شناسه خبر : 42067
شنبه 10 بهمن 1394 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرمانده‌ای که فکه‌ رابه‌مکه‌ ترجیح‌ داد

به یاد سردار شهید"غلام حسین افشردی (حسن باقری) "

فرماندهی که فکه را به مکه ترجیح داد!

سردار شهید "غلام حسین افشردی " سوم شعبان برابر با 25 اسفند 1334 زاد روز فرخنده  امام حسین (ع) در تهران چشم به جهان گشود که به همین خاطر او را " غلامحسین " نامیدند.

به عنوان خبرنگار سفر15روزه ای را به لبنان و اردن انجام داد و گزارش تحلیلی جامعی از وضع نابسامان مسلمانان آنجا ارائه کرد.

خرداد ماه 1358 دیپلم ادبی گرفت و در رشتهء حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد . در دانشگاه  نقش مؤثری در مقابله با توطئه های ضد انقلاب ایفا می کرد.

اوایل سال 1359 به عضویت سپاه در آمد و در واحد اطلاعات مشغول خدمت شد . در این واحد بود که نام مستعار "حسن باقری " برایش انتخاب شد .

اول مهر1359  همراه تعدادی از پاسداران راهی جبهه های جنوب شدند . در بدو ورود به اهواز ، اقدام به راه اندازی " واحد اطلاعات و عملیات رزمی "برای دستیابی به اطلاعات دقیق از موقعیت دشمن کرد.

در دیماه 1359 به عنوان یکی از معا ونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد و در شکست محاصره سوسنگرد ، فرماندهی عملیات  امام مهدی (عج) را برعهده داشت .در فتح ارتفاعات الله اکبر و دهلاویه نقش بسیار ارزنده و مهمی ایفا کرد .

در عملیات  طریق القدس  برای اولین بار قرارگاه مشترک (نصر ) میان سپاه و ارتش ایجاد و شهید باقری به عنوان فرمانده قرار گاه نصر منصوب شد و در عملیات  فتح المبین  ،  بیت المقدس  و  رمضان  ، با لیاقت و شایستگی تمام ، انجام وظیفه کرد. پس از پایان عملیات رمضان ، از سوی فرماندهی کل سپاه ، به سمت فرماندهی  قرارگاه کربلا  و جانشین فرماندهی کل  در قرارگاههای جنوب منصوب شد.

در تمام کارها فقط رضای خدا را در نظر داشت و همهء تلاشش برای جلب حضرت حق بود . در جبهه بنام " سقای بسیجیان " معروف بود. آنان را خیلی دوست داشت. در ورای شخصیت نظامی ، روحی لطیف داشت که سرشار از مهر و عطوفت و از خود گذ شتگی بود ..

شهید باقری میقاتش را در جبهه ها یافته بود . از این روی ، ماندن در جبهه را به رفتن سفر حج در سال 1361 ترجیح داد . روز 9 بهمن 1361 ، روز میعاد بود و شناسایی ضیافتی برای یک ملاقات جاودانه . پنج روز دور ماندن از جبهه ها ـ حتی اگر برای زیارت کعبه باشد ـ شاید برای شهید باقری زیاد بود!

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi