شناسه خبر : 45967
دوشنبه 10 خرداد 1395 , 09:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حاج محمد؛ اسطوره خلیج فارس

شهادت سردار رشید اسلام، دریادار پاسدار محمد ناظری فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه و فرمانده محبوب مستند- مسابقه «فرمانده» در منطقه نازعات، غم سنگینی را بر دلها نشاند، چرا که بار دیگر یکی از بهترین فرماندهان انقلاب و اسلام را از دست دادیم.

شهادت سردار رشید اسلام، دریادار پاسدار محمد ناظری فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه و فرمانده محبوب مستند- مسابقه «فرمانده» در منطقه نازعات، غم سنگینی را بر دلها نشاند، چرا که بار دیگر یکی از بهترین فرماندهان انقلاب و اسلام را از دست دادیم.

سردار محمد ناظری یکی از شجاع‌ترین و بهترین فرماندهان این مرزوبوم بود که با رفتنش آه از نهاد همگان بلند شد، هرچند که خیلی از افراد شناخت چندانی از وی نداشتند، شهید ناظری گمنام زیست و متاسفانه همیشه این دُرهای کمیاب پس از عروجشان شناخته می‌شوند.
جانباز شهید دریادار پاسدار محمد ناظری مانند پدری دلسوز و مهربان نسبت به نیروهای تحت امر خود رفتار می‌کرد و نقش رهنما و هادی برای آنان داشت و با نفوذ در قلوب رزمندگان و کارکنان یگان‌های تحت مسئولیت خود انسان‌های زیادی را مجذوب اسلام، انقلاب، نظام و سپاه کرد.
سردار محمد ناظری در شامگاه بیست و یکم اردیبهشت سال 1395 همزمان با ایام میلاد باسعادت امام حسین‌(ع) و روز پاسدار در حین مأموریت در منطقه نازعات (خلیج فارس) به یاران شهیدش پیوست. به همین مناسبت، صفحه این هفته فرهنگ مقاومت به این شهید بزرگوار تقدیم می‌شود.

سردار ابوذر رشیدی، مسئول بازرسی نیروی دریایی سپاه درباره شهید ناظری به خبرنگار کیهان می‌گوید: شهید ناظری از روحیه سلحشوری و جوانمردی برخوردار بود. قبل از انقلاب با مسایل اولیه نظامی آشنا و با مبارزین در ارتباط بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با توجه به علاقه‌مندی و آمادگی جسمانی بالا به عنوان مربی آموزشی در پادگان امام‌حسین(ع) تهران تعداد زیادی از برادران سپاهی را به آموزش‌های کاربردی‌و جنگ‌های نامنظم آشنا نمود که اکثرا در سمت‌های فرماندهی یگان‌های مختلف سپاه و در جبهه‌های جنوب غرب، حماسه آفریدند. ازجمله سرداران شهید کاوه، کلهر و جاویدالاثر متوسلیان.

وی افزود: حاج محمد با حضور در جبهه‌های جنگ در شرایط عادی به عنوان مربی آموزشی و در عملیات‌ها به عنوان فرمانده، فتوحات موثری مثل عملیات‌های برون مرزی و از جمله انفجار پالایشگاه کرکوک در عمق عراق را داشت. حضور مستمر در جبهه باعث عارضه شیمیایی ایشان شد، لیکن علی‌رغم مجروحیت، در انجام ماموریت‌های سخت همواره پیش قدم بود. بعد از دفاع مقدس و ابلاغ یگان‌های ویژه تکاوران نیروی دریایی سپاه به عنوان موسس و فرمانده این یگان تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی در سازماندهی، آموزش، تجهیز و راه‌اندازی این یگان نمود و طی سال‌های متمادی، تعداد زیادی را به عنوان تکاور آموزش داد که در ماموریت‌های مختلف سپاه توانستند نقش مهمی را ایفا نمایند.

رشیدی در ادامه گفت: این شهید خستگی‌ناپذیر ضمن جدیت و پشتکار، با برخورداری از قلب رئوف بر دل نیروهاى تحت امرش نفوذ قابلی داشت و این ارتباط قلبی را در مراسم تشیع، تدفین وبزرگ‌داشت شهید شاهد بودیم. شهید ناظری خستگی را به ستوه درآورده بود و در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سپاه، سر از پا نمی‌شناخت، چنان که گاهی دو تا سه ماه به‌ طور متوالی در جزیره محل استقرار یگان(جزیره فارو) در حال انجام وظیفه بود. اگر هم از جزیره خارج می‌شد، به خاطر حضور در جلسات و پیگیری امور ستادی یگان بود.

وی تأکید کرد: عاشق اهل بیت علیهم‌السلام، ولایت و رهبری و دارای هیئت مذهبی در حسن‌آباد تهران بود و در مناسبت‌های مختلف جو معنوی جزیره را همچون حسینه‌ای آکنده از عشق به ائمه و اهل بیت(ع) تبدیل کرده بود. نفوذ و کلام تاثیرگذاری در میان نیروها داشت و همان نفوذ باعث هدایت و جذب تعداد قابل توجهی از جوانان گردید که بدون کمترین چشمداشت مالی در ماموریت‌های مبارزه با دزدان دریایی و ماموریت‌های مستشاری برون‌مرزی انجام وظیفه نمودند. بعضی از شهیدان مدافعان حرم هم از نیروهاى زبده یگان ویژه تکاوری تحت امر ایشان بودند و تنها شهادت مزد37 سال تلاش شبانه‌روزی جانباز شهید سردار ناظری بود.

 زمینه رشد و شکوفایی همه افراد علاقمند را ایجاد می‌کرد
سردار حسین الله‌کرم درباره شهید ناظری به کیهان می‌گوید: شهید ناظری محیط را به‌گونه‌ای ساخته بود که زمینه رشد و شکوفایی همه افراد علاقه‌مند در آن محیط فراهم باشد. ساده‌زیستی و اخلاص ایشان مثال‌زدنی بود. شهید ناظری در هر مسئولیتی که بود به قدری ساده و بی‌ریا رفتار می‌کرد که هیچ کس احساس فاصله با ایشان نداشت، همواره خود را با ساده‌ترین و پایین‌ترین پرسنل سازمان خودش برابر می‌دانست. کنار آنها بود و دوستی، علاقه و برادری خاصی بین جمعی که با آنها کار می‌کرد وجود داشت. این رفتارهای او عامل رشد افراد بود، افراد احساس نمی‌کردند که یک عنصر پایین دستی تشکیلات هستند و سال‌ها طول می‌کشد تا به جایی برسند بلکه احساس می‌کردند که با فرمانده خود در یک سطح هستند، هر کس هر استعدادی داشت زمینه شکوفایی آن استعداد در کنار شهید ناظری فراهم بود.
وی افزود: نوع رابطه ایشان با زیرمجموعه‌شان بسیار حائز اهمیت است، شهید ناظری بر دل‌ها حکومت داشت به طوری که تمامی نیروهای ویژه و تکاور محصور در ارتباط قلبی با ایشان بودند. شاگردان شهید ناظری در ایام فتنه 88 خوش درخشیدند و توانستند نقش مهمی در آن روزهای سخت ایفا کنند، همین نیروها به عملیات «نصر 2» در سوریه اعزام شدند و توانستند خان‌طومان را بگیرند و خود را به منطقه نبل و الزهرا برسانند. بچه‌ها از همان‌جا با شهید ناظری تماس می‌گرفتند و شهید ناظری به طور غیرمحسوس در این عملیات‌ها تاثیرگذار بود.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi