شناسه خبر : 43210
چهارشنبه 12 اسفند 1394 , 12:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تغذیه سال نو

اینکه قرار است در ایام عید و مهمانی ها و سفرهای این ایام چه موادغذایی را مصرف کنیم، بسیار مهم است. آجیل و شیرینی و شکلات و ...

سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی)- کم کم صدای پای بهار به گوش می رسد و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید، صحبت از سفرها و مهمانی ها و خوردن انواع خوراکی ها و مواد غذایی مربوط به عید هم آغاز می شود.

  آجیل که شاید در خانه برخی در تمام طول سال یافت نمی شود، در این ایام سر از هر خانه ای در می آورد و مصرف میوه هم در مهمانی های دید و بازدید عید و در طول سفرها بالا می رود. انواع شیرینی های سنتی ایرانی مانند شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی و شکلات و کاکائو در خانه ها به وفور دیده می شود و شاید یکی از علت های روحیه خوب افراد در این ایام نیز خوردن همین مواد غذایی و خوراکی مفید و بعضا" مضر باشد.

  با توجه به اینکه ایام عید شرایط متفاوتی در زندگی همه مردم ایجاد می کند، توجه بیشتر به یکسری توصیه ها و اتفاقاتی که در این ایام می افتد، خالی از لطف نیست. بنابراین همه کسانی که می خواهند ایام عید خوب و سلامتی را بگذرانند، به مطالب زیر توجه کنند:

  • با توجه به اینکه در ایام عید به دلیل دید و بازدید، رفت و آمد به خانه ها بیشتر می شود، دریافت میوه و شرینی و شکلات و آجیل هم به نحو چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین کسانی که مشکلشان چاق شدن بعد از عید است و شاید دارای اضافه وزن هم هستند، مراقب وزن خود باشند!
  •  یکی از راه های حفظ وزن در مهمانی های عید، تقسیم کالری در بین خانه هاست. یعنی افراد سعی کنند که به هر خانه ای که برای مهمانی می روند، از همه چیز میل نکنند! بلکه دریافت میوه و آجیل خود را تقسیم کنند و سعی کنند سهم مجاز خود را به صورت خرد خرد در مهمانی های طول روز استفاده کنند. به این صورت انر‍ژی اضافی نیز وارد بدن نشده و فرد بعد از ایام عید چاق نمی شود!
  • تا حدی که میتوانید جلوی ذوق خود را برای مصرف شکلات و کاکائو و شیرنی بگیرید و حتی الامکان در یکی از مهمانی ها از یکی از این گروه پرکالری استفاده کنید. یعنی مثلا درهر مهمانی، از هرچه به شما تعارف می کنند برندارید چراکه میزبان بعدها مشکل اضافه وزن شما را حل نخواهد کرد.
  • سعی کنید در مورد خوراکی های پرکالری و مضر عید، از خودتان ضعف نشان ندهید و به خودتان بگوئید که "من میتوانم همه اینها را نخورم! هرچه کمتر بخورم، به نفع خودم است." این جملات به درد کسانی می خورد که به سختی جلوی خود را در برابر خوردن خوراکی ها می گیرند و بعد از خوردن هم دچار عذاب وجدان می شوند!

  • حتی از خوردن میوه زیادی هم در این ایام پرهیز کنید چراکه کالری اضافی میوه هم به شکل چربی ذخیره می شود. میوه میانگین از 2 تا 4 عدد در روز مجاز است.
     
  • آجیل به دلیل داشتن فیبر غذایی، امگا – 3 و انواع مواد معدنی مهم و مفید، بسیار ماده غذایی پرفایده ای ست اما یادتان باشد که هرچیز در حد نیاز بدن و تعادل! میزان مصرف آجیل شما نباید از روزانه 10 عدد بیشتر شود.
     
  •  از خوردن چندین خوراکی و ماده غذایی به صورت نزدیک به هم و مخلوط پرهیز کنید چراکه دچار سوء هاضمه و دل درد و عوارض گوارشی خواهید شد. این توصیه مخصوص کسانی ست که در این ایام وعده های غذایی مفصل را در کنار خوردن همه خوراکی های عید در دید و بازدیدها با هم دارند!
     
  • یک نکته مستقل اینکه وزن به دست آمده به راحتی برنخواهد گشت! بنابراین افرادی که تحت رژ‍یم غذایی کاهش وزن هستند، زحمات یک ساله خود را در این ایام کوتاه از بین نبرند!
     
  • افراد دچار دیابت و چربی خون فکر نکنند که با یک بار خوردن هیچ اتفاقی نمی افتد! بنابرای نباید پرهیز غذایی خود را ترک کرده و مثلا یک فرد دیابتی به راحتی شکلات و شیرینی بخورد! هر خطای غذایی ممکن است منجر به اتفاقی تلخ شود!

  • در این ایام که میزان سفرها بیشتر می شود، نکات تغذیه ای در رابطه با مراقبت از وزن را باید در سفر نیز رعایت کرد.
  • خوردن انواع مواد غذایی در طول سفر یا در خانه میزبان، باعث ایجاد اضافه وزن و مشکلات گوارشی می شود. افرادی که در طول سفر به دلیل روحیه یا آب و هوای بهتر، اشتهایشان بیشتر می شود، مراقب باشند. فرد میتواند همه چیز بخورد، اما به میزان کم و نیاز.
  • خوردن غذا در مسیر سفر در رستوران ها و غذاهای بیرون را تا حدامکان کاهش دهید. چراکه معموما" مکان های عمومی تهیه غذا، بهداشت را رعایت نکرده و مخصوصا" در ایام داشتن مشتری زیاد، وضعیت رسیدگی به بهداشت کمتر هم خواهدشد. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از بیمار شدن در طول سفر، از غذاهای خانگی و سالم استفاده کنید. و در سفرها حتی الامکان از خوردن سبزیجات در رستوران ها و ساندویج ها بپرهیزید. درصورت عدم رعایت این موارد، احتمال مسمومیت با غذاهای آلوده زیاد است.

  • یکی از علت های بیمار شدن در ایام سفر ممکن است حذف شیر و میوه و خوردن خوراکی های کاذب در طول سفر و کاهش سیستم ایمنی باشد. سعی کنید در ایام سفر خوراکی هایی مانند چیپس و پفک و لواشک و ... را کم کرده و شیر و میوه را منظم میل کنید.
  • از خوردن هر آبی در مسیر مخصوصا" عدم اطمینان از آشامیدنی بودن آن پرهیز کنید و درصورت لزوم از آب معدنی بسته بندی با مارک های معتبر استفاده کنید. چراکه احتمال آلودگی و عوارض گوارشی وجود دارد.
  • افرادی که به دلیل IBS  یعنی سندروم روده تحریک پذیر در سفرها دچار اسهال یا یبوست می شوند، با خودشان کشک سالم، نعناع، میوه کافی داشته باشند.
  • برای افزایش سیستم ایمنی و کاهش احتمال بیمار شدن، داشتن چند عدد لیموترش و یک شیشه کوچک عسل مفید است. خوردن این دو ماده به شکل شربت عسل و آبلیمو هم جلوی بیماری را می گیرد و هم ضعف و سرماخوردگی را بهتر می کنند و هم ضدعفونی کننده معده هستند.
  • یادمان باشد که هرچند خوردن، یک لذت خدادای ست اما شاد بودن فقط به خوردن نیست! با هم بودن و جمع بودن و داشتن احساسی خوش مهم تر است.

 

با آرزوی داشتن ایام عیدی خوب و خوش و سلامت برای همه

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام

...

فاش نیوز این چه عکسیه که گذاشتی :

کوبیده توی نان ساندویج .

5 % پولش کجا بود از این ساندویج کوبیده های خوشمزه و مفید تو دل برو بخورد .

این عکس میوه های خوشمزه می دانی چقدر پول می خواهد .

پیاز خریدم کیلویی 4500 تومان .

فاش نیوز تو رو به حقوق نگرفته 5 % ؛ مهمانی رفتی یاد ما هم باش .

انشاالله .

...

خانم دکتر دستت درد نکنه .. خداییش ما تا حالا کوبیده و نون ساندویچی نخوردیم . راهنمایی قشنگیه بود و با سلیقه ...
حالا تا بعد که با نوه هامون بریم بیرون تجربه کنیم ببینیم چه مزه ای می ده /
اما خواستم بگم که تا مطلبتونو دیدم خواستم بیام نظرمو بنویسم اما یاد تذکر آخری افتادم از ترس دلم هری ریخت نکنه بازم یکی تذکر بده ...
شکر خدا همه فاش نیوزیها درد دلشون عینه منه ... ببین چند نفر نظرش فقط فقط فقط مربوط میشه به موضوع تغذیه در علم پزشکی ؟؟؟
اینو گفتم که بگم من دوست ندارم نفر صدم باشم در ارسال نظر از این ببعد منم بدون واهمه نظرمو می نویسم . همون اول اول


...

قنبر عزیز .

قبل از خواب گل گاو زبان بخور شاید خواب غذای خوب را ببنی .

ما که در خواب هم نمی بینیم .

اگر فاش نیوز نباشد :

میوه و آجیل و کوبیده نمی دانیم نام کدام شهر است .

جانباز 5 % را از نان هم محروم کردند .

...

سلام و ممنونیم از مطالب نغز وجالب توجه شما سرکارخانم نام آورعزیز.
امیدوارم دوستان و عزیزان جانباز به اهمیت موضوعی که مطرح کردید پی ببرند و آنرا جدی بگیرند. در این زمان و با وضعیتی که جانبازان دارند اضافه وزن در آینده مشکلات را در زندگی این عزیزان دوچندان میکند و شاید دیگر نتوان به گذشته نه چندان دور ازنظر وزنی برگشت!
موضوع جالی بود ولی بنظرم کمی زود منتشرشده. بهتربود چندروز به نوروز منتشرش میکردید تا در ذهن ها میماند و لااقل در بالای صفحه شما می ماند !.
بهرحال ازشما عزیزان سپاسگزاریم.
با سلام و سپاس فراوان از گمنامان شهید و بذل توجه جنابعالی
به مناسبت نزدیک شدن به ایام نوروز ، این مطلب تنظیم شده و در ختیار مخاطبان قرار گرفت.
پیشنهاد شما نیز بسیار صحیح است. در ایام نزدیک نر به عید، مطلب را انتشار مجدد می کنیم تا در دسترس مخاطبان باشد
با تشکر
با تقدیر و تشکر از سرکار خانم نام اور .
شما همیشه در اعیاد با راهنمایی های خوبتان جهت سلامتی مردم تلاش میکنید این توجه شما جای تقدیر و تشکر خاص خود را دارد .
سلام
خیلی خسته ام ...

اصلا دلم نمی خواد به خودم و به تو بابا دروغ بگم ..بابا
خسته شدم از بسکه کار میکنم و آخرش هیچ

خسته ام از بسکه صدات میکنم و آخرش هیچ...

امشب اصلا حالم خوب نیست بابا...هم یه عالمه دل تنگتم هم یه
دنیا خسته ام از آدم ها ..از روزگار

از کسانی که از آدم های دیگه سوء استفاده میکنند .

خسته ام از آدم هایی که به خاطر پول حاضرند از هر
بینوایی خواسته های غیر معقول داشته باشند
.

بابا خیلی ناراحتم اینجا هیچی جای خودش نیست ...هیچکس
اونجوری که ادعا میکنه مهربون و سخاوتمند نیست .

هیچکسی راست نمیگه دنیای من پر از دروغ شده 90% درصد آدم
هایی که ادعای مسلمون بودن دارند هر روز بیشتر ظلم میکنن و غرق فساد میشن .

خدایا به فریادمون برس ما چه به روز هم می آوریم...

بابا اگه قبلا میگفتم برگرد حالا باید اعتراف کنم که الان
بهت غبطه میخورم .حالا می خوام بگم بابا برنگرد فقط واسه من هم دعا که پیشت بیام و هر چه زودتر از این دنیای فاسد خارج بشم.

بابا خیلی دلم میسوزه .وقتی میدونم واسه چی تمام عمرت با
عذاب نفس کشیدی ...بابا چی فکر کردی و چی شد...؟

بابا تو و هم سنگریهایت که از اون بالا به ما نگاه
میکنید ؟!

توی دلتون چقدر احساس پشیمونی میکنید؟

بابا چقدر توی ذهنتون به آرمان هایی که به خاطرشون با همه
دنیا با همه چیز حتی نفس خودتون جنگیدید و الان میبینی نتیجه اش چی شده...!!! بابا
بگو به من چقدر با دیدین دنیای من گریه میکنی؟

بابا اگر تا الان هر چی صدات زدم" بابا" اما با
صدای مهربونت جوابمو ندادی...اما حالا بگو بهم بابا ..با صدای بلند داد بزن تا
صدات تا عمق وجودم بره بگو بابا ...بگو چرا رفتی؟ چرا..؟ به خاطر چی بهترین سال
های پدرمو... کسی که عزیزم بود و تنها
امید و اعتبار زندگیم بود و اینجوری دچار درد کردی .

تا چشم هام باز شد و دنیا رو دیدم تو رو با کپسول اکسیژن
دیدم و ....تا صدات به گوشم رسید همیشه با
چندین بار صرفه کردن بهم گفتی جان بابا...

بگو بهم ....بگو داره عمق وجودم میسوزه ...بگو شاید تو بتونی آروم کنی داغ تو سینه ام
رو خاموش کنی ...

دنیایی که نه
مردانش مثل گذشته با غیرت اند

و نه

زنان و دخترانش به نجابت و مهربونی گذشته ...



چه کرده ایم با خود...

خدایا به فریادمون برس.چرا که جز شما هیچ نجات دهنده ایی
نیست
خانم دکتر شما خیلی مهربانی .پس در حق ما هم مهربانی کنید . خداییش خودت قضاوت کن ؟
ببین قنبری که طاقت نداره یه حرف سر بالا بشنوه چطوری اون جمله بالایی رو تا حالا تحمل کرده ..باید تحمل کنه . فقط به خاطر حفظ حرمت تلاش و زحمت شماست که جواب ندادم . خانم دکتر من تا نتیجه کار فاش نیوزی شدنمو نگیرم که نمی رم پس ناچارم شبی یه لیوان گل گاو زبون بخورم که صبر و طاقتم زیاد بشه بلکه راه باز شد ...فقط بدون ما حسرت هیچ چیز رو نداریم . دیدی آب روان چقدر دیدنیه ...من همونم !
اما وقتی که جلوی مسیر از سر نادانی و سهل انگاری و جفا ی آدما سد و موانعی از قاذورات ایجاد می شه آب تبدیل به سیلی میشه و طفیان می کنه! بازم من همونطورم
اما حسرت به دل نیستم . شکر خدا .. بیشتر زندگی ما بر مدار امساک اصولی گذشت ... همون چیزی که شما در علم تغذیه .به ما توصیه می کنید .. خوبه آدم تو زندگیش امساک رو هم یاد بگیره و بفهمه و ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم یعنی چه ؟

نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi