شناسه خبر : 39845
یکشنبه 15 آذر 1394 , 10:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سندسازی برای دروغ بزرگ آمریکا


یک روزنامه آمریکایی جان کلام گزارش آژانس را پیگیری ساخت بمب اتمی از سوی ایران در سال‌های گذشته عنوان کرد.
نیویورک تایمز با استناد اخیر یوکیا آمانو نوشت: با انتشار گزارش آژانس روشن شد که ایران تا سال 2009 فعالانه مشغول طراحی ساخت یک قبضه سلاح هسته‌ای بوده است. این گزارش بر مبنای پاسخ‌های جزیی ایران راجع به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای‌اش تنظیم شده است که بعد از توافق هسته‌ای ایران ارائه شده است. جان کلام گزارش آژانس این اصل است که «تهران تا قبل از سال 2004 مدل کامپیوتری ساخت یک وسیله انفجار هسته‌ای را به انجام رسانده و این مساعی را در دومین دوره ریاست‌جمهوری «جورج بوش» و سال اول ریاست‌جمهوری «اوباما» هم ادامه داده است».
این روزنامه در ادامه نوشت: هدف از تحقیقات آژانس این بود که مشخص شود ایران تا چه حد در زمینه کسب مهارت و فناوری مورد نیاز برای طراحی کلاهک اتمی قابل حمل بر روی یک موشک هسته‌ای پیشرفت داشته است.  اینک مکمل این گزارش، گامی است که ایران می‌بایست با انهدام سانتریفیوژهایش و انتقال محموله هسته‌ای به خارج از کشور بردارد تا به دنبال آن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هم برچیده شود.
دیوید سانجر و ویلیام جی‌برود در این تحلیل نوشتند: جان کلام ارزیابی آژانس این است که ایران تا قبل از سال 2003 «در یک تلاش هماهنگ» دست به انجام آزمایش‌هایی برروی ترکیبات سلاح هسته‌ای 3 انجام داده است. این موضوع بر تمام ارزیابی‌های «اداره اطلاعات ملی آمریکا» که در سال 2007 منتشر شده بود صحه می‌گذارد. این تلاش‌ها در سال 2009 با روی کار آمدن اوباما بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا که به دنبال آن یک سری تحریم‌ها علیه ایران وضع شد و خرابکاری سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفت، متوقف شد. همین تحریم‌ها و خرابکاری سایبری بود که ایران را به پای میز مذاکره ترغیب کرد.
نیویورک تایمز می‌افزاید: این گزارش، تصویری از کشوری را ترسیم می‌کند که فعالانه در جست‌وجوی دست‌یابی به فناوری‌های لازم و انجام آزمایشات و ترکیباتی بوده است که می‌توانسته روزی برای تولید یک سلاح هسته‌ای لازم باشد. هیچ چیز در گزارش آژانس اشاره به این ندارد که ایران برای یک دهه و نیم بعد، مانع از بازرسی آژانس از روند تولید سوخت هسته‌ای‌اش می‌شود. این نکته عنصر حیاتی و مهم مندرج در توافق هسته‌ای ایران است. اما درعین حال طفره رفتن ایران از پاسخ دادن به پاره‌ای از سؤال‌ها نشان دهنده عدم شفافیت ایران راجع به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش است(!)
روزنامه آمریکایی در ادامه به اظهارات بی پایه هاشمی رفسنجانی استناد کرد و نوشت: اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سال‌ها قبل ایران در ماه اکتبر در سخنانی به خبرنگاران گفت که ایران در دوران جنگ با عراق در دهه 1980 موضوع ساخت سلاح هسته‌ای را مورد مطالعه قرار داد اما بعدا از این فکر صرف‌نظر کرد. رفسنجانی گفت «ما در فکر آن بودیم که این ظرفیت را پیدا کنیم که چنانچه روزی دشمن علیه ما از سلاح هسته‌ای استفاده کرد ما هم این امکان را داشته باشیم. این فقط یک فکر بود و هرگز به واقعیت نپیوست.» اما رفسنجانی چیزی راجع به اینکه تا سال 2004 چه چیزی اتفاق افتاد و یا راجع به تلاش‌های پراکنده ایران بعد از آن تاریخ چیزی نگفت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi