شناسه خبر : 40048
یکشنبه 22 آذر 1394 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همزمان با شب شهادت امام رضا (ع)

دارالشهدای تهران، پنج شهید گمنام دیگر را در آغوش کشید

 

استقبال از شهدای گمنام در میداوود یک
همزمان با شب شهادت حضرت ثامن الحج علی بن الموسی الرضا (ع) پیکر مطهر و نورانی ۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم در دارالشهدای تهران (منطقه۱۷) خاکسپاری شدند.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هنوز ساعاتی به ورود پیکر مطهر و نورانی شهدای گمنام دفاع مقدس در مقابل مسجد محمدی در میدان مقدم باقی مانده بود که مردم شهیدپرور کشورمان به استقبال این انوار الهی آمده بودند تا بار دیگر با آنان و امام شان تجدید میثاق کنند. حتی سردی هوا مانع از حضور پررنگ عاشقان شهدا نشد و جمعیت بسیاری همچون گذشته با شوقی وصف ناپذیر در تشییع شهدا حضور یافته و در انتظار ورود آنان بودند.
 
یادگارهای دوران دفاع مقدس، جانبازان، هم رزمها، غروب روز جمعه، عطر کربلایی شهدا، نزدیک شدن به وقت نماز، همگی عواملی بود که حس و حال و فضای منطقۀ 17 را بار دیگر به فضایی ارزشی و آسمانی تبدیل کرده بود.
 
عقربه های ساعت با نشان دادن ساعت 14، این امید را در دل حضار و اهالی منطقۀ17 افزایش داد که برای بار دیگر می‌توانند شاهد حضور پیکر مطهر و نورانی شهدا باشند و از وجود نورانی آنان بهره‌مند شوند. در همین حین وعده فرا رسید و شهدا روی دستان عاشقان حسینی به مقابل مسجد محمدی آمدند و به سمت بوستان ابوذر، حرم شهدای گمنام منطقۀ 17 حرکت کردند.
 
در این مراسم که با حضور مادران شهدای مفقودالأثر و مادران شهدای مدافع حرم منطقه 17 تهران در بوستان ابوذر برگزار شد، بر پیکر مطهر شهدا اقامۀ صلات شد.
 
منطقه 17 تهران با تقدیم 4 هزار شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ملقب به دارالشهدای تهران است.
 
جمعی از بسیجی ها با پخش کردن گل های گلایل و پرچم هایی سرخ رنگ بین مردم و اهالی منطقه 17 فضای پرشوری را بوجود آورده بودند.
 
مادران پیر با در دست گرفتن عکس شهدای خود به دنبال کاوران اشک می ریختند.
 
حجج الاسلام قرائتی و ابوترابی نیز با حضور در این مراسم با سایر اقشار مردم در تشییع جنازۀ شهدا همراهی کردند.
 
هر یک از مردم به نحوی سعی می‌کردند ارادت شان را به شهدا ابراز کنند؛ برخی به آرامی همراه با نوحه خوانی سینه می‌زنند، برخی تعدادی کبوتر می‌آوردند به روی تابوت شهدا قرار می‌دادند، برخی اسفند دود می‌کردند و برخی نیز با ایجاد ایستگاه هایی صلواتی به دادن چای مشغول بودند.
 
از این پنج شهید گمنام، دو شهید روی شانه های برادران و سه شهید نیز توسط خواهران و مادران چشم انتظار جهت تدفین در دارالشهدای تهران حمل شدند.
دو تن از شهدا 21 ساله بودند که در عملیات کربلای 4 در منطقه عملیاتی ام الرصاص و دیگری در عملیات محرم در منطقه عملیاتی شرهانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. یکی از آنان 19 ساله و در عملیات والفجر 1 در منطقه عملیاتی فکه، دیگری24 ساله و در عملیات والفجر2 در منطقه عملیاتی حاج عمران و پنجمین شهید گمنام نیز، 17 ساله و در عملیات خیبر در منطقه عملیاتی مجنون به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
حاج امیر عباسی، ذاکر اهل بیت (ع) در دارالشهدای تهران که می‌توان از آن به عنوان «قلب منطقۀ 17» یاد کرد، به مدیحه ثرایی پرداخت و با ذکر و یاد اهل بیت (ع) فضا، آسمانی تر شد.
 
بعد از اقامۀ نماز مغرب و عشاء نیز مراسمی با عنوان «شام غریبان شهدا» در جوار قبور نورانی شهدا برگزار شد.
 
قرائت پیام نمایندۀ ولی فقیه در مراسم تشییع شهدای گمنام
 
 به همین مناسبت، نمایندۀ ولی فقیه در بنیاد شهید و مدیر ریاست سازمان بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی از طرف مقام معظم رهبری پیامی را به مناسبت تشییع پنج تن از شهدای گمنام در دارالشهدای تهران صادر کرد که مشروح آن به شرح زیر است:
 
بسم ‌الله الرحمن الرحیم
 
سلام بر ارواح طیبۀ 4000 شهید معزز دارالشهدای تهران، سلام بر ساحت ایمان ایثارگران و درود بر شکیبایی و تحمل صد مادر شهید و مفقودالأثر منطقۀ 17 تهران با ‏نوایی از مکتب صبر زینب (س) که به حق اجر صبرشان، مژدۀ رحمت الهی خواهد بود.
 
شهدا و ایثارگران همان ذخایر انقلاب اسلامی هستند که به حرمت خون پاک، عزمت و شکیبایی شان، این ملت سر به سرافرازی برافراشته و گام در مسیر اعتلای نظام و پاسداشت آرمانها مستحکم ساخته است.
 
به اعتبار این همه عظمت و بزرگی، دِین سنگین خون مطهر شهدا و صبر جمیل جانبازان و آزادگان بر عهدۀ ماست؛ لذا مکلفیم بر عهد خود بر پشتیبانی از نظام و ولایت مداری استوار بمانیم و به یاد آن حماسه ها با شهدا و ایثارگران تجدید میثاق نماییم.
 
از این رو ضمن گرامیداشت مقام تمامی شهدا و ایثارگران سرافراز، این فرصت را برای کسب فیض از سیره و سلوک شهدا، ایثارگران و خانوادۀ معزز ایشان مغتنم بر می شماریم.
 
امید به فضل الهی و به یمن خاکسپاری پنج شهید گمنام دفاع مقدس که همزمان با پایان ماه صفر و در شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی (علیه‌السلام) برگزار شده است، منشأ خیر و بصیرت برای نسلهای جوان و موجب تجدید عهد هم نسل های شهدا و ایثارگران شود.
 
روح‌شان شاد، یادشان گرامی و راه شان پر رهرو باد.
 
مطلبی: حرمت پیکر شهدا کمتر از امام زاده ها نیست
 
حجت الاسلام و المسلمین مطلّبی امام جماعت مسجد جامع ابوذر در تشییع پنج شهید گمنام منطقۀ 17 ضمن تشکر و قدردانی از تمام کسانی که همت کردند تا پنج تن از شهدای گمنام دفاع مقدس در دارالشهدای منطقۀ 17 به خاک سپرده شوند و این افتخار برای این منطقۀ بوجود بیاید، اظهار داشت: بنده از شما مردم شهیدپرور درخواستی دارم و آن این است که وقتی شهیدی دفن می‌شود، آن پیکر مطهر را به عنوان یک امام زاده در نظر گیرد.
 
امام جماعت مسجد جامع ابوذر تصریح کرد: مردم به همان میزان که برای امام زادگان حریم و حرمت قائل هستند، شایسته است تا همین حرمت را نیز برای شهدای عزیزمان قائل باشند؛ چراکه پیکر مطهر این شهدا کمتر از خیلی از امام زاده ها نیست.
 
وی افزود: این شهدا در راه خدا حرکت کرده و به مقام شهادت رسیدند، از سوی دیگر امام زاده هایی را داریم که از دنیا رفتند؛ لذا مقام این شهدا کمتر از آنان نیست.
حجت الاسلام و المسلمین مطلّبی خاطرنشان کرد: هر چه می‌توانید به زیارت قبور این شهدا بروید تا اثرگذاری شهیدان با حضور شما در این مکان به عنوان قلب تپندۀ منطقه 17 به چشم آید.
منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi