شناسه خبر : 40178
سه شنبه 24 آذر 1394 , 13:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آنفلوآنزا گرفته اید یا سرماخوردگی؟

تشخیص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یکدیگر بسیار مهم است خصوصا در مورد بچه ها و افراد مسنی که سیستم دفاعی بدنشان دچار اختلال و ضعیف است

فاش نیوز- دانستن تفاوت های اساسی بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا  امری مهم برای مقابله با این گونه بیماری ها می باشد .

بر خلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری بر سرما خوردگی ندارد یا اگر هم دارد بسیار اندک است. حقیقت آن است که در طول فصل های سرد مردم اغلب اوقات خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند. در نتیجه شانس و فرصت پخش شدن ویروس به طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می یابد.

به طور کلی ویروس سرماخوردگی از دو طریق انتقال می یابد:

اول از طریق تنفس و استنشاق ترشحات عفونی عطسه و سرفه پخش شده در هوا.

دوم از طریق لمس اشیاء آلوده به ویروس (مانند کتاب، دستگیره در و دست دادن با افراد بیمار) و لمس متقابل صورت.

هوای سرد رطوبت را کاهش می دهد از این رو باعث خشک شدن مجرای بینی می شود و بدین وسیله شرایط برای واگیر کردن ویروس آماده می شود .ترشحات معمول و طبیعی بینی و گلو یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل ویروس های سرماخوردگی هستند، به علاوه بسیاری از ویروس های سرماخوردگی با کاهش رطوبت دوام بیشتری پیدا می کنند.

تشخیص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یکدیگر بسیار مهم است خصوصا در مورد بچه ها و افراد مسنی که سیستم دفاعی بدنشان دچار اختلال و ضعیف است و به بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا شده اند .چرا که بیماری سرماخوردگی به آسانی قابل درمان است و در بدترین حالت امکان دارد به عفونت ثانویه باکتریایی منجر شود که آن هم به وسیله مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است .

ولی آنفلوآنزا یکی از بیماری های خطرناکی است که می تواند به مرگ منجر شود به طوری که آمار نشان می دهد که آنفلوآنزا سالانه تنها در آمریکا جان 20000 نفر را می گیرد.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو نشانه های مشترکی دارند، اما معمولا می توان آنها را از هم تمیز داد. به طور کلی نشانه های سرماخوردگی مرحله به مرحله در طی چند روز بعد از شروع عفونت بروز پیدا می کنند. سرماخوردگی معمولا با گلودرد همراه با عطسه ،آبریزش بینی یا گرفتگی بینی شروع می شود. تب، یک علامت معمولی برای یک سرماخوردگی ساده نمی باشد و زمانی که تب وجود دارد معمولا بیانگر وجود عفونت باکتریایی می باشد .همچنین معمولا سر درد شدید و دردهای شدید عضلانی رابطه مستقیمی با بیماری سرماخوردگی ندارند و علائم خستگی و ضعف نیز خفیف می باشد. نشانه های آنفلوآنزا از قبیل سردرد، سرفه های خشک ،لرز و درد عمومی در تمام بدن معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شوند همچنین تب بالا (38 تا 40 درجه سانتیگراد) به صورت سه تا چهار روز یکی از مهم ترین نشانه های آنفلوآنزا هست. گرفتن بینی، عطسه و گلودرد از نشانه های بارز آنفلوآنزا نمی باشد. این علائم اگر وجود داشته باشد معمولأ در مراحل آخر بیماری بروز می نماید.

آنفلوانزا

آنفلوانزا عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ تنفسی‌ مسری‌ و شایع‌ که‌ در اثر یک‌ ویروس‌ ایجاد می‌ شود. مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 24 تا 48 ساعت‌ است‌. سه‌ نوع‌ ویروس اصلی‌ آنفلوانزا وجود دارد (A,B,C) ، اما این‌ ویروس‌ها توانایی‌ جهش‌ به‌ انواع‌ گوناگونی‌ را دارند. شیوع‌ ناگهانی‌ انواع‌ مختلف‌ آنفلوانزا تقریباً هر زمستان‌ رخ‌ می‌ دهد و شدت‌ آنها متفاوت‌ است‌. آنفلوانزا هم‌ در مرد و هم‌ در زن‌، در تمام‌ سنین‌ به‌ غیر از دوران‌ شیرخوارگی‌ دیده‌ می ‌شود.

علایم‌ شایع‌

لرز و تب‌ متوسط‌ تا بالا

دردهای‌ عضلانی‌، از جمله‌ کمردرد

سرفه‌، که‌ معمولاً یا با خلط‌ بسیار کم‌ همراه‌ است‌ یا اصولاً خلطی‌ همراه‌ آن‌ وجود ندارد.

گلودرد

خشونت‌ صدا

آب ریزش‌ از بینی‌

سردرد

خستگی‌

علل‌

عفونت‌ با ویروس‌های‌ دسته‌ میکسوویروس‌ها. این‌ ویروس‌ها در اثر تماس‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ (مثلاً استفاده‌ از لیوان‌ آلوده‌) گسترش‌ می‌ یابند.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

استرس‌

خستگی‌ شدید

تغذیه‌ نامناسب‌

وجود بیماری‌ اخیر که‌ موجب‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد.

بیماری‌ مزمن‌، خصوصاً بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌

افرادی‌ که‌ در یک‌ محیط‌ نیمه‌ بسته‌ زندگی‌ می‌ کنند.

سرکوب‌ ایمنی‌ ناشی‌ از دارو یا بیماری‌

مکان‌های‌ شلوغ‌ به‌ هنگام‌ بروز همه‌گیری‌

پیشگیری‌

حتی‌المقدور از خطرات‌ ذکر شده‌ در بالا پرهیز کنید.

اگر بالای‌ 65 سال‌ سن‌ دارید یا مبتلا به‌ بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌ یا ریوی‌ هستید، سالانه‌ واکسن‌ آنفلوانزا دریافت‌ کنید. این‌ واکسن‌ تنها در برابر 2 یا 3 زیر گونه به‌ خصوص‌ از آنفلوانزای‌ نوع‌ A حفاظت‌ ایجاد می‌ کند.

از تماس‌ غیر ضروری‌ با افرادی‌ که‌ دچار عفونت‌های‌ دستگاه‌ تنفسی‌ فوقانی‌ به‌ هنگام‌ فصل‌ آنفلوانزا (زمستان‌) هستند خودداری‌ کنید.

استفاده‌ از داروی‌ آمانتادیس‌ برای‌ افراد پرخطر (که‌ واکسن‌ تزریق‌ نکرده‌ باشند) یا افرادی‌ که‌ نیازمند اقدامات‌ کنترلی‌ اضافه ‌تری‌ هستند.

عواقب‌ مورد انتظار

بهبود خود به‌ خودی‌ در عرض‌ 7 تا 10 روز در صورتی‌ که‌ هیچ‌ عارضه‌ای‌ رخ‌ ندهد.

اگر عارضه‌ای‌ رخ‌ دهد، درمان‌ با آنتی‌بیوتیک‌ معمولاً ضروری‌ است‌، و بهبود ممکن‌ است‌ 3 تا 6 هفته‌ طول بکشد.

عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌های‌ باکتریایی‌ از جمله‌ برونشیت‌ یا ذات‌الریه‌. این‌ عفونت‌ها ممکن‌ است‌ خصوصاً در افرادی‌ که‌ بیماری‌ مزمن‌ دارند یا افراد بالای‌ 65 سال‌ خطرناک‌ باشد.

درمان‌

- بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌، مثل‌ آزمایش‌ خون‌ و کشت‌ خلط‌ ، عکس‌برداری‌ اشعه‌ ایکس‌ از قفسه‌ سینه‌ (تنها در صورت‌ بروز عوارض‌).

- برای‌ تخفیف‌ گرفتگی‌ بینی‌، غالباً با آب‌ گرم‌ یا سرد، چای‌ غلیظ‌ یا آب‌ نمک‌ قرقره‌ کنید.

- برای‌ افزایش‌ رطوبت‌ هوا از یک‌ دستگاه‌ بخور خنک‌ استفاده‌ نمایید. رطوبت‌ کمک‌ می ‌کند تا ترشحات‌ ریه‌ رقیق گردد‌ و‌ راحت‌تر تخلیه‌ شود. درون‌ دستگاه‌ بخور خنک‌ دارو نگذارید، زیرا کمکی‌ نمی‌ کند. دستگاه‌ را روزانه‌ تمیز کنید.

- برای‌ جلوگیری‌ از سرایت‌ بیماری‌ به‌ دیگران‌، دستان‌ خود را مرتباً بشویید، خصوصاً پس‌ از فین‌ کردن‌ یا پیش‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا یا مواد غذایی‌

- روی‌ عضلاتی‌ که‌ دچار درد هستند، کمپرس‌ گرم‌ یا صفحه‌ گرم‌ کننده‌ بگذارید.

داروها

برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می‌ توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ استامینوفن‌، شربت‌های‌ ضد سرفه‌، افشانه‌ها (اسپری‌های‌) بینی‌ یا ضد احتقان‌ها (رفع‌کننده‌ گرفتگی‌ بینی‌) استفاده‌ نمود.

آسپیرین‌ نخورید، زیرا در بعضی‌ از تحقیقات‌ مشخص‌ شده‌ است‌ که‌ بین‌ مصرف‌ آسپیرین‌ (خصوصاً در کودکان‌) به‌ هنگام‌ بروز یک‌ بیماری‌ ویروسی‌ و به‌ وجود آمدن‌ "نشانگان‌ رای"‌ ارتباط‌ وجود دارد. نشانگان‌ رای،‌ یک‌ نوع‌ آنسفالیت‌ (التهاب‌ مغزی) است‌.

می ‌توان‌ از یک‌ دسته‌ داروهای‌ ضد ویروسی‌ در موارد شدید، یا برای‌ کسانی‌ که‌ در معرض‌ بیشترین‌ خطر بروز عوارض‌ هستند استفاده‌ نمود.

 

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری 

بهترین‌ درمان‌ برای‌ آنفلوانزا استراحت‌ است‌. اگر وضعیت‌ سلامت‌ عمومی‌ شما خوب‌ باشد، استراحت‌ کمک‌ می‌ کند تا بدنتان‌ با ویروس‌ به‌ خوبی‌ مبارزه‌ کند.

رژیم‌ غذایی‌

معمولاً اشتها به‌ هنگام‌ آنفلوانزا کم‌ می ‌شود. شاید در ابتدا فقط‌ اشتها به‌ مایعات‌ داشته‌ باشید و پس‌ از مدتی‌ به‌ وعده‌های‌ غذایی‌ کوچک‌ حاوی‌ مواد نشاسته‌ای‌ بدون‌ ادویه‌ (نان‌ سوخاری‌، برنج‌، پوره‌، غلات‌ پخته‌ شده‌، سیب ‌زمینی‌ پخته‌) اشتها پیدا کنید.

روزانه‌ حداقل‌ 8 لیوان‌ آب‌ بنوشید (خصوصاً اگر تبتان‌ بالا باشد). نوشیدن‌‌ بیشتر مایعات مثل‌ آب‌ میوه‌، چای‌ و نوشیدنی‌های‌ غیر گازدار نیز به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ کمک‌ می‌ کنند.

خوردن عسل و لیموترش هم خیلی به درمان کمک می کند

خوردن میوه و آبمیوه کافی

نخوردن سرخ کردنی و غذاهای چرب

آویشن برای درمان سینه موثر است. چهارتخم هم میتواند در کاهش سرفه و نرم شدن سینه موثر باشد.

 سیر و پیاز هم بسیار در بهبود این دو بیماری موثر است

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

- اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ آنفوآنزا را دارید.

- اگر یکی‌ از موارد زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهند:

افزایش‌ تب‌ یا سرفه‌ ـ وجود خون‌ در خلط‌ ـ گوش‌ درد ـ تنگی‌ نفس‌ یا درد قفسه‌ سینه‌ ـ ترشحات‌ غلیظ‌ از بینی‌، سینوس‌ها یا گوش‌ها ـ درد سینوس‌ ـ درد یا سفتی‌ گردن‌

- اگر دچار علائم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

بخش تغذیه و جمع آوری توسط کارشناس تغذیه سعیده نام آور

منبع تبیان

source:health Update, The Daily Herald national newspaper

human nutrition و modern nutrition

 

اینستاگرام
با تشکر از اطلاع رسانی شما . البته من اعتقاد دارم که هوای سرد روی سرماخودگی تاثیر خیلی زیادی دارد بخاطر اینکه خودم تجربه کرده ام و اکثر سرماخوردگی هایم به همین دلیل بوده
سرکار خانم دکتر نام اور از تمام راهنمایی هایتان سپاسگذاری میکنم و من چند روزی هست که امیزش بینی و خلت سیته دارم و از دیروز چهار شنبه هم استخوانهای عضلانی و رانهایم کمی درد و مور مور میکند البته دیروز تا شب از منزل خارج نشدم و امروز هم نزدیک ظهر بیرون رفتم اما هنوز هم استخوانهایم درد دارد و مور مور می کند البته من شلغم استفاده میکنم متاسفانه شانس که ندارم رفتم شلغم بخرم کیلویی 2500تومان خیلی هم عالیه خریدم و ازوحشت گرانی شلغم حتما بزودی حالم خوب خواهد شد ؟
باتشکر از خانم دکتر نام اور
فاش نیوز تشکر
با سلام به برادر گرامی جناب آقای افسری
بلا دور است! ممنون از اینکه مطلب را مطالعه کردید. ان شالله با استراحت و خوردن مایعات زیاد از جمله آب، دم کردنی های گیاهی به خصوص آویشن، آبمیوه و سوپ و آش و خوردن مرکبات برای افزیش ویتامین ث و خوردن منظم عسل و آبلیمو، همچنین خوردن مواد غذایی مقوی و دارای آهن و مواد معدنی عالی مثل تخم مرغ پخته و مرغ یا گوشت پخته، بدنتان بهبودی خود را به دست بیاورد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi