شناسه خبر : 39310
دوشنبه 25 آبان 1394 , 13:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیابت را تجربه نکنید!

آیا زندگی با بیماری دیابت، یک زندگی راحت و عادی ست؟! بیماری ای که بعضی ها حتی از نسبت دادن آن به خود طفره می روند و ترس دارند!

سعیده نام آور(کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی) - به مناسبت روز جهانی دیابت ...بیماری ای که بعضی ها حتی از نسبت دادن آن به خود طفره می روند و ترس دارند! یعنی وقتی از فرد می پرسی دیابت داری یا نه؟، با تامل جواب می دهد قندخونم بالاست ولی دیابت ندارم!

... این همان ترسی ست که ما می خواهیم از آن پیشگیری گنیم و دلمان میخواهد که فرد گرفتار آن نشود. دیابت علت ارثی و زمینه ژنتیکی هم دارد و با زمینه خانوادگی آن کاری نمیتوان کرد! افرادی هم که دیابت نوع 1 دارند، ناچار به تحمل این بیماری هستند اما اکثر علت های دچار شدن به دیابت یعنی دیابت نوع 2 اشتباهات خودمان است که باعث می شویم حساسیت انسولین به قند پایین آمده و نتواند وظیفه خود را در کنترل قند به خوبی انجام دهد.

بارها پیش از این از بیماری دیابت و علل دچار شدن به آن در ستون سلامت گفته بودیم. بر آن شدیم که مروری بکنیم بر مواردی که باعث بالا رفتن قند خون و عوارض جبران ناپذیر آن می شوند.

- این را بدانید که هرکس شیرینی زیاد بخورد، دیابت نمی گیرد! هر کس منابع قندی را به هر شکلی بیش از حد وارد بدن بکند، در معرض دیابت است.

- افرادی که نان و برنج زیاد می خورند، بیشتر دیابت می گیرند! آنهایی که بشقابشان همیشه پر است و یا با یک نان و دو نان سیر نمی شوند. یا آنهایی که دو بار ناهار و شام و صبحانه می خورند. آنهایی که وسط روز هم اگر گرسنه شوند، یا لقمه بزرگی می خورند و یا اضافه ناهار را می خورند!... این افراد باید به حجم کمتر نان و برنج خود را عادت دهند. باید سعی کنند معده شان جمع تر و کوچک تر شود.

- قند زیادی با چای هایتان نخورید. افرادی که به قولی به عشق قند چای می خورند، بیشتر دیابت می گیرند. آنها که چای شیرینشان ترک نمی شود و یا چای را با شکلات و پولکی و نبات می خورند. آنها که خیلی شربت دوست دارند. پس وارد کردن قندهای ساده به بدن یعنی رسیدن به دیابت!

 - حتی کسانی که چای را با خرمای زیاد یا کشمش زیاد می خورند، در معرض خطر دیابت هستند. هرچیزی که قند زیادی را وارد بدن بکند، میتواند خطرساز باشد.

- یادمان باشد که دیابت تنها نیست! همیشه چربی و فشار خون را هم با خود می آورد و دوست صمیمی اش کبد چرب است که معمولا با هم همه جا هستند.

- سبزی زیاد بخورید تا قندخونتان بالا نرود. سبزی ها به عنوان منابع فیبر روی کاهش قند خون اثر زیادی دارند.

- میوه ها را هم زیاد نخورید. میوه 2تا 4 عدد در روز کافی ست مگر اینکه فرد خیلی قدبلند یا فعال باشد و نیاز بدنش بیشتر باشد وگرنه بیش از این اضافه محسوب می شود. هرکس فکر می کند قند میوه طبیعی ست و قند خون را بالا نمی برد، اشتباه می کند. افرادی هستند که با خوردن پرتقال زیاد دیابت گرفته اند!... اگر هم فکر می کنید که میوه های ترش قند ندارند، باز هم اشتباه می کنید. تمام میوه ها از قند ساخته شده اند و فقط مزه هایشان با هم تفاوت دارد.

- خوردن غذاهای پرچرب هم قند را بالا می برد. هرکس ته دیگ و قرمه سبزی و مرغ سرخ شده و ... فست فودها را به ویژه زیاد می خورد، منتظر دیابت باشد. چربی های زیاد هم در بدن به شکل قند ساده تجزیه می شوند و قند خون را بالا می برند.

- آنهایی که معتاد به نوشابه اند، ترک کنند!... چون دیابت پشتِ در بدن آنها ایستاده!

- افرادی که سیگار و قلیان می کشند نیز بیش از بقیه دچار دیابت می شوند. این در تمام آزمایشات دنیا ثابت شده است.

- تاثیر جو و جو دوسر بر کاهش قند خون ثابت شده است. خوردن سوپ و آش به خصوص جو البته اگر آن سوپ را پر از قند نکنیم، برای کاهش قند خون مفید است. یعنی سوپی که سیب زمینی، هویج، ورمیشل، بلغور و جو دارد، کم قند نیست!

- چای ترش، گزنه، دارچین، تخم شنبلیله، عرق برگ درخت گردو گیاهانی هستند که قند را کاهش می دهند. البته باید به صورت گردشی استفاده شوند. تنها چای ترش یا مکه است که روزانه مصرف یک لیوان آن منظم توصیه می شود و غیر از کاهش قند، در کاهش فشار و چربی، رفع کم خونی، و جلوگیری از سرطان هم موثر است.

 

- دیابت ارتباط مستقیمی با استرس و اعصاب دارد. یک ارتباط دوطرفه ! هم استرس و عصبی شدن باعث دیابت می شود و هم دیابتی شدن باعث از بین رفتن اعصاب و عصبی شدن می شود!... آنهایی که استرس بالایی دارند یا اعصاب ضعیفی دارند یا بیشتر حرص و جوش می خورند، مراقب باشند!... عوارض اعصاب و روان دیابت، برگشت ناپذیر است. پرخاشگری، کم تحملی، بیقراری، عصبی شدن، از بین رفتن حس و حتی ناتوانی جنسی از عوارض دیابت است. مراقب باشید قبل از اینکه به وجود بیاید، باید اقدام کنید.

-  اضافه وزن هم در بسیاری موارد برابر است با دیابت. یعنی اصولا فرد چاق یا پرخور است یا بدخور! چه پرخورباشید و زیاد غذا بخورید و چه بدخور باشید، در هر دو صورت اشتباهات غذایی تان شما را به دیابت می رساند.

- از نظر علمی ثابت شده که قند خون با انجام حرکات ورزشی و فعالیت بیشتر کاهش می یابد. بنابراین افراد بی تحرک و کم تحرک بیشتر دچار دیابت می شوند. جانبازان گرامی مراقب باشند! دیابت در کمین است. دمبل زدن، شنا، و هر حرکت نرمشی و ورزشی ساده ای، حتی با ویلچر حرکت کردن بهتر از بی تحرک نشستن است.

 این هشدار مخصوص جانبازان نخاعی بود که همه جا با ماشین می روند و از ماشین پیاده نمی شوند و حتی کمتر چرخ ویلچر خود را می چرخانند یا حتی کمتر از روی تخت خود پایین می آیند!... برای پایین آمدن از تخت یا ماشین دنبال بهانه یا انگیزه نباشید. بزرگ ترین انگیزه، ترس از دیابتی شدن است!... که نباید به دردها و مشکلات شما اضافه شود.

- آیا می دانستید دیابت زندگی افراد را دگرگون می کند؟! فردی که با دیابت زخم هایش عفونی می شوند یا منجر به قطع انگشتانش می شود!... فردی که در خیابان یکدفعه دچار افت قند خون می شود!... یا کسی که با خوردن یک برش کوچک از کیک تولد فرزندش، با افزایش قند خون راهی بیمارستان می شود!... کسی که ازکار افتاده می شود و باید یک روز در میان برای دیالیز و برای ادامه زندگی، چهار ساعت زیر دستگاه بخوابد! ... فردی که در زندگی احساس سردی می کند و ارتباطش با همسرش کمرنگ می شود!...

... یک سوال؟... آیا زندگی با بیماری دیابت، یک زندگی راحت و عادی ست؟!

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi