شناسه خبر : 39139
سه شنبه 19 آبان 1394 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تبیین جایگاه ایثارگران در برنامه ششم توسعه(۲)

در برنامه سوم توسعه مجددا بر اعطای سهام ترجیحی به ایثارگران با رعایت اولویت تاکید شد. از نکات مهم برنامه سوم توسعه تصویب طرح جامع خدمات‌رسانی بود.

 یوسف مجتهد -  در برنامه سوم توسعه مجددا بر اعطای سهام ترجیحی به ایثارگران با رعایت اولویت تاکید شد. از نکات مهم برنامه سوم توسعه تصویب طرح جامع خدمات‌رسانی بود. در ماده43 برنامه توسعه چنین آمده است: به منظور بهبود ارائه خدمات به ایثارگران (خانواده معظم شهدا، مفقودین، اسرا و همچنین آزادگان، جانبازان و خانواده آنها) و ساماندهی خدمات قابل ارائه، طرح جامع خدمات به ایثارگران مشتمل بر نظام پرداخت حقوق و مستمری، خدمات‌درمانی و سایر خدمات توسط سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور و نهادهای ذی‌ربط تهیه می‌شود و پس از تصویب هیأت وزیران از محل منابع داخلی نهادها و موسسات ذی‌ربط و بودجه عمومی به اجرا درمی‌آید.

این ماده قانونی که تصویب و اجرای قانون جامع را برعهده دولت گذاشته بود، هیچگاه به مرحله اجرا نرسید و دولت وقت با کنار گذاشتن قانون به دنبال تهیه طرح جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و ارائه آن به مجلس اقدام کرد. این اقدام دولت وقت باعث شد طرحی که باید ابتدای برنامه سوم تصویب و اجرا شود، سال‌ها در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتظار رسیدگی و تصویب بماند.

در مواد دیگر برنامه سوم توسعه، برنامه‌های اشتغال‌زایی، اعطای امتیازات و تسهیلات، حمایت در حفظ و تثبیت موقعیت شغلی، تسهیلات بانکی جهت خرید یا ساخت مسکن، معافیت از شهریه دانشگاه‌ها، تسهیلات ویژه در فعالیت‌های فرهنگی- هنری به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد آسایشگاه‌هایی برای بستری جانبازان زن و استفاده رایگان از آمبولانس برای جانبازان 70درصد به تصویب رسیده بود. نکته مهم دیگری که در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده بود موضوع اتمام واگذاری مسکن به ایثارگران طی این برنامه بود.

در بند(د) ماده141 برنامه سوم آمده بود: به منظور حمایت از خانواده‌های شهدا، جانبازان متقاضی مسکن و در راستای تقویت توان مالی آنان، دولت مکلف است طی سنوات اجرای برنامه پنج‌ساله سوم به نحوی اقدام کند که مشکل مسکن تمامی خانواده‌های شهدا و جانبازان بالای 25درصد و آزادگان فاقد مسکن واجدالشرایط در آخر برنامه سوم به اتمام برسد؛ قوانینی که با بی‌تدبیری مسئولان و عدم تامین منابع کافی هیچگاه به سرانجام نرسید. با پایان برنامه سوم هیچگاه مواد و تبصره‌های این قانون و میزان تحقق اهداف این برنامه در برنامه ایثارگران مورد بررسی قرار نگرفت.

در برنامه چهارم به موضوع معافیت شهریه دانشگاه‌ها اشاره شد و در ماده99 این قانون به صورت کلی دولت موظف شد ظرف مدت 6 ماه از تصویب قانون، نسبت به تدوین و اجرای سند راهبردی خدمات‌رسانی به ایثارگران (خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده آنان) با رویکرد توانمندسازی و بهبود وضعیت اشتغال، مسکن ارزان‌قیمت، ارتقای سطح اجتماعی، درمانی، معیشتی و بهبود وضعیت آموزشی و فرهنگی، حفظ و تثبیت موقعیت شغلی آنان اقدام کرده و سازوکار نظارت بر حسن اجرای سند را پیش‌بینی کند. در برنامه چهارم، دیگر به جزئیات اشاره نشد.

این در حالی است که در ماده43 برنامه سوم بر تصویب و اجرای طرح جامع خدمات ایثارگران تاکید شده بود. بدون آنکه موضوع ماده43 برنامه سوم و طرح جامع خدمات مورد بحث و رسیدگی قرار گیرد، در برنامه چهارم سند راهبردی خدمات‌رسانی به ایثارگران به تصویب رسید که این سند هم با بی‌مهری مسئولان وقت مواجه شد و منطبق با این ماده قانونی تهیه نشد. ابهامات و تعارضات مکرر در تصویب قوانین ایثارگران باعث شده است حجم قوانین مصوب ایثارگران وسیع و سنگین ولی از کیفیت پایین برخوردار باشد تا جایی که کارایی خود را در سامان بخشیدن به حقوق ایثارگران از دست بدهد. شاید همین حجم زیاد قوانین ایثارگران و ابهامات فراوان آن، باعث شده است که مجریان بهانه خوبی برای فرار از اجرای آن داشته باشند و دلسوزانی که مایل به اجرای آن هستند گرفتار نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی شوند.

در طول برنامه‌های سوم و چهارم توسعه به طرح جامع خدمات به ایثارگران و سند راهبردی خدمات‌رسانی به ایثارگران بی‌توجهی شد. دولت‌های وقت به جای این دو مصوبه قانونی مشغول تهیه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شدند. این قانون نهایتا در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در تاریخ 91/10/2 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید که اجرای مواد و تبصره‌های آن با چالش‌های متعددی مواجه شده است. اگر متولیان امر در قوای مقننه و مجریه به این مسئله وقوف پیدا کنند که قوانین و مقررات ساده، جامع و عمیق که بتواند در حوزه‌های پنج‌گانه خدمات یعنی درمان، معیشت، اشتغال و استخدام، آموزش و مسکن با بهره‌مندی از استانداردهای موجود در کشورهایی که جنگ داشته و سابقه قانونگذاری آنها در این حوزه‌ها بیش از ماست و با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب به تصویب برسانند، به طور قطع از این آشفتگی و نابسامانی رها خواهند شد. سطحی و سلیقه‌ای بودن قوانین و مقررات مصوب در حوزه ایثارگران از عوامل ناکارآمدی این قوانین و موجب نارضایتی ایثارگران است

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
با سلام وعرض ادب پس رزمندگان دلاور چی یعنی رزمندگان ایثارگرنیستند
تمام شهدا ی والامقام جانبازان عزیز ابتدا بساکن رزمنده بودند بنابراین لطفا نگویم رزمندگان ایثارگر نیستند
لطفا تاریخ تعریف نکنید مطلبی بگویید که به درد ما بخورد
اگر از تاريخ ناراحتي برو جغرافي بخون
سلام،
بنظرم بايد به نظر ديگران احترام گذاشت، و همديگر را تحمل نمود.
اين عزيزمان حرف بي ربطي نزده و خواسته مطالب بدرد بخور در سايت درج شود و تنها مطالب از قوانين و مقررات كپي و منتقل نشود كه كاملا نقد درستي است.
حرف درستي است بايد به نظرات احترام گذاشت ولي براي يك بحث تحليلي كه مي تواند در نظام خدمات دهي به ايثارگران موثر باشد بايد سوابق قبلي اين قانون نيز بررسي شود . قانون برنامه هاي پنج ساله بدون ارزيابي درست از اجراي آنها هر دوره تصويب مي شود و لي بخشهاي مهمي از آن درباره ايثارگران اجرا نمي شود . و در برنامه بعدي هم ذكري از آن نمي شود . اين نوعي شيره ماليدن است كه بايد جلويش را گرفت.مسئولين و ايثارگران بايد بدانند قوانيني كه تصويب مي شود اگر قرار است اجرا نشود چرا بايد ايثارگران تبعات منفي آن را تحمل كنند آش نخورده و دهن سوخته.
با سلام. کدام یک از قوانینی که خود تصویب کرده اند را اجرایی کرده اند که این را هم به مرحله ی اجرا برسانند؟ ما ایثارگران دیگه آب از سرمان گذشته است چه یک وجب. چه صد وجب. دیگه تمام شد. ما که عمر حضرت نوح نداریم. تنها چیزی کهمیماند ننگ و شرمنده گیست برای مسئولین باقی مانده است. والسلام. خدا ان شاالله حق ایثارگران مظلوم را از انهایی که مقصر هستند و در حق ماها کوتاهی کردند و حق قانونی ماها را ندادند بگیرد و هر چه از مال دنیا را بصورت نامشروع جمع کرده اند نسیب ظالم کند.
سلام گرچه می دانم باگفته هام مخالفی امامی گویم تمام اینهایی که می گویی نوعی بازی است که ما بی کسان خوب ازان اطلاع داریم ماهم از حضرت عباس (ع)می خواهیم که هرکه به اندازه خردلی حقمان رانادیده می گیرد درقیامت هیچ شفاعتی شامل حالش نشود دزدان فرست طلب بخورندتاخداچه خواهد
باسلام چرا به جانبازان وخانوادها انها هزینه دندان پزشکی پرداخت نمی شود مکررقانون صدرصد را تایید نمود حقیر کارمند بازنشته بنیاد گیلان هستم چرا همکاران عادی ازاین خدمات برخوردارند دیگر چه امتیاز ایثارگری اگر جانباز نبودیم وضیعت بهتر بود
سلام ، مطالعه تاریخ و جغرافی هردو مفید هستند اما یادآوری کوتاهی مسئولان در آن دوران مطرح میباشد که این روزها کوتاهی در حق ایثارگران تبدیل به بدترین بدعت حکومت شده است. همانطور که آقای مجتهد گفته استفاده از سابقه قانونگذاری کشورهای درگیر جنگ میتواند مفید باشند اما یقین داریم مسئولان ایرانی از نظر عقلی و منطقی چیزی از خارجی کم ندارند لیکن آنچه کم دارند اراده و درک کافی از فرهنگ ایثار و شهادت است که هنوز به اهمیت اساسی آن واقف نشدند ولی خودشان را عاشورایی معرفی میکنند.
سلام بنده که جانباز شیمیایی هستم وادم بسیار بی دست پاو کم رو هستم امامدرک بالینی شان فقط یک شب بستری دربیمارستان صحرایی است25و30و35درصد دارن امابنده نصف جوانیم را درجنگ ونصف جوانیم را دربیمارستانهای آلمان وایران سپری کردم وبقیه عمرم را با قرصهای رنگارنگ اعصاب وریه وچشم ودر ریر کپسول اکسژین میگذرانم فقط35درصد به بنده دادن درسال1384هم دکترهای محترم ازکار افتاده کلی زدن ویک حقوق بخور و نمیرازسال 1385میدن فقط ماهی چهارصدو پنجاه هزارتومان بابت کپسول هواپول میدم این کپسول هوا یک قربانی هم ازم گرفت چون بچه ام بایدروزی یک کپسول پرمیکردبه مدرسه اش لطمه زد گفتند همیشه دیر میایی آخرش هم دردوم دبیرستان 13933ازمدرسه اخراجش کردن هرچه هم التماس کردیم نشد بچه ام ازپارسال افسردگی گرفته خونه نشین شده اگرپل صراط حق باشد درپل صراط جلوشان رامیگیرم چرا بمن ظلم کردید شما قضاوت کنید ایا این حق منه ایامن که ادم بی دست پا هستم باید حقم ضایع باشه ایادرصدمن باید35درصد باشه ان ادم هم یک شب بستری بوده انهم 35درصدایا من ازمدرسه مملکتم حقی ندارم بچه ام درس بخونه ایادرفاش نیوز همیشه هم درد من را منعکس کرده ایایک جوانمردنیست بداد امسال من برسه یه خورده تندی کردم امیدوارم فاش نیوزیها بدل نگیرن فقط یک نفرادم عادی بدون تخصص بیادفقط ظاهرچشمام و بدنم راببیندتا قضاوت کندچه مصیبتی میکشم الان کارت طلایی هم که نمیدن تمام داروها را ازاد میخرم چرابای پول کپسول هوا را ندن من نمیگم اسلامی رفتارکنید مثل کشورهای که اصلاخداراهم قبول ندارن با قهرمانان جنگ رفتارکنید اقای رییس جمهور محترم اگراین قهرمانان نبودن شماالان رییس جمهوربودی اقایان مجلسی ها ایااین قهرمانان نبودن شماها الان نماینده بودید چرابایدبعدسی سال قانون بلاتکلیف بمانه اختلاس سه نفررا حساب کردم بودجه 80سال ایثارگران هست روز قیامت واقعاچی مخواید بگیدبا ان شرااطین یره در پایان بازهم خسته نباشیدبه اقایان فاش نیوزیهاو اقای مجتهدمیگم امابنده بسیارکم سواد هستم غلط های املایی هایم به بزرگواری خودتان ببخشید
خدا حافظ شما باشد
سلام.ضمن تشکرازمدیران فاش نیوز..مامشکلاتی داریم که ففط بایدحضرت آقابدادمابرسند..آقانه این درصدحق ماست نه این حقوق ومزایا!!!!درجامعه حرفهای بدوبی راه مال ماست وامتیازات مال بعضی ازمابهتران مااز ضعیف ترین زندگی محروم هستیم.نه آینده نه پاداش نه بازنشستگی وووو.افسوس..خدایاتاکی !!!!!
باسلام ایجانب جانبار۱۰درصد حکمحالت اشتغال ارکارافتادهگی کلی شدهام وحکم این جانب رااز تهران نمیدن بیاد وپرونده من درشهرکردمیباشد
باسلام اقای مجتهدشماواقای رحماندوست واقای جعفرزاده جانبازهستیدوخداراشکرکنیدکه به حق وحقوق خودرسیده ایدخداوکیلی اگرشماالان جای ان رزمنده یاجانبازه ازاده مستاجربودیدچه میکردیدبابادرعراق سربازشان دندان من وامثال من رادرشکنجه شکسته وقتی که ازادشدیم به هرارگانی جهت هزینه ان رفتم قبول نکردنندشماکجای کارهستیدبابابازهم مابه شماهارای میدهیم چونکه به خودمان وعده میدهیم که هرچه باشداین اقایان جانبازیاازاده هستندبروندمجلس برای مابهترهست ولی همین که پای شماهابه مجلس میرسدتاسال اخرنمایندگی مارافراموش می کنیدالان شماکه میدانیدچندسال ازاتمام جنگ گذشته فقط تاالان قانون تصویب شده کجااجراشدهوچه مسولی بایدپیگیری کندخدامی داندسال 92ابلاغ شده برای یکبارازادگان وجانبازان می توانندازقانون برگشت بکاراستفاده کنندالبته انهای که قبل از30سال خدمت بازنشسته شده اندازادگان باسابقه اسارت بالای 5سال وجانبازان بالای 50درصداگرسال 70به سرکاررفته باشندقبل ازسال 90بازنشسته شده اندجالب هست کت وشلوارعروسی بعدازعروسی چه معنایی داردبنده رفتم بانک ولی قانون کشک اقایان مگرماعمرنوح راداریم من وامثال من الان بالای 50و60سال هستیم برای مثال من درسال 61و62مجروح شدم ودرسال 62چندتاتیروترکش بااسارت وعدم توجه عراقی به درمان وتغذیه وبدترازهمه شکنجه ایاالان که بیش از32سال ازمجروحیت من گذشته ایاجسم وروح من بهترشده یابدترباباماپیرشدیم ازشماودولت ومجلس هیچی نمی خواهیم حداقل دست ازسرمابرداریدبرادرم میگه دیگه چی میخواهی مملکت مال شماهاست من فقط پسرم نرفته سربازی یعنی حدود10میلیون 107ماه اسارت وجبهه من ارزش داشته ولی همینرابرادرم بارهاگفته به خدااوازمن کوچکترهست خداراشکرخانه وماشین وزندگی بهتری داردچونکه دل لال هست بقول خودش نون رابه قیمت روزمیخوردنه درانقلاب نه درجنگ نه درانتخابات فقط به فکرسودش هست شماهابزرگترین ظلم رادرحق ماهاکردیدباشعاردادن خدایاانسانهای که بخاطرپست ومقام وثروت دست به هرکاری می زنندهدایتشان کن ازاده 8ساله وجانبازه 55درصدازتهران
سلام
موجی ها پرونده ندارند.....؟؟؟؟
موجی درصد ندارد؟؟؟؟
موجی خودش را فدای....... کرد؟؟؟
بنیادشهید یعنی چه؟؟؟
با سلام.اینجانب در سال 91 با استفاده از قانون نحوه بازنشستگی جانبازان از طریق تامین اجتماعی بازنشسته و مستمری اینجانب بصورت میانگین دو سال آخر حقوق مشمول حق بیمه برقرار گردید .لیکن تامین اجتماعی حقوق آبان اینجانب را قطع و عنوان نموده اند ،اشتباه کرده ایم و می بایستی مستمری شما بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مذکور که در تاریخ 10285 با پیشنهاد تامین اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران به تصویب هیئت وزیران رسیده و بخشنامه شماره 45 تامین اجتماعی مرتبط با آن و بر مبنای مبلغ آخرین حکم کار گزینی ،مستمری برقرار و وجوه مازاد پرداختی استرداد شود.بر این اساس دریافتی افراد عادی همتراز خیلی بیشتر از ایثارگران می باشد.همچنین امروز به مسئول حقوقی بنیاد شهید استان تهران بزرگ مراجعه کردم. عنوان نمودند ظاهرا آیین نامه مذکور در دیوان عدالت اداری تایید و تامین اجتماعی بر اساس آراء صادره نسبت به اخذ وحدت رویه و تایید آن از دیوان عالی هم اقدام نموده است!! ضمنا مسئول مستمری شعبه مربوطه تامین اجتماعی نیز عنوان کرد،پرونده ایثارگران مشمول این قانون همگی اصلاح میشود
با تشکر خبر خیلی خوبی است ممنون از اطلاع رسانی اگر خبر دقیق تری هم دارید لطفا بگویید . در صورت امکان شماره و تاریخ رای وحدت رویه را هم اعلام کنید تا جانبازان عضو سایر صندوق ها هم بتوانند پیگیری کنند
آقای مجتهد شاید فکر میکنند که استفاده از مجموعه قوانین کشورهای دیگه باعث تهاجم فرهنگی بشه که این نوع تفکر هم اشتباه است..این دقیقا شبیه اینه که لقمه رو درور سر بچرخونیم بعد به دهان بگذاریم.
از زحمات صادقانه شما بی نهایت سپاسگذارم آقای مجتهد.هرقدمی را که برای همایت از جانبازان وشهدا برمیدارید هزاران برابر آن را خداوند به فرزندانتان باز دهد.
چرا رزمندگان جزء ایثار گران نیستند؟؟؟؟آیا این پاداشت رها کردن تحصیل و درس ومشق رفتن به جبهه است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟شمایی که قانون گذارید گفته اند نان باکور بخور وخدا را مبین کن ماواقعارزمندگان شاغل دولت نیازمند تغییر حق ایثار گری هستیم چون واقعا مبلغ 70هزار تومان خیلی ناچیز است لطفا مارا دریابید.
توراخدا رزمندگان شاغل دولت را هم ازمالیات وبیمه وبازنشستگی معاف کنید چون واقعا نیازمند هستیم
باسلام بنده درکمیسیون بنیاد شرکت ویک پنجم ناجا به من درصد داده 5%ایا میتوانم از سهمییه ای برای وکالت استفاده کنم ایا جز س جانبازان هستم یا ایسار گر. چه ماده قانونی باید استفاده کنم. چه خدماتی این درصد دارد. ممنونم
ایا 5%جانبازی بنیاد خدماتی دارد چه خدماتیدارد. سهمیهای دارد که از ان است بتوان استفاده کرد ودر ازمن وکالت چه سهمیه ای تعلق می گیرد. ارزشی داره. ممنونم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi