شناسه خبر : 43573
یکشنبه 23 اسفند 1394 , 10:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سوگواران یاس نبوی در حرم رضوی

گروه اجتماعی: اینجا مشهدالرضاست؛ مهد دلهای عاشق، امشب، بیست و دومین برگ از تقویم یک هزار و سیصد و نود و چهار هجری شمسی در سوگ یاس نبوی، ورق خورد، امشب مشهدالرضا(ع) محفل بزرگی را در منزل هشتمین خورشید برپا کرد، مجلسی با عطر یاس.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اواخر اسفند است و چیزی تا شروع تحویل سال نمانده، اینجا مشهدالرضاست؛ مهد دل‌های عاشق، امشب، بیست و دومین برگ از تقویم یک هزار و سیصد و نود و چهار هجری شمسی در سوگ یاس نبوی، ورق خورد، امشب مشهدالرضا(ع) محفل بزرگی را در منزل هشتمین خورشید برپا کرد، مجلسی با عطر یاس.

اینجا مشهدالرضاست؛ صدای ما را از محفل سوگ یاس نبوی از آستان هشتمین خورشید می‌شنوید....

می‌بینید بانو... آسمان هم به حرمت پاکی و قداست تان، تاب نیاورد و در مجلس سوگواریتان به گریه نشست، اینجا صحن جمهوری، حرم مطهر رضوی است، بعد از باریدن باران رحمت الهی، مردم به داخل صحن‌ها و رواق‌ها پناهنده شده‌اند.

با وجود باران، عده‌ای را می‌بینم که زیر اشک‌های آسمان دست به دعا برداشته‌اند، و گروهی هم با نوای یا زهرا مددی کن، عرض تسلیت خود را این گونه ابراز می‌کنند، می‌بینید بانو ... دور تا دور حوض آب حلقه‌های معرفت زیر باران رحمت گرد هم آمده‌اند، خادمان مشغول تمیز کردن چراغ‌های حیاط هستند و پرچم‌های سیاه را به در و دیوار حرم نصب می‌کنند.

روبه روی سقاخانه‌ات جا برای سوزن انداختن نیست، کبوترها دور تا دور سقاخانه جمع شده‌اند، کبوترهایی سیاه و سفید که گویی به احترام بانوی دو عالم کنج سقاخانه رو به ایوان طلا نشسته‌اند و به شیوه خود به آقا عرض تسلیت می‌گویند.

وارد رواق دارالحجه که می‌شوی، نوای پر سوز مداحی حاج احمد واعظی، بی قرارت می‌کند، طاقت نمی‌آوری و می‌خواهی هرچه زودتر از قافله نبوی جا نمانی. حدیث نبوی از زبان مداح حرم خوانده می‌شود، دل‌ها آماده سوگواری است، این صحن شور و حال دیگری دارد، امکان ندارد کسی از این رواق بگذرد و زمینگیر نشود، گویی جاذبه‌ای فرازمینی همه را به سمت این رواق می‌کشد، رواق مملو از زائرانی است که آمده‌اند تا در شب شهادت یگانه بانوی عالم به سوگواری بپردازند، گرمای محفل، عجیب بوی یاس می‌دهد.

نوای «یا زهرا(س) مددی کند»، بلند می‌شود؛ تمام رواق‌ها و صحن‌های حرم، مملو از جمعیت است، زائران و مجاوران رنگ و نژادشان فرقی نمی‌کند، همه امشب در محفل سوگ یاس نبوی در منزل هشتمین خورشید آسمان ولایت و امامت، به سوگ نشسته‌اند. کاروان خاندان نبوی، با نوای یا زهرا مددی(س) بانوی دو عالم را بدرقه می‌کنند.

میبینید بانو... امشب برخلاف شب‌های دیگر، نقارخانه هم در سوگ نشسته است. مداح ادامه می دهد، «فردا قراره امام رضا(ع) مهمون داشته باشه، اونم شهدایی که از حریم حرم دفاع کردند، آی جوونا می دونید رهبر شهدای فاطمیون کی بود؟ اگر فاطمه نبود، عشق به خاندان نبوی نبود، الان دفاع از حریم حرم معنایی نداشت، فردا امام رضا(ع) مهمونی داره..».

دلتنگی‌ها و بی‌قراری‌ها، التیام پیدا می‌کند، موقع رفتن که می‌رسد، با وجود روحی که طواف گشته در سقاخانه و استخوانی که سبک شده در حریم امام مهربانی، اما دلی می‌ماند جا مانده در صحن و سرای حرم.

از درب که پا به بیرون می گذاری، دوباره همان روزمرگی‌های همیشگی به سراغت می‌آید و گویی تکه‌ای از خودت را آنجا به یادگار گذاشته‌ای، در مسیر رفتن، دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری، به سمت حرم در حرکتند، عرب‌زبان‌های خوزستانی با سنج و دم در مسیر تشرف به حرم رضوی هستند تا شهادت بی بی فاطمه(س) را به امام رضا(ع) تسلیت گویند و مردم نیز دور تا دور این هیئت‎ها جمع شده‌اند.

دیگر از باران خبری نیست، حلال ماه ناتمام گشته، امشب ماه هم لباس سیاه بر تن کرده است، به آسمان که نگاه می‌کنی، می‌بینی که آسمان و اختر هم در سوگ یاس نبوی نشسته‌اند، وصف حال ماه را می‌توان در این بیت خلاصه کرد: «امشب ای ماه تو هم بر دل من تسکینی آخر ای ماه تو همدرد من مسکینی».
 می‌بینید بانو... می‌بینید؟ ماه هم به احترام شما عزاداری می‌کند...

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi