شناسه خبر : 45446
پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 , 18:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با یوسف مجتهد در کربلا

او که همیشه دلسوز و خادم ایثارگران بوده، به دلیل اصرار ما و علاقه اش برای بهبود شرایط سفرهای جانبازان چند دقیقه ای با ما به گفت وگو نشست. متن این گفت و گوی کوتاه را در ذیل مشاهده می کنید:

فاش نیوز - در یکی از روزهای پایانی سفر رویایی مان به کربلا با کاروان لبیک یاحسین 4، توانستیم صحبتی بسیار کوتاه با جانباز نام آشنای ایثارگران "یوسف مجتهد" ترتیب دهیم.

  آقای مجتهد که به قوانین ایثارگران بسیار آشنا و مسلط است و سال هاست که در خدمت ایثارگران بوده و به بسیاری از سوالات و ابهامات ایشان درباره قوانین ایثارگران در سایت پاسخ می دهد، به همراه همسرش بسیار ساده و بی آلایش و تنها به عنوان یکی از جانبازانی که قرعه به نامش افتاده و دعوت شده بود، همچون جانبازان دیگر در این جمع آسمانی حاضر بود.

 او که همیشه دلسوز و خادم ایثارگران بوده، به دلیل اصرار ما و علاقه اش برای بهبود شرایط سفرهای جانبازان چند دقیقه ای با ما به گفت وگو نشست. متن این گفت و گوی کوتاه را در ذیل مشاهده می کنید:

فاش نیوز: حاج آقای مجتهد! واقعا" اولین بار است که به کربلا می آیید؟

آقای مجتهد: بله با اجازه!

فاش نیوز: خب چطور بود؟

-  خوب و عالی بود. از عالی هم بالاتر بود.

فاش نیوز: نظرتان راجع به کاروان چیست؟

-  نه کم و کاستی نداشت. واقعا" خوب بود و دوستان بسیار زحمت کشیدند. بالاخره چنین کاروانی را به سفر بردن آن هم سفر خارج از کشور سخت است. در کشور خودمان و شهرهای مختلف و محل های اقامت گوناگون انجام چنین کاری مشکل است. تعداد نیرو هم محدود است و مسئولان کاروان کار سختی داشتند. اجرشان با سیدالشهداء و جانبازان حاضر در کاروان هم آن طور که من می بینم رضایت دارند.

 این یک سفری است که تمام توجه به سوی چیز دیگری است و مشکلات و کم و کاستی به چشم نمی آید. مثلا" وقتی می رسیم دوستان فقط می خواهند که خودشان را به حرم برسانند، فارغ از سختی ها و مشکلات راه، با توجه به وضعیت جسمی که این عزیزان دارند و سوار و پیاده شدن های متعدد که هست.

فاش نیوز: شما برای دفعات بعد پیشنهادی دارید؟ کاستی نداشت؟

آقای مجتهد: نه! البته نمی توان گفت که همه چیز درست درست بود، اگر این را بگوییم که دچار خود شیفتگی شده ایم ولی به هر حال این قضیه گذشت.

فاش نیوز: حالا اگر نکته ای برای بهبود کاروان های بعدی مد نظرتان است بفرمایید؟

آقای مجتهد: این طبیعت خود کاروانمان است و وضیت کاروان به گونه ای بود که خیلی از مکان ها را نمی توانستند بروند. حالا آن هایی که توان جسمی بهتری داشتند خودشان رفتند. مثلا" خیمه گاه، تل زینبیه، فرات یا جایگاه مقام امام زمان را نتوانستند ببرند.

  خب طبیعی است که فشردگی این مکان ها باعث می شود که نتوانند در یک مدت محدود بروند ولی دوستان و ما همه توانستیم که برویم. اما برخی دوستان با توجه به وضعیت جسمانیشان امکان رفتن نداشتند.

 اگر شرایط را طوری برنامه ریزی کنند و کاروان را به دو دسته تقسیم کنند خوب است. چون به این شکل معطلی اش زیاد است. خب وقتی معطل می شویم فرصت را از دست می دهیم. فرض کنید که ما 4 روز برای زیارت فرصت داریم، اگر قرار باشد که معطل شویم خب خیلی جاها را نمی توان رفت و اعمال آن ها را انجام داد. باید به دو گروه تقسیم کنند و آنهایی که سریع تر هستند را دریک گروه قرار دهند و آن هایی که شرایط جسمی شان نامناسب تر است را فقط جاهای مهم ببرند. لذا نمی توان این دو گروه را با هم قاطی کرد که دوستانی که می توانند به مکان های دیگر هم بروند باز بمانند.

 برای همین یک مقدار درسازماندهی این سفر باید تجدید نظر شود آن هم به خاطر بار معنوی که این سفر دارد. خب آدم کربلا را طوری ترسیم می کند که از همان ابتدا از خیمه گاه، بعد به ترتیب تل زینبیه، محل کف العباس و بعد به سمت ضریح، محل نبرد، علقمه و فرات؛ این مسیر به شما نشان می دهد که در کربلا چه اتفاقی افتاده است.

  وقتی شما یک دفعه می روید وسط مسیر، مثلا" تل زینبیه و فرات و ... را ندیده ای؛ برای همین مبهم می ماند. بعد هم توضیحات مکان ها باید به دوستان داده شود. یک چنین برنامه ریزی ای باید انجام شود. ولی طبیعی است که با یک چنین جمعی با توجه به مشکلات جسمی که دوستان دارند، به آسانی صورت نمی گیرد.

فاش نیوز: از جهت پزشکی، درمانی و بهداشتی چطور بود؟

-  مشکل یک کم در غذاهای اینجاست.

فاش نیوز: پیشنهادتان چیست؟

-  تعدد و تنوع برای جایی خوب است که آدم اطمینان کافی داشته باشد. الان در اینجا دوستان مطمئن نبودند. منظور به غذاهای طبخ شده در عراق است. بهتر این است که تعداد غذاها را کم کنند ولی کیفیت را بیشتر مراقبت بکنند. مثلا" روزی که ما رفتیم مهمانسرای امام حسین (ع)، غذای ساده ای بود که صرف شد. لازم نیست خیلی تنوع غذا باشد. مثلا" ممکن است که کیفیت گوشت، مرغ بد باشد یا حتی مسمومیت داشته باشد که باعث می شود طرف از زیارت باز بماند و به خاطر مشکلاتی که عارض می شود در هتل بماند. لازم است که بیشتر روی غذاها کنترل باشد ولی از تنوع آن بکاهند.

فاش نیوز: هتل هایی که برای اقامت بودند مناسب بود؟ به نظرتان امکانات مناسب با وضعیت جسمی جانبازان بود؟

-  به این شکل استاندارد نیست. شما می بینید که یک جا مجبور شدند که رمپ را عوض کنند ولی مناسب امکاناتی که از عراق انتظار می رفت بود. همه نقص ها را هم تلاش دوستان جبران می کرد.

فاش نیوز: پس از رفتارهای مسئولین راضی هستید؟

-  بله بسیار زیاد.

فاش نیوز: خب بالاخره در مسافرت ها ممکن است که یک مسئولی از روی خستگی رفتاری نامناسب داشته باشد!؟ اینجا چنین چیزی دیدید؟

آقای مجتهد: نه خدا را شکر، دوستان تلاش و کمک می کردند. آن چیزی که ما دیدیم این بود و از جان مایه گذاشتند و هم در هتل و هم دربیرون همان تلاش ها و کمک ها بود. به هر حال سفر با چنین عزیزانی با چنین شرایط جسمی، آرمانی نیست و به شکلی که در منزل خود هستید نیست. در منزل آدم 10 دقیقه می رود بیرون، بعد 24 ساعت استراحت می کند ولی در اینجا انسان باید کلا" بیرون باشد و از زمان محدود استفاده کنیم و اعمال و زیارت ها را به جا آوریم. حیف است که بگوییم فلان جا را نرفتم. به نظر من این ضعف است؛ حالا یا طول مدت کاروان را بیشتر کنند، مثلا اگر قرار است که 8 روز باشد آن را به 12 روز برسانند.

فاش نیوز: به نظرتان مدت طولانی تر سخت نمی شود؟

-  نه من با بچه ها هم که صحبت کردم همین نظر را داشتند. در این صورت مثلا" یک نصف روز می رفتیم زیارت، بقیه را استراحت می کردیم. حالا من نظر همه بچه ها را نپرسیدم ولی اگر یک فرم نظرسنجی هم بدهند ایده آل است و نظرهای مختلف را جویا شوند. چون برای کاروان های بعدی کمک کننده است. مثلا" قسمت درمان، هتل ها، حمل و نقل و غذا را نظر سنجی کنند خوب است. الان شرایط جسمی من بهتر از بقیه است ولی شاید یک ویلچری با نظر من موافق نباشد. حالا یا فرصت را بیشتر کنند یا تمهیدات را طوری برنامه ریزی بکنند که برنامه کاروان دو گروهی بشود.

فاش نیوز: فکر نمی کنید اگر دو گروهی کنند گروهی که نمی توانند برود ناراحت می شوند؟

-  نه جدایی گروه ها را تکلیفی نکنند. بگویند که ما دو برنامه داریم. الان شما خودتان دیدید بعضی از دوستان ویلچری در بعضی مراسم شرکت نمی کردند و می خواستند که استراحت کنند و کسی به دیگری تکلیف نمی کند. این برنامه برای کسانی است که می توانند خودشان را سریع تطبیق بدهند و همه جا را ببینند و یک برنامه هم برای کسانی که بیشتر می خواهند استراحت کنند. برای افراد تعیین نکنند. به این شکل هم کسی اعتراضی ندارد.

فاش نیوز: اختیاری بکنند ولی دو گروه بکنند کسانی که میتوانند و کسانی که نمی توانند .

-  مثلا" برنامه های شب را که امکان هماهنگی آن بیشتر است را گسترش دهند چون بیشتر مکان ها باز است و می توانند زیارت بکنند.

فاش نیوز: پیشنهاد دیگری ندارید؟

- نه من از شما و از همه مسئولان کاروان لبیک یاحسین تشکر می کنم و خسته نباشید می گویم.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
زیارت قبول دلاور
التماس دعا
سلام زیارت قبول ..با 60سال هنوز قسمت من نشده
انشاالله قسمت شما هم بشه و به اين فيض برسيد
زیارت قبول شیر مرد ، درود به شرافتت و درود به دامن پاک همسر همیشه همراهت . سایه سار سبزتان همیشه خرم و پاینده باد . خیلی مردی که دغدغه اصلی زندگیت رسیدگی به اوضاع و احوال ایثارگران است . خدا پشت و پناهت . "جانباز 15 درصد "
سلام.زیارت قبول...برام سؤال پیش اومد!که چراتاحالاکربلانرفتید؟!بعدازاین همه سال!
سلام حاجی زیارتت قبول
منم هنوز نتوانستم برم نمیدونم چرا نمیشه!
انشاالله نصيب شما و همه دوستان شود
سلام
هر کس جانباز هفتاد درصده و تا حالا اصلا نرفته. اطلاعاتش رو بده به فاش نیوزی ها. اسمش رو واسه قرعه کشی بذارن توی لیست انجمن. برای سفر بعد ان شالله
برادر یوسف زیارتت قبول . اخوی ما باهات کار داریم . میشه یه مشورتی به ما بدی ؟ اون شماره که تو سایت دادن جوابگو نیست . اون شماره که در روزنامه هم بود جوابگو نیست .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi