سه شنبه 28 مهر 1394 , 10:15
بررسی طرح امتیازبندی ترکیبی عوامل ایثارگری(۳)
یوسف مجتهد - بخشی دیگر از خدمات قابل ارائه به ایثارگران تسهیلات رفاهی است.
این تسهیلات بهمنظور تقدیر از ایثارگران، در قوانین پیشبینی میشود و برخلاف تسهیلات جبرانی که جزو تعهدات حاکمیت در قبال ایثارگران است، تصویب آنها باتوجه به منابع و امکانات موجود کشور در قوانین و مقررات پیشبینی میشود. این تسهیلات بر دو گونهاند: بخشی از این تسهیلات با محدودیت منابع مواجه نیستند لذا تعمیم آن به تمامی ایثارگران با مشکلی مواجه نخواهد شد؛ مانند بازدید رایگان یا نیمبها از موزهها و... که معمولا در بودجه سنواتی برای آن بار مالی پیشبینی نمیشود، لذا اولویتبندی ایثارگران در بهرهمندی از این تسهیلات ضرورتی ندارد. اما اغلب تسهیلات رفاهی دارای این شرایط نیستند و برای ارائه آنها ضروری است بار مالی در بودجه سنواتی پیشبینی شود. بدیهی است بهرهمندی از این تسهیلات باید با رعایت اولویتبندی و رتبهبندی ایثارگران انجام گیرد و نمیتوان باتوجه به محدودیت منابع آن را به همه ایثارگران تخصیص داد.
حال باید از طراحان امتیازبندی ترکیبی عوامل ایثارگری پرسید که این طرح درصدد است کدامیک از تسهیلات را منطبق با امتیازبندی ترکیبی به ایثارگران ارائه کند؟
ایثارگران در قوانین و مقررات مصوب شامل رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا بودهاند و خانواده آنان شامل همسر، فرزندان و والدین به عنوان وابسته ایثارگر مطرح و منطبق با وابستگی، به هرکدام خدماتی ارائه میشود. ادغام ایثارگر و وابسته در قالب عنوان ایثارگر، فاقد توجیه منطقی و کارشناسی است و در عرف قوانین موجود و مصوب نیز تاکنون چنین نبوده است. لذا تنظیم جدولی تحت عنوان ایثارگری و تداخل وابستگان ایثارگر در عنوان ایثارگری، امری غریب و خارج از عرف است.
طراحان اهدافی را بر طرح خود ذکر کردهاند. اگر به اکثر طرحها و لوایح تصویبی در حوزه ایثارگری مواجهه کنیم همین اهداف را کم و بیش خواهیم دید. گویا همه طرحها و لوایح ایثارگران دارای چنین اهدافی هستند ولی پس از مدتی گویا این طرح نتوانسته به اهداف خود برسد و طرح دیگری علم میشود.
در مقدمه که به دلایل توجیهی طرح اشاره دارد با یک آشفتگی مواجه میشویم، در حالی که ادعای طراحان و دغدغه آنان جانبازان زیر 25درصد و رزمندگان است و در حقیقت قصد دارند این دو گروه را در یک کفه قرار دهند و از عدمرسیدگی به آنان سخن بگویند. خدمات این دو گروه را با هم مقایسه میکنند و اعلام میکنند کسی که تنها 5درصد جانبازی دارد در صورت اشتغال از پرداخت کسورات بیمه و بازنشستگی و همچنین مالیات برحقوق معاف است ولی رزمندهای که 8سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارد از این امکان برخوردار نیست.
یا جانباز 25درصد قطع عضو یا داخلی را با جانباز اعصاب و روان 20درصد مقایسه کرده و برای جانباز 20درصد اعصاب و روان شرایط حادتری متصور میشوند.
این موضوع یک مغلطه کاملا آشکار است که مورد بیتوجهی و بیدقتی قرار میگیرد. کمیسیونهای پزشکی، در گذشته درصد جانبازان اعصاب و روان را واقعی ثبت نمیکردند و این مسئله باعث تضییع حقوق این عزیزان میشد. تعیین اگر نظام تصینی درصد همچنان این ظلم را به جانبازان اعصاب و روان میکند، قطعا باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و لزومی ندارد آن را بهانهای برای تصویب طرحی قرار دهیم که نمونههای قابل طرحش، مبنای صحیحی ندارد.
قانونگذار درصد جانبازی را میزان آسیبدیدگی جسمی و روانی میداند که توسط کمیسیون پزشکی تخصصی تعییندرصد بنیاد مشخص و حسب مورد تجدیدنظر میشود. اگر نظام تعیین درصد همچون گذشته غلط است آن را اصلاح کنید، درغیراینصورت با این کار فقط صورتمسئله را پاک کرده و به دنبال راهحل نرفتهاید.
از نکات قابل تامل این طرح ماده یک آن است که بیان میدارد: مراتب ایثارگری تمامی ایثارگران براساس جدول شماره یک این طرح طبقهبندی شده و مجموع امتیازات مأخوذه مبنای اعطای تسهیلات مقرر در قوانین و مقررات خواهد بود.
از طراحان باید پرسید خدمات تخصصی ایثارگران چه میشود؟ بدیهیترین مسئله درباره ایثارگران این است که برخی از آنان باتوجه به شرایط جسمی و روحی از تسهیلات ویژه و خاصی در حوزههای درمان، ایاب و ذهاب، نگهداری و... برخوردار میشوند که دیگران از آن برخوردار نبوده و لزومی برای بهرهمندی آنان وجود ندارد. حال این خدمات ویژه در کجای طرح پیشبینی شده است؟ آیا میتوان خدمات ویژه را هم براساس نوع کارتی که در جدول شماره 2ذکر شده ارائه کرد؟
در ايام جنگ و سختي دست به دامان رزمندگان شدن و در ايام صلح و ارامش انها را به فراموشي سپردن مصداق نا سپاسي و قدر نشناسي است .
تاريخ ثابت كرده است كشورهايي پيشرفت مي كنند كه قدر دان و سپاس گذار رزمندگان و ايثارگران خود باشند .
تاکنون که 27سال ازدفاع مقدس میگذرد.هیچکدام ازمسئولین ازرئیس جمهورگرفته تا رئیس مجلس ونمایندگان مجلس وهئت دولت ومسئولین بنیاد ودیگرمسئولین هیچکدام هیچ کاری برای ستارگان درخشان دفاع مقدس که رزمندگان هستند.
انجام نداده اند.وهمه درحدحرف وشعاربوده است.
سندراهبردی رزمندگان که چندماه ازتصویب وابلاغ آن میگذرد.وهیچ خبری نیست.وهیچ خبری نخواهدبود.طرحی بزک کرده زمانبرمیباشد.که فقط زمان خدمت رامی گیرد.وارائه خدمات رافرمایشی وزمانبرمی کند.وبه هیچ عنوان نمی تواند راهگشا باشد.
یکی ازراهبردهای این سنداجرای عدالت ورفع تبعیض درقوانین ومقررات ایثارگران میباشد.که درمواداجرایی آن هیچ گونه توجهی به این مورد نشده است.مواد28 و51 و56قانون خدمات رسانی به عزیزان رزمنده مانندبقیه ایثارگران بایددرسند راهبردی رزمندگان تعلق بگیرد.درصورتیکه هیچکدام ازاین موادتعلق نگرفته واین خودعین بی عدالتی وتبعیض میباشد.
وموادی که هیچگونه کاربردی برای ایثارگران ندارنند.درسندذکر شده است.که هیچکدام ازمشکلات ایثارگران رزمنده راحل نکرده است.
اگرهدف واقعا اجرای عدالت وخدمت به این عزیزان است.درمرحله اول مواد28 و51 و56 قانون خدمات رسانی به ایثارگران به این عزیزان تعلق گیرد.
واگرهدف اجرای عدالت میباشد.مثل آزادگان ایثارگربه ازای مدت حضوردرجبهه درصدجانبازی تعلق گیرد.وطرحهای زمانبررابگذارندبرای بعدازانجام مراحل عنوان شده.
برای خانواده معظم شهداء وجانبازان وآزادگان عزیزبجای شعاردادن وحرف زدن درعمل کاری کند.زیرافردای قیامت باید جوابگو باشند.باکمال تشکروقدردانی ازمدیر مسئول فاش نیوزوبقیه همکارانش.خواهشمندیم مطالب عنوان شده رابگوش مسئولین برسانید.باادب واحترام والتماس دعا.
نمی دانیم افرادی مثل من که بسیجی جانباز و آزاده ایم و حالت اشتغال اداره مان شده ایم چکاربایدانجام دهیم تا این آقایان دست اندرکار ماده 190 سپاه بفهمند علت اینکه مامشمول این قانون شده ایم بخاطرسوابق بیماری ومشکلات عدیده مان بوده نه چیزدیگر!
فی المثل من الان دانشجوی دکترای الهیات هستم فلذا نه می توانم درخواست بازنشستگی بدهم که اگرچنین کنم به قول خودمسئولان اداره مان شدیداً متضرر می شوم چراکه بعداً مدرک تحصیلی ام درحکم من لحاظ نخواهدشد!
و نه هیچ منصفی حاضرمی شودامثال من را ازخیل عظیم آزادگان بسیجی وهمسنگرم که چندین سال عمرم رادراسارت با ایشان سپری نموده ام جدا نموده وازحقوق مسلم خودم، من رامحروم نماید!
ایکاش فقط همین نظرمن راپرینت می کردیدوبرای سرداران سپاه و سیّماجناب سردارشریفی که من درسن15سالگی درجبهه هاوآن هم درخط مقدم جبهه زیردست وفرمانبردار ایشان بوده ام ارسال می کردیدبلکه به خودمی آمدندودرصددرفع این معضل وتبعیض فاحش، اقدامات جدی بعمل می آوردندوقطعاً خداوندبزرگ ومهربان ایشان رابخاطراین عمل صالح وشایسته شان سعادت دنیاوعقبی عنایت کندکه این وعده خوداوست
وماتفعلوامن خیر فان الله به علیم.
وصلی الله علی محمدواله الاخیار.
واقعاندیده اید یانمیخواهید ببینید؟!!!برادرجان:اگر میخواستید قطع نخاع یادوپاقطع یا...معرفی کنید باندازه کافی گفتید. اندکی مهلت به دیگران هم بدهیدوچشمان خود را خوب بشوئید شاید مشکلات دیگر جانبازان را هم ببینید.راستی این دست از جانبازان جزء کدام گروه ازجانبازان قرار میگیرند؟؟؟!!!سپاسگزارم اگر پاسخ بفرمائید.
جانباز قطع
...
ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی .
سود و سرمایه بسوزی و محابا نکنی .
دردمندان بلا زهر هلاهل دارند .
قصد این قوم خطا باشد هان تا نکنی .
رنج ما را که توان برد به یک گوشه چشم .
شرط انصاف نباشد که مداوا نکنی .
...
ی بیار تا که باور نکنی ؟!
...
اقای مجتهد حول شده نمیداند چگونه و از چه راهی جلوی این طرح را بگیرد . اخه مومن خدا توی این سالها با این سمت هایی که داشتید چه کاری برای رزمنده ها و حتی جانبازان زیر 25 درصد انجام داده اید .خدا وکیلی یکی از مطلب هایی که مینویسید تیتر بزنید کارهایی که شما در طول سی سال انجام داده اید تا هم ما از مشغول ذمه شما بیرون بیاییم و هم بشما اعتماد کنیم . فقط یک عده ای تو تهرون نشسته اید و هر طرحی و قانونی بنفع خودتان است را پیگیری میکنید و هر کدام هم امکان دارد از سهم شما کم شود که نمیشود را هزاران بهانه و ایراد می اورید. خدا کمکتان کند یا علی
معاون حقوقی و پارلمانی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت : خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نیازمندان می توانند از تسهیلات حقوقی این نهاد بهره مند شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، قمشه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 178مجتمع قضایی و شورای حل اختلاف در کشور افزود : خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نیازمندانی که تحت پوشش این نهاد نیستند می توانند با مراجعه به مراجع قضایی کمیته امداد از تسهیلات این نهاد استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند ، گفت : برای تمام این زنان، پیوست کار حقوقی تهیه شده است.
به نظر شما این تحقیر قهرمانان جنگ نیست !؟ بانک دی بجای پرداختن و خرجکردن منابع بنیاد ایثارگران برای کتابخوانی ! باید در این خصوص اقدام کند نه کمیته امداد !
من نمیدانم این مدیرکان را کی سرکار میاوزد !
قانون اجازه های بی مورد و بی ربط به جانباز و ایثارگر شاغل زیاد می دهد و حقوق دان ها سکوت می کنند . گاهی برای سکوت هایمان نیز باید نزد خدا پاسخگو باشیم .
حضرت علی (ع) در خصوص توزیع بیت المال دقت زیادی داشت و هر گز قانونی نمی نوشتند که به موجب ان خانواده خودشان مشمول دریافت ثروت بیشتری شود و گروهی دیگر هیچ .
وقتی هیچکدام از سوالات دوستان رزمنده وکاربران تان راهیچ شخص حقیقی وخصوصاً حقوقی، پاسخ نمی دهد! پس این سایت شمابه چه دردی می خوردبجزاتلاف وقت ملت؟
قوانين زيبايي هستند كه نوشته مي شوند ولي نه براي اينكه كل مجموعه ايثارگران از آن سود ببرند بلكه گاهي فقط براي سود ......
مثال : ايثارگري را ديدم كه در دفتر امور حقوقي بيش از چند سال بود كه دوندگي مي كرد و به دنبال اجراي قانوني بود كه به موجب ان جانبازان مي توانند يكبار در طول خدمت صندوق بازنشستگي خود را تغيير دهند انهم با پرداخت تفاوت صندوق از سوي دولت !
و قصد داشت با 27 سال سابقه صندوق خود را از كشوري به تامين اجتماعي تغيير دهد . پاسخ مشاور حقوقي سازمان اين بود حداقل 3 سال ديگر بايد منتظر دادگاهها و اراء قضايي باشد و در نهايت مبلغي حدود 25 ميليون تومان به صندوق تامين اجتماعي خودش بپردازد .
من اسم اين قانون ها را مي گذارم تله و يا كلاف و به همه ايثارگران پيشنهاد مي كنم هرگز خودشان را اسير اين تله ها نكنند. ضمن انكه در حال حاضر شرايط صندوق بازنشستگي كشوري براي ايثاگران كمي بهتر از تامين اجتماعي است .