شناسه خبر : 43899
یکشنبه 08 فروردين 1395 , 15:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عطر موزه شهدا اردبیل در نوروز

معرفی آثار و ابنیه‌های تاریخی اردبیل

موزه شهدا جلوه‌گاه ایثار و گذشت/ فضایی که حکایت از دلدادگی دارد

خبرگزاری فارس: موزه شهدا جلوه‌گاه ایثار و گذشت/ فضایی که حکایت از دلدادگی دارد

موزه شهدا در اردبیل در ایام تعطیلات نوروزی به عنوان جلوه‌گاهی از تداعی فرهنگ ایثار و شهادت مورد توجه مسافران و گردشگران نوروزی است تا از بخش‌های مختلف این موزه دیدن کنند.

 این موزه که در سال‌های اخیر و در خانه تاریخی رضازاده در شهر اردبیل دایر شده است مرکزی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، محلی برای انتقال میراث گرانبهایی از ایثارگران و دلاورمردانی است که در عرصه‌های خون، جهاد، و شهادت  برای نسل‌های امروز و آینده همتی راستین داشتند.

این موزه میعادگاهی برای تجمع یاران و انصار شهدا و برای تجدید خاطره با یاران سفرکرده انقلاب است و مرجعی برای نویسندگان، محققان، مولفان و هنرمندانی است که در این عرصه بی‌محابا تلاش می‌کنند تا  این رشادت‌ها و جانفشانی‌ها را به تصویر بکشند.

موزه شهدای اردبیل که چهار سال پیش در خانه تاریخی رضازاده اردبیل با نمایی از معماری اسلامی و حفظ بافت سنتی و طراحی شده به شکل مدرن تهیه و تدارک دیده شد در سه فاز اندرونی و  حیات ساختمان و محوطه بیرونی طراحی شده که از ابزارهای معماری سبک با ترکیبی از رنگ‌های مختلف و نورپردازی مناسب آماده‌سازی شده است.

این موزه در دو طبقه دارای 77 ویترین دیواری، 19 ویرتین وسطی، 60 گالری و 120 غرفه است که تصاویر مستند شهدا  تابلوهای هنری با آثار مکتوب و آثار موزه‌ای به جا مانده از از سه هزار و 400 شهید دوران دفاع مقدس، شهدای انقلاب اسلامی و مجاهدان راه حق و حقیقت را به تصویر کشیده است.

در این موزه آثار شهدا از جمله عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، جانماز، تسبیح، مهر، انگشتری، اثر هنری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، پلاک شناسایی، و ... گنجانده شده است.

در موزه شهدای اردبیل علاوه بر آثار موزه‌ای 120 شهید، تصاویر مستند 85 شهید، وصایای کتابت شده به خط نستعلیق 20 شهید، 20 تابلوی هنری از نقاشان برجسته کشوری و استانی نیز به نمایش گذاشته شده است.

آثار شهدای فرمانده و شاخص استان همچون شهید داور یسری، شاپور بزرگر، خلبان غفور جدی، ابوالفضل پیرزاده و شهید دانش‌آموز مرحمت بالازاده به نمایش گذاشته شده است.

با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و تاسی از سید الشهدا (ع) و 72 تن از یارانش نمادی از سقاخانه حضرت ابوالفضل عباس به صورت طشت‌گذاری به عنوان میراث معنوی استان اردبیل به نمایش گذاشته شده است.

این موزه دارای کتابخانه تخصصی اثیصار و شهادت است که مشتمل بر سالن مطالعه است که در آن کتاب‌های متعلق به شهدایی که دارای اثر در موزه و همچنین کتاب‌هایی در ارتباط با شهدا تالیف شده در این مجموعه گرد‌آوری شده است.

در طبقه دوم موزه شهدا سالن طلایه‌دارانی را به نظاره می‌نشینیم که در این سالن تصاویر شهدای انقلاب اسلامی و شهدایی که در مبارزه با رژیم طاغوت به شهادت رسیده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

سالن علمداران موزه شهدای اردبیل که اختصاص به آثار سرداران و فرماندهان شهید و شهدای شاخص دارد تصاویری از آنها به همراه کتیبه‌های اسامی شهدا با تصاویر ناب شهدا و وصایای آنها به چشم می‌خورد.

سالن عارفان موزه شهدای اردبیل، سالن اختصاصی با هدف جمع‌آوری شهدای روحانی و طلبه‌ای دارد که با این لباس مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شده است که در این سالن‌ها نمایشگاه قرآنی به جا مانده از شهدا و پرتره نقاشی شده شهدای روحانی نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

سالن یاد یاران موزه شهدای اردبیل اختصاص به گالری تصاویر شهدا و نمایشگاه عکس موزه دارد که لحظات وداع شهدا با والدین، اعزام رزمندگان، مناجات عاشقانه شهدا در جبهه‌ها و مراسم تشییع پیکر پاک شهدا را به نمایش گذاشته است.

سالن سبکبالان که در این سالن نیز  در کنار معرفی شهدای زن به ویژه شهدای بمباران اردبیل جلوه‌هایی از حماسه‌سازان سنگر علم و جهاد یعنی شهدای دانش‌آموز نیز نمودی متفاوت پیدا کرده است.

سالن عرشیان در موزه شهدای اردبیل که متعلق به آثار موزه‌ای سایر شهدای اعزامی از بسیج و ارتش استان اردبیل دارد.

سالن افلاکیان این تالار اختصاص به شهدای اقشار مختلف در جنگ تحمیلی مانند پزشکان، هنرمندان، دانشجویان و معلمان دارد.

سالن راست قامتان در این سالن آثار به جامانده از شهدای ورزشکار به ویژه جام‌ها و مدال‌های کسب شده آنها همراه با تصاویر حضورشان در عرصه‌های ورزشی، ایثار و جهاد به نمایش گذاشته شده است.

گالری هنر که در این گالری آثار هنری هنرمندان شاخص و برجسته پیرامون ایثار، شهادت و در قالب نقاشی خوشنویسی، عکاسی، مینیاتور و سایر رشته‌های تجسمی به صورت موضوعی در راهروها و سالن‌ها در طبقه اول به نمایش گذاشته شده است.

 گردشگران و میهمانان نوروزی برای بازدید از موزه شهدا که فضایی آرام بخش و قابل تامل برای اقشار مختلف است و میعادگاهی برای حضور یاران شهدا، خانواده‌های ایثارگران است قطعا" دیدن تصاویر و آثار شهدا تا عمق وجود عشق را برای آدمی معنا می‌کند و بوی شهادت بر هر رهگذری مشام بازدیدکنندگان را عطرآگین می‌کند که در ایام نوروز موزه شهدا برای بازدید مسافران و گردشگران تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/62001/ق30

منبع: فارس از اردبیل
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi