شناسه خبر : 39939
سه شنبه 17 آذر 1394 , 13:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تسهیلات یا تعزیرات(۲)

ایثارگران در استفاده از تسهیلات قانون نحوه بازنشستگی جانبازان به دلیل وجود موانع متعدد منصرف می‌شوند.

یوسف مجتهد - ایثارگران در استفاده از تسهیلات قانون نحوه بازنشستگی جانبازان به دلیل وجود موانع متعدد منصرف می‌شوند.

اغلب اوقات استفاده از این قانون منافع آنان را از افراد غیرایثارگر که از قوانین عادی بازنشستگی استفاده می‌کنند بیشتر به خطر می‌اندازد و باعث می‌شود میزان مستمری آنان به شدت کاهش یابد، این در حالی است که نیت و هدف مقنن از وضع این قانون ارائه تسهیلات به ایثارگران بوده است.

احدی از جانبازان شاغل در مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام‌خمینی(ره)به استثناء قانون بازنشستگی جانبازان در تاریخ 20/12/90 بازنشسته می‌شود.

با عنایت به قانون خاص درباره بازنشستگی جانبازان، مبنای مستمری ایشان باید آخرین حقوق قبل از بازنشستگی باشد.

سازمان تأمین اجتماعی به بهانه اینکه نرخ رشد دستمزد بیمه شده نامتعارف است مبنای محاسبه مستمری ایشان را میانگین دستمزد حق بیمه 5سال آخر اشتغال تعیین می‌کند که این موضوع به شدت میزان دریافتی جانبازان را کاهش می‌دهد.

ایشان با طرح شکایت از طریق دیوان عدالت اداری، پیگیر حقوق قانونی خود می‌شود. شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان بدون در‌نظر‌گرفتن قانون خاص بازنشستگی ایثارگران شکایت وی را رد و اعلام می‌کنند: «بر اساس ماده 31 قانون برنامه پنجم توسعه، در صورتی که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان در 2 سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان باشد با سال‌های قبل از آن سازگاری نداشته باشد و مشروط به آنکه این افزایش دستمزد به دلیل ارتقای شغلی نباشد، صندوق بیمه مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه‌شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد 5سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کند.

علی‌هذا رشد حقوق و دستمزد شاکی در 2سال آخر خدمت متعارف نبوده و از این حیث ایراد و اشکالی به اقدامات متشکی‌عنه ملحوظ نیست لذا حکم به رد شکایت صادر و اعلام می‌نماید.» شعبه تجدیدنظر نیز بر این رأی صحه می‌گذارد، در حالی که هیچ توجهی به قانون خاص بازنشستگی جانبازان که مورد تقاضای شاکی بوده نمی‌شود و با یک قانون عام این قانون خاص نقض می‌شود.

نکته قابل تأمل این است که گزارش کارشناسان 3نفره سازمان تأمین اجتماعی استان پس از بررسی جامع پرونده جانباز به این نتیجه می‌رسد که با توجه به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از ابتدای سال88 و افزایش حقوق و سایر مزایای مشمول حق بیمه از جمله سقف ساعت اضافه‌کاری از 120 به 175 ساعت در ماه می‌توان نتیجه گرفت رشد دستمزد خارج از اراده و اختیار بیمه شده بوده و به صورت پیش‌بینی شده به منظور بهره‌مندی بیشتر از مستمری بازنشستگی صورت نپذیرفته است لذا پیشنهاد می‌شود مبنای محاسبه مستمری بر اساس دستمزد 2سال آخر اشتغال صورت گیرد.

هر چند این نظریه کارشناسی تا حدودی برای ترمیم مستمری جانباز گام مثبتی است ولی باز هم خلاف قانون بوده و باید آخرین حقوق قبل از بازنشستگی ملاک عمل قرار گیرد.

اداره کل سازمان تأمین اجتماعی استان همه مدارک اعم از نظریه کارشناسان سازمان و آرای صادره دیوان را به منظور کسب تکلیف به مرکز ارسال می‌کند ولی اقدام مؤثری برای جانباز صورت نمی‌پذیرد.

این قبیل اقدامات با وجود شفافیت قانون به طور مستمر در حال تکرار است و برای اصلاح آن به تصمیمات جدی مسئولان نیاز است. پیگیری چندساله جانباز برای احقاق حقوق قانونی از مسیرهای تعیین شده در قوانین تاکنون به نتیجه نرسیده است. این قانون فقط از این جنبه دارای مشکل نیست بلکه نقاط ضعف دیگری دارد که ایثارگران را برای بهره‌مندی از آن دچار تردید می‌کند. قانونی که باید برای ایثارگران جنبه تسهیلاتی داشته باشد و به عنوان یک امتیاز از آن استفاده کنند تبدیل به حکم تعزیراتی برای تنبیه آنان شده است.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
با سلام در دفترچه كارشناسي ارشد سال 95 با توجه به بند سهميه ايثارگران جانبازان زير 25 درصد هم سهميه خواهند داشت؟ شرايط چگونه مي باشد؟ ب) سهميه ايثارگران: جانبازان) با هر درصد جانبازي(، همسر و فرزند جانبازان 25 % و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنين فرزندان و همسران شهدا براي استفاده از سهميه ايثارگران بايستي نسبت به تكميل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامي اقدام نمايند و نيازي به مراجعه به سايت اينترنتي ايثار ندارند و در صورت تأييد نهايي توسط بنياد گزينش مي گردند. « ايثارگران » شهيد و امور ايثارگران، در اين آزمون در سهميه با توجه به تصويب قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران و اصلاحيه آن، گزينش
باسلام وعرض ادب خدمت جناب یوسف مجتهد: بنده جانباز 30% درصدی هشت سال دفاع مقدس جمعی ناجا با طی کردن سی سال خدمت در سال 1390بازنشسنه گردیده ام دریافتی حقوقم مبنای محاسبه براساس میانگین 24ماه آخر خدمت می باشد . آیا برای جانبازان مبنای 24 ماه آخر خدمت صیحیح است یاخیر ممنون می شوم از راهنمایتان
ایا امکان دارد درقانون توسعه ششم که بزودی لایحه ان ازسوی دولت به مجلس فرستاده میشود این قوانین بازنشستگی وتعیین حقوق بازنشستگی ایثارگران اصلاح شود . ازاقای مجبهد تقاضا دارم بانمایندگان ایثارگر مجلس این مورد رادرمیان بگذارد .
کاملا درست است و برخی از قوانین ایثارگران بجای اینکه تسهیلات باشد باعث اذیت و ازار ایثارگران می شود به نحوی که نهایتا ایثارگر درخواست کند مثل سایر افراد بازنشسته شود . در این خصوص ایثارگری را دیدم که مدت دو سال به دنبال دریافت پول تفاوت صندوق بود . او هم فریب خورده بود و گمان می کرد سازمان می اید و مبلغ 25 میلیون تومان بخاطر قانون نوشته شده در برنامه پنجم به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند تا ایثارگر به راحتی در پایان خدمت صندوقش را تغییر دهد ؟! .
غافل از اینکه در نهایت صندوق های بازنشستگی با انواع مصوبات ضد و نقیض انقدر ایثارگران را در پیچ و خم دادگاهها می برند تا خودشان راضی شوند مثل افراد عادی بازنشسته شوند . بخاطر همین پیشنهاد دادم که برنامه ششم را درست بنویسید . قانون بودجه سال 95 را درست بنویسید تا ان تسهیلات تبدیل به تعذیرات نشود .
یک قانون درست بهتر است از دهها قانون غیر کارشناسی شده نادرست .
حتی اگر می خواهید برای یک فرد خاص قانون خاص بنویسید اشکالی ندارد در قانون برنامه ششم بنویسید
پرداخت تفاوت صندوق اقای .... بلا مانع است .
هیات علمی شدن همسر فلان اقا بلا مانع است.
پرداخت حقوق بازنشستگی اقای ...... براساس اخرین حکم بلا مانع است .
شفاف بودن خیلی بهتر است و گناهش خیلی کمتر است تا اینکه یک قانون کلی بدون اجرا تصویب کنید .
سلام لطفاًدركجا اين خبر زير٢٥/هم سهميه ايثارگران محسوب مىشود خوهشاً جواب دهيد؟!
با سلام - از طرف نهاد محترم نامه ای جهت رسیدگی مسکن و وام اینجانب جانباز 30 درصد و برادر شهید به بنیاد شهید فارس ارسال شده که من مراجعه نمودم به مسئول مسکن اقای حبیب ال.. زارع و کارمند متصدی ایشان که انها با بی شرمی و وقاهت تمام نامه را به گوشه ای پرتاب کرده وگفتند که این نامه ها بی اهمیت است . ومن اعتراض کرده و بلافاصله مرا تحویل حراست بنیاد فارس دادند . شماره نامه 1616/150/8504 مورخ 94/09/16
با سلام خدمت جناب آقای مجتهد اینجانب از کاربران پروپاقرص سایت شما هستم خواهشمند است در خصوص وضعیت پرداخت بازنشستگی ایثارگران که از سال 1390 به صورت معوقه و ناقص به خانواده ها پرداخت شده و مبلغ مذکور به نسبت 4 سال پیش بسیار ناچیز شده است پیگیری لازم از مسئولین ذیربط انجام شود. پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم
باسلام.لطفاً هرکه صدایش به این مسولین درمان بنیاد میرسه به اونا بگه تاکی ماباید برای بیمه تکمیلی علاف وآواره باشیم.مودبانه میگم .بخدااین رسمش نیست.یکی نیست بهشون بگه شماکه تو بیمه تکمیلیه جانبازان ۲۵به بالاموندید.چراجانبازایه ۵درصد رو هم الکی وعده بیمه تکمیلی دادید.برج ۱۱ نودوسه نسخه هامو دادم بنیاد هنوز خبری از پولش نیست. نمی‌دونم اینهنه جانباز چراهیچکی هیچی نمیگه
قانونی که در در زدن قانون توست معامنت حقوقی بنیاد در راستای ظلم به جانباز مورد استفاده قرار گرفت از انجاییکه مسئولین بنیاد در حق جانباز ظلم کردند بجایی که حقوقی بنیاد طرفدار جانباز باشد شده تقابل گر جانباز وحق جانباز را پایمال می کند واز هر سوراخی شده به دنبال قانون می گردد تا حق جانباز را ندهد از قدیم گفته شده هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک وحا اینک گندیدگی بنیاد گریبان جان باز را گرفته وچه کسی توان در یافت حقوق جانباز را دارد تا به او باز گرداند آقای مجتهد شما خود یک حقوق دان هستید چرا مرکزی را برای باز پسگیری حقوق جانبازان راه اندازی نمی کنید تمام این تشکل های که تا به حال شکل گرفته یکقدم هم برایجانباز جماعت برنداشته است اگر هزینه هایی در راستای تشکل گرفتف شده سود برای جانباز نداشته است. به یاد آن روزی باشید که در قبر قرارتان می دهند ونکیر ومنکر از شما باز خواست خواهند کرد چه دارید بگویید به جزئ دو تکه کفن با خودتان در قبر چیزه دیگری نخواهید برد ودر عالم محشر برهنه باید از خاک برخیزید
بعد چند سال انتظار بلاخره کمیسیون از کارافتادگی برای ایثارگران استان ایلام در مهر امسال تشکیل شد (والبته باید به زحمت کشان بنیاد ایلام بویژه جناب آقای طهماسبی کارشناس ارشد اموراجتماعی وتعاون بنیاد ایلام هم خسته نباشید عرض کنم که خیلی خیلی برای ایثارگران زحمت بی ریا می کشند) اما متاسفانه از آن تاریخ تاکنون هر بار که به بنیاد ایلام مراجعه می کنیم می گویند : مدارک به تهران رفته وهنوز عودت داده نشده اند بنابراین کاری نمی شود کرد؟! سوال اینجاست که : مگر بیش از دوماه وقت برای تعدادی پرونده که پزشکان در کمیسیون نظر نهایی داده اندکم است که اثارگران را چشم به انتظار می گذارند. چرا نتیجه را اعلام نمی کنند؟؟!! این همه تاخیر ذر اعلام نتیجه کمیسیون فقط برای آزردن جانبازان است یا حکمت دیگری دارد؟ می گویم: نکند تاخیر ده ساله درتصویب لایحه خدمت رسانی به ایثارگران به کل بنیاد شهید وایثارگران کشور تسری یافته واین به تبع آن چنین می شود؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi