شناسه خبر : 45697
شنبه 01 خرداد 1395 , 09:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با آب و تاب برای نوه‌هایتان تعریف کنید!

وزیر خارجه آمریکا به دیپلماتهای آمریکایی در وین گفت: با آب و تاب برای نوه‌هایتان تعریف کنید چطور با ظریف در این اتاق نشستید و قدرت شما باعث شد او کوتاه بیاید.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در جمع کارکنان سفارت کشورش در وین، پایتخت اتریش، ایران را مقصر مشکلات ایجاد شده در مبادلات بانکی کشورهای اروپایی با این کشور دانست.
بنا به گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا «جان کری» مدعی شد: مفتخرم بگویم که برجام از لحاظ فنی دارد کار می‌کند.‌ای کاش جریان پول‌ها راحت‌تر انجام می‌شد و روابط بانکی آسان‌تر بود، اما این مشکلی است که از خیلی جهات، ایران خودش آن را برای خودش ایجاد کرده است.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش عنوان کرد که حل این مشکلات زمان‌بر خواهد بود.
کری افزود: شما بخشی از مسیری بودید که یک نتیجه تاریخی حاصل آن بود و آن چیزی است که شما می‌توانید همیشه به یاد داشته باشید و شاید با کمی آب و تاب دادن آن را برای نوه‌های خود تعریف کنید، به آنها بگوئید چطور با آقای ظریف در یک اتاق نشستید و چطور قدرت متقاعد کننده‌ای که داشتید موجب شد او کوتاه بیاید.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در نشستی در بروکسل، پایتخت بلژیک که پنجشنبه صورت گرفت، اعلام کردند: بانک‌ها و شرکت‌های خارجی نباید از معاملات قانونی با ایران اجتناب نمایند.
در بیانیه پایانی این نشست که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشت، آمده است: ما مانع تعامل شرکت‌های بین‌المللی یا نهادهای مالی با ایران تا زمانی‌که از قوانین و ضوابط مربوطه تبعیت کنند، نخواهیم شد.
اظهارات کری و بیانیه پایانی نشست بروکسل در حالی مطرح شد که در روزها و هفته‌های گذشته شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به صراحت از واشنگتن به دلیل مانع‌تراشی در اجرای برجام گلایه کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، روز چهارشنبه نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل ابهام در قوانین تحریمی آمریکا و بیم از نقض این قوانین از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.
شرکت حقوقی Clyde & Co روز چهارشنبه در گزارشی تصریح کرد از میان 100 مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، 58 مدیر می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایستی چه اقداماتی را برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا انجام دهند.
واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ روز جمعه 24 اردیبهشت‌ماه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر کرد.
امتناع کاخ سفید
 از صدور ضمانت کتبی
اظهارات یک مقام بانکی دیگر انگلیس، برگ دیگری به شواهد موجود درباره کارشکنی‌های واشنگتن در مسیر اجرای «برجام» اضافه کرد.
«جاستین واکر» مدیر جرائم بانکی «انجمن بانکداران انگلیس» روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با «رویترز» درباره دیدار هفته گذشته مقام‌های بانکی اروپایی و انگلیسی با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس اظهار نظر کرد.
وی علی‌رغم استقبال از این نشست درباره عدم کفایت اظهارات دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس برای کمک به بانک‌های اروپایی جهت از سرگیری مبادلات با ایران گفت: هیچ سندی که به ما ضمانت بدهد، ارائه نشد.
حقوقدانان: توضیحات آمریکا مبهم است
به گزارش فارس، حقوقدانان و کارشناسان مسائل تحریم گفته‌اند که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا حاضر نیست ابهام‌های پیرامون تحریم‌های ایران را رفع کند.
طبق این گزارش، نزدیک به 20 حقوقدان، این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری انگلیسی رویترز، مطرح کرده‌اند.
حقوقدان‌های مورد استناد رویترز که اغلب با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پیرامون تحریم‌های ایران در تماس هستند می‌گویند توضیحاتی که این نهاد در اختیار آنها قرار می‌دهد، اغلب مبهم و فاقد تعهد واشنگتن است.
شرکت‌های اروپایی، رسانه‌ها و مقامات غربی در ماه‌های گذشته اذعان کرده‌اند بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا علیه ایران از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران بیم دارند.
این در حالی است که دولت آمریکا به موجب برجام متعهد به انجام اقدامات لازم برای اطمینان خاطر به شرکت‌ها و بانک‌ها جهت تجارت با ایران است.
اعتراف تکان‌دهنده مونیز
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در نشستی که به میزبانی نشریه «پولیتیکو» برگزار شد، ضمن تشریح سیاست‌های وزارتخانه تحت امر خود، درباره توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت کرد و در پاسخ به این سؤال که پروژه خرید آب سنگین بیشتر از ایران در کنگره با موانعی روبرو شده  است یا نه، گفت: طبق توافق هسته‌ای(برجام) ساختار هسته‌ای ایران باید بطور قابل ملاحظه عقب‌نشینی کند. به این منظور، مقادیر زیادی مواد باید از ایران خارج شود، برخی از کشورهای گروه پنج بعلاوه یک و حتی کشورهای خارج از این گروه در مسیر همکاری و هماهنگی با توافق  قدم برداشته‌اند. ما اعلام کردیم که انتقال اولین محموله آب سنگین را تسهیل می‌کنیم، صرفاً برای تامین نیازهای لابراتور ملی خودمان، برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خودمان و فروش مجدد به شرکتها. آب سنگین بطور گسترده در صنایع از جمله صنایع آمریکا مصرف می‌شود.
مونیز افزود: هدف از خرید آب سنگین، خروج این مواد از ایران بود.
وی در ادامه گفت: تنها هدف برجام این بود که تهدید موجودیتی را از روی میز حذف کند ضمن اینکه راهی برای مسائل دیگر که سبب بدتر شدن رفتار منطقه‌ای ایران می‌شوند،  باز نگذارد.
بانک‌های ایران از تروریسم حمایت نکنند!
در ادامه اتهام‌زنی و بهانه‌جویی مراکز غربی علیه ایران، « دیوید لیپتون» معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول به حمایت ادعایی بانک‌های ایرانی از تروریسم و پول‌شویی در نظام مالی ایران پرداخته و گفت: بهترین کاری که دولت و بانک‌های ایران می‌توانند انجام دهند، این است که استانداردهای مربوط به این دو زمینه را به طرح استانداردهای بین‌المللی برسانند و تلاش کنند که برای شرکای خارجی، اعتمادسازی کنند تا آنها مطمئن شوند که تعامل با بانک‌های ایرانی، کاری ایمن است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi