شناسه خبر : 39675
شنبه 07 آذر 1394 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نجات خلبان روس توسط کماندوهای حاج قاسم

نیروهای ویژه ارتش سوریه و حزب‌الله در عملیاتی سریع، یکی از دو خلبان روس را از دست مسلحین نجات می‌دهند.
پس از سقوط  جنگنده سوخو-24 ارتش روسیه توسط جنگنده‌های ترکیه، یکی از خلبانان این جنگنده به دست تروریست‌های ترکمان اسیر می‌شود که بنابر گزارش‌ وزارت دفاع روسیه، بلافاصله به شکل بی‌رحمانه‌ای بدست این افراد کشته می‌شود. تروریست‌ها فیلم‌ها و تصاویر جسد این خلبان را نیز منتشر کردند.


آزادسازی خلبان روسی توسط کوماندوهای حزب‌الله و ارتش سوریه+عکس
جسد خلبان کشته شده روس

اما خلبان دوم این جنگنده نیز که در ارتفاعات ترکمان در شمال‌شرقی لاذقیه با چتر نجات فرود آمد؛ نیروهای ویژه ارتش سوریه به همراه کوماندوهای حزب‌الله به سرعت با حضور در این منطقه ضمن پیش از رسیدن تروریست‌ها به خلبان دوم، وی را نجات داده و به یکی از پایگاه‌های مشترک ارتش سوریه و روسیه منتقل کردند. تصویر زیر نیروهای ویژه ارتش سوریه و حزب الله را نشان می‌دهد که پس از آزادسازی خلبان دوم روس، در راه انتقال وی به پایگاه هستند. قرار است ولادیمیر پوتین به این خلبان نجات‌یافته مدال افتخار اعطا کند.

آزادسازی خلبان روسی توسط کوماندوهای حزب‌الله و ارتش سوریه+عکس
نیروهای ویژه ارتش سوریه و حزب‌الله به همراه تفنگداران روسیه پس از نجات خلبان روس و در حال انتقال وی به پایگاه حمیمیم

یک خبرگزاری روسیه هم جزئیات عملیات نجات خلبان روس را اینگونه شرح داده است: سه بالگرد به محل سرنگونی فرود احتمالی اعزام شدند. منبع خبرگزاری "ریانووستی" گفت:" گروه نجات تفنگداران دریایی روسیه با نبرد وارد محل فرود کمک خلبان روسی شد. چند گروه نیروهای ویژه سوریه نیز وارد نبرد با شبه نظامیان شده و بطور همزمان از سه طرف از گروه روسی نجات پشیبانی کردند".

 گروه 12 نفره تفنگداران دریایی روسیه که از حمایت گروه نیروهای ویژه سوریه برخوردار بود، کنستانین موراخین، کمک خلبان روسی  را با وجود آتشباری شبه نظامیان از جوانب مختلف نجات داده و حدود ساعت 4 بامداد 25 نوامبر به پایگاه هوایی حمیمیم رساندند.

هدایت عملیات نجات توسط سردار سلیمانی

اما پایگاه اسپوتنیک روسیه هم در خبری به نقل از منابع نظامی در سوریه اینگونه عملیات نجات کمک خلبان روس را روایت کرده است:

پس از سقوط هواپیمای روسی بلا فاصله هلیکوپتر های روس جهت نجات خلبان دست به کار شدند اما با آتش شدید ارتش آزاد سوریه (همان به اصطلاح مخالفین میانه رو مورد حمایت غرب) و ترکمان های وابسته به ترکیه و استفاده آنها از موشک ها و تسلیحات پیشرفته ای که اخیرا به دستشان رسیده مواجه شدند در این ماجرا یک امدادگر روس هم کشته شد.

اطلاعات موثق مبنی بر اینکه تعدادی از یگان های ویژه ترکیه جهت اسارت خلبان روس و باج گیری از روسیه به مکان اعزام شده اند به دست آمده بود.

در گیرودار برنامه ریزی برای عملیات مجدد جهت آزادی سریع خلبان روس سردار سلیمانی با روس ها تماس می گیرد و به آنها اطلاع می دهد که یک یگان ویژه جهت نجات خلبان روس آماده کرده و پیشنهاد داد به دلیل اینکه این یگان ویژه متشکل از نیروهای ویژه حزب الله لبنان و کماندوهای سوری آموزش دیده توسط ایران است وآشنایی کامل با جغرافیای مکانی دارند، عهده دارند عهده دار عملیات زمینی گردند و نیرو هوایی روسیه پشتیبانی وآتش بار هوایی و اطلاعات ماهواره ای را برای آنها تامین کند و تعهد می دهد که خلبان روس را صحیح وسالم برگرداند، در نهایت همین هم شد.

پس از ردیابی مکان خلبان روس توسط دستگاه ردیابی ماهواره ای که به وی متصل شده بود مشخص شد خلبان در مکانی حدود 6 کیلومتر پشت خطوط مقدم درگیری ارتش سوریه و مخالفین قرار دارد.

شش رزمنده از یگان ویژه عملیاتی حزب الله و 18 کماندوی سوری برای انجام عملیات به خطوط مقدم نزدیک شدند همزمان نیرو هوایی وهلیکوپتر های روس جهنمی از آتش در اطراف منطقه ایجاد کردند و همه استحکامات را با خاک یکسان کردند به گونه ای که اکثر نیروهای دشمن مستقر در مکان فرار را بر قرار ترجیح دادند و زمینه نفوذ یگان های ویژه را فراهم شد.

نجات خلبان روسیه توسط کوماندوهای حزب‌الله و ارتش سوریه+عکس
کمک‌خلبان نجات یافته سوخو-24 از اتفاقات رخ داده به خبرنگاران می‌گوید
 
این افسر سوری افزود وجب به وجب پیشروی یگان های ویژه توسط ماهواره های روسیه بگونه ای دقیق پوشش داده شده بود که حتی بقول وی وجود یک مورچه در فاصله چند صد متری یگان ها حتی درون مکان های سربسته را به آنها اطلاع می دادند و لحظه به لحظه گزارش عملیات به یک مقام خیلی عالیرتبه در کرملین که به نظرش شخص آقای پوتین بود منتقل می شد و مشخص بود که وی از همان جا بر کل عملیات با چشم ماهواره ای نظارت دارد. به گفته این افسر که نمی خواست نامش فاش شود عملیات به شکار یکایک تروریست ها در محیط عملیات چه توسط نیروی هوایی روسیه چه یگان های عملیاتی سردار سلیمانی تبدیل شده بود. طبق اظهار نظر این افسر همزمان روس ها یک جنگ الکترونیکی راه اندازی کردند که طی آن کل ماهواره ها و تجهیزات ارتباطاتی دشمن در شعاع چند کیلومتری منطقه و اطراف آن کور شده بود و تا وقتی که دشمنان به خود آمدند کار از کار گذشته بود چرا که بیم آن می رفت ماهواره های غربی جهت کمک به تروریست ها اطلاعات عملیات را در اختیار آنها قرار دهند.

در نهایت این یگان ویژه پس ازنفوذ در این شش کیلومتر و نابودی کل نیروهای باقیمانده با تجهیزات پیشرفته ای که در اختیارشان بود خلبان را نجات دادند.

جالب اینکه در این عملیات فوق العاده خطرناک کل 24 نیرو به همراه خلبان کاملا سالم بدون حتی یک زخمی به پایگاه بازگشتند.

به گفته یک افسر عالیرتبه سوری یکی از دلایل موفقیت این عملیات اختلافی بود که میان ترک ها و تروریست های وابسته به آنها پیش آمده بود بوده. چرا که ترک ها تلاش داشتند خلبان را اسیر و به ترکیه ببرند و بعد برای باج گیری سیاسی از روسیه از او استفاده کنند. در حالی که تروریست های مستقر در مکان معتقد بودند که ماجرای آتش زدن خلبان اردنی را باید برای خلبان روسی پیاده کنند تا ترس و وحشت را در دل دیگر خلبانان روس حاکم کنند و همین اختلاف فرصت داد تا عملیات نجات سازی که باید ظرف چند ساعت طلایی انجام می شد اجرا گردد. چون مخالفین به هیچ وجه پیش بینی طرح ریزی و پیاده سازی چنین عملیات پیچیده ضربتی با این سرعت را نمی کردند.

افسر سوری اظهار داشت ژنرال سلیمانی اصرار داشتند خود شخصا بر ریز عملیات نیروهای خود نظارت داشته باشند و تا اطمینان از موفقیت عملیات اتاق عملیات در کنار آنها بودند.

ارتفاعات ترکمان در شمال‌شرق لاذقیه منطقه‌ایست که ترویست‌های مهاجر از آسیای میانه با حمایت ترکیه آن را تصرف کرده‌اند و مشغول اقدامات تروریستی برضد دولت قانونی سوریه و مردم این کشور هستند. این‌ها همان ترورست‌هایی هستند که در صورت بازگشت به کشورهایشان (در آسیای مرکزی و قفقاز) بزرگترین تهدید برای امنیت روسیه و منطقه‌ای خواهند بود که رهبر انقلاب در دیدار پوتین، نسبت به اعمال جنایت‌کارانه در آن در صورت عدم سرکوب تروریست‌ها در سوریه (و عراق) هشدار دادند.

به نقل ازمشرق

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi