شناسه خبر : 45792
دوشنبه 03 خرداد 1395 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای مدافع حرم از فضیلت مضاعف برخوردارند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی در همایش تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم فاطمی که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و حماسه سوم خرداد، فتح خرمشهر و همچنین تبریک میلاد با سعات منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: این روز در تاریخ حماسه‌ساز ایران و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران روز بزرگ و حساسی است.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) در خصوص آزادسازی خرمشهر افزود: صدام در روزهای ابتدایی اعلام کرده بود که اگر خرمشهر را ایرانیان پس گرفتند من کلید بصره را به آنها می‌دهم که خوشبختانه رزمنده‌های ما توانستند با ایثار خود خرمشهر را آزاد کنند.آزادی این شهر استراتژیک مقدمه‌ای برای پیروزی‌های مختلف در عملیات‌های دیگر بود، بنابراین سوم خرداد به عنوان روز مقاومت، ایثار و فداکاری شهیدان روز بسیار بزرگی است که باید آن را گرامی شمرد.

وی جایگاه شهدای ایرانی و غیر ایرانی را یکسان دانست و گفت: این شهدا در یک جبهه و برای یک هدف جان‌فشانی کردند بر همین اساس تمام شهدای مدافع حرم چه ایرانی و چه غیر ایرانی از دیدگاه بنیاد شهید و امور ایثارگران یکسان هستند و فرقی میان هیچ یک از آنان نیست.

شهیدی جایگاه کلمه شهید و شهادت را در میان مردم و جامعه ارزشمند و محترم شمرد و خاطرنشان کرد: در ادبیات جامعه کلماتی مانند امام، ولی و نبی دارای ارزشی بالا نزد مردم هستند و این جایگاه بدین معنا نیست که هرکدام از این واژه‌ها به خودی خود قداست دارند بلکه باید گفت که این کلمات از اصل و ریشه دارای قداست و بار معنایی هستند.

وی افزود: در جامعه اسلامی و انقلابی و همچنین کتب شیعه و اسلامی ما کلمات خاصی مانند؛ جهاد، دفاع و یا مقاومت نسبت به دیگر کلمات قداست خاصی دارند حال در این میان کلمه‌ای که در همه دوران‌ها عزیز و محترم بوده واژه شهید و شهادت است، شهید کلمه‌ای است که بسیار با ارزش و مقدس است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در فقه شیعه کلمه شهید و شهادت با دید وسیع نگریسته می‌شود و گویا هاله‌ای از نور این واژه را احاطه کرده است.

وی گفت: خداوند در قرآن شهدا را زنده دانسته است و از آنان به عنوان انسان‌های وارسته و جاویدان نام برده است، بر همین اساس نباید گفت که شهدا مرده‌اند بلکه این افراد نزد خداوند روزی می‌خورند و تا ابد پویا و جاویدان هستند، با وجود این موضوع در روایات و احادیث شهادت به عنوان یک امر پسندیده و والا عنوان شده است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خدمتی که شهید به جامعه اسلامی و مردم کرده است آنقدر ارزشمند است که نمی‌توان آن را با پاداشی مقایسه کرد، بزرگان، محققان و یا مخترعانی که دیروز و امروز در آسایش دست به اختراع و اکتشاف می‌زنند ارزش بسیاری دارند ولی آنان باید این را بدانند که اگر امروز در محیطی آرام مشغول به تولید و اکتشاف علم هستند این مرهون رشادت‌های شهدایی در آن سوی مرزها است که چنین محیط آرامی را برای آنان و دیگر مردم این مرز و بوم به ارمغان آورده‌اند، با وجود همین موضوع است که شهدا ارزش بسیاری نزد مردم و خداوند متعال دارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به خانواده‌های شهدای مدافع حرم حاضر در این همایش بیان کرد: شهدای شما راهی را انتخاب کردند که از ابتدا عاشق و دلداده آن بوده‌‎اند، آنان برای دفاع از دین، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت پا در راهی نهادند که سعادت و خوشبختی در انتهای آن قرار دارد.

شهیدی با اشاره به تفقد و مهربانی همیشگی رهبر معظم انقلاب نسبت به خانواده‌های شهدا مدافع حرم، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به بنده فرموده‌اند که «از قول من از خاندان شهدا به ویژه خانواده‌های شهدای مدافع حرم تشکر کنید».

وی افزود: شهدای مدافع حرم در دامان و فرهنگی تربیت شده‌اند که همواره حفظ آرمان‌های اهل بیت(ع) و دین و قرآن مهم تلقی شده است، با وجود همین است که باید در مقابل کسانی که راه خود را انتخاب کردند و به نهایت ایثار یعنی شهادت رسیدند سر تعظیم فرود آورد و احترام آنان را حفظ کرد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شهدا راه خود را انتخاب کردند ولی امروز وظیفه همه ما این است که این راه را تداوم بخشیم، در این راه نمی‌توان از نقش فرزندان شهدا غافل شد، زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز امری ضروری است چرا که این فرهنگ، فرهنگ امام حسین(ع) است.

وی افزود: بی‌شک حضور خاندان شهدا در چنین محافل و یادواره‌هایی تداوم بخش فرهنگ ایثار و شهادت است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز باید قبور شهدا به زیارتگاه تبدیل شود، خاطرنشان کرد: شهدا به گفته امام راحل امامزادگان عشق اند باید مزار آنان به زیارتگاه عاشقان و دلدادگان فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل شود.روز جامعه خانواده‌های شهدا آمار بالایی دارد که در این میان می‌توان تنها به حدود 184 خانواده چهار شهید این مرز و بوم اشاره کرد. آسایش ما در اثر خون شهدا است و این شهدا آبروی این مرز و بوم هستند. 

 
منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi