شناسه خبر : 41955
سه شنبه 06 بهمن 1394 , 16:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نکاتی قابل‌تأمل درباره احکام حقوقی ایثارگران(۲)

یوسف مجتهد - با مرور قوانین گذشته به این نتیجه می‌‌رسیم که تعیین تکلیف حقوق ایثارگری همواره مدنظر قوای مقننه و مجریه بوده است. با بررسی قوانین و مقررات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد مصوباتی درباره کشته‌شدگان در راه انجام وظیفه هستیم. مجلس سنا در 1338/2/26 قانون برقراری مبلغی علاوه بر مبلغ حقوق وظیفه را درباره کشته‌شدگان در راه انجام وظیفه به تصویب ‌رساند.

هیأت وزیران در جلسه مورخ 41/9/24 شبیه مصوبه مجلس سنا را برای بازماندگان کشته‌شدگان در راه انجام وظیفه تصویب می‌کند. مجلس سنا در تاریخ 1347/10/8 قانون تشکیل نیروی پایداری را به تصویب می‌رساند. در تبصره(1) ماده(10) این قانون درباره کسانی که به دلیل همکاری با نیروهای مسلح کشته یا معلول می‌شوند، به صراحت اعلام می‌شود برابر قانون استخدام نیروهای مسلح با آنان رفتار می‌شود. شورای انقلاب نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی درباره شهدا و جانبازان انقلاب همین رویه را ادامه می‌دهد. در تاریخ 21/1/68 فرماندهی ژاندارمری بنابه به دستور دولت، حقوق جانبازانی که به علت اشتغال در مؤسسات دولتی قطع گردیده بود را مجددا برقرار می‌کند.

این روند ادامه داشت تا در تاریخ 72/6/30 قانون حالت اشتغال به تصویب رسید و برای بازماندگان شهدا، جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی جایگزین حقوق وظیفه شد. با این قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف شد حقوق شهدا، جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی که مستخدم دولت نیستند را پرداخت کند. از شبهات مهم که منجر به استعلام‌های متعدد از مراجع ذیصلاح شد تعیین وضعیت شاغلین در سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، نهادهای عمومی و... بود که آیا این افراد مستخدم دولت شناخته می‌شوند یا خیر؟ با پاسخ‌های ارسالی از مراجع ذیصلاح، برخی از ایثارگران مشمول دریافت حقوق از بابت ایثارگری و استخدامی شدند و سایر ایثارگران این موضوع را نوعی بی‌عدالتی تلقی کردند و ایراد آنان نیز صحیح به‌نظر می‌رسید. مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل، قانون الحاق را در تاریخ 75/9/7 به تصویب رساند.

در این قانون با اطلاقی عام هرگونه دریافتی ایثارگران از بابت ایثارگری مانعی برای دریافت حقوق از بابت استخدام رسمی یا غیررسمی نمی‌شد. علاوه بر آن این دریافتی‌ها مشمول ممنوعیت دو دریافت از صندوق دولت هم نگردید. لکن مجریان که همواره ضعف برداشت صحیح از قوانین و ناتوانی از درک حقوقی نسبت به قوانین را دارند به دلیل عدم تصریح حقوق حالت اشتغال مانع از اجرای قانون به‌صورت کامل بودند. استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی آغاز گردید و این مراجع به صراحت اعلام کردند حقوق حالت اشتغال دریافتی از بابت ایثارگری است و دریافت همزمان آن با حقوق استخدامی منع قانونی ندارد. با افزایش استعلام‌ها و پاسخ به آنها تقریبا حجت برای دستگاه‌های اجرایی متولی پرداخت حقوق حالت اشتغال تمام شد ولی عده‌ای از آنان منتظر طی مراحل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بودند تا بتوانند با تصویب ماده‌ای در این قانون، موضوع قانون‌ الحاق و کلیه استعلام‌هایی که در پی تامین منافع ایثارگران حسب‌قانون بود را منتفی و لغو نمایند.

مدیریت وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم، به‌منظور حذف دودریافتی ایثارگران با دو منشاء ایثارگری و استخدام، در آخرین روزهای رسیدگی به لایحه، متن تبصره(2) ماده (39) را به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تحمیل کرد. مجلس شورای اسلامی که لایحه را طبق اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون اجتماعی سپرده بود در تاریخ 85/6/5 قانون جامع خدمات‌رسانی را با وجود تبصره(2) ماده(39) به تصویب رساند. با تصویب این تبصره حقوق حالت اشتغال بخش وسیعی از جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی، قطع و از برقراری حقوق سایرین جلوگیری شد لکن نمایندگان مجلس نهم با درایت نسبت به اصلاح این تبصره اقدام و مانع آن شدند که حقوق ایثارگران قطع گردد. این اقدام از موثرترین اقدامات مجلس نهم بود ولی همچنان با اصرار مجریان و سوءبرداشت آنان از این اصلاحیه حقوق سایر ایثارگران برقرار نگردیده است و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
درود بر شرف جناب آقاي يوسف مجتهد كه از حق و حقوق ايثارگران دفاع مي كند .
با سلام جناب اقای مجتهد باید به همه مسئولین حق بدهید که با وجود این همه قوانین ضد و نغیض نتوانند درست تصمیم گیری کنند .
1- اگر پرداخت دو حقوق به کارمند ایثارگر (1- حقوق حالت اشتغال ارتش و یا بنیاد و یا سپاه 2- حقوق در شرایط اشتغال با بیمه تامین اجتماعی در یک سازمان دولتی) مجاز و بلا مانع است بفرمایید ایا اجرای همه بندهای ماده 44 همچون بیمه تکمیلی - پرداخت فوق العاده ایثارگری - معافیت مالیاتی - پرداخت حق بیمه سهم کارمند - پرداخت سنوات ارفاقی - پرداخت سنوات ناشی از دو برابر شدن سوابق ازادگان نیز از دو محل و دو دستگاه مجزا ایا منع قانونی ندارد ؟
2- ایا جانباز فوق می تواند مجددا درخواست حالت اشتغال در محل اشتغال جدید داشته باشد ؟ و از دو دستگاه جدا حالت اشتغال باشد ؟
3- واگر همه این پاسخ ها جوابش مثبت است ایا این منصفانه و عادلانه است که جانباز زیر 25% غیر شاغل محروم از حداقل معیشت باشند و گروهی دیگر از ایثارگران چندین حقوق دریافت کنند ؟.

عادلانه تر این است که حقوق با منشا ایثارگری ( با عنوان حقوق ایثار) فقط از یک سازمان به صورت متمرکز به ایثارگران به تناسب پرداخت شود چه انهایی که کمیسیون رفته اند چه انهایی که نرفته اند - چه انهایی که شغل دارند و چه انهایی که بیکار هستند و سپس حقوق از بابت شغل فقط به شاغلین . همانند سایر کارکنان دولت پرداخت شود .
و همه قوانین قدیمی هم لغو اعلام گردد .


با سلام اتفاقا شما خيلي خوب بر مطلب مسلط شده ايد . پاراگراف دوم شما به قانون و مقررات نزديكتر است
حقوق طبق اشل حقوقی سپاه که شفاف است پس چرا اجرا نمیشه
سلام جناب آقای مجتهد مدتی است برادران آزاده بسیجی درسایت ها یشان خبر اجرایی شدن تبصره ماده 38 و39 وماده 190 را از تاریخ 94/9/20دادند ودر بعضی از استانها از سوی معاونت نیروی انسانی سپاه اداره ایثارگران به یگان های مربوطه ابلاغ شده ومشمولین این قانون خوشبختانه جهت برخورداری از حقوق جانبازی مراجعه کرده مدارک لازم جهت تشکیل پرونده وشرکت درکمیسیون پزشکی سپاه ارائه نمودند وحقوق شان مانند سربازان ارتش برقرار شود.ولی در این مورد به جانبازان بسیجی توجهی نشده .
ازجنابعالی درخواست دارم دراین مورد توضیحاتی بفرمائید.با تشکر









اقای ایزدی قوانین مجلس را مسخر میکند و تضغیف مجلس تعضیف ملت است پس آقای ایزدی ملت را مسخر میکند البته با هماهنگی آقای شهیدی چرا دستور صریح اصلاحیه تبصره 2 ماده 39 را اجرا نمی کنید چرا مانع تراشی میکنید برای کارکنان بنیاد خوب ولی برای سایر ایثارگران بد است
با تصویب اصلاحیه تبصره 2 ماده 39 بیناد اخیرا" اقدام به قطع حقوق حالت اشتغال شاغلین نموده جناب آقای مجتهد لطف بفرمائید آیای بنیاد مجاز به این کار بوده یا نه اگر نه به چه مرجعی مراجعه نمایم ممنونم
باسلام اینجانب کارمندراه وشهرسازی خراسان رضوی با25 سال سابقه کارشناس ارشدجانباز10درصد ویک سال ونیم سابقه جبهه بسیجی که در سال 91ازسیستان بلوچستان شهر زاهدان منطقه محروم وناامن به مشهدانتقال شدم ومدیرکل وقت فرمودندمشهدکلانشهره بایدبریدشهرستان ضمن اینکه بنده در زاهدان مسول قسمت بودم پست کارشناس شهرستان درفاصله 60کیلومتری ازمنزلم درمشهدزدندمدتی قبل بامشاورامورایثارگران وزارت راه وشهرسازی اثای دلیلی مکاتبه کردم وایشان هم زحمت کشیدند کپی نامه ومدارک راباخواهش تمنابه مدیرکل مشهدفرستادن طبق قانون عمل شوداینم ازنمایندگان ایثارگران ومدافع حقوق ایثارگران دروزارتخانه هاازایشان انتظارمیرفت حداقل یک تماس بابنده میگرفتندتاشرح دقیق تربدهم ولااقل به قانون ایجادپست همترازاشاره میکردند ومدیرکل خراسان نیزجواب دادن به ایشان که امکان جابجایی بعلت کلانشهرنیست وپس ازمن تعداد10نفرازسایرشهرستانها انتقال دادن بدون داشتن ایثارگری فکرمیکنم بامکاتبه بامشاوراقای وزیرکار راسخت ترکردم بی تجربگی کردم همکارخودم باسابقه بسیارکم بعلت اینکه یکی ازبستگان درسازمانی نظارتی کارمیکردرفت به مشهد ومن کماکان باماشین شخصی خودم هرروزرفت امدمیکنم روحیه کارندارم ومیترسم اخرکاری خودم رو بیکارکنم لطفاراهنمایی کنید
با سلام و خسته نباشید خدمت شما. اینجانب از یک شرکت معتبر بازخرید شدم و اکنون تقاضای برگشت به کار دارم و کمیسیون ماده 16 هم رای به بازگشت بنده داده است. اما شرکت مذکور از اجرا رای کمیسیون سر باز میزند .لطفا بفرمایید اکنون چکار میتوانم بکنم . و همچنین شرکت میگوید اگر هم بنا باشد برگردم مبلغ بازخرید 6 میلیون سال 76 را باید به نرخ روز واریز کنم . 50 میلیون حدودا آیا این صحت دارد ؟
به كميسيون ماده 16 مراجعه كنيد تا شما را راهنمايي كنند. كميسيون ماده 16 وظيفه داره از آرا خودش دفاع كنه و با قوه قضاييه درباره دستگاههايي كه تخلف مي كنند هماهنگي كنه اگر اين كار را نكنه كه خاصيتي نداره
باسلام وعرض ادب احتراما اینجانب صغری زارعی همسر شهید فیروز کیانی جهت حقوق معوقه در تاریخ94/2/19 به کمسیون ماده 16 بنیاد شهید تبریز شکایت کردم شماره پرونده5017/5304/2116در حال حاضر از طرف کمسیون ماده 16 رسیدگی به شکایت ایثارگران هیج گونه رسیده گی و نتیجه صورت نگرفته است خواهشمندم به پرونده اینجانب رسیدگی فرمایید بنده در حال حاضر20 می باشد که از حقوق همسر شهیدم محروم ماندم با تشکر
آقای کفراشی چه موقع آیین نامه اجرایی می رسد؟
مشکلات ایران و1+5 حل شد اما مشکلات ما با وزارتخانه شما حل نشد.
کد مطلب : 68762 تاریخ انتشار : 1393/5/27 دوشنبه
مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش:
اجرای قانون جامع ایثارگران، به محض ابلاغ آیین نامه آن اجرایی می شود
مدیرکل شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای قانون جامع ایثارگران، به محض ابلاغ آیین نامه آن ،اجرایی می شود.


به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش به نقل از اداره کل امور شاهد وایثارگران، محمدحسین کفراشی با بیان اینکه طبق تصریح قانون باید به مراجعات و خواست‌های مردم رسیدگی کنیم، اظهارکرد: در سال تحصیلی جدید اجرای قانون جامع ایثارگران در دستور کارقرارگرفته است که به محض آماده شدن آئین‌نامه اجرایی آن، بخش اعظمی از مشکلات ایثارگران وخصوصا آزادگان حل خواهد شد.

وی درخصوص برخی مشکلات ایثارگران، تاکیدکرد: اجرای این قانون در نقل و انتقالات، سنوات ارفاقی و افزایش حقوق به ایثارگران کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به قانون ایثارگران اضافه کرد: قانون جامع ایثارگران در دولت تصویب شده است و بخشی از آن را آموزش و پرورش اجرا کرده است که برای نمونه در ماده 51 آمده است: فرزندان شهدا، آزادگان وجانبازان 25 درصد به بالا در صورت اجرا شدن قانون، افزایش 25 درصدی حقوق خواهند داشت و آموزش و پرورش آمادگی اجرایی آن را دارد، واین عزیزان شامل قریب به30 هزار نفر خواهند شد.
مطالب مربوط به ماده 51 و آموزش و پرورش رو ثبت نکن. ممنون
عنوان دو حقوق اشتباهه مسئولین متوجه هستند که چه ذهنیت بدی در بین عموم مردم ایجاد میکنه اینکه جانباز دو حقوق دریافت میکنه حال اینکه جانبازان حالت اشتغال با این دریافتی کم به هیچ صورت زندگیشان تامین نمیشه
باسمه تعالی
ضمن تقدیر و تشکر فراوان به استحضار میرساند چرا خود جانباز باید حکمش را از سپاه بگیرد و به بنیاد برای اجرا تحویل دهد ؟
چون بنیاد کارشکنی میکند و با صدور بخشنامه های من درآوردی جلوی اجرا را تا میتواند میگیرد ، لذا استدعا و تمنا دارم بیش از گذشته بذل توجه صورت گرفته و خود شپاه نسخه ای جهت اجرا به بنیاد مرکز تحویل دهد تا جلوی سرگردانی بیشتر جانبازان بویژه آنهائی که مستمری بگیر تامین اجتماعی شده اند و مشمول تبصره یک هستند نگردد .
با دعای خیر
سایه مقام معظم رهبری مستدام
اقاعبداله سلام من هم مثل شما حالت اشتغال ومستمری بگیر هستم اگه ممکنه یه شماره تماس بده تاباهم گفتگو کنیم ببینیم باید چه کنیم
باسمه تعالی
ضمن تقدیر و تشکر فراوان به استحضار میرساند چرا خود جانباز باید حکمش را از سپاه بگیرد و به بنیاد برای اجرا تحویل دهد ؟
چون بنیاد کارشکنی میکند و با صدور بخشنامه های من درآوردی جلوی اجرا را تا میتواند میگیرد ، لذا استدعا و تمنا دارم بیش از گذشته بذل توجه صورت گرفته و خود شپاه نسخه ای جهت اجرا به بنیاد مرکز تحویل دهد تا جلوی سرگردانی بیشتر جانبازان بویژه آنهائی که مستمری بگیر تامین اجتماعی شده اند و مشمول تبصره یک هستند نگردد .
با دعای خیر
سایه مقام معظم رهبری مستدام
اي مسئولين و دلسوزان نظام و اي مسئولين ايثارگران يك دقيقه وجدان خود را در نظر بگيريد ، فكر كنيد و خود را جاي اين بچه ها بگذاريد. يك جانباز دو پا قطع و يك دست و دو پا قطع و جانباز هر دو چشم و يا غيره چطوري با اين وضعيت جسماني كه دارند كار مي كنند آخه خدا را خوش مي آيد حق ايثارگري اينها را نمي دهند و بنياد شهيد و امور ايثارگران مي گويد چون شما داريد كار مي كنيد ما به شما حقوق حالت اشتغال و يا حقوق ايثارگري نمي دهيم . بنياد به جاي اينكه اين بچه ها را تشويق به كار و فعاليت كند واز افسردگي و خانه نشيني درشان بياورد ، با قطع حقوق حالت اشتغال اينها دارند آنها را تنبيه مي كنند و مي گويند چون شما داريد كار مي كنيد ما به شما حقوق حالت اشتغال نمي دهيم .آخه يك جانباز با هزاران مشكلات دارد كار مي كند وچندين سال زحمت كشيده درس خوانده و الان دارد مزد كار كرد خود را مي گيرد و چه ربطي به حق ايثارگري جانباز دارد. در اين صورت يك جانباز و يك فرد عادي كه ايثارگر نيست هر دو دارند كار مي كنند و بنياد حق ايثارگري جانباز را نمي دهد پس اين جانباز چه فرقي با فرد عادي دارد و حق ايثارگري اين جانباز كجاست؟ از اوايل انقلاب تا حالا اين همه قوانين براي ايثارگران تصويب شده چه نفعي به حال جانبازان شاغل كرده. تو نظام انقلابي و جمهوري اسلامي قوانين ايثارگران يا براي همه ي ايثارگران باشد و يا براي هيچ كس آخر مگه مي شود در نظام اسلامي كه پايه اش بر اساس عدل و عدالت بنيان گذاري شده است يك جانباز 25 درصد غير شاغل از حقوق حالت اشتغال بر خوردار باشد و يك جانباز 70درصد شاغل از حق ايثارگري و حقوق حالت اشتغال بر خوردار نباشد. و يا به قول مهدي ايزدي مدیرپذیرش و اموراداری ایثارگران بنیاد شهيد كه شديدا" دادن حقوق حالت اشتغال به جانبازان شاغل مخالف است مي گويد ( علاوه بر جانبازان بنياد شهيد . شهرداريها و نهاد هاي ديگراز دو حقوق برخوردارمي باشند هم حقوق حالت اشتغال و هم حقوق كامندي خود را مي گيرند.و يا در جاي ديگر مي گويد براساس تبصره 2ماده 39 درصورتی که جانباز حالت اشتغال که براساس قانون حقوق حالت اشتغال می گیرد در دستگاهی شاغل شود از زمان اصلاح تبصره 2ماده 39 حقوق حالت اشتغال وی در دستگاهی که حالت اشتغال شده قطع نمی گردد که این موضوع مربوط به کسانی ست که شاغل کشوری ولشکری بوده اند و بدون اعلام وضعیت شغلی خود حقوق حالت اشتغال تبصره یک از بنیاد دریافت می کرده اند ....) ولي جانبازان خيلي از سازمانها و نهاد هاي دولتي از حق مسلم حقوق حالت اشتغال خود محروم مي باشند. آخه برادر من اين چه استدلالي و عدالتي است كه داريد اجرا مي كنيد. تو كشوري اسلامي كه يك بام و دو هوا كه نداريم. يا براي همه يا براي هيچ كس.
کشوری که به برکت وجود مجاهدتها و ایثارگریهاي فرزندانش امروز بر تارک جهان میدرخشد متاسفانه بدلیل برداشت غلط بعضی از مسئولین در بنیاد از مقررات و قوانین که که گرفتن حقوق از دو صندوق ممنوعه حق ما را تضییع کردن و حالا که تبصره 2 ماده 39لایحه جامع خدمات ایثارگران نیز این اجازه را داده میگویند که در این اصلاحیه نگفته برقرار کنید بلکه اونا که قبلا"دو تا حقوق میگرفتتد تثبیت شده آخه در کجای دنیا مرسومه که اینگونه ایثارگرانش مورد بی مهری قرار بگیرن یه جا می بینی عده ای که کارمند امور جانبازان بودند درهمان دستگاه هم حقوق حالت اشتغال جانبازی دریافت میکنند و هم بعنوان کارمند جانباز از مزایای کارمندی همان دستگاه برخوردارند تازه روز بروز درصدشون میزاد و بدنبال دریافت میلیونها تومان معوقات هستند و عده ای هم مثل ما وسایرین از مزایای حق مسلم جانبازی محرومند مسئولین جدید بنیاد بايد تکلیف این جانبازان شاغل را که به بهانه اشتغال هیچگونه کمک مالی تا حالا به انها نشده را جبران وگرنه فردای قیامت در محضر شهدا و ایثارگران شرمنده تر از هر کسی خواهند بود امیواریم به خدا که حق جانبازان عزیزادا بشه.
اصلاح متن ( مهدي ايزدي معاون محترم تعاون بنياد مي باشند كه اشتباها" مدير پذيرش بنياد آمده ) خواهشمند است اصلاح فرماييد.
صندوق ایثارگران به نیابت ازوزارت دفاع متولی کلیه امورهمین گروه ازایثارگران شده وسرداربازنشسته نامور ریاست راعهدارهستند ودرمصاحبه ای که دریک سایت ازابشان دیدم تقریباً تمام فعالیت‌ها ی انجام شده دوردست اقدام راگفتند.ولی حیف یک سایت ندارندولی یک نکته جالب گه درگفته های ایشان بود علت کسرکمک معیشت راپرداخت مابه‌التفاوت که قراربوده آقای سخنگو ورییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ازطریق سازمان هدفمندی پرداخت کنندونکردندبوده. خنده داره با۳۰میلیاردتومان۳ماه مابه‌التفاوت پرداخت کردندآن هم به حدود۷۰هزارنفریعنی ماهی ۱۰میلیارد تومان. این مبلغ به جرأت میگم درمقابل ریخت وپاش های دولت مثل پول خرده است خریدیم پفک توسط یک پدر حالا مثل من پدر بزرگ برای بچه اصلاً بحساب نمیاد حتی اگرهرچی وضعیت مالی ام خراب باشه این مبلغ هم برای دولت ناامیدی مانندمن مثال است.خبری هم به آقای خاکپورجانباز۵درصدمن درمصاحبه سردارنامورخواندم که کمک معیشت به جانبازان ۵درصدوبالاتر ورزمندگان ۶ماه وبالانرپرداخت میشه ومیزان افزایش هم همراه جبهه نیم درصد به پرداخت اضافه میشه که پایه آن ۶ماه است
اگر ايشون مخالفه كه شاغلين حقوق حالت اشتغال بگيرن پس چرا خودش مي گيره
هرگروهی از قانون ایثارگران وجانبازان را سهمی برای خودشان میدانند.

1- تبصره 2 ماده 39 شش دانگ مخصوص سهم آقای ایزدی همدستانش است .
2- ماده 153 ارتش مخصوص جانبازان وآزادگان ارتشی است .
3- ماده 38 و190 سپاه مخصوص آزادگان بسیجی وسربازان وظیفه سپاه .
4- بقیه جانبازان بسیجی هم پشم . برن دنبال کارشان نه به بنیاد مربوط و نه سپاه .پاش قطع شده دستش قطع شده چشم کور شده اصلان به اونا ربطی نداره.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi