شناسه خبر : 41041
دوشنبه 14 دي 1394 , 10:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عربستان با حمایت آمریکا و انگلیس عضو شورای حقوق بشر شد!


اعدام 47 نفر در یک روز از سوی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، موجب شرمندگی آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی عربستان است.
روزنامه آمریکایی‌ هافینگتون‌پست در تحلیلی با اشاره به اعدام شیخ‌نمر نوشت: انتشار خبر اعدام 47 نفر در عربستان از جمله روحانی با نفوذ شیعه شیخ نمر باقر النمر باعث اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان از خود عربستان گرفته تا بحرین و کشمیر شد. رهبران شیعه در کشورهایی نظیر ایران، لبنان، عراق هشدارهای شدیداللحنی مبنی بر اینکه اعدام شیخ نمر سقوط نظام آل‌سعود را در پی خواهد داشت، داده‌اند. شیخ نمر النمر از اعتراضات ضددولتی در عربستان حمایت می‌کرد و در سال 2012 دستگیر شد.
سارا لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت: صرف‌نظر از جرایم رخ داده اعدام دسته‌جمعی زندانیان تنها باعث لکه‌دار شدن هر چه بیشتر سوابق نگران‌کننده حقوق بشری عربستان خواهد شد.
هافینگتون‌پست افزود: به رغم ابراز خشم جهانی علیه اعدام‌ها در عربستان، ریاض به طور قطع با برخوردی از سوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل مواجه نخواهد شد. در حقیقت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به بهره‌مندی از حمایت قدرت‌های جهانی نظیر انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است. 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بین 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شوند و در جریان یک رای‌گیری مخفی، در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. عربستان سعودی در نوامبر 2013 به عنوان یکی از اعضای این شورا از قاره آسیا انتخاب شد. با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند، این کشور در پیمودن این راه از حمایت حامیانی شامل انگلیس و آمریکا برخوردار بود.
همچنین عربستان به عنوان رئیس یک کمیته کلیدی شورای حقوق بشر سازمان در تابستان گذشته انتخاب شد که خشم هر چه بیشتر گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت.
به رغم ابراز خشم و نگرانی از این تحولات، هم‌پیمانان عربستان همچنان در کنار این کشور ایستادند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:  آمریکا از انتصاب عربستان در این کمیته استقبال می‌کند.
به گزارش آفتاب به نقل از هافینگتون ماه سپتامبر فشارهای عربستان باعث لغو تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط هلند به منظور انتصاب یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق نقض حقوق بشر در جنگ یمن شد. گروه‌های حقوق بشری اقدام به مستندسازی استفاده از کودک سربازان، بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه و تلفات بالای غیرنظامیان در جریان 9 ماه تجاوز هوایی عربستان به یمن کرده‌اند. اما شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از مقاومت‌های عربستان تنها به تصویب یک قطعنامه مبهم بدون تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی برای یمن بسنده کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi