شناسه خبر : 41985
چهارشنبه 07 بهمن 1394 , 13:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همیشه سنجد بخوریم!

سنجد را عموما" یا به دلیل علاقه می خورند یا برای جلوگیری از پوکی استخوان. اما سنجد دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد که می تواند برای بدن و بیماری ها مفید باشد.

سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)- سنجـد گیاهی درختی است از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی دارد که از هستهٔ آن در تهیهٔ برخی داروها استفاده می‌شود. سنجد را در مناطق گوناگون ایران به نام‌های دیگری می‌نامند؛ در کردستان آن را «سرین چک»، در آذربایجان «ایده- ایکده» در اطراف تهران «پستانک» و در اصفهان «غبیده بادام» گفته می‌شود. در کتب سنتی با نام‌های «چوب‌دانه، نُقد، بُل» نام برده شده‌است.

میوه سنجد از زمان های گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجه خاصی می شده است. سنجد یکی از اجزای جدانشدنی سفره های هفت سین ما ایرانیان و همچنین زیبایی برخی سفره های عقد است. امروزه از درخت سنجد و میوه آن در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و صنایع چوب استفاده می‌شود.

سنجد را عموما" یا به دلیل علاقه می خورند یا برای جلوگیری از پوکی استخوان. سنجد دارای مواد مغذی بسیاری می باشد که می تواند برای بدن و بیماری ها مفید باشد. حال نگاهی می کنیم به خواص سنجد.

 

1. طبع سنجد خشک و سرد بوده و برای افراد با طبع بدن گرم و تر مفید است

2. قسمت گوشتی شکل سنجد از خانواده نشاسته ها و غلات است و دارای قند و کربوهیدرات می باشد. بنابراین سنجد دارای کالری بوده و در نتیجه اولین فایده ای که از مصرف آن نام می بریم، ورود کالری و انر‍‍‍ژ‍ی به بدن است. برای همین به افراد لاغر و دچار کمبود وزن، به عنوان یک خوردنی مفید و در دسترس توصیه می شود.

3. سنجد دارای قند ساده گلوکز و دوقندی فروکتوز یا قند میوه ها می باشد. پس افراد دیابتی باید در مصرف آن دقت کنند.

4. سنجد دارای چربی های اشباع و غیر اشباع بوده، بنابراین در جلوگیری از بیماری های قلبی، بهبود بیماری های التهابی و همچنین در صنایع آرایشی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

5. در سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هر یک از این آمینواسیدها کاربردهای زیادی در بدن و اعمال بدن دارند. پس میتوان گفت که خوردن سنجد در محکم شدن عضلات و عضله سازی به دلیل حضور اسیدهای آمینه و پروتئین ها نیز میتواند موثر باشد.

6. سنجد دارای تانن بوده و قابض است. بنابراین در درمان اسهال بسیار موثر است.

7. همچنین سنجد به دلیل داشتن ویتامینk  ومواد انعقادی در جلوگیری از خونریزی مانند خونریزی معده یا لثه و ... موثر است.

8. سنجد دارای مواد ضدالتهاب بوده و در بهبود بیماری آرتروز میتواند تاثیرگذار باشد. در ترمیم غضروف ها، کلاژن ها و همچنین کاهش درد ناشی از التهاب!

9. سنجد ضد نفخ بوده و در افرادی که گاز معده یا روده دارند مفید است.

 10. به دلیل داشتن کلسیم زیاد نیز در ترکیب استخوانی اثر مثبت گذاشته و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

11. سنجد دارای ویتامین C  بالا و کاهنده عفونت است. سیستم ایمنی را بالا می برد و در جلوگیری و بهبود سرماخوردگی نقش دارد. همچنین جلوگیری از تمام عفونت ها.

12. سنجد دارای فیبر بوده و به کار دستگاه گوارش کمک می کند . با ایجاد احساس سیری، به افراد چاق کمک می کند که کمتر غذا بخورند.  و باعث تسهیل دفع هم می شود و جلوی یبوست را هم اگر با آب کافی خورده شود می گیرد.

13. سنجد دارای ترکیباتی مانند فیتوکمیکال‌ها است که آنتی‌اکسیدان های بسیار خوبی هستند. به همین دلیل خوردن سنجد به سلامت قلب و جلوگیری از سکته و سرطان کمک می کند.



14. در بسیاری از متون ادبی از سنجد به عنوان نماد فرهیختگی و فرزانگی یاد شده است زیرا به باور درمانگران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمانی سنجد بیشترین تاثیرگذاری را بر سلول‌های مغزی دارد و موجب تقویت آنها می‌‌شود.

15. ثابت شده که سنجد به دلیل داشتن قند کافی ( غذای مغز) و داشتن مواد کمعدنی مختلف در کارهای مغزی تاثیرگذار است و برای باهوش شدن و جلوگیری از آلزایمر هم توصیه می شود.

16. در صورتی که برگ‌های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید تا برگ‌ها نرم و له شوند و از این روغن برای ماساژ سر استفاده کنید، موجب تقویت موها و افزایش رشد تارهای مو می‌شوید. سنجد پخته شده در روغن زیتون، درد مفاصل و خارش پوست را درمان می‌ کند و برای رشد مو مفید است.

17. بهترین زمان مصرف در میان وعده هاست. خوردن سنجد در ترکیب نیز خالی از لطف و بی فایده نیست. تعدادی سنجد تازه را به همراه پوست و گوشت وهسته آن را بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید. یک تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و به وسیله یک قاشق غذا خوری عسل آن را شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید.

18. این ترکیب در درمان پوکی استخوان و درد مفاصل مخصوصا زانو درد موثر است. از آنجایی که عسل هم خودش مواد ضدالتهاب دارد و شیر هم منبع کلسیم است، این ترکیب سنجد و شیر و عسل، در بهبود پوکی استخوان و آرتروز موثر می باشد. اما دقت شود که تعداد سنجد مجاز برای هر فرد با توجه به نیاز بدن و شرایط اوست. یعنی مثلا فرد چاق یا دیابتی نمیتواند هرچقدر مایل بود، سنجد بخورد و باید تحت نظر و کم مصرف شود.

19. در احادیث آمده است گوشتش گوشت می آورد، استخوانش استخوان می رویاند و پوستش پوست آور است. کلیه ها را گرم و معده را دباغی می کند و ایمن از بواسیر و ادرار قطره قطره است. ساق ها را نیرو می بخشد، جذام را ریشه کن می کند و برای تب سودمند است.
 

20. سنجد در بهبود سکسکه و تکرر ادرار نیز موثر است. سنجد تب بر نیز هست.

21. پودر سنجد برای بهبود سرفه و التهاب گلو نیز مفید است

22. سنجد براى درمان بیمارى هاى کبدى مانند زردى مفید است و سنجد پخته شده به طور کامل (پوست - گوشت - هسته) در روغن زیتون به صورت خوراکى جهت درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصیه شده است.


23.  از پوست درخت سنجد یک ماده شیمیایی دارویی مهم به نام تتراهیدروآرمور - متیل - N استخراج می‌شود. از برگ درخت سنجد آلکانویید استخراج می‌شود که در صنایع داروسازی کاربرد دارد. اسانس گل سنجد در صنایع داروسازی و آرایشی و عطرسازی بکار می‌رود.


24. عرق شکوفه سنجد، ضد نفخ مؤثرى براى معده مى باشد. یکی از دانشمندان گفته است میوه سنجد گوشت براستخوان مى رویاند و انسان را فربه مى کند. پوست را تقویت کرده و کلیه ها را گرم نگه داشته و مانع از تکرر ادرار مى شود. در هند از روغن هسته آن لعوق یا شربت غلیظی درست می کنند که در التهاب غشاهای مخاطی همراه با ترشح همانند انواع زکام و نیز در موارد عفونت های برونش ها مصرف می نمایند.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
چشم
مرسی دکتر .. واقعا کامل و جامع بود . یه حس تشویق و ترغیبی برای خریدن فی الفور سنجد به ما دست داد نگو و نپرس !
از این مورد ۱۹ خیلی خوشم اومد ...«* *»
بعدش از مورد ۱۴ ..«* *»
همش نگران بودم نکنه بچه های ما با این تبلیغات ضد ارزشی که هست آنقدر کودن بار بیان که دیگه حتی به حرفهای من درباره تبلیغ و نشر فرهنگ ایثار و شهادت گوش ندند و نفهمند . اما با توجه به مطلب شما ، بعد از این مرتب سنجد می خرم تا بچه هامون بیشتر سنجد بخورن ...خدا کنه خداکنه خداکنه بلکه اونقدر فهم و کمال شون رشد داشته باشه که وقتی بزرگ شدن و عقل رس شدن لا اقل بدونند ایثار و ایثارگر یعنی چی ؟ اصلا بفهمن من چی میگم ؟
بعدم حالا که سنجد نماد فرهیختگیه میشه من اسممو عوض کنم ، بذارم سنجد .... می ترسم فاش نیوز عوضش کنه مثل اون دفعه ....
ای کدوم حقو داشتیم که حق انتخاب اسم را داشته باشیم ... جانباز و محروم بودن از حق و حقوق مسلم با هم ارتباطی تنگاتنگ دارن ... !!!(@؛@)

سلام ، حق تعالی را شاکریم و با عرض تشکر از راهنمایی مفید و جامع در مورد مصرف سنجد و فواید بیشمار آن اینجانب بنا بر توصیه های فوق مقداری پودر سنجد خریداری کردم و یک قاشق غذا خوری در آب ولرم حل و مصرف کردم. پس از دو مرتبه مصرف تاثیر شگفت آورش را در بهبود مشکل کلیه ها و یبوست و گوارش و خارش و خشکی پوست و مشکل تاندوم و غضروف زانوی همسرم که سالها درمان کرده اما سنجد تاثیر فوری داشته و موثر بوده مشهود است. تاثیر شگفت انگیز سنجد هنگام یبوست باعث نرمی روده ها و هنگام اسهال باعث نابودی ویروسها و آلودگی روده میشود. خارش و خشکی پوست ناشی از مصرف آرامبخش های قوی را ضمن پاکسازی خون از مسمومیت به راحتی رفع کرده است.
بسیار جامع و کامل بود متشکرم
با دورود من بیماری برص و پیسی دارم ایا روش درمانی سنتی هست من را راهنمایی کنید 0
سلام ببخشید پودر سنجد رو بجز شیر با چه چیزهایی دیگری می توان خورد چون پسرم به شیر آلرژی داره
با هرچیزی دوست دارید
سنجد رو من باهاش نون درست میکنم مثل کیک بچه ها دوست دارن و میخورن.
با سلام و تشکر فراوان بخاطر زحمت و اطلاع رسانی
یک سئوال سنجد را چه مدت باید مصرف کرد تا نتیجه بده
سلام. ممنون بابت مقاله ارزشمندومفیدتون، بفرمایید بهترین زمان مصرفش چه مقع ومقدار مصرف واینکه چند روزباید استفاده کرد؟چقدر زمان میبره تا تأثیر ش رو توبدن نشون بده، سپاس وتشکر
سلام
میزان مصرف پودر سنجد چقدر است؟
میتونیم بصورت ناشتا یک قاشق غذا خوری بخوریم؟
بخاطر مریضیم شیر نمیتونم بخورم میتونم ناشتا یک قاشق عسل و پودر سفید سنجد بهورن
سلام
میزان مشخص ندارد
ناشتا اگر میلتان می کشد بخورید
بله میتوانید به این شکل بخورید
ممنون از مطالب مفیدتون من برای لاغری سریق جو میخورم میتونم با سویق صبح ناشتا و شب قبل خواب توی شیر بریزم و بخورم؟؟؟
با چای هم میشه استفاده نمود؟
سلام.من عاشق سنجدم اما هروقت سنجد میخورم شدیدا یوبس میشم.چیکار کنم
سلام میشه ناشتا بایک لیوان شیر بخوری واس ارتروز جواب میده؟
سلام با تشکر از مطالب مفیدتون
آیا پودر سنجد کارخانه ای هم خواص لازمه و ذکرشده رو دارا می‌باشد ؟
من تمام استخوانهام درد میکنه میخام سنجد مصرف کنم بعدازدوسهروز یبوست میشم نمیتونم بخورم توروخدا جواب بدید
زهرا خانم سلام
ممنون از توجه و حضور شما در سایت

گرامی
در صورتی که کمبود کلسیم دارید شیر و ماست و دوغ و پنیر و کلم مصرف کنید یا مکمل کلسیم با تجویز پزشک.
وقتی با سنجد دچار یبوست می شوید مجبور به مصرف ان نیستید
یا حتما با شیر و اب زیاد بخورید
اینکه گفته شده باعث کم اشتهایی میشه و یه جا گفته شده باعث فربگی میشه این دوتا ضدهم اند
دقیقا باعث چی میشه؟ چاقی یالاغری
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi