شناسه خبر : 44962
یکشنبه 12 ارديبهشت 1395 , 13:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۶کیلومتر صعود مردمی به بازی‌دراز

صعود 20 هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز - کرمانشاه

امسال نیز صعود ۶کیلومتری باشکوه بازی‌دراز که همه زائران، آن را به پیاده‌روی عظیم کربلا تشبیه می‌کردند، باعظمت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. زائران مختلفی از داخل و خارج کشور در این ضیافت ایمن در استان کرمانشاه حضور داشتند.

«بازی دراز» جزء یکی از پر رمز و رازدارترین، مناطق عملیاتی دوران هشت سال جنگ تحمیلی است که سه لاله گمنام آن دوران را در آغوش خود گرفته و چندین سال بوده که زیارتگاه زائران راهیان نور در غرب کشور است. اینجا قدمگاه فرماندهان و رزمندگان غیور و بی باکی است که با حماسه آفرینی‌های بی نظیر، مقابل متجاوزان ایستادگی کردند و این قسمت از خاک پاک کشور که اوایل جنگ، به اشغال نیروهای رژیم عراق افتاده بود را ، پس گرفتند.

در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، ارتش صدام برای تصرف نقاط مهم جبهه غرب، وارد عمل شد و تصمیم به اشغال بازی دراز گرفت، زیرا با این اقدام می‌توانست علاوه بر سرپل ذهاب، گیانغرب و قصر شیرین، تنگه کل داوود را که مسیر ورود رزمندگان اسلام به طرف پادگان ابوذر بود، زیر نظر بگیرد. ارتفاعات صعب العبور بازی دراز، با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد، به طول 16 و عرض 4 کیلومتر، به مثابه عارضه بزرگی، درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده است. مجموعه ارتفاعات بازی دراز با داشتن قله‌های مرتفع 1050،1100،1150 و امکان دیده بانی مناطقی همچون سرپل ذهاب و قصر شیرین برای ارتش عراق از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود. از سویی دیگر یک مانع طبیعی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین محسوب می‌شد.

ارتش متجاوز عراق در پانزدهم مهرماه سال 59، بدون کوچکترین درگیری و مقاومت، بازی دراز را اشغال کرد و سپس جاده آسفالتی به طول 6 کیلومتر، از جاده قصرشیرین به گیلان غرب، به بالای قلل مرتفع احداث کرد. دشمن در طول اشغال بازی دراز، علاوه بر مواضع پدافندی، از آن به عنوان مرکز دیده بانی نیز بهره می‌گرفت و دیدگاه‌هایی بر روی ارتفاعات بازی دراز ایجاد کرد که دیدگاه مشهور به «دیدگاه صدام»بر روی انتهای ارتفاع 1020 و 1150 احداث شده بود. در 20 ماه اشغال بازی دراز، چهار عملیات برای آزادسازی این منطقه از سوی رزمندگان اسلام طرح ریزی شد که در نهایت در اردیبهشت سال 60 این بخش از خاک وطن، آزاد شد. در عملیات حماسه ساز بازی دراز همچنین یک هزار و 500 نفر از لشکر دشمن کشته و زخمی شد و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. در این عملیات که با همکاری مشترک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی انجام شد، هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا نمود و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.

زائران داخلی و خارجی راهیان نور و صعود 6 کیلومتری به بازی دراز/امنیت در 50 کیلومتری داعش

در مراسم بزرگداشت عملیات «بازی دراز» که افتتاحیه اعزام زائران راهیان نور غرب کشور هر سال نیز هست، جمعیت کثیری از سراسر کشور، برخی کشورهای خارجی و مردم مبارز و با غیرت «سر پل ذهاب» استان کرمانشاه، در یک صعود سراسری، مسافت حدود 6 کیلومتری ارتفاعات بازی دراز را در استان کرمانشاه پیاده طی کرده و خود را به محل یادمان شهدای گمنام، می‌رسانند.

امسال نیز این مراسم با شکوه که همه زائران، آن را به پیاده روی عظیم کربلا تشبیه می‌کردند، با عظمت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد. صبح زود قبل از این که خورشید، از پشت کوه‌های بازی دراز، رخ بگشاید، اتوبوس‌های هر شهر، زائران را به پایین کوه رساندند. هر لحظه که می‌گذشت به خیل عظیم راهیان شهدا افزوده می‌شد. خوشحالی در چهره‌ها نمایان بود. پیر و جوان، زن و مرد، کودک و خردسال و نوزاد در آغوش، سنی و شیعه همه آمده بودند تا پا در مسیری بگذارند که روزی بهترین جوانان این کشور، سینه ستبر کرده و مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند. همچنان که در حال حاضر با غیرت و دلاوری سربازان گمنام امام زمان(عج)، یکی از امن ترین مناطق کشور بوده، در حالی که در 50 کیلومتری با داعشی‌های حرامی قرار گرفته است.

روایت شهیدان بهشتی و وزوایی زینت بخش بازی دراز/تلاش خادمین شهدا از اهدای واکس صلواتی تا ارائه محصولات فرهنگی

در ابتدای مسیر پیاده روی به سمت یادمان، سربند نوشته‌هایی همچون «یا اباالفضل(ع)» به زائران داده می‌شد و خادمان شهدا با دود کردن اسپند، آن‌ها را بدرقه می کردند. ذکر صلوات و مداحی از هر طرف بلند بود. بین مسیر، در ایستگاه‌های صلواتی با آب و شربت از زائران پذیرایی می‌کردند. در بین راه، و در میان جمعیت کم نبودند مادران شهدایی که با پای پیاده در انبوه جمعیت حضور داشتند. از جمله مادر شهیدی که هر از گاهی می‌ایستاد و از خدا طلب یاری می‌کرد، ولی حاضر نبود تا سوار ماشین‌هایی شود که به سمت بالا می‌رفتند. در بخش هایی از مسیر، بنرهایی در مورد شهدای «مدافع حرم» نیروی زمینی ارتش، که به تازگی در سوریه به شهادت رسیده‌اند، نصب شده بود. هنگامی که زائران، بعد از طی راه و عبور از مسیر طولانی و سراشیبی‌های بسیار به محل یادمان می‌رسیدند، چشمانی اشک بار داشتند.

ابتدای یادمان، خادمین با واکس صلواتی، غبار از کفش‌ها می‌زدودند که یادآور این است قبل از زیارت شهدا، باید غبار کبر، غرور و گناهانی که ناخواسته بر روی قلب‌ها حک شده است، پاک شود. همچنین بیش از همه، تابلوی «خانقاه عارفان» جلب توجه می کرد. همان عبارتی که شهید بهشتی آن را عنوان کرده بود:«عرفان واقعی خانقاهش، بازی دراز است»، تابلوی دیگری که نصب شده جمله‌ای از شهید غریب بازی دراز، شهید محسن وزوایی است که گفته بود: «اگر توانستید جنازه‌ام را به دست بیاورید، آن را روی مین‌های دشمن بیندازید تا اقلا جنازه من کمکی به حاکمیت اسلام کرده باشد، ان شاالله.»

مهر نماز از تربت مقدس شهدای بازی دراز

غرفه‌های محصولات مختلف فرهنگی نیز در محل یادمان برپا شده بود. همچنین در یک ایستگاه، از خاک مطهر اطراف مزار شهدای بازی دراز،«مهر» نماز ساخته بودند و به صورت صلواتی به زائران اهدا می‌شد که با استقبال زیادی، مواجه شده بود. یادمان شهدای گمنام که محل دفن سه شهید گمنام بود، در بالاترین نقطه قرار دارد که زائران، بعد از زیارت، گرداگرد محلی که برای مراسم ویژه برپا شده بود، جمع شدند.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری آغاز شد. ماندگاری در بخشی از سخنان خود، با بیان این که در آستانه بعثت پیامبر(ص) آمده‌ایم تا تظاهرات بندگی را به عالم نشان دهیم، گفت: تظاهرات بندگی نهضت اسلامی با علمداری امام راحل به پیروزی رسید و ان شاالله باید در دولت نیز، تظاهرات بندگی اتفاق افتد تا دولت اسلامی شکل گیرد، چرا که معتقدیم هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته است.

حجت الاسلام ماندگاری:تظاهرات بندگی، یعنی جهادی زندگی کردن تا به مقصد شهادت رسیدن/دولت وقتی بنده خدا می‌شود که بر اساس اسلام عمل کند نه جناح بازی

وی افزود: دولت، وقتی بنده خدا می‌شود که برای خدمت به مردم سر از پا نشناخته و از هیچ قدرتی نترسد و وقتی پا می‌گیرد که بر اساس اسلام، عمل کند نه بر اساس جناح بازی و پارتی بازی، البته این را بگویم که دولت‌ها خدمات زیادی انجام داده‌اند. همچنین جامعه اسلامی هنوز در تظاهرات بندگی قرار نگرفته، البته بخش‌هایی از تظاهرات بندگی مثل راهیان نور را داریم. صدها هزار نفر در عملیات فرهنگی راهیان نور جنوب شرکت می‌کنند و ده ها هزار نفر در عملیات فرهنگی بازی دراز آمده‌اند که همگی نشان دهنده تظاهرات بندگی است که ثمره خون شهدا است.

ماندگاری با بیان این که تظاهرات بندگی، یعنی جهادی زندگی کردن تا به مقصد شهادت رسیدن، اظهار داشت: زندگی جهادی برای همه مقدور است و اگر در آن قرار گیریم، قطعا رزق شهادت را می‌دهند. شهدا را خدا خریده است، تظاهرات بندگی یعنی هر شخص در هر جایگاهی که قرار دارد، آنقدر تلاش کند تا خدا او را پذیرفته و بخرد.

وی با اشاره به این که «بازی دراز» محل پذیرش شهدا توسط آسمانیان بود، خاطرنشان کرد: تظاهرات بندگی یعنی شهید وزوایی، شهید موحد دانش، یعنی شهدای مظلوم ارتش، سپاه و عشایر که در اینجا به شهادت رسیدند. تا تظاهرات بندگی در دولت و جامعه ما به خوبی شکل نگیرد، مرحله پنجم انقلاب اسلامی شکل نخواهد گرفت.

در ادامه مراسم، سردار علی فضلی جانشین رئیس بسیج مستضعفین، با سلام و درود به روح امام و تمام شهدا از صدر اسلام تا کنون، گفت: شاید حضور در میعادگاه شهدا بدون وضو جایز نباشد، چرا که درهر گوشه ای از این سرزمین که قدم می‌گذاریم، رزمنده‌ای در معامله با خدا، خون پاکش را تقدیم اسلام کرده است تا امروز پرچم مقدس اسلام برافراشته باشد.

سردار فضلی: صعود 20 هزار نفری زائران راهیان نور، پس از گذشت سه دهه از عملیات بازی دراز/راهیان نور، مهمانی شهدا و مهمانی به کربلاهای ایران را از شهید بابایی به عاریت گرفته‌ایم

وی با اشاره به عملیات‌هایی همچون عاشورا، شهید رجایی، شهید باهنر، مطلع الفجر، مسلم بن عقیل و مرصاد که در این جغرافیای مقدس و مبارک انجام شده است، اظهار داشت: سلام و درود خدا بر شهدایی که امروز مسیر و اعتقاد راسخشان، کار را به جایی رسانده  که پس از سه دهه از آغاز این عملیات، جمعیتی بیش از20 هزار نفر زائر از سراسر کشور و مهمان‌هایی از خارج از کشور در یادمان شهدای بازی دراز برای پیمان دوباره با اسلام، قرآن و ولایت حضور پیدا می‌کنند. راهیان نور، مهمانی شهدا و مهمانی به کربلاهای ایران و به جا آوردن حج بصیرتی است که از شهید بزرگوار امیر سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی به عاریت گرفته‌ایم.

جانشین رئیس بسیج مستضعفین به دیداری که سال 64 جمعی از فرماندهان سپاه با حضرت امام راحل داشتند، اشاره کرد و گفت: امام در آن دیدار فرمودند که "عزیزان من، هر شب به دشمن هجمه کنید، هر شب، خواب را از چشم دشمن بگیرید و به آن امان ندهید" که این سخن امام بعد از 31 سال، با افق بلند برای امروز و آینده پیش روی امت حزب الله یک راهبرد استراتژیک است.

وی به دیداری که در سال جاری با حضرت آقا داشتند، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این دیدار، حضرت امام خامنه ای فرمودند که الحمدالله امسال، راهیان نور خیلی خوبی داشتیم. مولای ما از حضورشما خرسند بودند و این را بر زبان جاری کردند.

حضور باشکوه جانبازان اعصاب و روان تهرانی/سلفی با سردار راهیان نور

مداحی نریمانی و گلباران مراسم توسط هلی کوپترهایی که بالای سر زائران به پرواز درآمده بودند بخش‌های دیگر این مراسم بود که استقبال زائران راهیان نور غرب کشور را به دنبال داشت.

سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و جانشین ستاد مرکزی راهیان نور که خود از جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی است، در ضیافت باشکوه بازی دراز به همراه گروهی از جانبازان اعصاب و روان بیمارستان میلاد تهران رهسپار صعود 20 هزار نفری شده است. او این موضوع مهم را در سخنانش یاداوری می‌کند و غیرت این بزرگ مردان جانباز را می‌ستاید.

عکس‌های مختلف مردمی که در این صعود سراسری شرکت داشتند، از حواشی جذاب مراسم بود، عکس‌های آماتوری و موبایلی تا لنزها و دوربین‌های حرفه‌ای که لحظات عارفانه این مراسم معنوی را ثبت می‌کرد، قابل توجه بود.جوانان زیادی هم مشغول سلفی گرفتن‌های مختلفی به سبک راهیان نور بودند. از جمله سلفی‌هایی که با سردار راهیان نور حاج علی فضلی و راوی لحظه‌های نور، حجت الاسلام ماندگاری گرفته شد و خاطره‌ای در این دیار ماند.

 

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi