شناسه خبر : 38870
یکشنبه 10 آبان 1394 , 13:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازداشت یک مستندساز جنگ و عذرخواهی فرماندار

حسین شمس آریان کارگردان مستند «هیروشیمای کوچک» است. او این مستند را در سال 1391 پیرامون اهالی روستای زرده واقع در 40 کیلومتری سرپل ذهاب ساخت. سه سال از ساخت مستندش گذشته اما او هنوز به این روستا سر می‌زند تا از حال مردم روستا غافل نباشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حسین شمس‌آریان کارگردان مستند «هیروشیمای کوچک» است. او این مستند را در سال 1391 درباره اهالی روستای زرده واقع در 40‌کیلومتری سرپل ذهاب ساخت. اکنون، سه سال از ساخت این مستند می‌گذرد، اما شمس هنوز به زرده سر می‌زند تا از حال مردم روستا غافل نباشد.
 
با اینکه منطقه جغرافیایی روستای زرده در منطقه عملیاتی نبرد ایران و عراق قرار داشت، اهالی روستا خانه‌هایشان را ترک نکردند و کنار رزمندگان دفاع مقدس با متجاوزان جنگیدند. پس از صدور قطعنامه و چند روز مانده به عملیات مرصاد، این روستا و اطراف آن توسط ارتش بعث بمباران شیمیایی شد که عوارض آن در نسل امروز این روستا هم وجود دارد.


آمبولانس اهدایی دفتر مقام معظم رهبری به جانبازان شیمیایی روستای زرده
 
حسین شمس می‌گوید که اهالی روستا با بیماری‌های عصبی، پوستی و گوارشی درگیر هستند. حتی رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه اسم این روستا را آورده و گفته‌اند که شیعیان مستضعفی در آنجا زندگی می‌کنند.

.

 

شمس می گوید که پس از ساخت «هیروشیمای کوچک» اتفاقات خوبی در روستا افتاده و کمک‌های درمانی و خدماتی به اهالی آن انجام شده است. اما این روستا نیاز به رسیدگی و مراقبت دائمی دارد، به همین دلیل است که او و تیم همراهش هنوز از لوکیشن مستندشان دل نکنده‌اند و دائم به آنجا می‌روند تا مشکلات جدید مردم را منعکس کنند. در جریان  آخرین حضور شمس در روستای زرده یک اتفاق عجیب رخ می‌دهد و او به دستور دادستان منطقه بازداشت می‌شود. شمس می‌گوید: فرماندار به دادستان گفته بود که من بدون مجوز به این روستا می‌آیم. به همین خاطر بازداشت شدم و پس از پیگیری‌هایی که انجام شد، آزاد شدم. در نهایت فرماندار تماس گرفت و گفت که شما مهمان ما هستید!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi