شناسه خبر : 45302
سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

فصل پنجم قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران به اشتغال و کارآفرینی اشاره دارد.

یوسف مجتهد - فصل پنجم قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران به اشتغال و کارآفرینی اشاره دارد.

برابر ماده29 این فصل، ایثارگران مشمول، مشروط بر آنکه فاقد شغل و درآمد بوده و واجد شرایط شغل مورد نظر باشند، می‌توانند از خدمات این فصل برخوردار شوند. از مهم‌ترین خدمات این فصل ماده32 آن است که بنیاد را موظف کرده نسبت به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی اقدام کند.

هیأت وزیران پس از گذشت حدود 3 سال از تصویب قانون جامع، نهایتا در جلسه مورخ 94/6/1 اساسنامه صندوق را تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان، آن را در تاریخ 94/8/16 ابلاغ کرد.

در این اساسنامه آمده است: به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت‌های شغلی ایثارگران شامل خانواده‌ شاهد(پدر، مادر، همسر و فرزندان)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، این صندوق به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل تشکیل و بر اساس مفاد اساسنامه فعالیت می‌کند.

اعطای تسهیلات خوداشتغالی، حمایت از کارآفرینان در راستای توانمند‌سازی، ایجاد اشتغال برای ایثارگران، اعطای تسهیلات اعتباری به صورت قرض‌الحسنه و کم‌سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای ایثارگران، کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت‌های زیرساخت اشتغال، اجرای برنامه‌های حمایت از مجریان طرح‌های خوداشتغالی برای ایثارگران، کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح‌های کارآفرینی از وظایف و اختیارات صندوق اعلام شده است.

منابع مالی صندوق، از بودجه عمومی دولت، وجوه برگشتی از محل اقساط وام‌های اشتغال پرداختی به ایثارگران، منابع داخلی بنیاد و هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی تأمین می‌شود.

ارکان صندوق شامل هیأت امنا، هیأت مدیره، مدیرعامل و بازرس است که وظایف هر کدام در اساسنامه پیش‌بینی شده است.ترکیب هیأت امنای صندوق از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان رئیس، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی یا معاون ذیربط وی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط وی، وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذیربط وی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذیربط وی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذیربط وی و یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکل‌های ایثارگران، تشکیل شده است. یکی از معاونان بنیاد به انتخاب رئیس بنیاد به عنوان دبیر هیأت امنا تعیین می‌شود.

از نکات مهم در ترکیب هیأت امنا حضور همه وزرا یا رؤسای مرتبط با موضوع اشتغال در ترکیب آن است.وجود یکی از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال به انتخاب تشکل‌های ایثارگری از نقط قوت این ترکیب است که میزان مشارکت ایثارگران در اجرا را قوت می‌بخشد و آن را تقویت می‌کند.

عمده‌ترین وظایف هیأت امنا، سیاستگذاری، تعیین خط‌مشی صندوق، نظارت بر فعالیت‌های آن، بررسی و تصویب بودجه، پیشنهاد اصلاح اساسنامه، پیشنهاد انحلال صندوق، انتخاب، عزل و قبول استعفای اعضای هیأت مدیره است. هیأت مدیره مرکب از 5 عضو است که 2 عضو آن عضو علی‌البدل هستند. مدیرعامل از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن برای 3 سال انتخاب می‌شود. هیأت امنا حسابرس مستقل و بازرس اصلی و علی‌البدل را برای یک سال انتخاب می‌کند.

با عنایت به محدودیت‌ ظرفیت‌های استخدامی در کشور و لزوم تعیین شرایط احراز برای استخدام، طبیعی است که بخشی از ایثارگران به دلیل الزامات قانونی نتوانند به استخدام دستگاه‌های اجرایی درآیند. از طرفی رونق بازار کسب و کار می‌تواند انگیزه ورود به این حیطه را از استخدام در دستگاه‌های اجرایی بیشتر کند. اگر مدیریت این صندوق که یک ضرورت برای حل مشکل اشتغال ایثارگران است به درستی انجام گیرد و مشاوره هدایت‌های شغلی به صورت کارشناسی و با توجه به موقعیت‌شناسی فضای کسب و کار انجام شود، می‌تواند خلأ بزرگی که در ایجاد فرصت‌های شغلی برای ایثارگران و اعضای خانواده آنها وجود داشت را برطرف کند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام حاج آقا زیارت قبول باشه انشااله .
ممنون از شما دوست عزيز انشاالله در جوار شما و ساير دوستان مشرف شويم
سلام ، قدرت اجرایی بنیاد در قوانین کشور بسیارزیاد است بطوریکه قوانین در تمام وزارتخانه ها و ارگانهای مهم رسوخ و نفوذ دارد که میتواند با همین قوانین زندگی ایثارگران را گلستان کنند اما اراده لازم وجود ندارد. بودجه ها بنام ایثارگران تصویب میشوند اما به کام دیگران هزینه میشوند.
سلام یه ضربالمثلیه که میگه آفتاب لگن هزار دست ولی شام و نهار خبری نیست آخه جناب مجتهدی عزیزو بزرگوار قربون سینه چاکت که همیشه برای ایثارگران مرحمی بودی و هستی این آقایون از کوچکترین خدمات به ماها تابحال با ترفندو حیله و نیرنگ وعدهای سرخرمن کلیه دوستان مارو بلانسبت سرکار گذاشتن اونوقت حضرت عالی میفرماید اشتغال فرزندان و خدمات این چنینی به ایثارگران دوستان خیالتون راحت ما ایثارگرا تا نفس میکشم فقط باید وعده دروغین بشنویم و خوراک تبلیغاتی این دغل دوستان باشیم تا عمرمان بسرآید وسلام
چندوقتی است به لطف خدا و همت مسئولین دلسوز و نمایندگان محترم و مردمی مجلس نهم فوق العاده ایثارگری به کارمندان فرزند شهید تعلق گرفته است . با انتشار متن قانون برنامه ششم توسعه شکر خدا شاهد قوانین متعدد حمایتی از ایثارگران و خانواده این قشر فداکار جامعه هستیم که متاسفانه در سالهای متمادی بعد از جنگ ظلم های خواسته و ناخواسته بر آنها تحمیل شده است .حال که در آستانه تصویب قانون برنامه ششم توسعه هستیم پیشنهاد میشود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانون حق ایثارگری را حداقل به کارمندان فرزند جانباز25درصد به بالا تعمیم دهند .حداقل فایده تصویب این تبصره رفع تبعیض بین فرزندان ایثارگر در ادارات است و اینکه شاهد این نباشیم که جمله" جانبازان شهدای زنده هستند" بیشتر در مقام شعار خودنمایی کند .درآخر از مجلس نهم که در مقاطع گوناگون حمایت های خود را به صورت قاطعانه نسبت به ایثارگران و خانواده آنها ابراز داشته اند انتظار میرود نسبت به تصویب تبصره ای در قانون برنامه ششم توسعه اقدام کنند تا کارمندان فرزند جانباز 25درصد به بالا از حق ایثارگری برخوردار شوند . ومن ا... التوفیق
از این داستانها خیلی خواندیم وشنیدیم شنیدن کی بودمانند دیدن
بخداقسم اینهاجز دروغی بیش نیست اگر هم راست باشد مال انهای هست که پارتی دارن یازبان دارن نه مثل من بدبخت که بچه ام را از مدرسه رفتندمنع کردن مملکت خودم حق مدرسه رفتند نداریم من ساده هم از روی ناجاری به برادران فاش نیوز پناه بردم ازشانس بدبنده ایها هم از اموزش و پرورش دفاع کردن دیگه به هیچکس اعتمادندارم فقط حیف جانم شدکه 30ساله زیر اکسژین هوا نفس میکشم 42روزدرالمان بستری بودم شایدبگم42نفرازمقامات دولتی المان به اعیادتمان امدن اما30ساله درمملکت خودمان بنده را نمی شناسن ایا این اسمش اسلامیه
ا
سلام.لطفآشفاف راهنمایی بفرماییدومهمترازطریق مناطق بنیاداطلاع رسانی دقیق بفرمایید.متشکرم.
بسمه تعالی کلاهبرداری ناجا از جانبازان ناجا ناجا در سال 91 اقدام به فروش اوراق مشارکتی با عنوان عطر گل یاس به جانبازان و خانواده شاهد ناجا نمود که ایثارگران ناجا با واریز مبلغ 14 میلیون تومان بعد از چهار سال سرمایه ایثارگران 3.2 برابر شده و به ایثارگران در سال 95 میبایست حدود 44 میلیون باید باز پرداخت میشد ولی با توجه به اختلاصهایی که در ناجا انجام شد امسال اعلام میکنند فقط 22 درصد سود خواهیم داد و تعهد قبلی را عمل نکرده و خون جانبازان و خانواده شهدا را در کاسه کرده و میل نمودند این است خدمت به جانبازان و خانواده شهدا ..... از مسئولین محترم فاش نیوز عاجزانه تقاضا داریم در سایت درج نمایید تا عموم مردم بفهمند به چه نحوی به جانبازان و خانواده شهدای ناجا خدمت میکنند
قابل توجه مسئولین محترم بنیاد شهید درخصوص ثبت نام و برگزاری یک آزمون مهم کشوری

همانگونه که استحضار دارید از مورخ 17/2/95 مصادف با روز مبعث رسول گرامی اسلام (ص) ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری آغاز خواهد شد. در اینجا دو پیشنهاد داشتم در خصوص این آزمون : نخست اینکه شایسته است نحوه ثبت نام و زمان برگزاری آزمون و خصوصا اهمیت این ازمون برای ایثارگران اطلاع رسانی شود که کارشناسان ایثارگر در رشته های مختلف که دارای شرایط هستند حتماً در این آزمون شرکت فرمایند و در آینده تعداد کارشناسان رسمی دادگستری که ایثارگر هم هستند افزایش یابد زیرا کارشناسان رسمی دادگستری نقش مهمی در مسائل حقوقی و تصمیم قضات در صدور حکم ایفا می نمایند و چه بهتر که از عزیزان ایثارگر بیش از پیش این نقش مهم را با رعایت تقوی و در نظرگرفتن عدل و داد ایفا نمایند. نکته دیگر اینکه مطابق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که توسط ریاست محترم جمهور به کلیه دستگاه ها ابلاغ گردیده و می بایست مطابق نص صریح قانون ایثارگران، در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری سهمیه ایثارگران لحاظ گردد که در سنوات گذشته این مهم رخ نداده است . لذا شایسته است مسئولین محترم از هم اکنون در خصوص احقاق حقوق قانونی ایثارگران از طرق قانونی و خصوصاً رایزنی با وزارت دادگستری اقدام نمایند زیرا بعد از برگزاری ازمون و اعلام برگزیدگان معمولا پیگیری های اداری جواب نخواهد داد. ضمناً عزیزان ایثارگر می توانند اخبار آزمون را از طریق آدرس اینترنتی http://www.scioe.org پیگیری فرمایند. انشاء الله که دوباره بهانه ای در نیاورند و نص صریح قانون ایثارگران در این آزمون اجرایی گردد و سرنوشت سهمیه ایثارگران در این آزمون به سرنوشت مواد 38 و 39 و ... دچار نشود .
خواهشمنداست پیگیری فرمایید.ایاجانبازان حالت اشتغال که قبل ازحالت اشتغال بودن کارمندبنیادبودند.وبعدازتاییدحالت اشتغال .ازخدمت بازخریدشدند.باتوجه به ماده60واصلاح تبصره 2ماده39قانون جامع ایثارگران میتواننداعاده بخدمت شوند .یاخیر.وضمنا چرا مجلس محترم این بندرا درماده 60بصورت شفاف ننوشته است.باتشکر
با سلام اعاده به خدمت آنان هيچ منع قانوني ندارد و اتفاقا جزو حقوق قانوني آنان است و اقدام بنياد و كميسيون ماده 16 اقدامي خلاف قانون است كه متاسفانه به علت جهل قضات ديوان عدالت اداري به قوانين حمايتي ايثارگران مورد تاييد آنان قرار مي گيرد. اگر دقت نماييد آرا كميسيون ماده 16 بدون استناد قانوني صادر ميشود در حاليكه صدور آرا بايد مستند به قانون باشد. ايثارگران بايد مسير شكايت در ماده 16 و ديوان را همجنان ادامه دهند تا با مغايرت آرا امكان طرح در هيات عمومي فراهم و يا از طريق مجلس درقالب استفساريه رفع مشكل شود.
جانباز 15 درصد هستم و شاغل .
همکاری دارم که دارای 4 خواهر و برادر و همه آنها بواسطه درصدجانبازی پدر مهربانشان استخدام شدند شاغل شدند و بالاترین حقوقها را هم میگیرند .حرفی نیست
اما
اما
همکار من شوهر کرده و دو فرزند دارد و تحت تکفل پدرش نیست ولی امسال باز از سهمیه جانبازان استفاده کرده و داره مدرک دکتری میگیره بدون شهریه .

آیا این درست است ؟؟///
آیا ایشون پس از ازدواج باز باید از خدماتی که حاضر نیستند به من جانباز زیر 25 درصد بدهند استفاده کند ؟///
سلام حاج آقا.زیارت قبول.لطفأدرموردمبالغ وام ونوع اشتغال توضیحاتی مختصر،مفیدوجامع بفرمایید.متشکرم.به امیددیدارشما.
با سلام صادقی جانباز زیر 25 درصد هستم که با خبرگزاری شما تماس گرفتم و پیرامون اصلاح قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران صحبت کردم . باید خاطر نشان کرد جانبازان زیر 25 درصد به عنوان بخش بزرگی از جامعه ایثارگران کشور بعد از جنگ تحمیلی قسمتاً مورد بی مهری قرار گرفتند که از مصادیق آن می توان از ارائه تسهیلات به جانبازان گرامی بالای 25 درصد و همسر و فرزندان این قشر نام برد در حالی که اسمی از جانبازان زیر 25 درصد در بسیاری از قوانین نیامده بود بخصوص در قانون جامع ایثارگران که پرداخت شهریه و سایر امتیازات را به جانبازان عزیز بالای 25 اختصاص می داد و به جانبازان زیر 25 درصد توجه نشده بود که بحمدالله با اصلاح این قانون در دوشنبه 27 اردیبهشت 95 مجلس محترم در اصلاحیه بند ت ماده 66 قانون جامع ایثارگران با اضافه کردن جانبازان زیر 25 درصد در مورد شهریه و کمک هزینه مدارس شاهد گام بزرگی در برقراری عدالت در وضع قوانین برداشت بنده به عنوان یک دانشجوی دکتری از تمامی دست اندرکاران و عزیزانی که چه در رسانه ها پیگیر این موضوع بودند و چه از بزرگواران و نمایندگان مجاهد و ایثارگر مجلس شورای اسلامی که با وجود فشار کاری این جمع بزرگ از جانبازان را فراموش نکردند صمیمانه تشکر می کنم
ضمن عرض سلام بنده سرباز معلول شده سپاه هستم ۱۴سال پیش در مأموریت سپاه مجروح ومصدوم شدم حال معلول وخانه نشین هستم باحقوق۷۰۰هزارتومان چگونه زندگی کنم سرنوشت رانمی توان از سرنوشت
با سلام متاسفانه بنیادبا ایجاد دودستگی بین جانبازان جنگ و تقسیم آنها با مرزبندی ۲۵ درصد؛ بخش زیادی از جانبازان رابه بهانه زیر۲۵ درصد برای سالهای متمادی معادل صفردرصدمحاسبه واز ارائه خدمات محروم نمود و همواره باشعاروتبلیغات واهی عملکردناصواب خودراتوجیه نمود و همچنان این بی عدالتی فاحش را ادامه میدهد و متاسفانه امیدی به اصلاح حقیقی این معضل بخش عظیمی ازجامعه ایثارگران ؛ وجود نداشته و نخواهیم داشت .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi