شناسه خبر : 42729
یکشنبه 02 اسفند 1394 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نکاتی قابل‌تأمل درباره احکام حقوقی ایثارگران(۵)

برای اجرای کامل ماده(۳۸) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره آن پس از تأمین اعتبار و پیش‌بینی منابع آن در بودجه سنواتی، به هماهنگی بین نهادهای متولی در نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیاز است.

 یوسف مجتهد - برای اجرای کامل ماده(۳۸) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره آن پس از تأمین اعتبار و پیش‌بینی منابع آن در بودجه سنواتی، به هماهنگی بین نهادهای متولی در نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیاز است. لکن برخی به جای هماهنگی و تسریع در اجرای قانون با ایجاد ابهامات و موانع در اجرای آن تأخیر ایجاد می‌کنند.

ایجاد تأخیر در اجرای قانون یکی از کوتاهی‌های متولیان امر است. آنان در کنار این کوتاهی و اعمال سلیقه و ابلاغ آن، عملا باعث بروز خسارت به منافع قانونی ایثارگران می‌شوند. در ابلاغی جهت اجرایی شدن کامل ماده(38) ستاد کل نیروهای مسلح اقداماتی به شرح زیر اعلام کرده است: الف- تهیه آیین‌نامه‌ای با همکاری بنیاد شهید، وزارت دفاع و تصویب آن در هیأت وزیران ب- اجرای فاز اول ماده(38) در مورد جانبازان 70درصد به بالا و محاسبه آن از تاریخ تصویب قانون یعنی 72/6/30 ج- اجرای ماده(38) در مورد سایر جانبازان از تاریخ رأی شورایعالی پزشکی یا کمیسیون پزشکی بنیاد شهید هر سه محوری که در این ابلاغیه مورد تأکید قرار گرفته و مقرر شده که بر اساس آن ماده(38) اجرایی شود مغایر با قانون است و قابلیت ابطال دارد.

لذا لازم است شرح دقیقی بر این ابلاغیه داشته باشیم تا مغایرت آن با قوانین و مقررات روشن شود. همانگونه که قبلا اعلام شد بخشی از مواد قانون جامع برای اجرا نیازمند آیین‌نامه و تصویب آن در هیأت وزیران است، لکن بخش عمده‌ای از مواد این آیین‌نامه به هیچ وجه نیازمند آیین‌نامه نبوده و به دلیل عدم پیش‌بینی آیین‌نامه برای این مواد و شفافیت و عدم‌وجود ابهام، قابلیت اجرایی دارد. در غیر این صورت ریاست بنیاد و سایر مسئولان مدعی اجرای 71درصد قانون جامع نمی‌شدند یا معاون حقوقی رئیس جمهور ابلاغ اجرایی شدن آن را به دستگاه‌های اجرایی اعلام نمی‌کرد.

اگر مدعی این مطلب باشیم که قانون جامع و مواد آن نیازمند آیین‌نامه اجرایی و تصویب هیأت وزیران است آن بخش از این قانون، بنابر ادعای مسئولان که اجرایی شده است، نوعی مغایرت را به ذهن متبادر می‌کند. علاوه بر آن معاونت حقوقی رئیس جمهور در نامه مورخ 94/8/13 به صراحت اعلام کرده است: «اجرای مواد متعدد قانون مذکور موکول به تصویب آیین‌نامه توسط دولت شده است، بدیهی است منظور موادی است که بنا به تصریح قانون مستلزم تصویب آیین‌نامه است لذا با توجه به اینکه در ماده مذکور چنین حکمی وجود ندارد، اجرای ماده موکول به تصویب آیین‌نامه نمی‌باشد». از تاریخ تصویب قانون جامع در 91/10/2 بیش از 3 سال می‌گذرد ولی دستگاه‌های اجرایی و هیأت وزیران هنوز نتوانسته‌اند آیین‌نامه‌های موادی که در قانون برای آن آیین‌نامه پیش‌بینی شده تهیه کنند. این ضعف و کوتاهی زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که تنها کمتر از یک سال به پایان دوره آزمایشی این قانون باقی مانده است. تجربه تلخ تهیه آیین‌نامه در این ابلاغیه برای ماده‌ای پیش‌بینی شده که در قانون برای آن آیین‌نامه در نظر گرفته نشده است.

مستند به کدام قانون برای ماده(38) آیین‌نامه پیش‌بینی کرده‌اید و اجرای آن را منوط به تصویب هیأت وزیران دانسته‌اید؟ مضافا اکنون برای شاغلین کادر ثابت در نیروهای مسلح چگونه رفتار می‌شود و برابر کدام مقررات از کارافتادگی و احکام حقوقی آنان صادر می‌شود؟ همین اقدام نیز باید برای بسیجیان انجام گیرد، چون مجموعه مقررات و قوانین مرتبط با قانون حالت اشتغال برای شهدا و جانبازان اعم از کادر ثابت، بسیجی و وظیفه یکسان است و لزومی به تهیه آیین‌نامه جدید ندارد که بسیجی‌ها را معطل آن کرده‌اید. اگر مشکل تأمین اعتبار اجرای این قانون است صادقانه همین موضوع را با بسیجی‌ها در میان بگذارید و به تدریج این قانون را اجرا کنید. برای اجرای قانون حالت اشتغال به اطلاعات مشمولین آن نیاز دارید. این اطلاعات به دلیل پرداخت حقوق حالت اشتغال آنان توسط بنیاد در سامانه این نهاد وجود دارد که با اصلاحات جزئی به مرور تکمیل خواهد شد.

برای اجرای قانون حالت اشتغال درباره بسیجی‌ها باید ابتدا تطبیق درجات آنان همانند کادر ثابت به طور دقیق اجرا شود که این اقدام به صورت ناقص و بدون رعایت قانون در حال پیگیری است. از نکات مغفول در اجرای این قانون که به مرور به آن اشاره خواهد شد این است که متولیان آن شناخت دقیق قانونی از موضوعات متنوع و متعدد اجرای قانون حالت اشتغال ندارند. لذا به طور مستمر در اجرای آن اشکال وارد می‌کنند و از حل آن اشکال عاجز می‌مانند

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
اقا پیرمون کردن با وعده قانون جامع ما که داریم میریم پیش یارای رفته بفکر بچه های ما باشین
سلام دوستان قدیمیا خوب گفتن
لباسی که بدرد شب عید نخوره رو باید به تن منارش کرد اگه امروز که پا به سن گذاشتیم و بچه ها دانشجون بدرد ما نرسین پس کی باید بکار بیاید
سلام جناب مجتهد.ضمن عرض خسته نباشید لطفا ارائه طریق بفرمایید تا با طرح شکایت حقوقمون رو پیگیری کنیم ما اعتماد و امیدی به متولیان تنها مدعی فعلی نداریم.سپاسگزارم
با سلام و تشکر از نکات بجا و هوشمندانه آن
جناب مجتهد عزیز
مدیران واقف هستند ولی بخاطر اینکه هزینه نکنند اشکال تراشی میکنند !
جنابعالی اگر واقعن درد جانبازان را دارید و صرف اهداف ژورنالیستی ندارید چرا با وجود تشکل های ایثارگران اقدام به طرح شکایت در دیوان عالی کشور نمیکنید ؟! در حالی که میدانیم مدیران مشکلات و قوانین را خوب میفهمند ولی اجرا نمیکنند !!!
هر كس بايد پيگير حقوق خودش باشد . نيازي نيست شما منتظر ديگران يا تشكلها باشيد خوودتان زحمت بكشيد به ديوان عدالت اداري مراجعه و طرح شكايت كنيد. مطمئن باشيد اگر ايثارگران پيگير حقوق خود باشند به نتيجه مي رسند
امروز.. فردا..امروز..فردا..بست دیگه
سلام ودرودبه برادربزرگوارحاج مجتهدوسایت فاش نیوز.لطفادرمورداحکام جانبان تروروشهری ماده 38 توزیع بفرماییدکی اجراءمیشود؟باتشکرازهمه ی شمابزرگواران.
رفتار دوگانه آموزش و پرورش!!!! در حالی که همه معلمان و پرسنل ستادی منتظر اجرای ماده ۵۱ قانون جامع هستند و به بهانه های مختلف حتی حاضر به اجرای حکم دیوان عدالت نیستن در اقدامی غیر متعارف که تازگی خبر دار شدیم معاونت پشتیبانی از آبان ماه امسال با چراغ خاموش دستور صدور احکام از اول فروردین را برای کارکنان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس که زیر مجموعه وزارت هست صادر و کارکنان این مجموعه مزایایی ماده ۵۱ را دریافت مینمایند امید است مسئولان جواب قانع کننده ای برای ایثارگران داشته باشند
سلام ازجناب اقای حاج مجتهد بخاطر اطلاع رسانی که انجام میدهند سپاسگزارم .واقعابرای دولت متاسفم که بعداز37سال هنوزمشکلات جانبازان وجوددارد مگرجانبازان چقدرعمر میکنندکه این همه امروزوفردامیکنیدبارهاگفته اندایثارگران ازخدمات بنیادراضی هستندانهای که ازرضایت ایثارگران حرف میزنند ازمشکلات جانبازان بی خبرندبرویدبه درددل انهاگوش کنندجانبازان ازلحاظ روحی جسمی اجتماعی واقتصادی رنج میبرندوعده های پوچ دروغ همه راخسته وناامیدکرده ودیگرحرف مردم بماند.باورکنیداکثرجانبازان حالت اشتغال به خاطرحقوق پاینی که دارندفشارزندگی کمرانهاراشکسته زندگی برایشان شده جهنم این درددل بسیاری ازجانبازان است .
سلام بنیاد اخیرا" به بعضی از جانبازان حالت اشتغال (بنیاد) عیدی پرداخت نکرده کاش پیگیر باشید ممنون
از تفكرات حاكم بر بنياد اين است كه فقط از دريافتي ايثارگران هر آنچه بتواند و به هر بهانه اي كه شده كسر كند. مبناي قانوني هم براي اقدامات خود ندارند موضوع عدم پرداخت عيدي پايان سال فقط يك مورد از مواردي است كه بنياد درباره ايثارگران اقدام مي كند. بايد جلوي اين يكه تازي مديران بنياد گرفته شود فقط با برخود قانوني و محكم ايثارگران مي توان از اين تضييع حقوق جلوگيري كرد. اميدي به ديوان عدالت اداري و كميسيون ماده 16 نيست . كميسيون كه عمله بنياد است و ديوان هم در پشت پرده هاي خود توافقات خلاف قانون دارد.
سلام جناب آقای دکتر ساقی و همکاران محترم . فقط یک سوال دارم . خدا وکیلی بنظر شما آیا آن شهید عزیز راضی بود تا همسرش با یک فرد معتاد ازدواج کند و باحقوق محقق پدر ومادر ش شکم دو فرزند معتادی را سیر و بزرگشان نماید و هر وقت نتوانست با او زندگی کند طلاق بگیرد و بیاید بنیاد و سپاه اعتراض کند که چرا حقوقم کم است و چرا تقسیم بر سه نفر شده است ؟ حضرت عباسی ... بنظر شما اون شهید بزرگوار راضی بود ؟ اگر من بودم نفرینش هم میکردم تا به زمین گرم گندم بریان کویر بخورد . با کمی تعمق و تفکر میتوان دریافت که چرا پدر و مادر محترم آن شهید عزیز تقاضای دریافت مستمری برقراری حقوق پسر خود را داشته اند .
جنا ب افای مجنهد بفرمایید آیا این تفاهم نانه که بین بنیادشهید وسازمان حج صورت گرفنه مبنی براینکه خانواده شهدای منا همانند جانبازان جنگ ازامتیازات خاص برخوردارگردند وجاهت قانونی دارد آیا این ظلم نیست
با سلام
چند سوال از آقاي شهيدي داريم كه انشاالله پاسخ دهند. شبيه اين سوالها به سايت شهيد خبر ارسال شد تا آقاي شهيدي پاسخ دهد ولي متاسفانه اين سايت با خودسانوری يا ديگر سانسوري از درج آن در سايت خودداري كرد.
1- مستند قانوني شما براي شهيد شناختن كشته هاي فاجعه منا چيست ؟
2-كشته شدگان حادثه سقوط جرثقيل مسجد الحرام را به اين كشته شده ها به عنوان شهيد ملحق كرده ايد ، مستند قانوني شما كدام است ؟
3- آيا كليه حادثه ديدگان حج در سالهاي گذشته و آينده مي توانند مانند اين حادثه ديدگان تحت پوشش قرار گيرند؟ اگر پاسخ منفي است اين تبعيض را چگونه توجيه مي كنيد؟
4- آيا تفاهم نامه با سازمان حج و زيارت مي تواند جايگزين قانون شود ، بنابر اين اگر آتش نشاني يا ساير نهادهاي در خدمت مردم براي حادثه ديدگان خود تقاضاي تفاهم نامه نمايند،‌چه اقدامي مي كنيد؟ با چه ادله قانوني تقاضاي آنان را رد مي كنيد؟‌آيا خود را معيار تشخيص و تعيين شهيد مي دانيد و قانون ملاك عمل نيست ؟
5- اگر اين افراد از نظر شما شهيد هستند چرا مشمول بخشي از خدمات مي شوندو از بخشي ديگر محروم. آيا از نظر شما شهيد درجه يك و دو داريم ؟ مستند شما براي اين درجه بندي چيست ؟
6- اگر تعدادي از خانواده معظم شهدا و يا ديگران براي ابطال تفاهم نامه شما كه خلاف قانون است به ديوان عدالت اداري شكايت كنند پاسخ و دفاعيه شما چيست ؟ و اگر اين تفاهم نامه با راي ديوان رد شد اين توقعي را كه به وجود آورده ايد چه مي كنيد؟
7- بر فرض كه ديوان شكايت را رد كند و حق را به تفاهم نامه شما دهد آيا ساير حادثه ديدگان حج مستند به راي ديوان تحت پوشش قرار نخواهند گرفت ؟
8-آيا اين تصميم شما زمينه تحت پوشش قرار گرفتن كامل اين افراد را فراهم نمي كند ؟
9- نقش كساني در بنياد كه بستگان خود را در اين حادثه تاسف بار از دست داده اند در اين تصميم و زمينه سازي آن چيست ؟
10- چه زماني مانع اين شهيد سازي در بنياد مي شويد؟
جايگاه رفيع شهيدان بايد همچنان محفوظ و زيارتگاه عاشقان باشد. اگر قرار باشد روزي آتش نشاني ، روز ديگر سازمان حج و زيارت ، روز ديگر سازمان ديگر به دنبال شهيد شناختن گروهي باشد به يقين اين جايگاه رفيع دچار تزلزل خواهد شد. بگذاريد شهيد و شهادت كرامت و جايگاه خود را در اعلي عليين داشته باشد و با سليقه هاي فردي مخدوش نشود. بايد دست آن كسي كه به دليل منافع فردي به دنبال اين قضيه است را از موضوع به اين مهمي قطع كرد. اگر اينگونه پيش رود كشته شدگان در سيل و زلزله و ...را هم شهيد خواهند شناخت . همه مي دانند اين عزيزان در اوج مظلوميت كشته شده اند ولي جايگاه رفيع شهيدان دوران انقلاب و دفاع مقدس را به بازي نگيريد. مردم اين مزارها را مانند امامزاده ها مقدس مي دانند و از اين قبور طلب حاجت دارند اگر آن را مخدوش كنيم به باورهاو اعتقادات اين ملت ستم كرده ايم . مردم به قبور شهيدان متوسل مي شوند. بنياد شهيد بايد مدافع و حافظ اين ارزش باشد نه اينكه خود به دنبال توافق و خدشه به اين ارزش باشد .
شهادت دُرّ گرانبهایی است که بعد از جنگ به هر کس نمی دهند.
مقام معظم رهبری


چه كسي يا كدام قانون به اينها اين اجازه را مي دهد كه تربت پاك شهيدان را كه زيارتگاه عاشقان است را هر روز با موضوعي به چالش بكشند. يك عده بي گناه مظلومانه در حادثه منا كشته شدند اجرشان با خداوند متعال . ولي قرار نيست هر حادثه اي در اين كشور اتفاق مي افتد آن را به حساب شهيد و شهادت گذاشت . جايگاه شهيد و شهادت را تنزل ندهيد.
ضمن اینکه برای همه ازجمله جانباران قربانیان منا بسیار دردناک بود .موجب تاثر گردید ولی جا دارد ایثارگران جنگ وجانبازان جنگ مراتب اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری منعکس نمایند تا حوادث طبیعی وبارزمنده مجروح وشهید میدان جنگ یکسان دیده نشود
امروز متاسفانه مسائل سیاسی جایگاه والاتری نسبت به مسائل اعتقادی پیدا کرده وشاید هم موضوع اتفاق منا هم از جنس سیاسی باشد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi