شناسه خبر : 41224
شنبه 19 دي 1394 , 09:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حبس دخترملک عبدالله بخاطر شیخ نمر

«سحر» بنت ملک عبدالله بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی در یک مصاحبه زنده تلویزیونی نیمه تمام از دلایل تبعید خانگیش در کاخی بزرگ در جده پرده برداشته تایید کرد که بخاطر اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، در یک اقامتگاه اجباری به سر می برد.

دختر ملک عبدالله در بیانیه ای که ویدیوی آن بر روی تارنمای الاتجاه پرس قرار داده شده، خطاب به ملت عربستان تاکید کرده که افتخار و آزادگی و کرامت انسانی را از شیخ النمر آموخته است. 
وی که خود بیانیه اش را می خواند، در بخشی از آن گفت: سلام بر شهیدان ما که زنده هستند و بر زندانیان ما که آزاده اند و ما زیر بال مجاهدان قرار داریم و پشت گام های شما راه افتاده ایم، با دل هایی که برای شما می تپد. 
سحر همچنین با بیان اینکه 'عهد می بندیم دستمان را از دستان شما جدا نکنیم'، افزود: از شیخمان نمر افتخار و آزادگی و عظمت را فرا گرفته ایم، زمانی که از وی شنیدیم بر حرف و راه حق خود ایستاده است و نوید پیروزی نهایی داد.
تلویزیون الحره که در منطقه معروف به تلویزیون عرب زبان آمریکایی است، با دختر ملک عبدالله گفت وگویی ترتیب داده و از وی سوال کرد 'آیا الان بر این باورید که زندانی هستید؟ و او پاسخ می دهد: شک نکنید. جایی که انسان اراده هیچ کاری ندارد و از همه حقوق خود محروم است، جایی جز زندان نیست. 
مجری از محل اقامت وی می پرسد و سحر جواب داد: به اجبار در محدوده کوچکی از کاخی بزرگ در جده، با دو قلاده سگ و یک گربه اقامت داریم.
مجری دوباره سوال کرد 'یعنی از حقوق خود محروم شده ای؟ که گفت وگو درحالی که دختر ملک عبدالله در پاسخ به آن در حال گفتن 'قطعا ، دقیقا' بود، قطع شد.
در این گفت وگو فاش شد که در این کاخ بزرگ در محل مجموعه کاخ های سلطنتی ، هیچ خدماتی به سحر و خواهرش جواهر داده نمی شود. 
برخی کارشناسان در عراق معتقدند اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی ناراضی عربستانی ، بازتاب از هم پاشیدگی و اختلافات شدید خانوادگی در دستگاه حاکم سعودی و نشانگر جنگ قدرتی سخت در هیات حاکمه این کشور است. 
با این حال ناکامی های ریاض در سیاست های منطقه ای بویژه در سوریه و یمن ، خشم شاهزادگان حاکم را دو چندان کرده است و از همین رو به سیاست های فرقه ای روی آورده است که اعدام شیخ النمر از جمله آن است. 
شیخ نمر متولد 1959 در قطیف عربستان که در سال 2013 میلادی در جریان حمله نیروهای امنیتی زخمی و دستگیر شد، 15 اکتبر 2014 در محاکم فرمایشی سعودی به اعدام محکوم شد و برغم تلاش های منطقه ای گسترده برای جلوگیری از اجرای حکم، شنبه گذشته اعدام شد. 
اعدام این عالم دینی ناراضی عربستانی، موجی بزرگ از محکومیت علیه رژیم سعودی به راه انداخت و بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی مقامات آمریکایی اساس این حکم را زیر سوال برده دادگاه النمر را نیز نمایشی خواندند. 
همچنین صدها هزار تن از مسلمانان خشمگین در مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های سعودی در نقاط مختلف جهان تجمع و به این حکم اعتراض کردند که در برخی نقاط از جمله تهران به بروز واکنش های تندتری منجر شد، بطوری که گروهی از جوانان خشمگین و هیجان زده سفارت این کشور را مورد حمله قرار دادند که با واکنش نیروهای انتظامی روبرو شد.

به نقل ازایرنا

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi