شناسه خبر : 40207
شنبه 28 آذر 1394 , 14:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختتامیه جشنواره ادبی آزاد مثل آزاده

جشنواره ادبی "آزاد مثل آزاده" با محوریت کودک و نوجوان که به همت موسسه فرهنگی پیام آزادگان و و با هدف نشر فرهنگ ایثار و مقاومت کار خود را از سال گذشته آغاز کرده بود با تقدیر از برگزیدگان 4 بخش شعر، داستان و خاطره نویسی، نمایشنامه و دلنوشته در این بخش به کار خود پایان داد.

فاش نیوز - جشنواره ادبی "آزاد مثل آزاده" با محوریت کودک و نوجوان که به همت موسسه فرهنگی پیام آزادگان و و با هدف نشر فرهنگ ایثار و مقاومت  کار خود را از سال گذشته آغاز کرده بود با تقدیر از برگزیدگان 4 بخش شعر، داستان و خاطره نویسی، نمایشنامه و دلنوشته  در این بخش به کار خود پایان داد.
این مراسم که روزگذشته  با حضور میهمانان ویژه حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام  موذنی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا سنگری دبیر جشنواره و خوب نژاد مدیر موسسه پیام آزادگان و تعدادی از نویسندگان، شعرا و فرهیختگان درسالن سیدالشهدا برگزار شد، از برگزیدگان خود  تقدیر به عمل آورد.
در ابتدا نوای روح بخش قرآن همچون نسیمی دل و جان حاضرین را نوازش  و  پس از آن  مدیرموسسه پیام فرهنگی آزادگان ضمن خوشامدگویی به حاضران در خصوص برپایی این جشنواره  گفت:  موسسه پیام آزادگان صدقه جاریه حاج  آقا ابوترابی است که تا کنون توانسته در حد توان خود با کمک نهادهای ایثارگری خدماتی را به آزادگان سرافراز ارائه دهد و  آزادگان به عنوان خالقان حماسه‌های دوران دفاع مقدس و پس از آن وظیفه انتقال فرهنگ حماسه و دفاع را به نسل نو دارند.
خوب نژاد عنوان کرد: در این راستا  نیاز به تولیدات فرهنگی احساس شد که در حوزه فرهنگ و دفاع مقدس پیشنهادی مطرح شد و آن برگزاری جشنواره ادبی «آزاد مثل آزاده» بود که زیر نظر آقای سنگری دبیر علمی جشنواره کارها انجام شد و در نهایت فراتر از انچه فکر می‌کردیم و توسط نسل نو از آن استقبال شد.
پس از سخنان مدیرموسسه پیام فرهنگی آزادگان، نمایش زیبایی از گروه بین المللی "قبیله" روی صحنه رفت که محوریت آن اقتدار نوجوانان در دوران دفاع مقدس را به تصویر می کشید که با آغاز جنگ قلم را رها کرده و قدم در جبهه نهادند و درخاتمه در چنگال دشمن گرفتار آمدند اما  در آن زندانهای مخوف نیز از باورهای خود دست نکشیدند،  حاضرین را به تحسین واداشت.
پس از آن دکتر "سنگری"  دبیر علمی جشنواره نیز به بیان اهداف برپایی  همایش "آزاد مثل آزاده" پرداخت وثبت ایستادگی آزادگان عزتمند و سرافراز را  در دوران اسارت و الگوسازی برای جوانان امروز برشمرد وعنوان کرد: در قرآن ۳۲ بار به مساله نسل پروری توصیه شده است ما امروز نیازمند هستیم که نسل آینده خود را در دامان فرهنگ قرآنی و آنچه در دفاع مقدس به تبعیت از قرآن اتفاق افتاده است پرورش دهیم.
سنگری همچنین خاطرنشان کرد: راست‌آزمایی یک جامعه در جنگ و نبرد با دشمن اتفاق می‌افتد. آزادگان کسانی بودند که بیشتر از سایرین در جنگ بوده و در تنگاها و سلول‌های دشمن به نبرد خود ادامه دادند و ما نیازمند هستیم که برای نسل جدید از این الگوها اسوه انتخاب کنیم.
در بخش بعدی  برنامه نیز  سه تن از آزادگان سرافراز کشورمان که در دوران اسارت سن بسیار کمی داشتند روی صحنه آمدند. مهدی طحانیان نوجوان 13ساله ای که در اردوگاه دشمن حاضر به مصاحبه با خبرنگار زنی که حجاب کاملی نداشت نشد، علیرضا احمدی اسیر ایرانی که تنها 10سال داشت و به همراه پدرش به اسارت گرفته شده  بود و بهارستانی نوجوان 9 ساله آزاده مورد تقدیر و توجه حاضرین قرار گرفت  و با لوح تقدیر و تندیس از زحمات آنان قدردانی شد.
حجت الاسلام المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی یکی دیگر از میهمانان ویژه این برنامه هم در نخستین جشنواره «آزاد مثل آزاده» ضمن تشکر از زحمات بنیاد آزادگان در برگزاری این جشنواره گفت: در میان پدیده‌های عالم،  قلم و قرائت مورد احترام ویژه قرآن کریم است.
وی افزود: اینکه بسیاری از قرآن‌پژوهان بر این باور هستند که نخستین آیات نازل شده بر پیامبر کلمات اول سوره علق است خود بیانگر جایگاه ویژه قلم و قرائت و علم نزد خداوند متعال است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: با مراجعه به آموزه‌های دین این حقیقت به دست می‌آید که قلم، کتاب و قرائت ابزاری است که می‌تواند انسان را در دو مسیر هدایت کرده و قرار دهد که گاهی مبدل به بال شده و انسان را به پرواز درآورده و گاهی بار شده و انسان را در زمین فرو می‌برد.
حجت الاسلام ابوترابی همچنین یادآور شد: اگر قلم نبود ما امروز قرآن، نهج‌البلاغه و وسایل‌الشیعه را در اختیار نداشتیم، کتاب محصول قلم است، اگر امروز ما با وحی در ارتباط هستیم در سایه قلم است، امید که همکاران در موسسه فرهنگی پیام آزادگان و نیروهای انقلاب تلاش کنند تا انس و ارتباط با قلم افزایش پیدا کرده و در خدمت دفاع مقدس و تاریخ گرانبها و بدون تکرار اسارت باشد.
 حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد همچنین با اشاره به دوران دفاع مقدس و اسارت آزادگان خاطرنشان کرد: تاریخ اسارت از هر زاویه نگریسته شود زیبا است. آزادگان به بیان رهبری به الماس های درخشان تبدیل شده و برای ملت ایران تاریخی پرافتخار را تدوین کردند تاریخ نه در گذشته و نه در آینده خیل عظیمی از اسرا را پیدا نمی کند که تابلوی درخشان عزت انقلاب را خلق کنند.
پس از آن فانی  وزیر آموزش و پرورش  نیر با اشاره به دوران اسارت آزادگان گفت: کاری که امروز در جشنواره انجام شده است کاری است که مرحوم ابوترابی و دوستان ایشان در اسارت دنبال کردند. منابع ارزشمندی حاصل شده که می‌تواند منابعی برای وزارت آموزش و پرورش باشد.
 وی بیان داشت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش است و خروجی این جشنواره منابع ارزشمندی برای کتب درسی، مجلات کمک آموزشی و تربیت بنیه اعتقادی و فرهنگی نسل امروز  است که در مدارس مشغول تحصیل و در آینده امور کشور را به دست دارند.
وی درخاتمه خاطرنشان ساخت: بنده  به سهم خود از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم، و امیدوارم که بخش کتابهای درسی و فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش از دستاوردهای این جشنواره در ترویج فرهنگ آزادی و آزادگی و عزت ایران اسلامی حداکثر استفاده را داشته باشد.
در بخش  بعدی  برنامه هم از برگزیدگان جشنواره ادبی "آزاد مثل آزاده" با لوح  تقدیر و تندیس قدردانی شد و درپایان عکس یادگاری جمعی با حضور میهمانان ویژه این برنامه گرفته شد.
رونمایی از کتاب "بچه های مرد" و "روزهای پاییزی" و "آزاد مثل آزاده" بخش دیگری از برنامه بود.
"مهری ماهوتی" نویسنده این کتابها درمصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار فاش نیوز درباره انگیزه نگارش این کتابها  گفت: هدف از نگارش این کتابها در راستای اهدافی بود که نوجوانان ما در دوران دفاع مقدس برای آن قدم به جبهه گذاشتند. ما نسلی هستیم که توفیق حضور در دوران طلایی دفاع مقدس را داشتیم و از نزدیک شاهد ازخودگذشتگی نوجوانان و جوانان بودیم. امروز هم همه  وظیفه داریم که فرهنگ اعتقادی خود را حفظ نماییم و ظلم ستیز باشیم.


در حاشیه های این برنامه:
*بارش  باران رحمت الهی که از شب گذشته آغاز شده  گرچه هوای خیابانهای شهر را لطیف وپاک کرده بود اما برنامه "جشنواره ادبی آزاد مثل آزاده"  با محوریت کودک و نوجوان را با تاخیری چهل و پنج دقیقه ای  مواجه ساخت.
*در محوطه داخل سالن فرهنگی سیدالشهدا(ع)  پذیرایی مختصری از میهمانان به عمل آمد که در آن هوای سرد و زمستانی بسیار پسندیده بود.
*حضور عکاسان و خبرنگاران برای پوشش خبری این برنامه چشمگیر بود.
*نمایشگاه کتابی هم در گوشه ای از سالن برای خرید عموم  دایر بود.

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi