سه شنبه 12 آبان 1394 , 14:09
تبیین جایگاه ایثارگران در برنامه ششم توسعه(۱)
برنامه پنجم توسعه در سال جاری به پایان میرسد و دولت برای ۵سال بعدی لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه میکند.
یوسف مجتهد - برنامه پنجم توسعه در سال جاری به پایان میرسد و دولت برای ۵سال بعدی لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه میکند. ایثارگران در برنامههای گذشته همواره مدنظر بوده و مواد و تبصرههایی در جهت ارائه تسهیلات به آنان در نظر گرفته شده است.
با تصویب قوانین الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران اغلب مواد و تبصرههایی که جنبه مستمر و دائمی داشت در این قوانین پیشبینی شد. البته از این نکته نباید غافل شد که تصویب برخی قوانین عام که به ظاهر در تعارض با قوانین خاص ایثارگران است باعث شده که مجریان برای اجرای قوانین ایثارگران مانعتراشی کرده و از اجرای آن به سهولت خودداری کنند. به همین منظور میزان شکایات ایثارگران در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذیصلاح قانونی، مجددا در حال افزایش است.
در تاریخ پنجم آبانماه، دولت، لایحه تنظیم برخی از احکام برنامههای توسعه کشور که ماهیت دائمی داشت را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کرد که مجلس با بررسی فوری لایحه مخالفت کرد. با عنایت به اینکه سیاستهای کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و ساماندهی امور ایثارگران پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ 89/11/29 به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، تمام مواد و تبصرههایی که در لایحه برنامه ششم پیشنهاد شده است باید منطبق با سیاستهای کلی نظام مصوب مقام معظم رهبری باشد. علاوه بر آن سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در تاریخ 94/4/9 توسط رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور ابلاغ و همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
در بند 47 این ابلاغیه آمده است: اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی در تسهیلات مالی و فرصتها و امکانات و مسئولیتهای دولتی در صحنههای مختلف فرهنگی و اقتصادی. با ابلاغ سیاستهای مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای کلی نظام در 12 بند و ابلاغ سیاستها کلی برنامه ششم توسعه، راهبرد تدوین قانون برنامه ششم توسعه برای دولت و مجلس مشخص شده است. در متن نامه مقاممعظم رهبری به رئیس جمهور مراقبت و دقت نظر ایشان و سایر مسئولان قوای سهگانه و نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حسن اجرای سیاستها در مراحل تنظیم و اجرای برنامه درخواست شده است.
در برنامه اول توسعه در بند5 خطمشیهای برنامه به صورت کلی به تأمین نیازمندیها و گسترش حمایتهای اقتصادی- اجتماعی از خانوادههای شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و آزادگان با تأکید بر بهبود سطح زندگی، تأمین اشتغال مناسب و کمک به امور فرزندان شاهد، توجه خاص به تحصیل جانبازان، رزمندگان و فرزندان شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و رزمندگان در جهت تأمین قسط اسلامی و عدالت اجتماعی اشاره دارد. بخشی از این برنامهها در قالب قوانین سنواتی و دائمی در طول سالهای برنامه اول به تصویب رسید و به طور نسبی به اجرا درآمد. در برنامه دوم توسعه مصوبات این برنامه جامعتر و گستردهتر پیشبینی شد. برنامه دوم در قالب تبصرهها و بندهای متعدد به تسهیلات و امتیازات ایثارگران پرداخت.
در تبصره13 برنامه دوم آمده بود: به منظور حل مشکلات ایثارگران، دولت مکلف است اقدامات ذیل را در برنامه دوم معمول دارد: افزایش مستمری والدین شهدا، کمک به تأمین مسکن خانواده شاهد، کمک به اشتغال فرزندان شاهد از طریق جذب در دستگاههای دولتی یا اعطای تسهیلات اعتباری ویژه، تأمین نیازهای درمانی خاص جانبازان و صددرصد حق سرانه موضوع قانون بیمه خدمات درمانی، کمک به حل مشکل اشتغال و مسکن جانبازان 25درصد و بالاتر از طریق اعطا تسهیلات اعتباری ارزانقیمت و تأمین هزینههای آمادهسازی زمین، حمایت و پیگیری مشکلات آزادگان و انجام تکالیف معوقه آنان. در بخش دوم موضوع خطمشیهای اساسی برنامه دوم به حمایت از ایثارگران، بسیجیان و رزمندگان، واگذاری شرکتهای دولتی به بخشهای خصوصی و تعاونی با اولویت ایثارگران، اولویت دادن به ایثارگران، خانواده شهدا، آزادگان و بسیجیان در استفاده از تسهیلات بانکی، ثروتهای ملی و منابع طبیعی، حمایت مادی و معنوی و قضایی از نیروهای بسیجی و ایثارگر در تمام صحنههای انقلاب و جمهوری اسلامی، فراهم کردن امکان حضور بیشتر ایثارگران در عرصههای سیاسی، قضایی و اجرایی کشور، تأمین نیازمندیهای خانواده شهدا و ایثارگران با تأکید بر بهبود سطح زندگی و تأمین اشتغال مناسب و اولویت دادن به ایثارگران و بسیجیان در استفاده از خدمات درمانی و بیمههای اجتماعی و مراقبتهای پزشکی به منظور تقویت و ترجیح ارزشهای انقلاب اسلامی در عرصه منابع و امکانات دولتی اشاره شده است. اغلب مصوبات برنامه دوم بدون آنکه برای آن در قوانین و مقررات تمهیداتی پیشبینی شود به بوتهفراموشی سپرده شد و برای اجرایی شدن آن برنامههای عملیاتی تدوین نشد
با ناراحتی به حوزه نظام وظیفه رفتم و گفتند صحت دارد و این قانون اجرایی نیست . حالا تکلیف بنده چیه که خداوند دیر فرزند پسر را نصیب اینجانب فرموده است . الهی شکر اما هیچ وقت بنده شانس نداشتم بسیاری از دوستان حتی دو فرزندشان را معاف کرده اند چطور است که این قانون هم بار مالی دارد ویا دیگر مجلسیان عزیز تمامی فرزندانشان را معاف کردند و این قانون را بایگانی نمودند . الهی شکر الهی شکرت
میدانیم اجر و پاداش مجاهدین فی سبیل الله اعم از جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان در دولت و بنیاد تضییع شده است که هیچ مرجعی یا عالمی یا فقیه شرعی در مقابل اجر دینی مجاهدین فی سبیل الله ولو یک روز حضور در جبهه پاسخگو نیست لذا لازم و ضروری است مسئولان حکومتی و دینی بنحوی پاسخگوی اجر و پاداش ضایع شده آن دسته از مجاهدین فی سبیل الله که توسط آیین نامه های مغرضانه و بازدارنده بنیاد از هر گونه اجر معنوی و مادی مظلومانه محروم شدند و از سوی دیگر مورد اهانت و افترا قرار گرفتند خلاصه بر تمام مسئولان حکومت اسلامی واجب و لازم و ضروری است پاسخ مطابق شریعت علوی به هزاران سوال از سوی میلیونها انسان مسلمان دردمند و میهن پرست بجز تکرار سکوت و افترای ناجوانمردانه قبلی ارائه کنند.
در حالیکه برنامه ششم در محدوده شرایط زمان انتخابات مجلس قرار دارد میبایست آگاهی لازم به مردم بویژه ایثارگران محترم داده شود تا متوجه اهمیت بافت سیاسی و گرایشات فکری نامزدها باشند زیرا با عرض تاسف ترکیب سیاسی و گرایشات فکری بدنه مدیریتی حکومت به طرز عجیبی مخالف خواست مردم بسوی غرب در حال عقبگرد است و بیم آن میرود با تکرار وعده های فریبکارانه به مردم و تطمیع برخی عوامل دست اندر کار و هجوم به شورای محترم نگهبان که در گذشته پس از وقایع سال 88 شاهد پیشروی دشمنان نظام و عقب نشینی مسئولان در عرصه انتخابات بودیم ، نتیجه انتخابات مجلس را نیز (کلمه مناسب یافت نشد) چیز کنند. در این صورت هیچ نام و نشانی از فرهنگ ایثار و شهادت باقی نخواهد ماند و شرایطی بسیار بدتر از این روزها فرهنگ عاشورایی را بر خلاف خواست مردم توسط باند ثروت و قدرت یا باند نوظهور علم و قدرت بسوی گوساله سامری پیش خواهد برد که تا هم اکنون راه یکطرفه در مسیر زمان هیچ امکان برگشتی ندارد.
نماینده ولی فقیه در سپاه تهران:
نباید مقابل آمریکا کوتاه آمد/ نتانیاهو شمر زمان است/
بهرام کرمانشاه
- در حالیکه ایثارگران همه به سن بازنشستگی رسیده اند و دیگر هیچ ایثارگری شاغل نخواهد بود ( وفقط وابستگان به ایثارگران شاغل هستند ) تسهیلات متناسب با شرایط فعلی نوشته شود .
- هم اکنون در قوانین بودجه تسهیلات وام مسکن به همه جانبازان تعلق می گیرد لذا ضرروی است در قانون برنامه ششم هم اصلاحات لازم انجام شود .
- ماموریت اموزشی با توجه به تعداد فارغ التحصیلان کشور لغو شود و فرزندان ایثارگران براساس شایستگی در دستگاههای دولتی جهت انجام کار جذب شوند و نه آموزش طولانی مدت و.... ! .
- سهمیه عضویت هیات علمی برای همه ایثارگران لغو شود و ایثارگران در شرایط برابر ارتقاء پیدا کنند .
- قانون طوری نوشته شود که عزت و کرامت ایثارگران را ارتقاء دهد .
در خصوص اجرای قوانین قبلی تحقیق و پژوهش شود و آثار ان اسیب شناسی شود .
واقعا خسته نشدید انقد قانون براتون آوردند اجرا نکردند به خدا فقط دارن با اسم شهدا وایثارگران بازی میکنند
حاج یوسف سلام.
خسته نباشید.بنده جانباز اعصاب وروان وموج انفجاری ام با 5درصد.من سال 89در کمسیون مشترک 134سپاه تعیین درصدشدم ولی الان بعداز حدود 4سال برامون کمسیون گرفتند ومیگویند ما برای این گونه پرونده هایی که قبلا کمسیون مشترک است دیگه کمیسون نمی گیریم من عاجزانه از برادر ارزشمندم آقای حاج یوسف تقاضای راهنمایی دارم.
باتشکر مجدد.
هر روز با قوانین جدید می خواهند اسم شهدا وایثارگران رو کم رنگ تر کنند این چند روز آگهی استخدام بانک ملت سرو صدای زیاد به پا کرده تو این استخدام اولا سهمیه ای برای فرزندان شاهد و ایثارگران درنظر گرفته نشده هیچ تازه آمدند برای نگهبانی که با مدرک دیپلم می باشد شرط داشتن کارت پایان خدمت گذاشتند که عملا فرزندان شاهد وایثارگر به هیچ عنوان نتوانند حتی در آزمون شرکت کنند
عزیز
سوال :
1 : جانبازان حالت اشتغال که پست سازمانی شان ستاره دار است چرا نمی توانند تغییر پست دهند ؟
2 : چرا نباید حقوق جانبازان اعصاب و روان بعد از بازنشستگی بعلت عدم توانایی هیچ
نوع کاری دو برابر شود ؟
3 : چرا شرکت های هواپیمایی خصوصی مثل ماهان آتا کیش ایر و ... با آنکه مجلس محترم در قانون آورده از دادن بلیط نیم بها به ایثارگران خود داری میکنند ؟؟
4 : چرا برای اعضای خانوادهای جانبازان اعصاب و روان که بار مشکلات و مصایب این عزیزان را متحمل می شوند کارت ایثارگری صادر نمی شود ؟
اگر پاسخ دهید ممنون میشیم .
سام شاد و سربلند باشید .
برادر عزيز جو زده نشو. سطح علمي دانشگاهها و كاهش اين سطح هيچ ارتباطي به ايثارگران ندارد. همانگونه كه در گذشته مشابه اين افكار در جذب ايثارگران در دانشگاهها مطرح بود . از سياستهاي كشور در راستاي توسعه دانشگاهها پرداختن به كميت بود لذا تاسيس انواع دانشگاهها فقط براي اينكه تعداد دانشگاه و دانشجو را از جهت كميت افزايش دهد جز هدف اوليه مسئولين بود لذا به دنبال آن نباشيد كه هر كوتاهي و قصوري در كشور را بر ايثارگران مترتب كنيد. اتفاقا هر كجا ايثاگران متخصص بوده اند كشور رشد مطلوبي داشته است . خصوصا در صنايع و تكنولوژيهايي كه كشورهاي محدودي به آن دست يافته اند.