شناسه خبر : 42406
دوشنبه 19 بهمن 1394 , 15:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آنچه برای رشد کودک شما لازم است

دوران کودکی یکی از شیرین ترین دوران های زندگی آدمی ست که یکی از سریع ترین مراحل رشد درآن اتفاق می افتد.

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)- دوران کودکی یکی از شیرین ترین دوران های زندگی آدمی ست که یکی از سریع ترین مراحل رشد درآن اتفاق می افتد.

برای اینکه بهترین حالت و سرعت رشد برای کودکان ایجاد گردد، نیاز به تغذیه سالم و صحیح هست و متاسفانه بدغذایی های کودکان امروزه یکی از مشکلات والدین می باشد.

کودک از بعد یک سالگی قادر است و باید از غذاهای سفره استفاده کند تا تمامی مواد مغذی به اندازه کافی در اختیار او قرار بگیرد.

 

در آخرین بررسی های انجام شده در کشور وضعیت کنونی غذای کودکان و نوجوانان و رفتارهای غذایی غلط ایشان به شرح ذیل لیست شده است:

- رفتارهای غذایی ناسالم

- مصرف غذاهای پرروغن و سرخ کردنی در میان قشر کودکان و نوجوانان

- مواد نشاسته ای فاقد سبوس

- مصرف بی رویه و عادت به خوردن خوراکی های کاذب

- کمبود مصرف شیر و میوه

- میزان مصرف بالای سوسیس و کالباس

- آمار بالای سیب زمینی سرخ شده

- دریافت تنها 18% از دانش آموزان کل کشور از کلسیم کافی

 با توجه به رفتارهای غذایی ناسالم دیده شده در میان جامعه حساس کودکان و نوجوانان و توجه ودرجه اهمیت رشد این عزیزان و آینده سازان کشور، بر آن شدیم که راهکارهایی را جهت بهبود تغذیه کودکان برشماریم.

 

1. نه التماس،  نه اجبار... فقط تشویق به خوردن. این شعاری ست که متخصصان اطفال و روانشناسان و متخصصان تغذیه برای غذا دادن به کودکان توصیه می کنند.

یادمان باشد دویدن با بشقاب به دنبال کودک باعث می شود که نه تنها کودک قدرت یادگیری احساس سیری و گرسنگی خود را از دست بدهد، بلکه حتی در اعتماد به نفس و احساس استقلال او نیز از کودکی خلل وارد شود. از طرف دیگر کتک زدن کودک یا ایجاد کردن استرس شدید یا فریاد و اجبار و تهدید برای کودک هم عوارض دارد و حتی میتواند کودک را به لجبازی وادار کند و او را عصبانی و ناامید گرداند.

2. فراموش نکنید که یکی از راه های رساندن کودک به غذا و وزن ایده آل، تهیه مواد غذایی مناسب برای کودک است که این موضوع به عهده والدین می باشد.

3. زمان بندی مناسب و تعیین قانون سفره، یکی از راه هایی ست که باعث می شود کودک به نظم غذا خوردن عادت کند. توصیه می شود که سفره برای کودک تا نیم ساعت باز بماند اما بعد از آن دیگر جمع گردد تا کودک بیاموزد که هرگاه دلش خواست نمیتواند برای غذا خوردن مراجعه کند.

4. از نظر علمی ثابت شده که آرامش در خانه و جو آرام در سر سفره در اشتهای کودکان بسیار موثر است و جو پراسترس میتواند یکی از علل بی اشتهایی و کمبود وزن یا توقف رشد کوکان باشد.

5. یادمان باشد که الگوبرداری از غذا خوردن والدین، عملی ست که هر کودکی انجام می دهد. پس هر پدرومادری که دوست دارند فرزندشان ماهی یا شیر بخورد، خودشان هم باید آن را بخورند وباید این را بدانند که کودک به خوردن آنها نگاه می کند نه به دستورشان برای خوردن!

6. شیر و میوه باید در دسترس کودک قرار گیرد و به عنوان میان وعده مصرف شود. میوه و شیر به هیچ وجه نباید اشتهای کودک را کور کنند و جای غذا خوردن را بگیرند. بنابراین دادن شیر و کیک به کودک به جای صبحانه کار درستی نیست.

7. بسیاری از کودکان کم خونی ناشی از مصرف شیر دارند. این مربوط به والدینی ست که به دلیل تکیه به فواید شیر، کودک در سن رشد را دائم با شیر تغذیه می کنند درحالیکه نمی دانند این شیر زیادی، به ضرر کودک آنهاست!

8. سفره آرایی، سفره رنگی و ظروف کودکان و رنگی و جذابیت ظاهر غذا، در اشتهای کودک و نوجوان موثر است. پس مادری که با بی حوصلگی یا بی سلیقگی غذا را بر سر سفره می آورد، انتظار زیادی نباید از کودک خود داشته باشد. رنگ زرد، نارنجی و قرمز محرک اشتها در مغز است.

9. صبوری و حوصله در غذا دادن و ابراز محبت و تشویق در رفتار غذایی کوک موثر است و میتواند باعث بهتر غذاخوردن فرد شود.

10. افرادی که هر نیم ساعت یک بار کودک خود را وادار به خوردن یک خوردنی اعم از مفید و مضر می نمایند، کار اشتباهی انجام می دهند. معده کودک کوچک است و ممکن است با این روش که شما دائما چیزی برای خوردن به کودکان خود می دهید، هم آنها را به پرخوری عادت دهید و هم اشتهایشان را برای غذا خوردن کور کنید.

11. حجم کم غذا باعث می شود که کودک احساس کند توانایی خوردن آن وعده را دارد. هیچ گاه حجم زیاد غذا را برای کوک خود نریزید.

12.  کوکان از کم آبی رنج می برند. کودکان را برای خوردن آب کافی البته نه وسط غذا، تشویق کنید.

13. صدک های رشد تا سن 18 سالگی قابل چک شدن است. قد و وزن کودک خود را هرچند مدت یک بار کنترل کنید و اجازه ندهید که نه رشد کودکتان متوقف شود و نه کودکان با تشویق های بیش از حد چاق و پرخور گردد.

14. کودک را در مورد تهیه خوراکی ها آزاد نگذارید و اجازه ندهید که دائما هر خوراکی پرکالری را انتخاب کنند. مانند خریداری چیپس و پفک، خوردن ساندویج به جای ناهار، خوردن نوشابه یا سس زیاد و ...

15. خواب کافی در رشد کودک بسیار موثر است. از بیداری های طولانی مدت تا دیروقت در کودکان جلوگیری کنید و از همان کودکی به خواب به موقع عادتشان دهید.

16. SCREEN TIME  یا ساعتی که درمقابل تلویزیون یا کامپیوتر می گذرد، باید محدود به دو ساعت باشد. عادت به کم تحرکی و نشستن و خوردن پای تلویزیون یا کامپیوتر، میتواند علت چاقی کودک شما شود.

17. فراموش نکنیم که چاقی دوران کودکی برگشت پذیر نیست! و کمبود مواد مغذی نیز باعث توقف رشد به خصوص رشد قدی می شود.

18. عادت و تشویق به ورزش و گذاشتن برنامه های حرکتی، باعث افزایش ترشح هورمون رشد و جلوگیری از اضافه وزن می گردد.

19. به یاد داشته باشیم که غیر از والدین، همسالان هم روی کودکان ما تاثیر می گذارند.

20. تاثیر رسانه های جمعی نیز بر روی کودک ما کم نیست. بنابراین نباید به کودکان اجازه داد که تبلیغات نامناسب خوراکی های کاذب را تماشا کنند و الگو بگیرند.

21. نیاز کودکان به ویتامین A، D، Fe و Zn بیشتر از بزرگسالان است.

-  کمبود ویتامین D  میتواند باعث نرمی استخوان و مشکلات تنفسی در کودک گردد. در صورت کمبود D باید به کودک مکمل داده شود.

- از هر پنج کودک، 1 نفر کمبود ویتامین A  دارد. این کمبود باعث پوسته ریزی و کم بینایی می شود. زدن کرم ویتامین A  و خوردن منابع غذایی سبزیجات رنگی، کره و جگر و کدوحلوایی ... بسیار مفید است.

- کمبود آهن میتواند باعث خستگی زودرس کودک، زودرنجی، افزایش احتمال عفونت شود. مصرف منابع آهن ( گوشت ها، تخم مرغ، آجیل و سبزیهای برگ سبز تیره) و درصورت نیاز مکمل آهن موثر است.

- کمبود روی یا Zn میتواند باعث مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، مشکلات پوست و موی کودک گردد. بنابراین خوردن منابع روی که عموما با آهن مشترک است میتواند به بهود وضعیت پوستی، تنفسی و گوارشی کودک کمک کند.

با امید به اینکه همه به خصوص ایثارگران عزیز، فرزندان نوه های خود را با مراقبت تغذیه ای صحیح به رشد و تکامل برسانند.

 

برداشتی از اطلاعات و آخرین دستاوردهای ارائه شده در کنگره تغذیه کودکان . بهمن 94

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سر کار خانم نام آور سلام وعرض احترام دارم . لطف شما هیچ وقت در دل ما فراموش نمیشه . متشکرم .

عارضم با سادات خانم تاج سرم نشسته بودم که مطلب شمارو دیدم .
گفتم حاجیه خانم قربون جدت نوه کوچیکمون چند سالشه .
چند لحظه سبک سنگین کرد گفت دوازده سالشه ! صبح تا غروبم یا توی مدرسس یا مجتمع فرهنگی ورزشی مشغوله نوه بزرگمونم فکر کنم هفده یادهجده سالشه . و توی دانشگاه ترم اولیه رشته پزشکیه . حالا دیگه دکتر نام آور پیر شدیم و بوی سوره یاسین و الرحمانمون بلند شده . انقده هم حوصله نداریم یه بچه دیگه از پرورشگاه بیاریم پیشمون بزرگ شه . یه جورایی زنگوله پای تابوت حساب میشه . بهر حال دست شما درد نکنه خانم دکتر . حاج رائف .
سلام و ممنونیم بابت همه اوقاتی که صرف میکنید، و زحماتی که برای مردم و به ریژه ایثارگران می کشید.
خسته نباشید
خانم دکتر نام آور سلام گلم
دست شما درد نکنه ... مطلب شما رو که دیدم خیلی خوشم اومد . حقیقتش منو این قنبرک همرزمم هم مطلب شما رو دیدیم نکات لازمو برای نوه ها تو کاغذی نوشتیم که جلوی دستمان باشد .
راستش شرایط ما با این پیرمرده و سادات بانو کمی فرق دارد . حوصله ما خیلی زیاده . ننه بابای نوه هامون برای اینکه بچه هاشون غذا بخورن اونا رو می سپارن دست ما ..،
خداییش کلی ح با اینکه توان سابق را نداریم ولی خیلی خوش می گذره . چرا ؟؟
برای اینکه حاج خانم به تعداد سه چهارتا نوه کوچیکمون تکه های مرغ و گوشتو قطع قطعه کرده گذاشته تو فریز ...
بعد که بچه ها بد غذایی در میارن ما بهشون می گیم ... خب گارسون چی درست کنه .. همه به اتفاق می گن کباب ... ما از این سفره آراییا انجام نمی دیم . ساده و خودمانی به هر نفر یه سیخ می رسه ...
خوردن کباب همانا و جون گرفتن بچه ها هم همان !
بعد هر کدوم یه طرف دست و لباس ما دو تا می کشن بیایید بازی ... بیشتر از همه دویدن دور اتاق و اسب سواری رو دوست دارن ...
حالا ما هم لب گور و ناتوان ببین چی میشه ؟ قنبرک همیشه بعد اینکه همه می رن این جمله رو تکرار می کنه : موندم خدا برای چی این جونو به ما داده ولی به ننه باباهاشون نداده !
باور بفرما وقتی با بچه ها بازی می کنن تا اشک بچه رو در نیارن آروم نمیشینن اما عشق منو بچه ها اینه که با هم بازی کنیم . شبم که می خوان برن تازه با گریه زاریه ...
دروغ بگم ءخر شب دعا می کنم خدا کنه دیگه برن .. والله !
دیگه جون ندارم بابام ... وگرنه کی از مهربونی بدش میاد اونم با بچه ها ...... فکرشو بکن هفت روز هفته یه روزش مال خودت نباشه... جون می مونه واست ..
حالا یه چند وقتیه شرایط بهتر شده ... کمی به کارام می رسم .
اینا رو گفتم که گفته باشم از این جمله حوصله ندارم خیلی بدم اومد ...
حالا اگه کسی بگه توان ندارم... جسم و جون ندارم .. یه چیزی ... گفتن حوصله ندارم برای یه پدر و مادر خیلی زشته ...
حالا یه مطلب بفرست برای اینکه حوصله دار شدنو به ما یاد بدی . با تشکر




استاد . شاید شما دوست داشته باشی یه عمر اسب نوه هات باشی ...
خوب به کسی مربوط نیست ؛ همینطور که به شما هم داشتن حوصله دیگران مربوط نیست .
شما شاید بخواهی یک عمر اسب نوه هات باشی .
اما من کاری میکنم یاد بگیرن اسب واقعی خودشونو هی کنن . ما سیدا و سادات اسب هیچ کسی نمیشیم و کسی رو هم اسب خودمون نمیکنیم و در همه جا وقار ...متانت و خود اندیشی مثبت رو به جلو رو در دستور کار خانوادگیمون قرار دادیم .

همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست
همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت
سر تسلیم من و خشت در میکده‌ها
مدعی گر نکند فهم سخن گو سر و خشت
ناامیدم مکن از سابقه لطف ازل
تو پس پرده چه دانی که که خوب است و که زشت
نه من از پرده تقوا به درافتادم و بس
پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
حافظا روز اجل گر به کف آری جامی
یک سر از کوی خرابات برندت به بهشت
یادت باشه ..... برو خود رو باش .
این جواب خردمندانه نیست جناب بی نام . !!!!!!! منصفانه هم نیست !!!!!!!!
خانم دکتر لطفا راهکار رفع بی حوصله گی رو بیاموز ... بزودی به مطبت زنگ می زنم می گم این حرفها که جناب بی نام فرمودند چرا نادرست است !!!!!

قنبر خان ؛؛؛؛ خرد مندانه ؟

حضرت عباسی به نوشته های خودت نگاه کن !!! چه رندانه سبک سنگین کردی تادیه تیکه ویا نیش به یکی زده باشی .
خوب منم فقط مردونه حرف دلمو زدم البته در نهایت احترام .
ببین محترم . شما اسب سواری به نوهات میدی بعدشم جوجه واسشون درست میکنی تا خوب دوستت داشته باشن ....

اما من واهل بیتم و فرزندانم و نوه هایم و غیره تا کل خاندان و همه سیدا وساداتها ی حسینه موسویها ...
سواری نمیدن ... سوار کاری یاد میدن ....
جوجه کباب نمیدن .... پرورش جوجه و مرغ یاد میدن .
مخلص کلام ... پول در آوردن و به موقع خرج کردنو یاد میدن. البته خودت استادی . خدانگهدار . حاج رائف .
ای که می پرسی نشان عشق چیست ؟
عشق چیزی جز ظهور مهر نیست.
عشق یعنی مشکلی آسان کنی
دردی از در مانده ای درمان کنی.
در میان این همه غوغا و شر
عشق یعنی کاهش رنج بشر
عشق یعنی گل به جای خار باش
پل به جای این همه دیوار باش
عشق یعنی تشنه ای خود نیز اگر
واگذاری آب را ، بر تشنه تر
عشق یعنی دشت گل کاری شده
در کویری چشمه ای جاری شده
عشق یعنی ترش را شیرین کنی
عشق یعنی نیش را نوشین کنی
هر کجا عشق آید و ساکن شود
هر چه نا ممکن بود ممکن شود

وووی حاجی کی آمدی ? حالت خوبه ? نوهات ? خوب کردی جوابمو بازم در حال شمشیر کشیدن دادی ?از دیدنت خوشحال شدم . ...
( الکی یعنی من ناراحت و عصبانی نیستم ) ....《●¡●》

حاجی جون تا مطلبت دیدم دوباره جلوی چشام سیاه شد و یکی از درونم می گفت : بگرای چو اژدهای گرزه، بخروش چو شرزه شیر ارغنده. ..اما من اینکار را نکردم ...چرا ????
حاجی جون دور اومدی یا من دور متوجه حضورت شدم مهم نیست فقط بدون به جانباز م رک ؟و حسین افسری ؟ قول دادم دیگه کامنت گلایه آمیز نذارم . تازه من بعد این نمایشگاه تازه متوجه شدم خدا منو کجا رسانده ... اما اگه جوابت ندم حتما دیگه نمی تونم جلوی پامو ببینم . پس گفته باشم بعد این باورهامو برای رسیدن به اهداف خاص و متعالی و در راستای فرمان مقام معظم رهبری به صورت سلسله مطالب هدف‌مند ارسال می کنم . شک ندارم باورهای شما یه کم لنگ می زنه که "رندانه" عمق حرفهای دردمندانه یه قنبر را متوجه نمی شی و اونارو نیش زدن به بعضیا می دونی ... پس بیا اونجا بیشتر توجیهت کنم . برو خودت باش رندانه ترین حرفی بود که بهم زدی ولی بقول ناصر بسیجی که یادش بخیر به خاطر آرامش «مدیر سایت» سکوت سکوت سکوت سکوت سکوت .......(•_•)

دلم گرفته ای دوست، هوای گریه با من
گر از قفس گریزم، کجا روم، کجا من؟
کجا روم؟ که راهی به گلشنی ندارم
که دیده بر گشودم به کنج تنگنا من
ز من هرآن که او دور، چو دل به سینه نزدیک
به من هر آن که نزدیک، از او جدا جدا من
نه چشم دل به سویی، نه باده در سبویی
که تر کنم گلویی، به یاد آشنا من
ز بودنم چه افزون؟ نبودنم چه کاهد؟
که گویدم به پاسخ که زنده‌ام چرا من؟
ستاره‌ها نهفتم، در آسمان ابری
دلم گرفته‌ ای دوست ، هوای گریه با من...

تا بعد که جوابتو بدم ... خوش باشی و ستاره بچینی ... والسلام !
با سلام به همه مخاطبان و همه اونایی که اومدن زیر این مطلب کامنت گذاشتن مثلا قنبر
عزیزان مطلب رو زحمت کشیدن در مورد سلامتی ماها نوشتن. از منحرف شدن بحث ها و جدل در کامنت ها بپرهیزید.
مطلب پزشکی رو که خوندید جوابای متناسب بگذارید لطفا
ممنون
محرم خان سلام ازماست .
ببینید سرکار دکتر نام آور یه خا نم دکتر همه فن حریفی هستند . فقط ایشان متوجه می شوند هر کسی که زیر مطلبش نظر می ذاره منظور خاصش چه بوده ... حالا که بعضیا دارن جاده خاکی می رن ناچارم در حد سواد اونا حرف بزنم .
من با تشریح موضوع ارتباط خودمو با نوه هامون نوشتم و درباره کاربرد فراوان «حوصله »در غذا دادن بچه حرف می زدم . کمی هم حرفامو پردازش کردیم . اما بازم بعضیا که دلشون از جای دیگه پره به ما برچسب رندانه و نیش زدن ، زدن !! کجاست اون عزیزی که می گفت معرفی کنم کسی رو که به من برچسب می زنه تا بچسبونش به دیوار ... بیا ببینم تو چقدر صادقی گلم ؟
چه نیشی دارم ؟ چرا مومنین آبرودار عمریه از برچسب زدن به ما دست بر نمی دارن . من که گفتم از این ببعد جور دیگه مطلب می ذارم .. چرا صبر نمی کنید ؟ چرا یکی پیدا نمیشه به حرفام توجه کند ؟
نخواستم صریح بگم اگه من اختیار داشتم در هر شرایط سنی و جسمی بازم از آوردن بچه از پرورشگاه اجتناب نمی کردم . ...چرا ؟
شماکه کلا از موضوع پرت هستید و فکر می کنی جدل داریم ما ... ؟؟ لطفا اگه راست می گید خودت نظرتو بنویس ببینم . حضرتعالی چطور بچه هاتو غذا می دی ؟
زیرا خانم دکتر می دونه که شما فاش نیوزیها هم با بی حوصلگی در دادن غذا چه به سر بچه در میارید که اینقدر جامع و کامل شرح داده .
ما شیوه اسب شدنو برگزیدیم چون دو کاربرد اساسی داره هم مورد پسند بچه هاست و موجب ارتباط بیشتر با بچه هاست از پیامبر عظیم شان گرفته تا افراد سرشناس همین شیوه را بکار می برن .
اما خوشحالم که خدا به ما جون داده تا حالا اسب بچه ها باشیم چون فقط هدف جلب دوستی بچه ها نیست بلکه مایلیم بچه ها ارتباطی بیشتر با ما داشته باشن که نرن سوار خر لنگ بعضیا بشن و با کله تا ته سراشیبی سقوط نرن ! یه تجربه بد در این مورد داریم که قابل گفتن نیست . اصلا می دونید دادن غذا به نحو اصولی و خوب ، در رسیدن به چه اهدافی موثر است ؟
در کلام با کلاس تر باید بگم گاهی هم من و نوه ها سوار اسب سفیدی که دارم می شیم و می برمشون رستوران ... آنجا هم کباب بهشون می دم ؟ خب کباب رو بیشتر دوست دارن . کلا غذای کبابی رو بیشتر دوست دارن .
همه اینا نشان دهنده صبر و حوصله و توجه به بعضی ارزشهای معنوی و شهدایی است که از قبل این رنج و وقت گذاشتن دنبال می کنیم و هم توجه به جلب ذائقه بچه ها برای غذا خوردن .
خانم دکتر بچه چه گناهی کرده که تو خانواده جانباز یا جان باز به دنیا آمده .. من می گم باید با هر شرایطی که هستیم تا یه سن خاص به بچه توجه کنیم تا شرایط درک محیط را پیدا کنه ... بد می گم !
آقا جان فرصت بدید با کلام اصولی درباره این موضوعات بیشتر توضیح می دم ...حرفی دارید اونجا بگید .
در ضمن باید بگم این جور نیست ما در طول هفته یه روز با نوه هامون باشیم که بگید ارتباط شما با والدینش فرق می کنه. تا قبل از رفتن بچه ها به مدرسه و حتی در تابستانها چندین روز با نوه ها مشغولیم . عزیزان به موضوع حوصله خیلی بها بدید ... خیلی خیلی خیلی
لذا از دوستان جانبازم استدعا می کنم بیشتر به عمق عرایض بنده دقت کنند و از سطحی نگری پرهیز نمایند .
محرم خان حالا راستشو بگو بچه های شما سوار چی هستند ؟ خالی بندی نکنی که خدا زود دستتو برام رو می کنه ؟
بازم سوال داشتی بگو خودم کامل برات توضیح می دم اما بد نیست سطح درک خودتو کمی بالا ببری .. فاش نیوزی باید کمی ژرف نگر هم باشه گلم ؟

خب خانم دکتر .لطفا مواد غذایی که باعث افزایش صبر و حوصله و هر چیزی که مرتبط با این مقوله است را بفرمایید . بهتون قول می دم تا من هستم نذارم هدف شما از چاپ این دستورات غذایی با اظهار نظرهای غیر مرتبط منحرف بشه ... .. با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi