شناسه خبر : 38956
سه شنبه 12 آبان 1394 , 11:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به یک اقدام ارزشمند

حر بن یزید ریاحی در پاسخ به کلام امام حسین علیه السلام که فرمودند: «سَکَلَتکَ اُمُک» احترام کرده و به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخی نداد و شهید طیب حاج رضایی هم از جسارت به امام خمینی(ره) امتناع کرد و به شهادت رسید.

 توجه به ماهیت اصلی عاشورا و باورمان از حادثه قیام عاشورا در اولین لحظه که اسم عاشورا می‌آید کلمه جهاد برای ما تداعی خواهد شد، جهادی که با توجه به شرایط و تمام سختی‌ها به معنای واقعی کلمه معنا پیدا خواهد کرد؛ بنابراین برای نسل حاضر وظیفه به مراتب سخت تر خواهد بود تا بتوان فرهنگ عاشورا و جهاد را به نسل‌های حال و آینده منتقل کرد. 

جهاد مترو

با توجه به مطالب گفته شده می‌طلبد که فرهنگ جهاد را با الگو قرار دادن عاشورا برای وقایع حاضر به عموم مردم منتقل کنیم.

از زمان شروع ایام محرم وقتی وارد فضای مترو می‌شویم شاهد طرح هایی بودیم که شاید در ابتدا ذهن مخاطب را درگیر می‌کرد که چرا مقایسه چنین مقایسه‌ای نسبت به واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) صورت گرفته ولیکن با گذر زمان و دیدن دیگر طرح های موجود در فضای ایستگاه‌های مترو و با دیدن کامل متن‌های موجود متوجه خواهیم شد که اصلا بحث مقایسه در کار نبوده و بلکه با توجه به مقوله عاشورا که هدف اصلی آن جهاد و رساندن آن به نسل آینده است مخاطب را با خود همراه می‌کند.

جهاد مترو

در طرح های موجود در ایستگاه‌های مترو با یه جمله کلیدی روبرو خواهیم شد که "جهاد ادامه دارد".

شاید که این کلمه تمام حرف‌ها و حدیث‌هایی که نسبت تشابه و مقایسه را لحاظ می‌کند از بین ببرد و مخاطبان واقعی را به سمت هدف اصلی مقوله واقعه عاشورا که همان جهاد همسو کند.

در عصر حاضر می‌طلبد که افراد با تامل و اندیشه بیشتر نسبت به مسائل مختلف تدبیر و اندیشه داشته باشند و نسبت به موارد مختلف مواضع سیاسی و جناحی خود را اعمال نکنند.

جهاد مترو

غرض اصلی آن است که با مشابهت دادن میان وقایع و همین طور شهدای صدر اسلام با شهدای امروز جامعه، مصداق بارز کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری پیاده شود.

جهاد مترو

 

 

اقدام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران مصداق بارزی است از کلام امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب که با نصب این طرح ها در فضای ایستگاه‌های مترو مخاطب را با خود همراه می‌کنند. زیرا قرن‌ها از حادثه عاشورا گذشته و دیگر اینکه با توجه به واقعه کربلا و قیام سالار شهیدان امام حسین(ع) می‌توان مواردی مشابه در عصر نزدیکتر و حال حاضر به شمار آورد و نشان داد که هدف اصلی عاشورا که همان جهاد است با جمله "جهاد ادامه دارد" به مخاطب و به نسل آینده القاء و منتقل کند بدون آنکه خواسته باشد افراد مختلف را در زمان و شرایط مختلف بررسی کند و قیاسی دور از ذهن را به وجود آورد.

 

جهاد مترو

امام خمینی (ره) فرمودند: خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست طراحی شده است و در این مطلب، رشادت و یا نحوه رسیدن آن شهید به امام حسین علیه السلام بیان شده و شباهت شهید انقلاب و یا دفاع مقدس هم ذکر شده و با جمله جهاد ادامه دارد… کار به پایان رسیده که اشاره به کلمه ادامه بر اساس همان امتداد انتخاب شده است.

در توضیح بیشتر می‌توان گفت به عنوان مثال، حر بن یزید ریاحی در پاسخ به کلام امام حسین علیه السلام که فرمودند: «سَکَلَتکَ اُمُک» احترام کرده و به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخی نداد و شهید طیب حاج رضایی هم از جسارت به امام خمینی(ره) امتناع کرد و به شهادت رسید.

جهاد مترو

لذا این جمله از امام خمینی(ره) بسیار زیباست که می‌فرماید:گوارا باد بر شهیدان، لذت انس و همجواری‌شان با انبیای عظام، اولیای کرام و شهدای صدر اسلام و گوارا باد بر آنان نعمت رضوان من الله الاکبر و یا این جمله زیبا از ایشان که می‌فرمایند: شهدای انقلاب بزرگ چون شهدای صدر اسلام در پیشگاه مقدس ربوبی، ارزشمند و مورد عنایت حق تعالی و اولیای اسلام ارزشمند خواهند بود، و یا اشاره زیبای رهبر معظم انقلاب که فرمودند شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از جمله عزیزترین شهدای طول تاریخند ضمنا این نکته نیز زیباست که قیام سالار شهیدان اسلام را زنده کرد و امام خمینی(ره) هم فرمودند:شما قیام کردید و اسلام را زنده کردید و خداوند به شما زندگی ابدی خواهد داد​.
 

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi