شناسه خبر : 43767
سه شنبه 03 فروردين 1395 , 14:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضیافت نوروزی مدافعین حرم

گروه اجتماعی: نوروزهای دوران جنگ ضیافت غیورمردان و شیرزنانی ایرانی در مناطق عملیاتی برپا بود، و این روزها همان ضیافت برای مدافعین حرم برپاست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)از گیلان، بار دیگر، بهار از راه رسید و از عطر خون سرخ شهیدان است که نوروزمان خجسته و خوشبوست و در کمال امنیت و آرامش این آیین باستانی را در کنار یکدیگر گرامی می داریم.

آری! اگر شهیدان نبودند بی شک اینقدر عزتمند و پرافتخار نبودیم، شهیدانی که با ایثار خود در صحنه های مختلف رفتند که ما بمانیم برخی از آن ها شهید عرصه جهاد در صحنه نبرد حق علیه باطل بودند و برخی شهید جهاد علمی و در راه حفظ عزت و افتخار ایرانی.

به راستی که خط سرخ شهادت متوقف نمی شود، این روزها نیز صحنه ایثار و دفاع هنوز وجود دارد و شاهد رشادت و جانفشانی مدافعین حرم در پاسداشت اسلام راستین و نبرد حق علیه باطل هستیم.

کشورمان با نزدیک شدن به آغاز سال جدید رنگ و بوی نوروز و هفت سین به خود می گیرد و ما در جای جای میهن عزیزمان ایران شاهد سنت هایی ارزشمند و زیبا به قدمت یک عمر زندگی و حیات هستیم.

بهار برای هر ایرانی در هر جای این کره خاکی که باشد معنا و مفهوم منحصر به فردی دارد. این معنا و مفهوم در هر شهر و روستای کشور متناسب با آداب و رسوم آن جا تجلی خاصی پیدا می کند اما همه و همه در داشتن سفره هفت سین با هم مشترکند؛ سیب و سکه و سیر و سماق و سنجد و سبزه و سمنو سین های مشترک این سفره ها هستند.

در تمام این سال ها نوروزهایی بوده که برای کشورمان رنگ و بوی دیگری دارد، نوروزهایی که ضیافت غیورمردان و شیرزنانی ایرانی در مناطق عملیاتی برپا بود، ضیافتی به رنگ خون با عطر غیرت و شهادت و این روزها نیز استمرار همان ضیافت نوروزها در سوریه برای مدافعین حرم برپاست.

  در آن روزها رزمندگان ما دفاع از میهن و ناموس خود را از نشستن در کنار سفره هفت سین خانوادگی مهمتر می دانستند و این روزها غیرت و دفاع از ناموس و کیان اسلامی مدافعین حرم را راهی سوریه می کند اما آن روزها و این روزها آیین نوروز را به رسم عشق با خط خون پاس می دارند، در خاطرات بسیاری از رزمندگان می خوانیم که آنان نیز در زمان جنگ با نزدیکی به سال نو سفره  هفت سینی برای زنده نگه داشتن روح امید و تازگی در دوران جنگ و مناطق عملیاتی درست می کردند.

  آغاز سال نو و جشن عید نوروز با دید و بازدید، تبریک و تهنیت، عیدی دادن و عیدی گرفتن ها نیز کم و بیش در مناطق جنگی جریان داشت، موقع تحویل سال، بعضی سفره هفت سین می انداختند که سین های آن بسته به نوع رسته بچه ها توفیر می کرد. در تخریب که بیشتر با مین سروکار داشتند، به نحوی بود و در زرهی به نحو دیگر و این روزها شیرمردانی از جنس همان بزرگ مردان سال جدید خود را با لبیک با رقیه و لبیک با زینب تحویل می کنند.

  سلاح ها و لوازم جنگی این بار جای خود را به هفت سین دلاور مردان ما می دهند، عکس شهدای عملیات را سر سفره می چینند، به سر لوله تفنگ ها پرچم سرخ می زنند، وصیت نامه ها یا نوار صدای دوستان در لحظات قبل از شهادت را سر سفره می گذارند.

  سفره هفت سین به روایت مدافعین حرم رنگ و بوی دیگری دارد. این بار سجاده، سربند، سنگ، سرنیزه، سیم خاردار و ساچمه هفت سین شیرمردان ما را تشکیل می دهند و جای سیب، سیر، سماق، سنجد، سمنو و ... را می گیرند، وقتی یک سین برای کامل شدن سفره نوروز کم است همه با هم یک صدا طنین سلام بر حسین را سر می دهند.

تهیه و تنظیم نرگس حقیقی فر

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi