شناسه خبر : 41560
یکشنبه 27 دي 1394 , 09:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مسجدپنبه چی و یادواره کربلای5

گزارشی از یادواره عملیات کربلای 5 در مسجد پنبه‌چی


64 شهید از مسجد پنبه‌چی خاطره دارند اما چرا یادواره فقط به نام کربلای 5 ثبت می‌شود؟ این سوالی  است‌که شاید خیلی‌ از اهالی محله امیریه و دوستان دیگر داشته باشند. ما پرس و جو کردیم و به این پاسخ رسیدیم که فرمانده، مسئولین عقیدتی و تدارکات پایگاه عاشورا از شهدای کربلای 5 بودند؛ شهید حمید عباداردستانی، شهید مصطفی برزگر و شهید محمود سلیمی. مسجد پنبه‌چی از همان دی سال 65 که این بسیجیان به صف شهدای کربلای 5 پیوستند به نیت همه شهداء تحت عنوان گرامیداشت این روز بزرگ، یادواره برگزار می‌کند. اما در قدم اول جاذبه‌های امروز و استقبال‌های باشکوه مردمی را نداشته است و در حد سالگرد و بزرگداشت این مراسم برقرار بوده و از سال 79 به بعد مردم محله امیریه و بسیاری از مناطق دیگر با رسیدن به اواخر دی‌ماه می‌دانند چنین یادواره‌ای با تنوع پرداخت‌های فرهنگی و هنری و معنوی بلامنازع می‌کوشد تا فرهنگ جهاد و شهادت را احیاء و تقویت کند. از این حیث جوانان بسیجی فعال و خوش‌ذوق پایگاه عاشورا هر سال تمام قوای فکری و جسمی خود را به کار می‌بندند تا بهترین و عالمانه‌ترین یادواره برگزار شود. امسال هم در مسجد پنبه‌چی شاهد گرامیداشت حماسه‌آفرینی همین مردمانی بودیم که برای اعتلای عزت و اقتدار این سرزمین از جان خود مایه گذاشتند.
 

  در این مراسم اتفاقات جالب توجهی افتاد که یکی حضور مداح جریان‌ساز منطقه‌ای با شعرهای به روز سیاسی و تحولات جهان اسلام حاج میثم مطیعی و تجلیل از خانواده سرلشکرشهید حاج حسین همدانی بود. البته خاطره‌های جذاب حجت‌الاسلام صادقی راوی روحانی دفاع مقدس هم فضایی دلنشین را در میان خانواده‌های معظم شهداء و علاقه‌مندان به جبهه ایثار و مقاومت فراهم کرد. سیدجواد هاشمی هم بازیگر و مجری معروف یادواره‌ها و مراسم‌های مخصوص شهداء نیز خودش را به این مجلس رسانده بود تا از آن اجراهای زیبای خود ارائه دهد.
 

  میثم‌مطیعی اشعاری همچون «هرگز نهراسیم در فتنه و تحریم؛ ما مرد نبردیم، نه سازش و تسلیم»، «هر زمان ما را شور عاشوراست؛ سوز این‌ دل‌ها ز تربت شهداست» و در آخر هم روضه دلنشینش از حضرت رقیه(س) که کنایه‌ای به فرزندان شهدا داشت را به حاضرین تقدیم کرد. با پخش روایت تصویری از سلحشوری‌های شهید همدانی، وهب پسرش روی جایگاه آمد تا از او در این فضا تجلیل به عمل آید. وقتی از او خواسته شد که صحبتی کند؛ او با همان کلام و چهره‌ای که ما را به یاد حبیب سپاه می‌انداخت، گفت: باید از شما برپاکنندگان و شرکت‌کنندگان در یادواره‌های شهدا تقدیر کنم؛ چرا‌که به تعبیر مقام معظم رهبری فضیلت زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و امروز حضور شما عزیزان در این مراسم و یادواره‌هایی که برای شهدا برگزار می‌کنید همان زنده نگه داشتن یاد شهداست.
 

  حجت‌الاسلام صادقی هم در بخش پایانی این یادواره با دیدن چهره‌های نوجوانان از حماسه‌های خاطره‌انگیز کربلای 5 گفت که نوجوانانی حماسه آفریدند که آستین پیراهن‌های خاکی‌شان و یا شلوار رزمندگی‌شان آن‌قدر برایشان بزرگ بود که چندین لایه بالا می‌زدند تا اندازه‌شان شود. کاری کردند که شیطان بزرگ به تلاطم افتاد و تیردان دشمن خالی شد.
 

  وی در خصوص معنای واقعی شهادت به سخن امام باقر(ع) اشاره کرد که: آیا شهادت آن‌است که در میدان نبرد ترکش بخوریم و نفسم بالا نیاید و از دنیا برویم؟! شخصی خدمت امام باقر(ع) رسید و این سوال را پرسید که شهادت چیست؟ امام(ع) در پاسخ فرمودند: شهادت تحفه خداوند است به ولایتمداران! یعنی شهادت اجر نیست بلکه هدیه خداوندی است. اگر دوست دارید عاقبتتان به شهادت ختم شود بی‌چون و چرا مطیع ولایت باشید. حجت‌الاسلام صادقی مصداق بارز این ولایتمداری را حاج حسین همدانی دانست که وقتی به خدمت مقام‌معظم رهبری می‌رسد تا برای حضور در جبهه‌های مقاومت و حفاظت از حرم حضرت زینب(س) به صف رزمندگان بپیوندد، حضرت‌آقا از ایشان می‌خواهند به نیت کشتن نیروهای داعشی به سوریه نرود و این مسلمانان فریب‌خورده را هدایت کند و ایشان هم شاگرد کلاس ولایتمداری بود و در این راه به شهادت رسید.

  وی در پایان از درس بزرگ کربلای 5 گفت و سخنان خودش را این‌گونه به پایان رساند: «امروز ما باید در مقابل امتحان‌ها و آزمایش‌ها اصولی و عالمانه رفتار کنیم. شیطان بزرگ یک بار دیگر آمد و ما را امتحان کرد. آیا این دریادلان نیروی دریایی سپاه که این گروه را دستگیر کردند، اسلحه قوی‌تری داشتند، نه ولایتمداری‌شان قدرت داشت. این را بدانید که شیطان‌بزرگ هر روز دندان‌های خودش را برای دست‌یابی به اهداف شوم و باز شدن راه دست‌درازی‌هایش، تیزتر می‌کند. آنها دیگر همچون دهه 60 برای ما اسلحه نخواهند کشید، چون کربلای 5 به آنها آموخت که نبرد با شیعیان یعنی اضمحلال و شکست! چون شیعیان برای زنده ماندن به نبرد نمی‌آیند؛ دی‌ماه سال 65 هم آمریکایی‌ها بر آن آمدند که باید جنگ به پایان برسد و نبرد فرهنگی و اعتقادی را آغاز کنند».
 

  امیدواریم که این گردهمایی‌های صمیمی برای کسب آموزه‌های نهادینه‌کردن فرهنگ جهاد و شهادت سطح گسترده‌تری به خود بگیرد و مردم هم بدانند خانواده‌های معظم شهداء نسبت به این توجهات و قرار گرفتن در مسیری که به شهادت عزیزانشان منتهی شد، دغدغه دارند. واقعاً این روزها تأسف می‌خوریم که مادران و پدران شهداء را تنها بر سر مزار شهدا می‌بینیم. یادآوری رزمندگی و سلحشوری رزمندگانی که جان خودشان را گذاشتند تا انقلاب اسلامی ماندگار بماند این روزها نباید آن‌قدر در مظلومیت به سر ببرند. خانواده‌های امروز هم در تربیت فرزندان پیرو راه شهداء بکوشند؛ همچون مادران و پدرانی که فرزندانشان را طوری تربیت‌کرده‌‎اند که در راستای دفاع از حریم ولایت و دفاع از حرم حضرت زینب(س) و کربلای معلی به جمع مدافعان حرم پیوستند و نگذاشتند شیطان بزرگ به کلید واژه ما توانستیم ولایت را از شیعیان بگیریم، دست یابد و همواره آنها را نسبت به تنها گذاشتن ولایت مأیوس نماییم.
تهیه و تنظیم:  حسن برزیده

منبع کیهان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi