درست نیست. یعنی مثلا" اگر کسی به کاکائو حساسیت داشته باشد، اگر شیرکاکائو زیاد بخورد، به هرحال ممکن است کهیر بزند!

* یکی از مهم ترین نکات در افرادی که نذری مایعات دارند، دادن لیوان یک بار مصرف کاغذی ست. همان طور که همه می دانند، مایعات در دمای بالا، با دیواره ظروف یک بار مصرف پلاستیکی واکنش داده و در آنها سمی خطرناک تولید می شود. بنابراین هم افرادی که نذری شیر داغ و چای می دهند یا حتی شله زرد یا آش و عدسی، ضروری ست که برای آسیب نزدن به سلامت عزاداران از لیوان های کاغذی استفاده کنند، یا برای دادن غذا از ظروف یک بار مصرف گیاهی بهره ببرند.

* افراد دچار کم خونی از خوردن چای زیاد بپرهیزند.

                                             نذر همه قبول

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام و عزاداریهایتان قبول.
نوشتار جالب و قابل تعمق و تاملی بود. امیدوارم همه نوکران امام حسین علیه السلام و خادمین و مسئولین هیات عزاداری به این مهم توجه ویژه ای مبذول دارند تا خدای ناکرده به خاطر یک عمل مستحبی، با ترویج بیماری و کوتاهی در انجام امورضروری، گناهی متوجه شان نشود.
بقول خانم دکتر، نذر همگی قبول.
از خانم نام آور هم ممنونیم که همیشه آگاهی بخشی دارند.
خانم دکتر سلام . اجرتان با سیدالشهدا ع
امسال بیشتر نذری هایی که برای ما آوردند در آن ظرف های گیاهی بود . خدایش چایی و مایعات گرم در ليوانها یکبار مصرف کاغذی خیلی بد مزه است .
خانم دکتر من اولش فکر می کردم کسی از این مطلب دیدن نمی کند . اما به امام حسین یکی به سایت سر می زنه که اصلا فکرش نمی کردم .. پس شک ندارم بازدید کننده های زیادی دارید .
دستت درد نکنه مهربانی شما رنگش سبز سبزه .. یا علی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi