شناسه خبر : 45961
دوشنبه 10 خرداد 1395 , 09:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش مصور از یادواره شهدای آزادهِ مدافع حرم و فاجعه منا

گزارش مصور از یادواره شهدای آزادهِ مدافع حرم و فاجعه منا که روز یکشنبه برگزار گردید.

فاش نیوز - همایش «پاسیاد ابرفیاض» در گرامیداشت سالروز ارتحال سید آزادگان حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی و پدر بزرگوارشان آیت الله سید عباس ابوترابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز،  همایش پاسیاد  "ابرفیاض" به مناسبت گرامیداشت سالگرد درگذشت حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی و پدر بزرگوارشان  و یادواره  شهدای آزاده فاجعه منا و مدافعین آزاده با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیادشهید ، محمدحسن ابوترابی نایب رییس اسبق مجلس شورای اسلامی،  سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت و تعدادی از مقامات لشکری و کشوری روز یکشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به شخصیت والای حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گفت: حجت الاسلام ابوترابی عارف خودساخته ای بودند که از سال 1342درکنار مرحوم مصطفی خمینی در مبارزات علیه رژیم شاه حضور داشتند. ایشان عاشق حضرت امام(ره) بودند بطوری که پس از تبعید حضرت امام(ره) به نجف اشرف او نیز دست از جان شسته و به نجف رفت و یکی از همرزمان شهید اندرزگو بود. ابوترابی با آغاز نهضت امام اعلامیه های او را به ایران می آورد که بعد ازمدتها دستگیر و زندانی شد.

وی خاطرنشان کرد: ابوترابی از نخستین کسانی بود که به همراه شهید چمران وارد جنگ های چریکی شد، شهید چمران درباره او می گوید: روح ابوترابی در بین دوستانش آتشفشان ایجاد می کرد. ابوترابی بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس سال ۵۹ به اسارت در می آید و خداوند در آن شرایط سخت ایشان را به آزادگان هدیه کرد تا در سختی های اسارت ملجا و پناه آنان باشد.

حجت الاسلام شهیدی همچنین با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی پس از بازگشت از اسارت  اظهار داشت: حاج آقا ابوترابی در سال ۶۹ به همراه آزادگان آزاد شدند  و نزد معشوق خود رهبر معظم انقلاب آمدند. و مقام معظم رهبری به ایشان  فرمودند: آمدن شما برای من مژده بود. مدت زیادی است که شما را ندیدم. ما همیشه شما را دوست داشته ایم و خاطرات با شما را فراموش نمی کنیم وقتی اعلام کردند که ابوترابی به شناسایی رفته و دشمن او را به شهادت رسانده خیلی غصه خوردم اما آنچه که شما گذراندید فضیلتش کمتر از شهادت نبود.

سپس سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت  که خود از آزادگان عزیز کشورمان است نیز به عنوان دومین سخنران همایش ضمن تشکر از زحمات نائب رییس مجلس اسلامی در توجه به آزادگان و با اشاره به مظلومیت شهدای فاجعه منا گفت: امروز گرفتاری های بشری به دلیل عدم بصیرت است، میزان تشخیص و بصیرت افراد سبب می‌شود که اعمال آنها به همان میزان بر تاریخ اثرات مثبت بگذارد. حضرت امام به دلیل جلوتر بودن از زمان خود پیام بسیج مردمی را دادند که در دوران دفاع مقدس اثرات خود را داشته و امروز نیز در وجود مدافعان حرم به تجلی گذاشته شده است.

وی درقسمتی دیگر از سخنانشان با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: امروز دو عامل سبب می شود که  ما در مقابل خانواده شهدای منا شرمنده نباشیم، یکی رفتاری که رهبر معظم انقلاب در مقابل شهدای منا داشتند و دیگری رفتار حاج آقا شهیدی که با درایت خود واژه مقدس شهدای منا را به جانباختگان منا عطا کردند.

اوحدی با اشاره به مشکلات و شرایط تحویل اجساد قربانیان فاجعه منا هم  متذکر شد: شرایط نگهداری شهدا بسیار اسفبار بود. سعودی ها برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران برای بداخلاقی در حد وزیر حاضر نشدند. مصیبت ما به قدری سنگین بود که در آنجا با پیدا کردن هر شهیدی ، برای یافتن شهید بعدی به آن شهید توسل پیدا می کردیم. در نخستین جلسه رسمی ۱۱۴ شهید را شناسایی کرده بودیم که اجازه تحویل آنها را به ما نمی دادند که رهبر معظم انقلاب با تشری که به آنها زدند طرف سعودی کوتاه آمد. کلام رهبر معظم انقلاب نماد انسان‌هایی است که از زمان خود جلوتر هستند.

درپایان مراسم از خانواده شهدای آزاده فاجعه منا  وهمچنین مدافعین آزاده حرم تجلیل و از 14کتاب خاطرات آزادگان در این مراسم رونمایی شد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
یاد تو ای سید آزادگان بادا بخیر
یادتوای رهروصاحب زمان بادا بخیر
درمیان دشمنان اندر اسارت اسوه ای
رفته ای یادتو در باغ جنان بادا بخیر
ای صبور آزاده ایران واسلام عزیز
یادتو در قلب هرپیر وجوان بادا بخیر
خوش بحالت این چنین عزت توراداده خدا
آبروی کشورایران شمس نهان بادابخیر
روحت شاد آنروز که به فاتحه خوانی آزادهای آمدم وتو از مستقبلین دم در بودی
آنچنان بادیدن من نخاعی احترام کردی که مبهوت اخلاقت شدم گویا سالها مرا میشناسی
واین خلق توبود که این ابیات به زبانم آمدوآنچه آزادگان دربابت میگویند ازمصادیق صدق پذیرفتم واین شعر را انشاالله کامل خواهم کرد
ودرود برمدافعان حرم
والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi