شناسه خبر : 44948
یکشنبه 12 ارديبهشت 1395 , 10:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایت رهبری از انتقاد شریعتی نسبت به روحانیت

او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت به طور کامل عمل نمی‌کنند و بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52. از آن سال در اثر تماس‌هایی که دکتر با چهر‌ه‌هایی از روحانیت، بخصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده‌اش عوض شد.

رهبر انقلاب در خاطرات دوران جوانی، اشاره‌ای به موضع مرحوم شریعتی در انتقاد از روحانیت کرده و می‌فرمایند: در اینجا خاطره‌ای نقل می‌کنم برای شما در سال 47؛ یعنی، سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه‌ای مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده‌ای از دوستان مشهدی ما بودند.

بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه هر کسی یک چیزی می‌گفت. شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می‌گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می‌کنی؟ بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشفنکران مرحوم آل احمد گفت، مرحوم شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ می‌شود درست نقطه‌نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید.

او گفت: علت اینکه من از روحانیت انتقاد می‌کنم، از حوزه عملیه انتقاد می‌کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم. نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چزی نیست که ما از او انتظاری داشته باشیم، اما روحانیت که یک نهاد اصیلی هست از او ما زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی‌شود به همین دلیل است که انتقاد می‌کنم.

او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت به طور کامل عمل نمی‌کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52. از آن سال در اثر تماس‌هایی که دکتر با چهر‌ه‌هایی از روحانیت، بخصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده‌اش عوض شد؛ یعنی ایشان در سال54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می‌کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه تنها معتقد به روحانیت، بلکه معتقد بود که اکثریت روحانیون در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست.

البته با آن روحانیونی که می‌فهمند که در آن خط نیستند، با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود.[1]



[1] - مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با آیت الله خامنه‌ای، 30 خرداد 1360

به نقل ازمشرق

اینستاگرام
سلام ، در حال حاضر جذابیت حوزه یا روحانیت کم شده که نشانه قصور و کم کاری است. آمار انتخابات چندین مرتبه این هشدار را به صدا درآورده که بخشی از مردم که با روحانیت و حوزه علمیه تماس ندارند گرایش به غربگرایی دارند. بخشی از ثروتمندان و افراد دارای تحصیلات عالی نیز فاصله زیادی با روحانیت دارند. بخش دیگر از مردم مستضعف کوچه و بازار که فشار فقر و مشکلات زندگی ناچار موجب دوری از روحانیت شدند اما ایمان خود را حفظ کردند.
همین بخش از مردم کشور کافیست تا ویروس غربگرایی و فاصله با روحانیت را منتشر کند تا جایی که برخی افراد غربگرایی را شخصیت و کلاس دانسته و عین حالی که افراد فقیری هستند تظاهر به غربگرایی نمایند.
اگر الگوی تحمل سختی و دشواری دعوت مردم به حق تعالی را حضرت نوح (ع) فرض کنیم که پس از 900 سال تعداد پیروانش به انگشتان دستان نرسید و بسیار مورد اذیت و آزار و ضرب و شتم گمراهان قرار گرفت اما دست از دعوت برنداشت. اگر روحانیون حداقل 8 ساعت کار ترویج و انتشار معارف دین را در اجتماع مردم انجام دهند میبایست درصد درک و فهم عارفانه و شریعتی مردم بسیار نزدیک به طرز تفکر روحانیت باشد در حالیکه فاصله ایجاد شده حکایت از دوری تفکرات بخشی از مردم با روحانیت است که وقت و پشتکار لازم را در دعوت صرف نکردند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi