شناسه خبر : 39100
دوشنبه 18 آبان 1394 , 09:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگرانی رسانه‌های آمریکایی از برخورد با شبکه نفوذ

بازتاب برخی سرحلقه‌های نفوذ بیگانه در مطبوعات موجب نگرانی در رسانه‌های آمریکایی شده است. این نشریات در عین حال می‌کوشند برخورد با شبکه نفوذ غرب را به دعواهای جناحی و تقابل با دولت نسبت دهند.
نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: با توجه به بازداشت چند روزنامه‌نگار و یک بازرگان آمریکایی-ایرانی می‌توان گفت: حتما سرکوب بدتر خواهد شد. تندروها در سپاه‌پاسداران نشان می‌دهند که در مقابل عادی‌سازی روابط با غرب تا کجا حاضرند پیش بروند. رهبر جمهوری اسلامی اجازه توافق را داد اما آمریکا را به عنوان دشمن اصلی محکوم کرده و درباره نفوذ آمریکا برای زدن ریشه‌های انقلاب هشدار داده است. روحانی مجبور است روی خط باریکی حرکت کند. او می‌گوید نباید با کلمه نفوذ بازی شود یا هشدار رهبری مورد استفاده جناحی و سیاسی قرار بگیرد. روحانی به حمایت رهبری و سپاه‌پاسداران برای اجرای توافق نیاز دارد.
از سوی دیگر واشنگتن پست در گزارشی خاطرنشان کرد: موج دستگیری‌ها که هدفش روزنامه‌نگاران و یک فعال فناوری لبنانی پیشتر شاغل در آمریکا بود، می‌تواند به عمیق‌تر شدن رویارویی سیاسی حتی در نخستین گام اجرای توافق هسته‌ای، منجر شود.
این روزنامه در ادامه آورده است: سی و ششمین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران صحنه تظاهرات و شعارهای آشنای «مرگ بر آمریکا» بود، اما یک ویژگی جدید هم در آن دیده می‌شد، مبارزه روز‌افزون میان تندروها و مخالفانشان بر سر میزان تغییرات در ایران پس از توافق هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌ها. در میانه این کشمکش آیت‌الله خامنه‌ای (رهبرمعظم انقلاب) قرار دارد که می‌کوشد پیام خود  را روشن کند و بگوید توافق هسته‌ای می‌تواند برقرار بماند اما گشایش روابط با واشنگتن در آینده گزینه مدنظر نیست.
تظاهرات مقابل ساختمان سفارت پیشین آمریکا که صحنه 444 روز گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی بود، آخرین نمایش عزم اصولگرایان در ایران برای قدرتنمایی در برابر اصلاح‌طلبان بود؛ رقابتی که به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. حسن روحانی می‌کوشد از توافق هسته‌ای به عنوان اهرمی برای تماس فراگیر با غرب استفاده کند.
این روزنامه افزود: رهبر عالی ایران تأکید کرد  شعار مرگ بر آمریکا همیشگی است، این شعار خطاب به ملت آمریکا نیست بلکه اعتراض بر تکبر و سیاست‌های دولت آمریکاست.
در این میان روزنامه وال‌استریت ژورنال معتقد است: توافق هسته‌ای بدست آمد؛ اما تندروهای ایران با انجام یک سری اقدامات، مشغول دفع تلاش‌ها برای ورود ایران به جهان خارج هستند. اصلاح‌طلبان  هر روز بیش از دیروز میدان را که عبارت است از «گشایش جمهوری اسلامی به روی خارج» می‌بازند.
در این خصوص، «مهدی خلجی» کارشناس مسائل ایران در «موسسه سیاست خاور نزدیک» در واشنگتن معتقد است: این شروع پایان کار است. آنچه که ما هم در داخل و هم در خارج از ایران شاهد آن خواهیم بود؛ یک ایرانی است که سیاستی خصمانه‌تر را دنبال خواهد کرد.
وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: «سپاه پاسداران» به طرزی مشخص و بارز سطح درگیری مستقیم خود را در جنگ سوریه توسعه داده است. ایران به موازات حضور قوی نظامی در سوریه، ماه پیش یک فروند موشک بالستیک جدید دوربرد هدایت شونده با دقت بالا را آزمایش کرد. داخل ایران هم یک سری اقدامات صورت می‌گیرد. از جمله این اقدامات یک سری بازداشت‌هاست که اخیرا اتفاق افتاده است. ماه گذشته یک تاجر آمریکایی- ایرانی به نام «سیامک نمازی»  در تهران بازداشت شد. در ماه سپتامبر هم «نزار زکا» تبعه لبنانی و متخصص فناوری اطلاعات بازداشت شد.
وال استریت ژورنال نوشت: این محدویت‌ها، کار نرمش بیشتر در سیاست خارجی و در مذاکرات با قدرت‌های جهانی را اگر نگوییم ناممکن، حداقل سخت‌تر خواهد کرد. مقامات ایرانی هیچ امتیاز آشکاری نمی‌توانند بدهند. به گفته «اندرو کورتونوف» مدیرکل «شورای امور بین‌الملل» روسیه که اخیرا دیداری با مقامات ایران داشت، معتقد است« آنها بعد از توافق هسته‌ای نمی‌خواهند به کسانی که هم‌اکنون خود را آماده بلعیدن یکجای آنها می‌کنند؛ یک بهانه و برگ برنده به دستشان بدهند.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi