شناسه خبر : 44727
دوشنبه 06 ارديبهشت 1395 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیش‌بینی درباره برجام را یادآوری نکنید!


رسانه‌های زنجیره‌ای به تردیدافکنی درباره علت دعوت علیرضا زاکانی به نماز جمعه تهران پرداختند.
روزنامه شرق در این زمینه ضمن چند مصاحبه با چند نفر، این شبهه را مطرح کرده که «چرا رئیس کمیسیونی که وجود ندارد، به نماز جمعه دعوت شد؟» شرق می‌گوید کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام دیگر وجود خارجی ندارد و منحل شده است.
پاسخ این تحلیل آن است که برجام موضوعی تاریخی نیست بلکه توافقی مهم و اثرگذار در حال امنیت ملی و «در حال اجرا» می‌باشد. با این وصف، هم رصد اجرای آن ضرورت دارد و هم مرور حقایقی که فعالیت 40 روز (شهریور سال ۹۴) در کمیسیون بررسی برجام به تعدد و تواتر و به استناد اسناد از سوی کارشناسان ارشد سیاسی و اقتصادی و امنیت ملی مطرح شد اما از سوی جریان ذوق‌زده مذاکره و عجول برای توافق به هر قیمت ناشنیده ماند؛ از جمله هشدار درباره اینکه برجام خلل و خرج فراوانی دارد و اجرای بدون اصلاح آن صرفاً موجب تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور در مقابل دستاوردهای تقریباً هیچ آن می‌شود. یا این مطلب که امکان دسترسی به درآمدهای نفتی یا بلوکه شده فراهم نشده است؛ یا مواردی نظیر اینکه تعهدات برجامی «همزمان» و «متوازن» و «قابل برگشت» (برای ایران) نیست و همین طرف مقابل را به بدعهدی و شیطنت و باج‌خواهی تشویق می‌کند.
البته طبیعی است که یادآوری آن هشدارها برای غربگرای شرقی‌نما نگران کننده باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi