شناسه خبر : 44891
شنبه 11 ارديبهشت 1395 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نمازی که معراج شد!

به یاد سردار جهادگر شهید "محمد طرحچی طوسی"

سردار شهیـد مهنـدس "محمـد طرحچی طوسی" در اولین روز اولین ماه  1332 در مشهد مقدس به دنیا آمد . اویکی ازچهره‌های درخشان و از بنیــــــان گذاران و مؤسـسان جهــــــاد سازندگی  و پشتیبانی ـ مهندسی جنگ جهاد در  خوزستـــان  است.

از آنجا که محمد از استعــداد و هوش سرشاری برخوردار بود. پس از دریافت دیپلم و سپس  قبولی در کنکور، در رشته ی مکانیک، به دانشگاه پلی تکنیک  تهران راه یافت. از بدو ورود به دانشگاه، با عضویت در انجمن اسلامی، فعالیت مبارزاتی اش را علیـه رژیم  طاغوت آغاز و مطالعات و شناختش را نیز عمیق تر کرد.

 او، بسیار فنی، مبتـــکر و خــــــلاق بود و کارهای عظیم و پیچیده و مشکل را به راحتی انجام می‌داد. این بود که برای بچه‌های جهاد، مهم  و قابل احترام بود. از همان اوایل ورود ش  به جهاد سازندگی ، بچه‌ها به او می‌گفتند: کامپیوتر!

فیـــــلمبرداران بسیاری تلاش می‌کردند، تا فیــــــلمی ازکارهایش تهیه کنند؛ اما او نمی‌پذیرفت. همیشه می‌گفت : " ما، که کاری نمی‌کنیم . ما داریم وظیفه مان را انجـــــــام می‌دهیم. کاری انجام نمی‌دهیم که خارق العاده باشد؛ و  به فیلم برداری نیاز داشته باشد... "

از جمله ابتکارات وی در طرح‌های نظامی، زدن اولین خاکریز توسط بولدوزر در جاده خرمشهر بود. طرح ایجاد جاده در باتلاق را مطرح کرد. همچنین ایجاد راه باریکه برای دسترسی به سوسنگرد از پیشنهادات او بود .از دیگر فعالیت‌های نظامی او تعمیر قطعات آسیب‌ دیده ماشین‌ الات سنگین بود. او در مدت 20 روز ساخت جاده‌ای میان حمیدیه، جاده‌ی اهواز- اندیمشک را به انجام رسانید.  طرح آتش زدن رود کارون و پل مارد و قطع کردن ارتباط عراقی‌ها با شرق کارون از طرح‌های ایشان بود.

فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه پاسداران در باره ی این شهید بزرگوار می‌گوید: در مورد شما جهادی‌ها، همین بس که فرمــانده و بنیان گذار  "پشتیبانی ـ مهندسی جنگ جهاد سازندگی " در  "عملیات فرمـــــانده کل قوا " ، زمانی که راننده ی لودری را، عراقی‌ها زدند، و تقریبا درگیری در خط مقــدم، تن به تن شده بود، من ناظر بودم که شهید طرحچی  - با توجه به مسوولیتی که داشت ـ  سریعاً  بر لودری ســـــوار شد و شروع کرد به خاک برداری و خاک را برد؛ و بر روی سنگری که تعدادی عــــراقی مزدور در آن بودند ریخت؛ و با این کار، عراقی‌ها را در سنگرشان دفن کرد ! »

در 12/6/1360شهید "طرحچی" نمازش را آغاز کرده بود ، که ناگهــــــان گلوله ی تانکی از سوی دشمن بعثی شلیک شد؛ و درست به شهیــــد طرحچی اصابت کرد؛ و او را محکم به زمیــــــــن کوبید و منفجـــــــــر شد!

از پیکر مطهرشهیــــد طرحچی  فقط  بخشی از سر و یک قسمت از کتف راست یا چپ و بخشی از دست  باقی ماند. تمام اعضای بدن ، در اطراف پراکنده شده بود.

 آری، " محمــد " ـ  محبوب دل های تک تک جهادگران و رزمندگان دلیر اسلام   هنگام اذان مغــــــرب،  نمــاز عشق را قامت بست و با قلبی پاک، به سوی خانه ی دوست پر گشود و  به ملکوت اعلی پرواز کرد . . .   پس از شهـــــــادتش، « رادیو آزاد » اعلام کرد : فرمـــــــانده مهنـــــدسی جبهه‌های جنــــگ ایــــــران کشته شد .

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi