شناسه خبر : 39064
شنبه 16 آبان 1394 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هدیه های فصل سرد برای سلامتی

با آمدن فصل سرد و قرار گرفتن در معرض هوای سرد و به تبع آن کاهش سیستم های ایمنی در بدن افراد مختلف، میزان بیماری ها و به خصوص سرماخوردگی و دچار شدن به آنفلوآنزا بیشتر خواهد شد.

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی)- با آمدن فصل سرد و قرار گرفتن در معرض هوای سرد و به تبع آن کاهش سیستم های ایمنی در بدن افراد مختلف، میزان بیماری ها و به خصوص سرماخوردگی و دچار شدن به آنفلوآنزا بیشتر خواهد شد. اما خوب است بدانیم که تغذیه صحیح در بالا بردن سیتم ایمنی بدن بسیار موثر است.

یکی از زیبایی های طبیعت، آفرینش میوه هایی مخصوص و مناسب برای شرایط هر فصل است. اگر توجه کرده باشید متوجه می شوید که میوه هایی که در فصول سرد سال به بار می نشینند، میوه هایی هستند با خواص و مواد مغذی در جهت افزایش سیتم ایمنی بدن.

با توجه و برشمردن این میوه ها می توانیم پی ببریم که خداوند مهربان چگونه همه نعمت ها را در جای خود به بنده اش عرضه داشته و شاید ما از آن غافلیم.

در اینجا به خواص برخی از این میوه ها می پردازیم با امید اینکه همه به خصوص ایثارگران و جانبازان گرامی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند، این نعمات الهی را بیشتر بشناسند و از آنها بهره بیشتری ببرند.

نارنگی:

نارنگی یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل پاییز و زمستان است که در این دو فصل، در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود. نارنگی مانند بقیه خانواده مرکبات، دارای ویتامین C  بالایی ست که به افزایش سیستم ایمنی کمک می کند.  نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضدسرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی در میان درمان گران طب سنتی چین معروف است. مصرف این میوه زمستانی برای افرادی که مبتلا به سرفه‌های خلط ‌دار هستند، بسیار مناسب است. نارنگی دارای منیزیوم و پتاسیم زیادی بوده و به آرامش فرد کمک می کند.

لیمو ترش:

لیموترش نیز یکی از منابع غنی ویتامین C  و البته پتاسیم است. مصرف یک لیوان شربت عسل و آبلیمو یا آب لیموی تازه در جلوگیری از سرماخوردگی میتواند بسیار موثر باشد. لیموشیرین دارای ویتامین‌های B و ریزمغذی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوئیدها نیز هست که کاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند. رفع گلودرد و کاهش عفونت در بدن و افزایش سیستم ایمنی از عملکرد های عالی خوردن لیموترش است.

پرتقال:

پرتقال نیز یکی از میوه های فصل سرد است و دارای ویتامین C  زیاد که با فرا رسیدن فصل سرد انواع این میوه خوشمزه از نوع پرتقال ساده، تامسون، خونی و ... در همه جا عرضه می شود. پرتقال دارای مواد آنتی اکسیدان فراوانی ست که سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و از بروی بیماری ها جلوگیری می کند. کاهش سرماخوردگی و عفونت و بهبود این بیماری ها را با مصرف پرتقال به وضوح خواهید دید.

گریپ فروت:

این میوه که از نامش معلوم است، میوه مخصوص جلوگیری از سرماخوردگی ست. البته به دلیل رگه های تلخی داخل گریپ فروت معمولا کمتر طرفدار دارد. ولی باید دانست که این میوه باارزش بسیار در افزایش سیستم ایمنی بدن فرد موثر است. حتی پوست کنده باید مصرف شود.

خرمالو:

خرمالو هم از میوه هایی ست که صدای قدم هایش با رسیدن پائیز به گوش می رسد. خرمالو هم دارای ویتامین زیاد و آنتی اکسیدان های فراوان است و مواد ضدعفونت و ضد التهاب هم دارد. پس فردی که دچار سرماخوردگی ست میتواند با خوردن خرمالو، به بهبود سریع تر خود کمک کند.

شلغم:

شلغم نیز از سبزی هایی ست که با رسیدن فصل سرد سال بیشتر مهمان خانه ها می شود و خوردن شلغم خام و پخته و سوپ شلغم عمومیت بیشتری پیدا می کند. شلغم هم از منابع ویتامینC  است و به سیستم ایمنی کمک می کند.

 

لبو یا شلغم:

شلغم هم از ان سبزیجاتی ست که دارای طرفداران زیادی بوده و خوردن لبوی داغ یکی از لذت های فصول سرد است. شلغم هم دارادی مواد ضد عفونی کننده و دارای انتی اکسیدان بالاست و به نرم کردن گلو کمک می کند.

کدو تنبل:

کدو نیز سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین بوده و در بهبود سرماخوردگی، نرم کردن گلو، جلوگیری از سرفه و بهیود عفونت و آنفلوانزا و سرماخوردگی تاثیر خیلی خوبی دارد.

انار:

 اناز نیز میوه ای ست با ویتامین C فراوان و آنتی اکسیدان بسیار زیاد. خوردن دانه های انار یا اش انار برای افزایش سیستم ایمنی بدن خیلی مفید است.

کیوی:

 کیوی هم میوه است که در غصل سرد می آید و غنی از ویتامین C  است.

به:

به نیز میوه ای ست که در این فصل می آید و برای بهبود سرفه نقش موثری دارد. دمکرده دانه های به یا تخم به برای بهیود سرفه و گلو درد و نرم شدن سینه بسیار موثر است.

همین میوه ها و سبزی ها را میتوان به شکل ترشی و خشک و آش و مربا و سالاد و آبمیوه ...هم مصرف کرد.

امید است با مصرف میوه ها و سبزیجات فصل سرد، روزهایی زیبا همراه با سلامتی در پیش رو داشته باشید.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام و خداقوت.
ممنونیم از لطف و مرحمتی که نسبت به بالا بردن ایمنی بدن و سلامتیِ جانبازان دارید.
ای کاش دوستان عزیز جانباز ما، با استفاده از میوه هایی که برشمردید و این نعمات خدادادی که بحمدلله در مملکت ما بففوریافت میشود و البته بعضا" تا حدودی هم گران هستند، با توجه به سلامتیشان، بشود از مصرف داروهای شیمیایی گوناگون پرهیزکنند.
بهرحال از زحمات خانم دکتر ممنونیم. خدا عاقبت بخیرشان کند انشاالله
سلام ، با تشکر فراوان از ارشادات شما که در وقت مناسب نسبت به افزایش آگاهی بهداشتی دوستان عزیز وقت گرانبهایتان را صرف کردید. قبلا نیز سوال کردیم آیا تاثیر داروهای اعصاب و روان یا مسکن های قوی که غالبا توسط دوستان روزانه چند نوبت مصرف میشوند با میوه و سبزیجات قابل اعتنا هست؟ در آسایشگاههای روانپزشکی معمولا میوه های شیرین یا هر خوراکی شیرین منع میشدند تا بیماران دچار یبوست نشوند از سوی دیگر مصرف میوه های میخوش و تا حدودی ترش همراه با داروهای اعصاب و مسکن غیر قابل تحمل و منزجر کننده است. لطفا ارشاد فرمایید در خصوص مصرف میوه های یاد شده که بسیار مفید و موثر هستند با توجه به طبیعت داروها چطور میتوان بهره مند شویم. با تشکر
سرکار خانم نام آور با تشکر فراوان از مطلب جامع و مفید شما ، جواب بنده در برابر سئوالات شما همگی منفی است و بنده مایعات کم می نوشم ، کم تحرک هستم ، سیگار میکشم و دارو مصرف کرده و دچار فقر سبزیجات و میوه در تغذیه می باشم و دچار یبوست مزمن بودم اما اکنون با مصرف داری گیاهی سی لاکسی یا همان (دینه) این مشکلم مرتفع شد.
این تجربه بنده بود.
یادم بود بفرمائید نارنگی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi