شناسه خبر : 46141
جمعه 14 خرداد 1395 , 14:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از کیلومترها دورتر به امام خمینی افتخار می‌کنیم

در خبرگزاری تسنیم مطرح شد

علمای اهل سنت پاکستانی: قرآن داریم، حدیث رسول داریم، امت اسلامی داریم، اما امام خمینی نداریم.

حضور علمای پاکستانی در خبرگزاری تسنیم

علمای اهل سنت پاکستانی به خبرگزاری تسنیم آمدند. شنیدن حرف‌های آنها در مورد امام و انقلاب، شاید معیار سنجش مناسبی برای انقلابی‌گیری امروزمان باشد.

خبرگزاری تسنیم: "خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما" این شعار مشهوری برای همه ایرانی‌هاست. شعاری که بعد از انقلاب تبدیل به یک شعار رسمی و پرطرفدار در محافل مذهبی و مردمی ایرانی‌ها می‌شود.

اما چه کسی باورش می‌شود که این شعار تبدیل به یک شعار رسمی پاکستانی‌هایی می‌شود که زبان فارسی هم بلد نیستند،حجت الاسلام سید شباب‌حسین شیرازی، یک پاکستانی مقیم ایران تعریف می‌کند: "در آن زمان رسانه ها مثل حالا نبودند ، ولی کسی به نام عارف حسینی فیلم های جنگ را از خانه فرهنگ ایران می گرفت و به روستاهای بسیار دورافتاده می برد و دائما اخبار جنگ را پیگیری می کرد و به مردم می رساند. هر زمان که عملیات شروع می شد ، دائما به رادیو گوش می داد و به ما طلاب می گفت که بیائید دعای توسل و سوره انعام برای پیروزی مجاهدین اسلام بخوانیم و ما هم در نماز جماعت و هر محفلی دعا می کردیم. ما آن زمان فارسی بلد نبودیم ، ولی شعار: «خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار» را حفظ کرده بودیم و تکرار می کردیم. ما حدود 100 ، 120 نفر طلبه بودیم. صبح ها می ایستادیم و قرآن می خواندیم. ایشان می آمد و بین طلاب می ایستاد و می گفت از این به بعد سرود: «ما مسلح به الله اکبریم» را می خوانیم. الان نمی دانم هنوز می خوانند یا نه ، ولی تا وقتی که ما بودیم ، هر روز صبح همراه با تلاوت قرآن کریم ، این سرود را می خواندیم. "

ماجرا همچنان ادامه دارد.چند سال بعد حجت‌الاسلام عارف‌حسینی، مشهور به «خمینی پاکستان» شهید می‌شود، اما عشق پاکستانی‌ها به امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا می‌کند و امروز دیگر تردید درعمق نفوذ جمهوری اسلامی ایران در خاک پاکستان به شدت سخت شده است. جهانی بودن آرمان‌های امام خمینی با مشاهده حضور فراگیر نشانه‌های رهبران ایران به خصوص در دنیای مستضعفین، نیاز به اندکی کنار گذاشتن پرستیژ و وجهه مدیریتی دارد. عکس‌ها، سروده‌ها، صوت‌ها و ویدئوهای علاقه‌مندی و عشق  پاکستانی‌ها به ایران در کارتابل‌ها، جزوات و گزارش‌های رسمی، دیدارهای دیپلماتیک و در نشستن پشت میزهای و روی صندلی‌های بلند مدیریت فرهنگی  قابل مشاهده نیست؛ و به همین ترتیب پیگیری این رابطه از طریق مجرای رسمی روابط معمول طراحی شده در سیاست خارجی، قابل اعتنا نخواهد بود.

هفته گذشته هیئتی از نخبگان اهل سنت پاکستان به ایران آمدند و در جریان بازدید از ایران سری هم به خبرگزاری تسنیم زدند. در حاشیه این بازدید گفتگویی با آنها صورت گرفت که بخش کوتاهی از آن به مناسبت سالکرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) منتشر می‌شود.

از آنها پرسیدیم که انقلاب خمینی، چه تاثیری بر پاکستان گذاشت و این چنین گفتند.

قاری عبدالرحمان:از کیلومترها دورتر به امام خمینی افتخار می‌کنیم

قاری عبدالرحمان، خطیب امام جماعت و امام جمعه یک مسجد مشهور در کویته پاکستان است.او در این باره گفت:  حضرت امام خمینی در قلوب همه مردم جهان همچنان زنده و تازه است؛ انقلاب ایران نه تنها به ایران تشخص داد بلکه به جهان اسلام تشخص داد. ما در پاکستان دور از مردم ایران هستیم، اما همان جا به این انقلاب و هبرش فخر می‌کنیم این انقلاب باعث نیکنامی مسلمین شد.

او معتقد است: انقلاب امام خمینی کاملا تابع سنت و قرآن است و آن کلمه حقی را بیان می‌کند که قرآن خواسته است. هر چه که خدا از یک مومن خواسته است، انقلاب اسلامی ایران اهدا می‌کند. این انقلاب تابع قرآن و سنت نبوی است و موفقیت آن هم به همین دلیل است.

این عالم اهل سنت پاکستانی ادامه داد: تاثیر انقلاب اسلامی ایران روی پاکستان صددرصد است، اما چون لندن و آمریکا نظام دموکراسی خود را به پاکستان تحمیل کرده اند و چون زهری هلاهل عمل می‌‌کند، این تاثیرات در پاکستان آنچنان که باید وشاید دیده نشده است. در واقع مردم ما هم یک انقلاب اسلامی می‌خواهند. این نظام کنونی دموکراسی صحنه دوستی با دشمن است. و انقلاب چنین چیزی را نمی‌پذیرد.پاکستان هفتاد است که تاسیس شده است و ما هنوز نظم مصلحت نظام خود را مشخص نکرده‌ایم.

مولانا عطاءالرحمان: ما قرآن داریم، حدیث رسول داریم، امت اسلامی داریم کشورهای اسلامی داریم و امام خمینی نداریم

مولانا عطاءالرحمان، پزشک جراح و ارتوپد و رئیس بیمارستان الخدمت کویته و همچنین مدیر جامعه الاسلامیه دارالارشاد حوزه علمیه قدیم بلوچستان و امام جمعه مسجد جامع چمن پهتاک کویته است.

اوصحبت‌هایش را با این جماع غیرمنتظره آغاز کرد: ما قرآن داریم، حدیث رسول داریم، امت اسلامی داریم کشورهای اسلامی داریم و امام خمینی نداریم.

مولانا عطاءالرحمان ادامه داد: امام خمینی یک شخصیت دینی را به صدر حکومت آورد و این اتفاق بی‌سابقه‌ای در تاریخ معاصر بود.

اما این عالم اهل سنت پاکستانی،‌اهمیت انقلاب امام خمینی را در نگاه ویژه آن به انسانیت می‌داند. او معتقد است: امروز دیگر کاملا مشخص شده است که در سراسر جهان، امنیت انسانیت، تحفظ جان و مال و آبروی مردم، به بهترین نحو در راه اسلام ممکن است.

مولانا عطاءالرحمان گفت: آن وقتی که این انقلاب پیروز شد و ما نظاره‌گر آن بودیم،خیال می‌کردیم که این حرف‌ها یک شعار است، اما امروز که به ایران آمده‌ام و می‌بینیم که بنیاد هر نهاد و اداره و سازمانی یک آیه قرآن یا یک حدیث اسلامی است، و سیستم اسلامی در جامعه پیاده شده است متوجه می‌شویم که امام چه می‌گفت.

رئیس بیمارستان الخدمت کویته یک نکته مهم کار امام را  کنار گذاشتن دشمنی بین شیعه و سنی دانست و گفت: همین الان هم فتوای رهبر انقلاب مبنی بر عقلانیت در دین و کنار گذاشتن اعمالی که دین را وهن می‌کند و به مقدسات اهل سنت توهین می‌کند، واقعا دل‌های اهل سنت به ایران را نزدیک کرد.این یک مسلک قرآنی و سنت نبوی است.همان طور که انقلاب امام خمینی نه ایرانی است و نه شیعی. این یک انقلاب اسلامی است. امام هفته وحدت را ایجاد کرد و گفت هر کس که به دشمنی با اهل سنت و یا شیعه می‌پردازند، نه شیعه است و نه سنی. انقلابیون ایران هم می‌گفتند که ما نه مدافع ایران هستیم و نه مدافع فارسی. ما مدافع اسلام هستیم. این یعنی اتحاد و این از معجرات انقلاب ایران است.

اسحاق‌خان خاکوانی:تا به حال ندیده ام که کسی در جامعه پاکستان علیه امام خمینی حرفی بزند

اسحاق‌خان خاکوانی نماینده سابق مجلس پاکستان است و دو بار هم وزیر فدرال راه آهن و آی‌تی بوده است.

خاکوانی درباره تاثیر انقلاب امام خمینی در پاکستان گفت: امام خمیثنی هم در پاکستان و هم جهان اسللامی تاثیرات بسیار ویژه ای داشت.فکر انقلابی ایشان مردم پاکستان را بسیار تحت تاثیر قرار داد. تلاش‌های امام فقط برای کنار زدن یک حکومت نبود بلکه هدف اصلی‌ایشان این بود که سیستمی اسلامی را برپا کنند اما متاسفانه شاهداین هستیم که خیلی‌ها دوست دارند که این انقلاب را اختلاف بین شیعه و سنی مطرح کنند.در حالی که این انقلاب متعلق به تمام جهان اسلام است و این خیلی طبیعی است که دشمنان اسلام ومسلمانان هم برای شدت دادن به این موضوع وارد عمل شوند.

نماینده سابق مجلس پاکستان افزود: انقلاب امام خمینی پتانسیل این را داشت که بسیار فراتر از موقعیت فعلی در جهان تاثیر بگذارد اما به دو دلیل این اتقاق رخ نداد.اول اینکه حکومت‌های کشورهای اسلامی‌، حکومت های مردمی نبودند و دست‌نشانده هستند و دوم اینکه در بین مردم هم آن آگاهی و ببصیرت لازم به وجود نیامده است.این عدم آگاهی در کنار فقر و ضعفی که دارند سبب شده است که آنها مجبور حاکمانشان باشند و نتوانند کاری کنند.

خاکوانی در پایان گفت: 37 سال از انقلاب ایران گذشته است و تا به حال ندیده ام که کسی در جامعه پاکستان علیه امام خمینی حرفی بزند.

روشن: یک خمینی در پاکستان می‌خواهیم

دکتر روشن، رئیس دانشگاه بین‌المللی کویته هم در این جمع حاضر بود.

او صحبت‌هایش درباره تاثیر امام در پاکستان را این‌گونه آغاز کرد: اگر کسی مدعی تاثیر نگذاشتن انقلاب ایران در جهان باشد، حرفی غیرواقعی است.این تاثیر با گذشت سال‌ها امروز دیگر کاملا مشخص شده است.

روشن اولین باری بود که به ایران می‌آمد و تاثیرات خود از سفر به ایران را این گونه بیان کرد: بنده در این سفر متوجه شدم که انقلاب ایران پیروز شده است،مردم ایران در نظامی اسلامی قرار گرفته‌اند و استعدادهایشان شکوفا شده‌ است و برای اهداف انقلاب تلاش و کوشش می‌کنند. واقعیت این است که آن تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد اگر علیه هر کشور دیگری انجام می‌شد آن کشور نابود می‌شد و امروز ایران در سرافرازی ایستاده است.من مردم پاکستان را از نزدیک می‌شناسم، آنها هم مثل مردم ایران اهل پشتکار و تلاش هستند اما متاسفانه ما یک رهبر مثل امام خمینی نداریم و اصلی‌ترین مشکل ما این است. مبنای تاسیس پاکستان این بود که هویت ما اسلامی است و کشوری آزاد و اسلامی با هدف تحقق لااله الا الله تاسیس شد. این رویای علامه اقبال بود و محمد علی جناح نیز از طریق سیاسی این مسیر را پیش رفت. اما متاسفانه از همان روز اول ما شاهد این بودیم که نگاه خیلی ها از انقلابی‌گری فاصله گرفت و آن ارزش‌ها پیگیری نشد.

دکتر روشن ادامه داد: به محض اینکه انقلاب ایران پیروز شد هم دسیسه‌های قدرت‌ها علیه ایران  شروع شد. آنها فقط از بیداری ایران نمی‌ترسیدند، بلکه می‌ترسیدند که این اتقلاب سراسر جهان اسلام را بیدار کند.دقیقا به همان شکلی که نگذاشتند پاکستان حرکتی کند، سعی کردند که ایران را هم محدود کنند و نگذارند که در سراسر جهان اسلام انقلابی ایجاد کند.اما تا اندازه زیادی موفق نشدند.

روشن در پایان گفت: من خوشحالم از اینکه می‌بینیم که جوانان ایران امروز به این آرمان‌ها می‌اندیشند. این دوره زمانه، دوره رسانه‌هاست و ما شاهد این هستیم که دشمنان اسلام از این طریق به شدت در حال کار هستند تا جوانان جهان اسلام را جذب خود کنند و بچه های ما را داخل خانه های خودمان تحت هدف قرار داده‌اند.من معتقدم که در شرایط کنونی وظیفه رسانه‌های ما این است که به جوانان نشان دهند که اسلام چه تاریخ پرشکوه و عظمتی داشته است.

مشروح کامل این نشست منتشر می‌شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi