شناسه خبر : 44219
دوشنبه 23 فروردين 1395 , 16:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سلام به گوجه سبز!

با آمدن فصل بهار، میوه های نوبرانه همچون گوجه سبز و چاغاله بادام به بازار می آید و دل همه را آب می کند.

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و علوم تغذیه و رژیم درمانی)-  گوجه سبز نام درختی است از تیره‌ی گل سرخیان که میوه‌ی آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هسته‌ی سخت است. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌آیند. درخت این میوه در بیشتر نواحی ایران بخصوص شمال غربی ایران تکثیر و برداشت می‌شود.

 با آمدن فصل بهار، میوه های نوبرانه همچون گوجه سبز و چاغاله بادام به بازار می آید و دل همه را آب می کند. گوجه سبز دارای خواص و مواد مغذی بسیاری ست که به خوشمزگی خوردن این میوه می افزاید. از جمله ویتامین "ث"، اسید سیتریک و اسید مالیک. این میوه در گروه میوه ها دسته بندی شده و دارای کربوهیدرات یا قند، مقدار کمی پروتئین و همچنین فیبر غذایی ست. ویتامین های " آ " ، "ب" و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم نیز در آن یافت می شود.

خواص زیادی در گوجه سبز، این میوه ریز و سبز و دوست داشتنی فصل بهار وجود دارد که باعث می شود خواص و کاربردهای زیادی در سلامت بدن داشته باشد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی، ملین و مسهل است. بنابراین خوردن آن برای درمان یبوست میتواند مفید باشد. درست به همین دلیل و هضم ناقص فیبرها  و تولید نفخ، خوردن زیاد گوجه سبز میتواند باعث اسهال و نفخ شدید و دل درد شود.

@ همچنین گوجه سبز به دلیل طبع سرد نیز در صورت خوردن زیاد، باعث سردی کردن و دل درد می گردد.

@ ویتامین ث گوجه سبز مانند تمامی منابع ویتامین "ث" سیستم ایمنی را بالا برده و در پیشگیری از عفونت و باکتری ها و ویروس ها و سرماخوردگی موثر است.

@ خاصیت ضدقارچی گوجه سبز نیز ثابت شده است. گوجه سبز به طور طبیعی دارای ماده ای ست بنام اسیدبنزوئیک که خواص ضدمیکروبی دارد.

@ گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر غذایی باعث کاهش فشار و چربی خون نیز می شود.

@ ویتامین های موجود در گوجه سبز باعث جلوگیری از پیری سلول ها و جوانی پوست گردد.

@ مواد و ویتامین های ضد سرطان گوجه سبز، میتواند احتمال سرطان در فرد مصرف کننده این میوه را کاهش دهد. همچنین مصرف آن در کاهش رشد تومورها موثر دیده شده است.

@ مواد دارادی گوجه سبز اسید اوریک را کاهش داده و در درمان نقرس موثر است.

@ " کالپپس " گیاه شناس معروف قرن ۱۷ می گوید که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است.

@ گوجه سبز حالت قلیایی داشته و در درمان حالت اسیدی معده و خون میتواند مثبت عمل کند.

@ ویتامین آ گوجه سبز به درمان شب کوری و افزایش رشد در کودکان نیز کمک می کند.

@ ویتامین ث این میوه به بهبود سلامت لثه ها هم بسیار کمک می کند.

@ به دلیل داشتن ویتامین ب بالا، در آرامش و کاهش استرس موثر است.

@ گوجه سبز مواد ضدالتهاب هم دارد و میتواند بدین وسیله در بهبود روماتیسم و دردهای التهابی و مفصلی موثر باشد.

@ گوجه سبز مدر بوده و در بهبود و سلامت عملکرد کلیه تاثیر مثبت دارد. همچنین در تجزیه سنگ های کلیه نیز موثر است و همچنین در کاهش تشکیل سنگ کیسه صفرا.

@ گوجه سبز را میتوان به صورت میوه تازه، لواشک گوجه سبز( میوه له شده)، ترشی و گوجه سبز پخته شده در خورشت و رب گوجه سبز  استفاده کرد.

@ از جوشانده برگ آن برای از بین بردن کرم روده نیز استفاده می کنند.

@ میتوان برای خنثی شدن طبع سرد گوجه سبز، آن را با گلپر مصرف کرد. البته عموما" با نمک استفاده می شود که خوب است به آن عادت نکنیم.

@ افراد دچار زخم و التهاب شدید معده از خوردن آن تا حد امکان پرهیز کنند.

امیدواریم مخاطبان گرامی با خوردن این میوه خوشمزه و دلچسب، از خواص زیاد آن بهره مند گردند.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام

سرکار خانم نام آور با تشکر فراوان از مطالب جالبی که درج می کنید از شما متشکرم.
خانم نام آور چند باری که تلفنی از شما مشاوره تغذیه گرفتم با راهنمائی شما و همت خودم و خوردن و آشامیدنی که شما توصیه کردید مشکلات جسمی ام به مراتب بهتر شده و لطف شما بی نهایت در این خصوص پر اهمیت بود.
زبانم از تشکر قاصر است ، فقط و فقط سپاسگذار شما هستم ، همین و بس.
سلام و عرض ادب محضرخانم دکترمهربان و عزیزکه خیلی بیشتراز خودمان بفکرما جانبازان هستند!
ای کاش پیشترها حدودای دهه 70 و 80 این مقالات و آموزشها برای ما وجودداشت تابامطالعه آنها میتوانستیم کمتردچارمشکلاتی که الان گریبانگیرمان هست بشویم.
دیرشده است ولی بازهم برای ما قابل استفاده است و درکاهش مسایل و مشکلاتمان موثراست.
امیدوارم دوستان و هموطنانی که به هرنحوی دچار مشکلات جسمی و معلولیت میشوند بادرس گرفتن از گذشته ما و بامطالعه دقیق مطالب علمی وآموزشی که بازحمات امثال خانم دکترنام آوربدست میآید کمتراز گذشته دچارمشکل بشوند. چراکه زندگی بهتردرگرو بالابودن سطح سلامت افرادی مانندماست.
ازسرکارخانم دکترنام آور واقعا و از ژرفای وجود سپاسگزاریم...
تبلیغی بود برا گوجه سبز لابد آلوجه نارس سلام کردن دارد مشکلات جانبازان درانزوا این نیست زخم بستر پوکی استخوان اوقات فراغت مشکلات خانواده آنهم برا دردمندان نخاعی شیمیایی مارارهاکنیددراین رنج بی حساب بماند این نیز بگذرد والسلام
سلام سر کار خانم سعیده نام آور مطلب شما را خواندم یک باغ کوچک از پدر شهیدم به من رسیده با خانواده تشریف بیارید یک ماه بعد 20 عدد. درخت گوجه سبز دارم همسرم مهمان نواز هستند انسان فدا کار هستند کار باغ خانه و کار های من جانباز .همسرم رسیدگی می کند لطف کنید بیایددر خدمت باشیم ادرس هم از اقای قبادی بگیرید تشکر می کنم من اصلا خواص گوجه سبز نمی دانستم داشتم ارزش نمی دانستم
سلام جناب دکترساقی . واقعیت امر براین است که همین الان یعنی چهار و دو دقیقه بعداز ظهر متوجه شدم که شما ناراحتی قلبی هم دارید . متأثر شدم ... راستش خیلی ناراحت شدم که برای قلب مبارک هم بستری شدید . استاد عزیز حقیر چون شصت و دو سال از خدا عمر پر برکت گرفتم و تجربه اجدادم اندوخته گرانبهای من است جسارتا توصیه ایی برای شما دارم . بهترین داروی قلب در دل طبیعت خفته است .فقط یار میخواهد ویا دوست عزیز دلسوز که در صدد تهیه آن برای شما باشد . بهترین داروی قلب و چربی خون و کلسترول و هرمشکلی که مربوط به قلب می باشد . رب ازگیل است . رب ازگیل ...... بهترین داروی قلب است ییلاقی ها و کوه نشینهای همجوار با جنگل این دارو را مجانی از دل طبیعت تهیه میکنند و بیش ازصدو ده سال عمر میکنند . برادرم .حقیر هیچ وقت زخمهای عمیق ویا سطحیم را با دارو و دکتر معالجه نمیکنم . عسل را می جوشانم و روی زخم چه عمیق و چه سطحی میریزم همان شب زخم جوش می خورد. والسلام . بغیر از موارد خاص جراحی جمجهه و ستون فقرات و چشمم و خونریزی سینوسهایم هرگز یاد ندارم در بیمارستانی بستری شده باشم و یا نزد اطبا رفته باشم . البته قطع دست و پا و تخلیه چشمم توسط اطبا انجام شد ولی دوران نقاهت را در کوهستان یوشج سپری میکنم . بهترین داروی ریکاوری هوای پاک کوهستان است . پس لطفا یادتان باشد بهترین داروی قلب رب ازکیل است . که به رب کنس ... رب کوندوس ... رب کنیس .... در بین هر منطقه از کوه نشینان معرف است . خدارا قسم میدهم به حرمت جد بزرگوارم آقایم مپسی الکاظم شما و همه اهلبیت و همرزمانم در صحت و عافیت باشید انشااله
بهترین زمان خوردن میوه:
بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم و یا این که راه صحیح خوردن میوه‌ها چیست؟


به یاد داشته باشید که میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است.
اگر میوه‌ها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت، در این حالت بدنتان با مقدار زیادی انرژی روبرو می‌شود که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت‌های زندگی می‌شود.
برای مثال درنظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده‌اید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده‌تان و سپس روده‌تان شود اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری می‌شود.
در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر می‌شود و به اسید تبدیل می‌شود و به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیم‌های گوارشی تماس پیدا می‌کند، همه حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن می‌کند .
پس لطفا میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد.
شما بارها شنیده‌اید که بسیاری شکایت می‌کنند که هر زمان که هندوانه می‌خوریم، غذا بالا می‌آید، و یا زمانی که موز می‌خوریم احساس می‌کنیم باید فورا به دستشویی برویم.
در حقیقیت همه این‌ها اتفاق نخواهند افتاد اگر میوه را زمانی بخورید که معده تان خالی است در غیر این صورت میوه‌ها با غذای فاسد شده ترکیب می‌شوند و گاز تولید می‌کنند و درنتیجه شما بالا می‌آورید.
سفیدی مو، تاس شدن، عصبانیت و گودی‌های سیاه زیر چشم، همه‌شان اتفاق نخواهند افتاد اگر با معده خالی میوه میل کنید.
باید بدانیم که چنین موضوعی صحیح نیست که بعضی از میوه‌ها مانند پرتقال، نارنج و لیمو خودشان اسیدی هستند چرا که همه میوه‌ها در بدن قلیایی می‌شوند.
اگر شما روش صحیح میوه خوردن را کاملا بیاموزید شما به راز زیبایی، عمر طولانی، سلامت، انرژی، شادابی و وزن طبیعی دست پیدا خواهید کرد.
از خوردن میوه‌های پخته شده بپرهیزید.
زمانی که نیاز دارید آب میوه بنوشید فقط آب میوه تازه بنوشید نه آب میوه کنسروها. حتی آب میوه‌هایی که بسیار غلیظ هستند را ننوشید.
میوه‌های پخته شده را نخورید چرا که هرگز ماده مغذی میوه‌ها را دریافت نخواهید کرد تنها مزه‌شان را دریافت می‌کنید.
به خاطر داشته باشید که پختن میوه، تمام ویتامین‌ها را از بین می‌برد اما به هرحال خوردن میوه کامل بهتر از نوشیدن آب آن است.
اگر باید آب میوه بنوشید طوری بنوشید که دهانتان پر شود و آن را آرام آرام فرو دهید، چرا که باید اجازه دهید که آب میوه با بزاق دهانتان قبل از فرو دادن آن کاملا ترکیب شود.
می‌توانید برای پاکسازی بدنتان 3 روز روزه میوه بگیرید. به مدت 3 روز فقط میوه بخورید و در آخر متعجب می‌شوید از اینکه دوستانتان به شما می‌گویند که چقدر پوستتان درخشان و صاف شده است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi