جمعه 06 فروردين 1395 , 10:40
اوقات فراغت خود را با ماهواره پر می کنید؟!
فاش نیوز- خانواده ها باید برای اوقات فراغت فرزندان برنامه ریزی درست انجام دهند تا از هدر رفتن نیروی آنها و موفقیت دشمنان ما برای کشیدن جوانان به مسیرهای انحرافی، اعتیاد و افسردگی جلوگیری شود.
جعفر بای کارشناس آسیب شناسی اظهار داشت: اوقات فراغت در فرهنگ اجتماعی سازمان بیکاری و استراحت تلقی می شود افراد زیادی برنامه ای برای اوقات فراغت خود ندارند و به دنبال اجرای برنامه های لحظه ای هستند یعنی به محض روبه رو شدن با آن برنامه ریزی پیش بینی نشده می کنند.
بای عنوان کرد: تعطیلات طول سال همه اوقات فراغت دانش آموزان، نوجوانان و جوانان است. حداکثر برنامه ریزی آنها در چند کلاس خلاصه می شود. تنها تعداد کمی از دانش آموزان برای فراغت خود تفریح یا ورزش تعریف شده دارند و بقیه در انتظار گذراندن روز، هفته و ماه هستند.
این آسیب شناس در پایان افزود: تلویزیون یکی از ابزار پرکردن اوقات فراغت است که در حال حاضر با ایجاد شبکه های منظم و دیدنی به رقابت با ماهواره ها پرداخته و در این زمینه کارنامه قابل قبولی گرفته است. موبایل نیز از دیگر ابزار زمان بیکاری قلمداد می شود تا جایی که افراد تمامی وقت خود را با آن میگذرانند و حتی موجب می شود از هدف اصلی خود دور شوند.
حال در رابطه با افرادی که به ماهواره اعتیاد پیدا کرده اند، استاد علی اکبر رائفی پور تحلیلگر، محقق و پژوهشگر اسلامی در بیان مضرات و آثار سوء ماهواره بیان کرد: بحث ماهواره مبحثی است به نام یکی از فتنه های آخرالزمان که بنده یک بار راجع به این موضوع ۳ ساعت و پنجاه و پنج دقیقه صحبت کرده ام که شاید کافی نبوده باشد زیرا در مورد مضرات خانمان برانداز ماهواره اگر کاملا گفته نشود و فقط سر تیتری بر این موضوع باز شود ناقص مانده و این رسانه به طور کامل شناسانده نمی شود.
وی ادامه داد: نگاه شیعه به مسئله امام زمان نگاهی سمبلیک و تشریفاتی نیست بلکه نگاه ما باید این باشد هر چه که سد راه ظهور مولای ما امام زمان (عج) است از سر راه برداریم که در این زمان یکی از مفسده های موجود و مانع ظهور همین ماهواره است و موجب بسیاری از تباهی ها و انحرافات جامعه است.
رائفی پور تصریح کرد: ریچارد نیکسون بر این عقیده بود که اسلام خمینی و بنیادگرایی اسلامی برای ما از تهدید کمونیسم خطرناک تر است، و یکی از راه های مبارزه با انقلاب ایران این است که از طریق آموختن زبان انگلیسی و شناخت فرهنگ مدرن غرب آنان را شیفته فرهنگ خودمان بکنیم.
پژوهشگر اسلامی اظهار داشت: فرهنگ غرب فرهنگ بی بندو باری و لاابالی گری را برای جوان مسلمان به ارمغان می آورد که یکی از این بی قیدی و فساد با ماهواره به وجود می آید و چنان با برنامه های اغواکننده سر مردم را گرم می کنند که به هوش نیستند با استفاده از برنامه های مستهجن ماهواره چه برسر خود و افراد خانواده می آورند.
وی بیان داشت: تمام تلاش غرب در جهت هویت زدایی، خانوادهستیزی است و بر حول این محورها به تولید فیلم و برنامه میپردازد و به طور رایگان در اختیار خانواده ها قرار می دهد و هدف او تنها از بین بردن نگاه عفیفانه در خانواده است که در این میان زنان و فرزندان عموما در تیر رس و مورد توجه غرب هستند.
رائفی پور افزود: تحکیم ستون خانواده بر عهده زنان است و آمار نشان می دهد که زنان بیش از مردان به تماشای برنامه های رسانه ای می نشینند و اگر مادر و همسر خانواده در پی بها دادن به این رسانه مخرب ساعت ها وقت را در پای ماهواره هدر دهند انتظار درستی و سلامت روح را نباید از فرزندان داشته باشیم.
استاد محقق ایرانی خاطرنشان کرد: اگر استفاده صحیح از ماهواره انجام بگیرد می تواند تاثیرات مثبتی در راستای افزایش معلومات داشته باشد اما دشمن به نرمی و راه اندازی شبکه های مستهجن فرصت استفاده درست را از مخاطب گرفته و این در حالی است که استفاده نادرست از آن می تواند بسیار مخرب باشد.
وی اظهار کرد: در شبکه های ماهواره ای با هدف قرار دادن شخصیت زن و زیبا جلوه دادن فرهنگ غرب مسیر تحول و تغییر نگرش به فرهنگ ایرانی را تسریع بخشیده و در برخی موارد بنیاد خانواده تضعیف شده و زیان ها و پیامدهای جبران ناپذیری به فرهنگ، خانواده و جامعه وارد آورده است.
رائفی پور بیان کرد: یک فیلم اسرائیلی که بر ضد ایران ساخته شده بود و در آن مسائل و تحلیل هایی از کشورم بیان شده بود مورد توجه و علاقه من قرار گرفت و تصمیم گرفتم فیلم را بدهم برایم زیرنویس کنند که برای این زیرنویس ۲ میلیون تومان از جیب خود پرداخت کردم چون کشورم برایم مهم بود.
وی ادامه داد: یک فیلم برای من این همه هزینه داشت. چگونه است که غرب برای کشور ما این همه هزینه می کند و فیلم های زیرنویس شده در ماهواره نمایش می دهد و گاهی حاتم بخشی او به حدی می رسد که فیلم دوبله شده تحویل می دهد تا مخاطب ایرانی کاملا در جریان موضوع و گفتمان فیلم باشد که هزینه دوبله به قدری است که آن دو میلیون در برابر آن هیچ است! پس باید نتیجه بگیریم دشمن اینقدر مهربان نیست که این همه وقت و هزینه صرف ما بکند.
تحلیلگر اسلامی عنوان کرد: راهاندازی شبکهای ماهوارهای مثل فارسیوان نیاز به مبلغ هنگفتی دارد که از عهده هر کسی برنیاید، «رابرت مرداک» هم همینجوری و برای پر کردن اوقات فراغت فارسیزبانهای دنیا، شبکهاش را راه انداخته است! راستی چه کسی حاضر است این همه پول هزینه کند و برای ایرانیان، یک شبکه ماهوارهای راه بیندازد که دیگر مجبور نباشند برای خواندن زیرنویس فیلمها به زحمت بیفتند؟! اگر تا حالا گربهای برای رضای خدا موش گرفته، دشمن هم در جهت خیر ما قدم برخواهد داشت.
وی افزود: وقتی در برنامه های ماهواره ای مسائلی چون روابط نامشروع، سقط جنین، رابطه های جنسی قبل از ازدواج، بارداری قبل از ازدواج، دوستی با جنس مخالف، روابط جنسی زننده، رفتارهای جنسی و فرزند نامشروع و موضوعاتی از این قبیل عادی و توجیه شده است لزومی ندارد منِ مسلمان با فرهنگ اصیل ایرانی به تماشای این منکرات بنشینم.
رائفی پور با اشاره به روابط دور از شئونات زن و مرد گفت: افراد با رفتارهای خطرناک و رابطه با انواع و اقسام زنان و مردان مختلف و سیری ناپذیر نبودن از روابط نامشروع و حرام بیماری های مختلفی را به خود و اطرافیان انتقال می دهند و شاید متوجه این موضوع و این رابطه های زننده هم نباشند چون ماهواره ای که اکنون در خانه ها جا خوش کرده است این امر خانمان برانداز را عادی و لذت بخش جلوه داده است.
وی ادامه داد: با تحقیقاتی که انجام شده آمار فاجعه بار طلاق به خاطر این رسانه منحرف و ملعون تا چند برابر افزایش داشته که امروز می بینیم ۲۱%ازدواج ها به طلاق ختم می شود و این آمار شامل حال روستاها هم شده است یعنی از هر ۳ ازدواج یکی طلاق بوده و موضوع به این مهمی جز از ماهواره و الگوپذیری از شبکه فارسی وان نبوده است.
رائفی پور محقق اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویرانگر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامههای مخرب ماهوارهای نیز ارزشهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید میکند و بسیاری از افرادی که بیشتر اوقات از شبانه روز را به تماشای برنامههای ضداخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص میدهند، بدون شک به انحرافهای مختلف، آلوده میشوند.
اهمیت اوقات فراغت در بهداشت روانى
انسان تمایل دارد در اوقاتى که از کار اجبارى و وظیفهاى فارغ مىشود به نوعى به تفریح و یا سرگرمى بپردازد. این تمایل جزء نیازهاى انسان محسوب مىشود چگونگى گذارندن اوقات فراغت در هر جامعه به عوامل متعددى بستگى دارد که باید به فرهنگ، امکانات مالى فردى و اجتماعى بهعنوان دو عامل مهم اشاره نمود. امروزه روانشناسان عقیده دارند که تفریح و سرگرمى نقش مهمى در پرورش قواى جسمانی، فکری، اخلاقى و رفتارى افراد دارد و چنانچه از این اوقات بهخوبى و به طرز صحیح استفاده شود در پیشگیرى از انحرافات و کجروىها مىتواند بهنحو چشمگیرى موثر باشد. در اوقات فراغت باید افراد فرصتهائى داشته باشند تا هدفهاى مشخص و معینى را دنبال نمایند و به رشد همهجانبهٔ شخصیت خود بپردازند. اوقات فراغت نوجوانان بهویژه باید طورى برنامهریزى شود که هم سازندگى و هم حذف عوامل مزاحم را به دنبال داشته باشد. مثلاً نوجوانانى که در اوقات فراغت خود ورزش مىکنند و یا به انجام کارهاى هنرى مىپردازند ذهن خود را از پرداختن به امور ناراحتکننده، اضطرابآور که موجب آزردگى روانى مىگردد به طرف فعالیتهاى لذتبخش و آرامبخش سوق مىدهند. از طرف دیگر ذکر این نکته ضرورى بهنظر مىرسد که چنانچه نوجوانان اوقات فراغت خود را صرف فعالیتهاى غیرموجه و مصر نمایند نه تنها کمکى به بهداشت روانى آنها نمىشود بلکه خود زمینهٔ بروز انحراف خواهد بود.
نقش رسانههاى گروهى در بهداشت روانى
سینما، رادیو و تلویزیون یکى از متداول ترین سرگرمىهاى نوجوانان مىباشند. در دسترس بودن آن ها باعث مىشود که نوجوانان بتوانند در زمانهاى مختلف و در موقعیتهاى مختلف از آن استفاده نمایند. چه در موقع تنهائى و بیکارى و چه زمانى که با دوستان خود هستند. بهطورکلى مىتوان گفت که فیلمهاى حادثهجوئی، قهرمانى و جنگى بیشتر مورد توجه پسران و فیلمهاى خانوادگى و احساسى بیشتر مورد توجه دختران است.
از آنجا که موضوعات فیلمها و نقش و رفتار بازیگران فیلمها نوجوانان را تحت تأثیر قرار مىدهد و نوجوانان با شخصیتهاى موردنظر خود که از طریق فیلم مىبینند همانندسازى نموده، حرکات و رفتار و حتى لباس پوشیدن آنها را مورد تقلید قرار مىدهند، بهتر است انتخاب فیلمها با مشورت و همفکرى والدین و بزرگسالان با تجربه و دلسوز انجام پذیرد گفتنى است که سینما و تلویزیون را نباید صرفاً نوعى سرگرمى و تفریح براى نوجوانان تلقى نمود بلکه کاملاً به کلاس درس تعلیم و تربیت شباهت دارد. بعضى از فیلمهاى سازنده به دلیل این که درک مطلب را به عهده بیننده مىگذارد قدرت تفکر و دقت و داورى تماشاگر را مىتواند بالا ببرد و به حل دشوارىها و مشکلاتى روانی-اجتماعى افراد کمک نماید.
امروزه متخصصان، بر این عقیده هستند که سینما و تلویزیون اگر وقت زیادى را از نوجوانان نگیرند و باعث عقبافتادگى تحصیلى در آنها نشوند مىتوانند مفید واقع گردند. مگر اینکه فیلمهاى مبتذل و غیر مجاز که آن هم خوشبختانه در سینماهاى عمومى ایران نشان داده نمىشوند. این مهم بهعهده خانوادهها است که در منزل فیلمهاى مبتذل را که باعث انحطاط فکرى و شخصیتى نوجوانان مىشود به معرض نمایش نگذارند و این اعتقاد را داشته باشند که نوجوانان گاهى با قهرمانان داستانها و فیلمها همانندسازى مىنمایند و علاقهمند هستند که صحنههاى فیلم را خود آن ها تجربه نموده، تکرار نمایند.
مجلات و نشریات نیز تأثیر بهسزائى در تفکر و نگرش افراد دارند و چنانچه از محتواى مفید و مورد علاقه نوجوانان برخوردار باشند مىتوانند اوقات فراغت آن ها را بهنحو مناسبى پر نموده، بر وضعیت سلامت روانى آن ها تأثیر بگذارند.
برنامهریزى براى اوقات فراغت
برنامهریزى براى اوقات فراغت همانند برنامهریزىهائى که در زمینههاى دیگر صورت مىپذیرد نوعى فرآیند هدفدار است.
نیازها
در یک برنامهریزى دقیق براى اوقات فراغت باید به نقش نیازها توجه نماییم. آنچه که در برنامه اوقات فراغت آورده مىشود باید جوابگوى نیاز طبیعى و معمولى نوجوان باشد و او را از مسیر طبیعى زندگى منحرف نسازد. مثلاً اگر دختر ۱۵ سالهاى علاقهمند به شرکت در فعالیتهاى گروهى سالم است این علاقه ناشى از نیاز به تعلق داشتن به گروه مىباشد که یک نیاز طبیعى است و باید از نیازهاى کاذب و تمایلات نامطلوب منفک گردد پس در برنامهریزی، این مهم باید در نظر گرفته شود.
اولویتها
در برنامهریزى اوقات فراغت، اولویتها باید مورد توجه قرار گیرد. نیازها براساس درجه اهمیت آن ها برآورده شوند. اگر در خانوادهاى نیازهاى اولیه و اساسى نوجوان از قبیل خوراک و پوشاک هنوز برآورده نشده است درست بهنظر نمىرسد که هزینه زیادى صرف خریدن دوربین فیلمبردارى شود و یا اگر نوجوانى نیاز به کلاسهاى کمکآموزشى دارد و از لحاظ درسى لازم است که زمانى را به غیر از ساعات موظف خود به درس خواندن بپردازد درست آن است که اولویت اول به این مهم، اختصاص یابد و وقت کمترى را صرف تماشاى سریالهاى تلویزیونى نماید.
در هر صورت، باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتماً فعالیتهاى مناسب و مفرح را در اوقات فراغتى هرچند کوتاه، در برنامه زندگى خود لحاظ نمایند و در اوقات فراغت به کیفیت تأثیرپذیرى فعالیت بر بهداشت روانى توجه داشته باشیم.
امکانات موجود
در برنامهریزى اوقات فراغت، باید از امکانات موجود استفاده بهینه را به عمل آورد. هر نوجوانى و یا هر خانوادهاى در برنامهریزى اوقات فراغت، چنانچه امکانات موجود را در نظر نگیرد و بخواهد به بلند پروازىهاى جاهطلبانه جامه عمل بپوشاند در واقع به بروز توقعات نابهجا کمک کرده است.
اما این بدان معنى نیست که والدین توجهى به اوقات فراغت و خواستههاى معقول فرزندان خود نداشته باشند بلکه همانطورى که قبلاً اشاره شد بهتر است والدین سرگرمى را جزء نیازهاى فرزندان تلقى نموده، برنامهریزىهاى شایستهاى در این زمینه انجام دهند.
مشارکت و همفکرى
برنامه اوقات فراغت باید بهگونهاى طرحریزى شود که در آن از نظریات افراد شرکتکننده در برنامهریزى استفاده شود. همچنین برنامه باید به نوعى جوابگوى خواستهاى معقول و منطقى آنها باشد. در غیر این صورت یک برنامه تحمیلى ارائه خواهد شد و بهجاى این که فعالیتهاى خاص فرحبخش تلقى گردد، عذابآور و فشارزا خواهد بود. مثلاً چنانچه برنامهریزى اوقات فراغت یک نوجوان شرکت در جشنى باشد که مورد علاقه او نیست، و در برنامه فعالیتهائى مثل ورزش و یا هنر حذف شود این خود نمونه یک برنامه تحمیلى تلقى مىشود و اضطراب و بىقرارىهاى احتمالى یک نوجوان را از بین خواهد برد.