شناسه خبر : 45215
یکشنبه 19 ارديبهشت 1395 , 13:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تثبیت موقعیت شغلی

شغل یکی از ملاک‌های اصلی موقعیت و جایگاه اجتماعی است. پاسخ در مورد شغل و موقعیت شغلی، نشان‌دهنده درآمد، شیوه زندگی، منزلت اجتماعی، میزان تحصیلات و انگیزه‌های پیشرفت اجتماعی است.

داشتن شغل پایدار و رضایت‌بخش، نقش بسیار مهمی در نحوه گذران زندگی دارد و در ترفیع جایگاه و منزلت اجتماعی افراد نقشی اساسی ایفا می‌کند. با کسب تجربه‌ و مهارت بیشتر، اهمیت و منزلت مشاغل در طول زمان تغییر می‌کند و افراد می‌توانند در چرخه سازمانی رشد کرده و به مدارج بالاتر شغلی دست پیدا کنند.

در قوانین و مقررات جاری کشور، به شغل، استخدام، تثبیت و امنیت شغلی ایثارگران اهمیت زیادی داده شده است.
نبود یا کاهش ثبات و امنیت در شغل می‌تواند موجب مبتلا‌شدن افراد به افسردگی و بیماری‌های روانی شود. پروژه بلندمدتی که در دانشگاه میلان ایتالیا انجام شده، نشان می‌دهد که۹ قراردادهای موقت کاری و عدم ثبات شغلی، تأثیرات مخربی بر سلامت روحی و روانی فرد و جامعه داشته است. ایثارگران با توجه به شرایط ویژه و خاصی که دارند چنانچه ثبات شغلی آنان تهدید شود، آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

بررسی قوانین و مقررات مصوب از ابتدا تاکنون بیانگر آن است که قانونگذار با درک این واقعیت، پیش‌بینی و تمهیدات لازم را در این زمینه به کار برده و با وضع قوانین مناسب به دنبال حمایت‌های جدی از اشتغال ایثارگران بوده است. اما آنچه باعث عدم‌حصول به اهداف قانونی، شیوه‌های اجرایی و برداشت مجریان و دستگاه‌های اجرایی از قوانین حمایتی ایثارگران است، زمانی که نهاد ریاست جمهوری به عنوان رأس دستگاه‌های اجرایی با بی‌توجهی به این قوانین حمایتی نسبت به انتقال اخراج‌گونه ایثارگران از این نهاد اقدام می‌کند این می‌تواند پایه‌گذار سنت غلطی باشد که سایر ‌ دستگاه‌های اجرایی هم از آن پیروی می‌کنند.

در وضع قوانین هیچ دستگاهی‌ وظیفه ندارد مقررات اداری و استخدامی خود را با وضع مستخدم تطبیق دهد زیرا چنین شرایطی کل سازمان را به خطر می‌اندازد، لکن در قانون تسهیلات استخدامی‌جانبازان وقتی از اهداف این قانون سخن به میان می‌آید، تطبیق مقررات اداری و استخدامی دستگاه‌ها با شرایط خاص جانبازان جزو اهداف قانون می‌شود. مقنن در بند ج ماده یک این قانون چنین آورده است: ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان.اما میزان شکایات جانبازان و ایثارگران در کمیسیون ماده ۱۶ و دیوان عدالت اداری گویای آن است که مجریان به اهداف قانونگذار توجه ندارند.

دولت‌ها در ابتدای کار خود تأ‌کید بسیاری بر اجرای دقیق و کامل تمامی قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران دارند ولی به مرور دچار فراموشی می‌شوند.

به یکی از بخشنامه‌های دولت به شماره ۵۸۷۲۹ مورخ ۲۶/۹/۸۴ که به تمامی وزارتخانه‌ها، ‌سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌ها ابلاغ شده است توجه کنید: از آنجا که اعتلا و تثبیت فرهنگ ایثار و ایثارگری و رعایت شئونات و حقوق خانواده معظم شهدا و ایثارگران یکی از اهداف مورد توجه دولت می‌باشد لذا کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به اجرای دقیق و کامل تمامی قوانین و مقررات مربوط به خانواده معظم شهدا و ایثارگران حسب وظایف محوله، اقدام نمایند. مسئولیت اجرای این بخشنامه با بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

برنامه‌های پنج‌ساله توسعه تأکید دائمی بر تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران دارد؛ به طور مثال ماده ۹۹ قانون برنامه چهارم توسعه، حفظ و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران را از برنامه‌های دولت در طول برنامه می‌داند. تبصره یک ماده ۵۷ برنامه پنجم توسعه، ایثارگران و فرزندان شهدا را مشمول قوانین و مقررات مربوط به خود می‌داند.

تبصره ۳ ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام ایثارگران و خانواده‌های آنان را بر اساس قوانین مصوب، مربوط به خود می‌داند. قانونگذار در مجموعه قوانین مصوب اهتمام خاصی به این دارد که تمیهدات قانونی و حمایتی خود را از اشتغال پایدار ایثارگران به نمایش بگذارد اما آیا دستگاه‌های اجرایی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
متن را كامل درج كنيد
با سلام و احترام دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی دادگستری توزیع شد! متاسفانه کانون محترم کارشناسان دادگستری طبق روال گذشته هیچ اولویتی برای جانبازان و ایثارگران منظور نکرده است! از مدیریت محترم سایت فاش نیوز خواهشمند است در صورت صلاحدید، انتظار لحاظ نمودن برخی اولویتها برای متقاضیان ایثارگر آزمون کارشناسی دادگستری را خدمت مدیریت محترم کانون مورد اشاره منعکس نماید، شاید در مهلت باقیمانده ثبت نام متمم اولویت ایثارگران تنظیم و اطلاع رسانی شود. متاسفانه در دفترچه توزیع شده حتی اولویتی برای شخص جانباز یا شاهد دیده نمیشود
سلام.اینجانب جانباز40%ساکن شهرستان نقده درسال 1368به استخدام رسمی بنیادجانبازان وقت درامدم وتااخرسال1380مشغول خدمت به جانبازان عزیزبودم ودرهمان سال به کمسیون پزشکی معرفی شدم وبانظرکمسیون .جانبازحالت اشتغال شناخته شدم.وباتشویق مسئولین وقت بادریافت یک ونیم ماه اضافه سنوات نسبت به سایرکارکنان غیرجانباز.بازخریدازخدمت شدم.بعدازمدتی بدلیل مشکلات روحی وروانی ناشی ازبیکاری درخواست اعاده بخدمت نمودم که به دلیل حالت اشتغال بودنم.ازسوی بنیادموردموافقت نگردید.حال بنده ازدوسال پیش که قانون جامع ایثارگران تصویب شده .به استناد ماده 60وبه استناداصلاح تبصره 2ماده 39قانون جامع چندین مورددرخواست بازگشت بکاردادم که بدلیل حالت اشتغال بودنم موافقت نمیشود .درحالی که درماده 60نوشته شده است که جانبازان بازخریدشده میتوانندبرای یکبار اعاده بخدمت شوندولی مثل بخشنامه قدیم اشاره نشده است که جانبازان حالت اشتغال نمیتواننداعاده بخدمت شوندخواهشمنداست پیگیری فرماییدکه ایا بالاخره جانبازان حالت اشتغال میتواننداعاده بخمت شوند.یاخیر/باتشکراززحمات شماعزیزان
چرا متن كامل را درج نمي كنيد
ضمن عرض سلام خدمت جناب آقاي مجتهد اينجاب فرزند جانباز ده درصد بنياد جانبازان 23 ساله مجرد و بيکار خواهشمندم بنده را در خصوص چگونگي دريافت وام بيکاري از بنياد براي فرزندان جانباز.راهنمايي بفرماييد. تنها حمايتي که از بنياد دريافت کرديم، يک کمک معيشت چهارصد هزار توماني است که آن هم در سال جديد يک بار فقط مبلغ چهارصد هزاربدون عيدي و افزايش حقوقي دريافت کرده ايم که آن هم بابت کرايه خانه ميدهيم. عاجزانه خواهشمنديم اينجانب را از حق و حقوق خودمان آگاه سازيد.
سلام ترابه خدابنویسید من جانباز 45 درصد هستم وکارمند شرکت نفت هستم هرچه دنبال می کنم نمی توانم حرف دلم را به وزیر نفت بزنم اگر برای شمامقدور است یک وقت ملاقات وزیر نفت به بنده بده حداقل بخاطر روز جانباز منتظر جواب شما هستم ممنونم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi