شناسه خبر : 42343
یکشنبه 18 بهمن 1394 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چهار مرزی که انقلاب اسلامی درنوردید

فکر نمی‌کنم تاثیری که انقلاب ایران گذاشته است در جایی از جهان سابقه داشته باشد و به دلیل ضعیف کار کردن رسانه‌ها این ظرفیت به خوبی نمایش داده نشده است؛ شیعیان نیجریه خودشان را مدافع انقلاب اسلامی می‌دانند  و هرجایی که فرصت پیدا کنند درباره انقلاب اسلامی ایران صحبت می‌کنند.

فکر نمی‌کنم تاثیری که انقلاب ایران گذاشته است در جایی از جهان سابقه داشته باشد و به دلیل ضعیف کار کردن رسانه‌ها این ظرفیت به خوبی نمایش داده نشده است؛ شیعیان نیجریه خودشان را مدافع انقلاب اسلامی می‌دانند و هرجایی که فرصت پیدا کنند درباره انقلاب اسلامی ایران صحبت می‌کنند.

شب چهارم از برنامه ثریا با عنوان " انقلاب ادامه دارد" با موضوع آرمان‌های جهانی انقلاب اسلامی و با حضور سید سرباز روح‌الله رضوی، از فعالان جهان اسلام و اهل کشمیر، حجت‌السلام حمیرضا غریب‌رضا، مسئول موسسه گفتگو دینی وحدت و حمزه امام موسی از شاگردان شیخ زکزاکی و عضو حرکت اسلامی نیجریه بر روی آنتن شبکه اول سیما رفت. همچنین میهمان ویژه این برنامه فاطمه اتسکو هوشینو از شهروندان ژاپنی ساکن ایران بود.

 

تاثیرات انقلاب اسلامی بر کشورهای خارجی، بیش از آنچیزی است که اساتید در سخنران‌هایشان می‌گویند

به گزارش رجانیوز سید سرباز روح‌الله رضوی، در خصوص آرمان‌های جهانی و فرامرزی انقلاب اسلامی گفت: اگر کسی بخواهد منکر هویت جهانی انقلاب اسلامی بشود مانند کسی است که در روز روشن خورشید را انکار می‌کند؛ حضرت امام متعدد بر این بعد جهانی و هویت بین‌المللی و نگاه جهان‌وطنی انقلاب تاکید می‌کردند و بنده هم نمی‌خواهم یک بار دیگر همین مسائل را بیان کنم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم به انقلاب اسلامی به دو طریق نگاه کنیم، افزود: می‌توانیم یک بار دیگر این ادعا را تکرار کنیم و بگوییم که همچین هویتی وجود داشته است و راه دوم این است که نگاهی به واقعیت دنیای امروز بیاندازیم البته نه نگاهی که از خلال پنجره فیلتر شده رسانه‌های غربی و عربی وجود دارد بلکه نگاهی به کف این جامعه‌ جهانی بیاندازیم و به وضوح به بعد جهانی انقلاب اسلامی پی خواهیم برد هرچند که دشمن سعی کرد این ظهور و بروز و انعکاسات جهانی انقلاب اسلامی را بپوشاند.

روح‌الله رضوی در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی بر کشورهای دیگر گفت: بنده هرجا که سفر کرده‌ام تاثیرات انقلاب اسلامی را دیده‌ام و هرچه جلوتر رفتم، متعجب‌تر شدم و اغراق نمی‌کنم اگر بگویم آن چیزی که در سفرهای مختلف به کشورهای خارجی دیدم بسیار بیشتر از خواندن پیام‌ها وتعابیر و سخنرانی‌هایی که برخی از اساتید دانشگاه در رابطه با هویت انقلابی ایران دارند، بوده است؛ از شرق و غرب دنیای اسلام و حتی دنیای غیر مسلمان هم این تاثیرات را دیده‌ام.

 

اگرچه برخی می‌گویند تاریخ مصرف حرف‌های انقلابی گذشته است اما بدانند که ما یک حرفی زده‌ایم و اثراتی گذاشته‌ایم که دیگر نمی‌توانیم عقب بکشیم

این فعال جهان اسلام با بیان اینکه انقلاب ایران چهار دیوار راشکست، خاطر نشان کرد: انقلاب ایران دیوار جغرافیا را شکست چراکه آرمان‌هایش فراتر از مرزهای ایران بود؛ دیوار مذهب را شکست چراکه تنها یک انقلاب شیعی نبود؛ دیوار دین را شکست چراکه تنها حرف از دین نمی‌زد و بر روی آرمان‌های انسانی تاکید داشت و همچنین دیوار قومیت، نژاد و رنگ  را شکست؛ باوجود اینکه همه خانواده من در کشمیر هستند و بارها به این کشور سفر کرده‌ام اما بازهم تعجب می‌کنم وقتی که می‌بینم این انقلاب تا دل مردم نفوذ کرده است.

وی افزود: همانطور که در مستند کشمیرنامه آمده بود، جوانی کشمیری بود که اگرچه یک بارهم ایران نیامده بود اما به عشق انقلاب اسلامی، فارسی حرف می‌زد و بنده موارد متعددی را سراغ دارم که فارسی یاد گرفته‌اند و این آدم قطعا نسبت به انقلاب احساس هویت می‌کند.

کارگردان مستند کشمیرنامه افزود: اگرچه برخی از آقایان می‌گویند تاریخ مصرف حرف‌های انقلابی گذشته است اما باید بدانند که ما یک حرفی زده‌ایم و اثراتی گذاشته‌ایم که دیگر نمی‌توانیم عقب بکشیم؛ بگذریم از اینکه هیچ کشوری در نیا نیست که برای استراتژی به مرزهای خودش نگاه کند و همه دولت‌ها برای تحقق آرمان‌های ملی خودشان نگاهی فراملی دارند.

 

انقلاب اسلامی یک الگوی جدید جهانی است

حجت‌االاسلام غریب‌رضا، مسئول موسسه گفتگو دینی وحدت در خصوص بعد جهانی انقلاب اسلامی گفت: چند روز پیش وزیر امورخارجه عربستان که چند مرتبه به ایران هتاکی کرده بود با یک ژست دموکراتیک( به خیال خودش) گفته بود که ایران باید تکلیف خودش را مشخص کند، یا می‌خواهد یک حکومت انقلابی در جهان باشد یا عضوی محترم در نظام جهانی بین‌الملل به حساب بیاید!

وی افزود: بنده با یکی از مصری‌ها صحبت می‌کردم و دقیقا به این موضوع اشاره کرد و گفت شما تکلیف خودتان را مشخص نکرد‌ه‌اید که انقلاب هستید یا دولت؛ من گفتم شما مفهوم دولت انقلابی را درک نکرده‌اید چراکه این یک الگوی جدید است و تعارض  بین دولت و جمهوریت یک یک بحث عقب ماند‌ه‌ای است؛ به این شخص گفتم که شما یک کشور در دنیا پیدا کنید که  ۷۲ درصد جمعیت آن برای رای دهی، پای صندو‌ق‌ رای آمده باشند که واقعا هیچ کس پاسخی برای این بحث ندارند.

حجت‌االاسلام حمیدرضا، غریب‌رضا خاطر نشان کرد: بنده با یکی از جوانان اخوان‌المسلمین صحبت می‌کردم و همانطور که می‌دانید اخوان‌المسلمین اولین گروهی بود که بعد از پیروز انقلاب اسلامی با امام بیعت کردند؛ به این فرد گفتم که تحلیتان از شکستتان چیست؟ شما هشتاد سال سابقه مبارزاتی داشتید اما یکسال نتوانستید حاکمیت را حفظ کنید اما امام خمینی ۱۵ سال مبارزه کرد و ما ۳۷ سال است که انقلاب را با تمام وجود حفظ کرده‌ایم؟ این شخص تحلیل جالبی داشت و گفت که شما بعد از انقلاب سه ساختار را ایجاد کردید و این سه ساختار انقلاب شما را حفظ کرد اما ما اجرا نکردیم و با سر به زمین خوردیم؛ اولا انقلاب شما رهبر دینی داشت، دوما شما سپاه پاسداران داشتید یعنی افرادی که حاضر بودند جان خودشان را در راه انقلاب بدهند و سوم اینکه دادگاه‌های انقلاب داشتید یعنی سران رژیم سابق را اعدام کردید و ریشه فساد را در جامعه خودتان پاک کردید ولی ما این کار را نکردیم و کسانی را که از در بیرون کردیم از پنجره وارد شدند و دوباره  فتنه‌انگیزی کردند.

 

اطلاعات ما از نیجریه صرفا به تیم ملی فوتبال و آرایش موهایشان خلاصه شده است!

محسن مقصودی خطاب به حمزه امام موسی گفت: اطلاعات ما از نیجریه بیشتر معطوف به تیم فوتبال نیجریه و آرایش موهای آنهاست؛ برای ما از وضعیت اسلامی نیجریه و نحوه آشنایی آنها با انقلاب اسلامی بگویید.

حمزه امام موسی درخصوص وضعیت اسلامی نیجریه و نحوه آشنایی آنها با انقلاب اسلامی، گفت: کشور نیجریه از کشورهای اسلامی است و حدود دو قرن پیش یک شخصیت بزرگ و مکتبی بنام شیخ عثمان دان فودیو یک حکومت اسلامی تاسیس کردند اما حدود سال ۱۹۰۳ مستعمرین انگلیسی به شمال نیجریه رسیدند و توانستند حکومت اسلامی را نابود کنند ولی الحمدلله نتوانستند فرهنگ اسلامی ما را از بین ببرند و شیخ ابراهیم زکزاکی از همان فرهنگ الهام گرفت؛ ایشان دیدند که مستعمران آمدند و رفتند، پس چرا ما باید به دنبال مستعمران باشیم؟ و عقیده داشتند که باید به حرکت اسلامی خودمان بازگردیم و حدود سال ۱۹۷۸ در دانشگاه زاریا حرکت اسلامی شروع شد یعنی قبل از انقلاب اسلامی ایران، این حرکت شروع شد.

وی در ادامه افزود: سال ۱۹۷۹ که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، شیخ ابراهیم  بسیار خوشحال شد و امیدوار بود که یک روزی خواهد رسید که ماهم به پیروزی می‌رسیم لذا در سال ۱۹۸۰ با امام خمینی دیدار کردند. ایشان قبل از اینکه به ایران بیاید می‌گفتند که من اگر که با امام خمینی دیدار کنم، هر مکتبی که امام خمینی داشته باشد من هم به آن مکتب خواهم رفت، در نهایت ایشان به دست امام خمینی شیعه شدند و به نیجریه برگشتند و از آنجا حرکت اسلامی نیجریه که بر اساس مکتب اهل سنت بود متحول شیعه شدند و شیخ ابراهیم بسیار تلاش کردند تا شیعه بودنشان واضح نشود چون اگر اینطور می‌شد مردم نمی‌توانستند حرکت اسلامی را ادامه بدهند ولی از یک روش خاص استفاده کردند که این روش به این ترتیب است که در ابتدای کار با مردم کم کم جلو رفتند و بعد امام خمینی را معرفی کردند و در رابطه با امام سخنرانی‌های زیادی داشتند.

 

تاثیرات انقلاب اسلامی بر نیجریه به دلیل ضعف رسانه‌ها به خوبی به تصویر کشیده نشده است

حمزه امام موسی افزود: ایشان براساس دیدگاه امام خمینی مردم مسلمان را به وحدت و اتحاد دعوت می‌کردند و می‌گفتند که حرکت اسلامی نیجریه مکتب خاصی ندارد و این حرکت برای جهان است.

وی در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر نیجریه گفت: فکر نمی‌کنم تاثیری که انقلاب ایران گذاشته است در جایی از جهان سابقه داشته باشد و به دلیل ضعیف کار کردن رسانه‌ها این ظرفیت به خوبی نمایش داده نشده است؛ شیعیان نیجریه خودشان را مدافع انقلاب اسلامی می‌دانند  و هرجایی که فرصت پیدا کنند درباره انقلاب اسلامی ایران صحبت می‌کنند.

مقصودی در این بین گفت: ما رسانه‌ای‌ها برای معرفی نیجریه که بیش از ده میلیون مسلمان دارد مقصر اول هستیم و حتی خود ماهم از این ظرفیت مطلع نبوده‌ایم.

سرباز روح‌الله رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: درباره این گزاره‌ای که ایشان گفتند که تاثیری که انقلاب اسلامی در نیجریه داشته است در جای دیگر نبوده است، باید بگویم که شما هرکجای جهان اسلام وقتی سفر می‌کنید همین گزاره را از زبان آنها می‌شنوید.

 

شهروند ژاپنی: دلبستگی به انقلاب اسلامی از واجبات شرعی است

میهمان ویژه این برنامه فاطمه اتسکو هوشینو، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این علاقه فراوان شما به انقلاب اسلامی از کجا نشات می‌گیرد، گفت: علاقه من به انقلاب اسلامی با ملیت من هیچ ارتباطی ندارد؛ من مسلمان هستم و بعنوان یک شیعه این انقلاب اسلامی را بنای ظهور امام زمان (ع) می‌دانم.

فاطمه اتسکو هوشینو درباره نگاهی که از انقلاب ایران در ژاپن بود، خاطر نشان کرد: متاسفانه در ژاپن درباره این قضیه اطلاعات درستی نداشتم و  بیشتر در ایران با این قضیه آشَنا شدم و متاسفانه ایام جنگ و انقلاب در تلویزیون ژاپن بطوری نشان می‌دادند که این انقلاب اسلامی تندروی است و سیاه‌نمایی می‌کردند اما بعد از اینکه به ایران مهاجرت نمودم فهمیدم که دلبستگی به انقلاب اسلامی از واجبات شرعی است و همه ما باید به خدا اعتقاد داشته باشیم و اعتقاد به خدا یعنی اعتقاد به پیامبر، اعتقاد به پیامبر یعنی اعتقاد به ۱۴معصوم و در همین راستا به انقلاب اسلامی اعتقاد دارم.

وی درخصوص نگاه اطرافیانشان در ژاپن نسبت به انقلاب ایران افزود: بعضی وقت‌ها با خانواده‌ام در ژاپن صحبت می‌کنم و شبهات آنها را حل می‌کنم اما متاسفانه تا کنون خیلی موفق نبوده‌ام ولی در خصوص یک موضوع موفق شده‌ام و آن این است که تمام صحبت‌هایی که رسانه‌های آنجا می‌گویند صحیح نیست.

 

فاطمه اتسکو هوشینو: انقلاب اسلامی فقط برای ایران نیست

این شهروند شیعه ژاپنی در خصوص فعالیت‌های اجتماعی زنان در ایران تصریح کرد: وقتی به مادرم گفتم که بعضی وقت‌ها به رسانه‌ها می‌روم، ایشان خیلی تعجب می‌کنند و حرفشان این است که در ایران خانم‌ها حق دارند که مقابل مردم صحبت کنند؟!

 

فاطمه اتسکو هوشینو در خصوص عقاید امام خمینی خاطر نشان کرد: امام خمینی فوق بشر بوده و با نفس ایشان مردم ایران قیام کردند و رحمت بزرگی برای تمام دنیا بوده و هستند چراکه انقلاب اسلامی فقط برای یک کشور به نام ایران نیست و برای تمام دنیاست.

مقصودی در این بین تصریح کرد: من دیدم که شما اقتصاد مقاومتی را خیلی بهتر از مسئولین کشور ما که متاسفانه بسیاری از وسایل‌شان خارجی است، درک کرده‌اید؛ میشه بفرمایید مردم بعد از جنگ‌جهانی در ژاپن چه اقداماتی انجام دادند و چه روحیه‌ای داشتند که امروز به این توسعه صنعتی رسیده‌اند؟

فاطمه اتسکو هوشینو در پاسخ خاطر نشان کرد: آنها خیلی بر سر این هدف متحد بودند و هدفشان این بود که دوباره کشورشان را بسازند و با صداقت، مدیریت و همکاری تلاش زیادی کردند و عامه مردم هم همکاری کردند و تولید کننده‌ها نیز کیفیت کالاهایشان را بالا بردند.

 

جوانان هندی نه تنها امام و اندیشمندانی مانند شهید مطهری و دکتر شریعتی را می‌شناسند بلکه با کارگردانانی مثل مجید مجیدی آشنایی کامل دارند!

سرباز روح‌الله رضوی درخصوص تاثیرات مصداقی انقلاب اسلامی بر خارج از مرزها گفت: مرحوم حاج علی اکرام رهبر حزب اسلام‌گرای آذربایجان بود؛ ایشان در کتاب خاطراتشان نقل می‌کردند که زمان جنگ، مردم ناوداران که از روستاهای نزدیک باکو است، هرچند وقت یکبار طلا و جواهرات همسر و بچه‌هایشان را با یک کار پلیسی جمع می‌کردند و با یکی از اعضای سفارت ایران هماهنگ می‌کردند که این طلاها را از کنار فلان قبرستان بردارد و بفروشد و به جبهه‌های جنگ ایران و عراق بدهد و دقیقا عین همین اتفاق را پدر بنده نقل می‌کردند که  وقتی در یکی از مناطق کشمیر درخصوص انقلاب ایران صحبت کردم، جوانی از دنبال من راه افتاد و گریه می‌کرد؛ از این جوان پرسیدم که چه می‌خواهی؟ در آخر فهمیدم که این شخص عکس امام را از من می‌خواست!

وی افزود: پدر بنده می‌گفتند که مردمی که در استضعاف تمام بودند برای جبهه‌های ایران پول می‌فرستادند؛ واقعا این خاطره‌ها تکان دهنده است.

کارگردان مستند کشمیرنامه تصریح کرد: بنده سال قبل برای تبلیغ به یکی از ایالات‌های جنوبی هندوستان رفتم؛ در آن ایالت مردمی را دیدم که واقعا تعجب کردم؛ دوستان اسلام‌گرای آنجا یک شبکه کاملا حرفه‌ای به زبان منطقه داشتند که مدیر این شبکه می‌خواست برای من توضیح بدهد که این شبکه چگونه است و گفت که بنده وصیت‌نامه امام را به زبان مالایرم ترجمه کرده‌ام و این زبانی است که متعلق به ایالتی است که ۳۵ میلیون جمعیت دارد و بنده واقعا تعجب کردم.

این فعال جهان اسلام خاطرنشان کرد: با ۴۰تا از دانشجویان اهل سنت یک جلسه‌ای داشتم که دیدم این جوان‌ها نه فقط امام را می‌شناسند و نه فقط اندیشمندانی مثل شهید مطهری و دکتر شریعتی را می‌شناسند بلکه هنرمندانی مثل مجید مجیدی را به خوبی می‌شناسند؛ از من درباره کارگردان‌هایی سوال می‌کردند که من واقعا نمی‌شناختم!

وی از تجربیاتش از سفر اردن گفت و تصریح کرد: ۵ سال قبل در اردن یک نشستی بود که یک جوانی بنده را کنار کشید و ما را به یک کافی‌شاپی برد و شروع کرد به صحبت کردن از دیدگاه‌های انقلابی که بخاطر خواندن کتب شهید مطهری و دکتر شریعتی در ذهنش ایجاد شده بود.

 

احمد دیدات از هندیان آفرقای جنوبی: خوشتیپ‌ترین پیرمردی که در عمرم دیده‌ام، امام خمینی است

رضوی همچنین گفت: در اوایل دهه هشتاد یکی از چهره‌های معروف اهل سنت آقای احمد دیدات بود که اصالتا اهل هند بود و در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد و به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد و یک چهره‌ اسلامی بسیار شناخته شده بود و تخصص ایشان مناظره با غیر مسلمان‌ها و دعوتشان به اسلام بود؛ ایشان در آن سال‌ها به ایران آمد و به دیدار امام و مناطق جنگی رفتند و بعد از بازگشت یک سخنرانی می‌کند که اسم آن "ایران، یک ملت دوباره متولد شده" است و یک ساعت حرف می‌زند و وقتی گوش می‌دهید تمام وجودتان پر از احساس می‌شد و تعبیرات بسیار جالبی دارد که در جایی  می‌گوید "خوشتیپ‌ترین پیرمردی که در عمرم دیده‌ام، امام خمینی است"؛ تقاضا می‌کنم این سخنرانی را بینندگان عزیز بخوانند تا تاثیرات انقلاب اسلامی را درک کنند.

حجت‌السلام غریب رضا گفت: وقتی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌بیند که همه دنیا تحت تاثیر انقلاب اسلامی به مرز مواجه با آنها تبدیل شده است و وقتی می‌بینند دختر ملک عبدلله شهادت شیخ نمر را محکوم می‌کند و وقتی می‌فهمند که در دانشگاه اسلامی مدینه مقلد مقام معظم رهبری وجود دارد و وقتی آقایی به نام رشید بن عیسی عکس امام خمینی را در ابتدای انقلاب در دفترش در یونسکو بالا می‌برد و از انقلاب دفاع می‌کند، احساس خطر می‌کنند و این طبیعی است که ایران هراسی و اسلام‌هراسی را در تمام دنیا گسترش بدهند و حتی خط شکستن وحدت را در کشور دنبال می‌کنند که این آرمان‌های ما تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

حمزه امام موسی در جمع‌بندی مباحث گفت: نمونه بارز تاثیرات انقلاب اسلامی، نیجریه است چراکه در نیجریه حدود ۱۵ میلیون شیعه وجود دارد و کشورهای همسایه نیجریه نیز از حرکت‌ها اسلامی نیجریه متاثر هستند.

در بخش پایانی سرباز روح‌الله رضوی، به سبک بچه‌های انقلاب بر دیوار نمادین ثریا شعاری مبنی بر اینکه انقلابی‌ماندن یعنی...، نوشت: برای فلسطین می‌جنگیم...

به نقل ازرجا نیوز

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi