شناسه خبر : 38851
یکشنبه 10 آبان 1394 , 09:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نکاتی درباب نشست اخیر با موضوع سوریه

وزیر خارجه گفت:  بیانیه نهایی نشست وین درباره سوریه بیانیه نسبتا معتدلی است و ما چند نکته را تصحیح کردیم.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است، گفت: اول اینکه ما گفتیم که طرف‌های موضوع سوریه مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم؛ ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای اینکه کمک کنیم و تسهیل کنیم اجرای راه‌حل سیاسی برای سوریه را و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.
ظریف گفت: دوم آنکه ما تاکید کردیم که باید با تروریسم مقابله شود و سوم اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم که چه کسی مسئولیت در سوریه داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.
وی افزود: البته اختلاف‌نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را برای آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و بر آن تاکید کردیم.
وزیر خارجه با تاکید بر اینکه بیانیه نهایی، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد، گفت: نکات بسیار مهمی در بیانیه آمده است. مثل اینکه هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا این مردم سوریه هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند.
هرچند تأکید آقای ظریف بر نقش مردم سوریه و عدم دخالت دیگران تأکید درستی است اما بخشی از اظهارات وی در حقیقت بازی در زمین غرب است آنجا که می‌گوید «مردم سوریه باید درباره آینده آقای اسد تصمیم بگیرند» و «هر راه‌حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه گرفته شود و نهایتا مردم هستند که درباره آینده خود تصمیم می‌گیرند». این احاله تصمیم مردم سوریه بر آینده در حالی است که همین مردم سال گذشته با نظارت بین‌المللی در انتخابات شرکت کرده و با اکثریت قاطع بشار اسد را در ریاست‌جمهوری ابقا کردند، بنابراین تصمیم مردم سوریه روشن است، همچنان که شاکله اصلی معارضان را تروریست‌های وارداتی با هویت غیرسوری تشکیل می‌دهند.
گفتنی است در مواد 7 و 8 بیانیه صادره از سوی شرکت‌کنندگان در نشست وین آمده است:  - شرکت‌کنندگان نشست وین مطابق با اعلامیه 2012 ژنو و قطعنامه شماره 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سازمان ملل متحد دعوت کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن را به منظور تشکیل روندی سیاسی منتهی به تشکیل دولتی غیرفرقه‌ای، فراگیر و معتبر و متعاقب آن تدوین قانون اساسی جدید(!؟) و برگزاری انتخابات گردهم جمع کند. این انتخابات باید تحت نظارت سازمان ملل متحد و منطبق با بالاترین استانداردهای شفافیت و مسئولیت‌پذیری و آزادانه و بی‌طرفانه باشد. این روند سیاسی تحت هدایت مردم سوریه و متعلق به آنها خواهد بود و مردم سوریه درباره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.
برخلاف این ادعا اگر معارضان قائل به قانون اساسی و انتخابات بودند، باید به رأی مردم سوریه احترام می‌گذاشتند.
یادآور می‌شود سرنوشت سوریه را نه آمریکا و متحدانش- که جنگ  4 ساله را به این کشور تحمیل کرده‌اند- بلکه خود مردم این کشور با مقاومتی کم‌سابقه گرفته‌اند و آن «نه» صریح به مداخله‌جویی و نفوذطلبی آمریکا و غرب و رژیم‌های مرتجع منطقه است. به همین دلیل هم تصمیمات سیاسی خلاف‌نظر مردم سوریه و محور مقاومت، کمترین اعتبار و اثری نخواهد داشت. در این میان به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال استفاده از نفوذ بی‌بدیل ایران به ضرر منافع سوریه و ایران هستند که البته خوابی بی‌تعبیر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقشه نفوذ آمریکا در منطقه، از مراکز تصمیم‌گیر خواسته‌اند در نقشه دشمن بازی نکنند.

به نقل ازکیهان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi