شناسه خبر : 41138
شنبه 19 دي 1394 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همسران جانبازان را دریابید

مقام معظم‌رهبری می‌فرمایند: «بنده زیاد برخورد می‌کنم با همسران جانبازان، این بانوی فداکاری که یک عمر زندگی خودش را می‌گذارد برای مدیریت کردن و بهبود بخشیدن به زندگی یک معلول و جانباز، برای خاطر خدا؛ این چیز کوچکی نیست، اینها به زبان آسان است.

یوسف مجتهد - اکنون که دولت و مجلس در حال تهیه برنامه ششم توسعه و بودجه سال۹۵ هستند، شایسته است با نگاهی منصفانه به موضوع همسران جانبازان توجه کنند.

پرستاری کاری سخت، شاق و پرزحمت است که استمرار آن موجب فرسودگی جسم و روح پرستاران می‌شود، به همین منظور قوانین و مقررات مختلفی در این حوزه به تصویب رسیده است.

برابر قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت و آیین‌نامه اجرایی آن، پرستاران از کاهش سنوات بازنشستگی، کاهش ساعت کار هفتگی، کاهش کار برای شیفت شب ممانعت قانونی از کار بیش از 12ساعت به صورت مستمر، افزایش ساعت کار شیفت شب تا یک و نیم برابر، اضافه کار تا 80ساعت و امکان افزایش آن، وجود بهیارانی در کنار پرستار به عنوان کمک و امکان بازنشستگی با 20سال خدمت برخوردارند. البته باید اذعان داشت که این امتیازات در برابر سختی کار پرستاران ارزش برابری ندارد.

هرچند کار پرستاران سخت و دشوار است ولی آنان زمان محدودی در طول روز را به این امر مهم می‌پردازند و در سنوات مشخصی بازنشسته می‌شوند و در کنار خود بهیاران و کمک بهیارانی دارند که در امر مهم پرستاری از بیماران مشارکت می‌کنند لکن همسران جانبازان بی‌وقفه و تمام عمر باید در خدمت جانباز باشند آن هم جانبازی که با تشدید ضایعات جسمی و روحی و بالا رفتن سن، پرستاری او سخت‌تر و دشوارتر می‌شود و این زمانی مضاعف می‌شود که همسر جانباز بدون بازنشستگی و با عنایت به بالا رفتن سنش و احتمالا بیماری‌های حاصل از سال‌ها پرستاری باید همچنان به پرستاری خود از جانباز ادامه دهد بدون آنکه بهیار یا کمک بهیار کنارش باشد.

مقام معظم‌رهبری می‌فرمایند: «بنده زیاد برخورد می‌کنم با همسران جانبازان، این بانوی فداکاری که یک عمر زندگی خودش را می‌گذارد برای مدیریت کردن و بهبود بخشیدن به زندگی یک معلول و جانباز، برای خاطر خدا؛ این چیز کوچکی نیست، اینها به زبان آسان است.

یکی از چیزهایی که من همیشه احساس می‌کنم، احترام به همسران جانبازان است. بعضی از این بانوان عزیز، این جانباز را با همین جانبازی‌اش قبول کردند و پذیرفتند؛ آفرین! بعضی‌شان جوان رعنایی را که با او ازدواج کردند، ناگهان دیدند به یک از پا افتاده و به یک جانباز تبدیل شد؛ پذیرفتند و استقبال کردند؛ آفرین! همسران جانبازان خیلی با ارزشند».

مقام معظم‌رهبری در فرازی دیگر درباره سختی کار همسران جانبازان می‌فرمایند: «آنچه تا به امروز ادامه دارد، همسری با جانبازان است. خانم‌هایی رفتند همسر جانبازان شدند. یک مرد ناقص معیوب احیانا بداخلاق به خاطر وضع جسمی یا اختلات ناشی از موج‌گرفتگی و... را انسان به عنوان یک متعهد و یک مسئول، داوطلبانه و بدون هیچ اجباری برود پذیرایی‌ش را به عهده بگیرد، خیلی فداکاری کرده است. یک وقت شما می‌گویید من می‌آیم روزی 2‌ساعت از شما پذیرایی می‌کنم. خب، هر روزی که شما می‌روید، او از شما تشکر می‌کند. یک وقت هست که نه خیر، شما خودتان را به عنوان همسر او توی خانه او می‌گذارید؛ شدید بدهکار! یعنی طبیعت کار این است که باید شما این کار را بکنید. اینها این فداکاری را کردند». جانبازان با توجه به شدت ضایعات جسمی و روحی، نیازمند پرستاری و همیاری هستند و هرچه سن آنان بالاتر برود ضایعات آنان شدت می‌یابد و نیاز به این مراقبت و همیاری مضاعف می‌شود. اولین بار در بندج تبصره(4) قانون بودجه78 حق پرستاری برمبنای حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای همسران جانبازان به رسمیت شناخته شد. در تاریخ 27/11/80 مجلس شورای اسلامی به بهانه‌های واهی و غیرکارشناسی از قبیل شاید جانباز همسر نداشته باشد یا فردی غیراز همسر وظیفه پرستاری را برعهده گیرد عنوان همسران را از قانون حذف کرد، در حالی که اغلب جانبازان را همسران آنان پرستاری و همیاری می‌کنند و این قانون می‌توانست به شکل دیگری اصلاح شود تا حقوق همسران نادیده گرفته نشود و عنوانی که متعلق به آنان بود به سادگی حذف نشود.

با تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مواد (25) و (26) 3حق قانونی به رسمیت شناخته شده که با غفلت نهادهای متولی مواجه شده است و نمایندگان مجلس نیز جدیتی برای پیگیری این موضوع نشان نداده‌اند. حق سرپرستی، حق پرستاری و حق همیاری از حقوق اساسی است که همسران از گزینه‌های اصلی آن هستند. همسران جانبازانی که به صورت مستمر و مدام‌العمر این وظایف را برعهده دارند و از بازنشستگی، کاهش ساعت کار، کاهش سنوات خدمت و حقوق بازنشستگی برخوردار نیستند و بدون چشمداشت به انجام وظیفه مشغولند، نباید باعث غفلت و قصور مسئولان در قبال آنان باشد. اگر آنان لب به شکایت نمی‌گشایند و با درد خود به درد جانباز رسیدگی می‌کنند از جوانمردی و مروت به‌دور است که آنان را فراموش کنیم.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
پیشنهاد میشود چنین زنان دلاوری بر اساس خواست خودشان در هر شرایطی با پرداخت تمام حقوق مکتسبه قانونی بازنشسته شوند بسیاری از آنها شاغلند .
همسران جانبازان هفتاد درصد را دیابید که فاقدشغل هستند. جناب فاش بنده تواتائی نوشتن البته به لحاظ جسمانی ندارم لطفا اندر احوالات همسران جانباز هفتاددرص د مقاله ای گزارشی تهیه فرمایید.بسیار مچکرم
هنوز حق قانونی جانبازان زیر 25% که مسئول خانواده به حساب می اید در قوانین دیده نشده است و بسیارند همسرانی که بدون هیچ گونه حمایت مخارج خانه را به تنهایی تامین می کنیم و از جانبازان نیز نگهداری می کنند .
قانون نرمال این است که به همه جانبازان به تناسب اسیب هایشان . حقوق ایثارگری داده شود و در حکم کارگزینی شخص جانباز عنوان حق پرستاری هم دیده شود . قطعا جانبازان خودشان می توانند این حق پرستاری را مدیریت کنند .
حق پرستاری...حق عموم جانبازان است؛درصد.نوع مجروحیت و...نبایدملاک باشدو....
سلام ، هر حمايتي از ما پرستاران بي خواب و زحمتكش ميشه بايد تمام حق و حقوق پرستاران بحساب خودمان واريز شود ، اين درخواست همسرم ميباشد كه خواست براي سايت إرسال كنم،
سلام پدر بزرگوار بنده در سال61در عملیات رمضان در سن 40سالگی از ناحیه لگن و کمر ترکش خورده و مدتها در تهران در همان سال تحت درمان و بستری بوده اند..در سال 90 که برای کاری به بسیج ایرانشهر مراجعه فرمودند اصلا پرونده ای موجود نبود و هر چه در گونی های پرونده های رزمندگان جستجو نمودند..در میان انبوه پرونده ها سابقه ایشان(آقای یدالله سابقی) پیدا نشد..البته ایشان نه بدنبال جانبازی بودند ونه درمان!!..بلکه برای کسر خدمت فرزندشان اقدام فرمودند و هیچ؟! بنده خودم 3بار بسیجی وار به جبهه های دفاع مقدس رفتم و مجروح شیمیایی شده و ترکش خمپاره60بحمدالله نصیم شد.. اما فقط پرونده ها و نامه مجروحیتم از گونی ها در آمد...و درمان عوارض شیمییایی با خودم بوده و هست.. امثال پدر بزرگوارم فراوانند
بنام خدا لازم است بدون مقدمه بگویم لعن ونفرین خدابرافرادیکه مسئولیت زسیدگی به امورافرادی مانندمن هستندوباتوجه به انعکاس موضوع بجای رسیدگی بی توجهی میکن الان ساعت شش صبح است ومن ازدردهنوزنخوابیده ام هی شعاربدین ایبارگران
سلام خدا شاهد است که شرمنده همسرم هستم درصد من ۲۵است وهمسرم حق پرستاری نمیگیرد من جانباز اعصاب هستم همسرم از شدت تلاش برای ارامش من خودش بیمار شده نگذارید شرمنده این اسطورهای صبر بمانیم
سلام همسر جانباز 70 در صد نخاعی هستم 4 فرزند دارم محصلند 28 ساله مسولیت زندگی به عهده خودم هست تا به امر وز تلاش کردم مشکلات زندگی ناراحتش نکنه از زندگی راضیم ولی شرمنده بچه هام هستم حقوق کفاف نمیده از اینکه دخترم لباسش مرتب نیست وبه من نگاه میکنه نمیدونم چی بگم متاسفانه این ماه چکمان بر گشت خورد واحدی از ناجا خریدیم یکی یکی چکها را پاس کردم ولی این چک 3میلیونی را نتوانستم به هر جا زدم نشد زندگی واقعا سخته فقط در ددل کردم همین
من اگر بخوام همسرم جانباز باشه چیکار کنم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi